Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Pe Joulu 06, 2019 4:22 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Marras 29, 2012 10:49 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:11 pm
Viestit: 73
Pyörä: -
Muutama foorumilainen onkin meiltä kysellyt uutta kimppatilausta suosituista Antigravity LiFePo4-akuista, joten päätimme toteuttaa sen ennen vuodenvaihteen alv korotusta.

Tarjoamme siis kurapyörä-foorumin käyttäjille mahdollisuuden hankkia Antigravity Lithium MP-akku edullisemmin. Koska rapakon takana ostomäärät vaikuttavat merkittävästi suoraan tuotteen hintaan, kokeillaan saadaanko jälleen riittävä määrä halukkaita koottua näin kimppatilauksella yhteen, jotta edullisemmat hinnat toteutuisivat. Eli toteutuakseen tarvitaan vähintään 10 osallistujaa, kimppatilauksen deadline on la 15.12.2012. Akkujen toimitus vuodenvaihteen tietämillä.
Kuva

Antigravity LiFePo4 Lithium MP-akut edustavat viimeisintä akkuteknologiaa, akut on valmistettu USA:ssa teollisuudessakin käytetyistä A123-kennoista. Akut on valmistettu kovaan iskun-/vedenkestävään muovikoteloon. Varmista pyöräsi käynnistyminen tulevaan talveen tai osta akku valmiiksi ensi ajokautta varten edullisemmin.
Lisätietoa akuista valmistajan sivuilta(englanniksi).

Kimppatilauksen ehdot:

-viimeinen ilmoittautumispäivä on la 15.12.2012
-toimitus vuodenvaihteessa, tavara kestää tulla tehtaalta Suomeen noin 1,5-2 viikkoa
-laskutus tapahtuu s-postiin toimitettavalla laskulla siinä vaiheessa kun tavara on lähtenyt tehtaalta kohti Suomea ja lasku tulisi olla maksettuna kun tavarat saapuvat varastoomme

Kimppatilaushinnat !HUOM! Hinnat sisältävät rahdin lähimpään Matkahuollon toimipaikkaan!

jos kasaan saadaan 10 osallistujaa:
4-cell 110€
8-cell 165€
12-cell 200€
16-cell 265€

jos kasaan saadaan 20 osallistujaa:
4-cell 105€
8-cell 160€
12-cell 195€
16-cell 255€

Katso akkumallit verkkokaupastamme.

optiot:
Antigravity Batteries 4-Amp Charger 60€ akun oston yhteydessä(Huom! tarvitsee EU-USA adapterin pistorasiaan!) LiFePo4-akkua ei saa ladata tavallisella akkulaturilla
Kuva

ilmoittautumiset yv:llä tai tähän topicciin. Pyrimme päivittämään osallistujat aloitusviestiin muutaman päivän välein. Jos et halua ilmoittautumisestasi julkista, ilmoita siitä viestissäsi, niin kirjaamme sinut listaan muodossa anonymous#1..

Suosittelemme Offroad-pyöriin akun kokoa seuraavasti:
4-cell – Motocross/ATV <-450cc
8-cell – Endurot <-500cc
12-cell – Endurot 500-950cc
16-cell – Endurot 950cc->
Esim. KTM 950 LC8 toimii ja starttaa hienosti 12-kennoisellakin, mutta jos pyörä on ns. Adventure käytössä ja ajoa on asumattomilla syrjäseuduilla, suosittelemme 16-kennoista akkua, jotta virta riittäisi kaikissa tilanteissa.
Kuva
Antigravity 16-Cell vs. Yuasa YT12-BS

16-kennoisen mitat ovat 108mm x 76mm x 120mm ja paino vain noin 1,5kg, joten vakioon akkukoteloon jää vielä ylimääräistä tilaa akun jälkeen.

LiFePo4-akkujen käyttöikä on jopa 5+ vuotta, joten todennäköisesti tämän hankinnan jälkeen ei akkukauppaan tarvitse mennä ihan heti.

Tässä topicissa keskustelua LiFePo4-akuista:
viewtopic.php?f=6&t=21812

Terveisin
Kurapyora.fi staff


tilanne 15.12.2012 klo 9:20
Kimppatilauksessa mukana tähän mennessä 9 osallistujaa:
- AnttiL -12-cell
- jaa -16-cell + laturi
- SamiV -8-cell + laturi
- teroq -16-cell + laturi
- Roiske -8-cell YTZ7-S
- anonymous #1 -16-cell
- Desmond -16-cell YT12-BS +laturi
- anonymous #2 -8-cell
- Ludwig -16-cell


Viimeksi muokannut kurapyora.fi päivämäärä Ke Maalis 27, 2013 9:53 am, muokattu yhteensä 12 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 8:09 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Onko noissa kenojen tasapainotusliitin ja onko tuossa alkuperäisessä laturissa ko. toiminto?
2t pyöriin (250/300) useat lifepo4 valmistajat suosittelvat ja omakin kokemus on osoittanut jotta vähintään 8 kennoinen on suositeltava, itse ottaisin (otan jos tasapainotukset ok) 12 kennoisen!

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 11:16 am 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:11 pm
Viestit: 73
Pyörä: -
AnttiL kirjoitti:
Onko noissa kenojen tasapainotusliitin ja onko tuossa alkuperäisessä laturissa ko. toiminto?
2t pyöriin (250/300) useat lifepo4 valmistajat suosittelvat ja omakin kokemus on osoittanut jotta vähintään 8 kennoinen on suositeltava, itse ottaisin (otan jos tasapainotukset ok) 12 kennoisen!

Antigravity akuissa on tasapainotusliitin sisäänrakennettuna(Balance Connector).
Antigravity