Africa Twinin bensapumpun korjausohje

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Africa Twinin bensapumpun korjausohje

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Ruotsalainen AT -motoristi on nähnyt vaivaa ja tehnyt loistavat ohjeet, joilla voidaan ennaltaehkäistä AT:n bensapumpun ennenaikainen tuhoutuminen. Kaikille tiedoksi, että tämä on ko. pyörän tyyppivika. Ohje löytyy osoitteesta http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
Avatar
Vesku
Viestit: 43
Liittynyt: La Loka 09, 2004 9:46 am
Pyörä: BMW R1150GS Adv.
Paikkakunta: Kiukainen

Viesti Kirjoittaja Vesku »

Tulipa mieleen, että onko kukaan kokeillut lisätä näihin kärjellisiin pumppuihin koskettimen rinnalle jotakin resistoria (vastus/kondensaattoriyhdistelmä?). Saattaapi olla että se ei tässä toimi, mutta paksuvirtapuolella sitä taidetaan käyttää justiinsa kontaktorien koskettimien kipinän tappamiseen. Lienee kans vaikutusta kärkien kestoon. Niin ja olihan PappaTuntsassakin kondensaattori kärkien rinnalla, ainakin joskus seitkytluvulla. Siinä kyllä joutui aina silloin tällöin viilaamaan kosketinpintoja, Joten taitaa olla parasta unohtaa tää juttu :?
Avatar
timo
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

Tuttu kapistus, vaikka en AT:lla ajakaan.
Twinin pumppu on pumpannut nöyrästi mopooni menovettä jo n. 150 000 km: n verran. Lienee joku maanantaikappale, kun ei ole vielä hajonnut ; )

Kunhan ehdin, voin tehdä tuon em. virityksen. Siis pappatuntsaversion.
Teoriassa kärjen rinnalle tuleva 0.1- 0.47mF konkka ja n. 10 ohmin vastus sarjakytkentänä auttaa.
Tai sitten käämin rinnalle tuleva estosuuntainen nopea diodi.

Tai molemmat.


Virallinen raportti tarkemmasta mitoituksesta ja koetuloksista tulee joskus.

Antakaa palautetta jos joku ehtii ensin...
kymppivalve
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:50 pm
Pyörä: fillari
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja kymppivalve »

Twinin pumppu on pumpannut
mikä teneren vakio pumpussa on vikana?
adventure muka painava?
Avatar
timo
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Viesti Kirjoittaja timo »

kymppivalve kirjoitti:
mikä teneren vakio pumpussa on vikana?
No ei kai mitään. Sähköinen on alipainetoimiseen verrattuna silti parempi.
Se työntää bensaa heti kun virta on päällä. Esim varatankillemenoseikkailut pahassa maastossa jää lyhyemmiksi.

Alipainevekotin toimittaa jotenkuten tavaraa vain jos akku jaksaa pyörittää konetta. Talvella tilanne korostuu.
Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Aukaisin pumpun ja tein edellämainitun virityksen. Pumpun kärjet oli aika rosoisen näköiset ja suht matalaksi kuluneet. Pelivaraa oli kuitenkin vielä tarpeeksi, että viilaamalla niistä sai hyvät. Releen sijoitin bensapumpun virtareleen viereen.

Saas nähdä miten ratkaisu kestää, ainakin pumpun kärkien kautta kulkeva virta pieneni murto-osaan. Sen kolmen euron releenhän voi vaihtaa vaikka joka vuosi jos siltä tuntuu. Pumpussa on muuten melko pieni iskutilavuus, sillä se iskee jo tyhjäkäynnilläkin muutaman sekunnin välein. Nyt sen äänen erottaa kun oikein tarkkaan kuuntelee.

Täytynee vaihtaa ensi kesäksi putki äänekkäämpään vaikkapa Arrowin Paris Dakar Replicaan... :D
Avatar
AM
Viestit: 936
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Pensapumppu

Viesti Kirjoittaja AM »

Mitä, jos sen releen tilalle laittais puolijohdereleen. Ei olis kärkiä korjattavana. :?:
POIKITTAISETHYRRÄVOIMATKAATAVATPYÖRÄNSATUNNAISESTI
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4742
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pensapumppu

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

AM kirjoitti:Mitä, jos sen releen tilalle laittais puolijohdereleen. Ei olis kärkiä korjattavana. :?:
Mitäs semmoinen puolijohderele maksaa?
Mistä niitä saa?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
timo
Viestit: 3027
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Pensapumppu

Viesti Kirjoittaja timo »

AM kirjoitti:Mitä, jos sen releen tilalle laittais puolijohdereleen. Ei olis kärkiä korjattavana. :?:
Puolijohdereleeseen jää väkisin jokunen voltti, voi tulla voimapula?? Transistori olisi ehkä parempi.
Hurripojan keksintö on lyhykäisyydessään murheen siirtämistä muualle. Tulokseksi saadaan jopa kaksi kipinöivää kosketinta.
"Heikomman" koskettimen värvääminen apukoskettimeksi ohjaamaan pääkontaktoria on arkista sähkötekniikkaa.
Silti kipinöi, jollei käämin itseinduktiolle tehdä jotain.

No, onhan se jälkiasennusrele helppo vaihtaa uuteen. Semmoisia vaan mukaan matkalle.

Aiemmin mainitsemani estosuuntainen diodi (BYW 96E) pitäisi silti riittää poistamaan kivun ja vaivan.

Hmm...menee muuten turhan monimutkaiseksi silti. Mites homma hoituu Lada Samarassa? Ei ne koskaan bensapumpun takia kuole.
Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Re: Pensapumppu

Viesti Kirjoittaja juh@ »

timo kirjoitti: No, onhan se jälkiasennusrele helppo vaihtaa uuteen. Semmoisia vaan mukaan matkalle.
Releen voi myös helposti ohittaa, jolloin pumppu toimii kuten se on alunperin tarkoitettu.
timo kirjoitti: Silti kipinöi, jollei käämin itseinduktiolle tehdä jotain.
Tuon releen itseinduktio on kuitenkin huomattavasti pienempi kuin pumpun käämin aiheuttama.
Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Re: Africa Twinin bensapumpun korjausohje

Viesti Kirjoittaja juh@ »

juh@ kirjoitti:Ruotsalainen AT -motoristi on nähnyt vaivaa ja tehnyt loistavat ohjeet, joilla voidaan ennaltaehkäistä AT:n bensapumpun ennenaikainen tuhoutuminen. Kaikille tiedoksi, että tämä on ko. pyörän tyyppivika. Ohje löytyy osoitteesta http://www.xrv.org.uk/media/fuelpumpXRV750.pdf
Tuo viritys on nyt toiminut nyt kesän moittettomasti.

Uusi mielenkiintoinen, siistin ja toimivan näköinen ratkaisu löytyy täältä: http://www.xrv.org.uk/phpBB2/viewtopic. ... b5404c31d4. Pumpun pystyy virittelemään suoraan alkuperäiseen kumikiinnikkeeseen. Tuota pumppua käytetään paljon lentokoneissa, joten luulisi sen olevan luotettava. Kärkimekanismia siitä ei löydy vaan se on ohjattu täysin elektronisesti.
404 HTTP Error File not found
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Minä voin kipua tuntematta ostaa uuden pumpun sadan tuhannen välein, ei se homma siihen kaadu... :roll:

Siinä välillä pidän huolen siitä, ettei pumppu koskaan pääse hotaisemaan ilmaa, jolloin se sötköttää miljoonaa ja vanhenee nopeasti.

Tuo diodijuttu vaikuttaa kyllä silti niin yksinkertaiselta että voisi toimiakin.

Make & Laku
Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Lakupilotti kirjoitti:Minä voin kipua tuntematta ostaa uuden pumpun sadan tuhannen välein, ei se homma siihen kaadu... :roll:
Ei niin..., mutta siitä se kipu syntyy kun pitää tuhannen kilometrin päästä nilkuttaa kotiin.

Se "varatankki" -asennossa ajelukin saattaa pahimmassa tapauksessa tuottaa yllätyksen, jos ajo-olosuhteet on vaihtelevia ja huomio herpaantuu. Turhan varmuudenvaralta bensan kuljettaminenkaan ei oikein innosta.

Parempi toki olisi varoitusvalo kuten RD04 -mallissa.
404 HTTP Error File not found
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

juh@ kirjoitti:
Lakupilotti kirjoitti:Minä voin kipua tuntematta ostaa uuden pumpun sadan tuhannen välein, ei se homma siihen kaadu... :roll:
Ei niin..., mutta siitä se kipu syntyy kun pitää tuhannen kilometrin päästä nilkuttaa kotiin.
Se "varatankki" -asennossa ajelukin saattaa pahimmassa tapauksessa tuottaa yllätyksen, jos ajo-olosuhteet on vaihtelevia ja huomio herpaantuu. Turhan varmuudenvaralta bensan kuljettaminenkaan ei oikein innosta.t
Parempi toki olisi varoitusvalo kuten RD04 -mallissa.
Niinno, toki ratsun terveydentilaa täytyy seurata ja tehdä remontit ajoissa - meinaan talvella tutkia pumpun kunnon.

Moinen varoitusvalo ei ehkä olisi mahdoton virittää jälkeenpäin, olisiko kellään sopivaa anturia tiedossa?

Make & Laku
Avatar
mopopoitsu
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Kesä 03, 2005 11:33 am
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin
Paikkakunta: E-P (Isokyrö)

SÖTKÖTYS

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Kuuluuko pumpun säksättää (sötköttää, kuten eräskin asian ilmaisi :) )pari sekuntia laitettaessa virta päällä vai pitääkö sen olla hiljaa? Mulla toisessa mopossa tekee sitä, siis jotain sätköttämistä, ja toisessa ei. Kummaallakin ajettu vähä yli 50 kkm (kilo km). Pitääkö tuo perhana ilimata jos letkut joskus repii irti?
Vastaa Viestiin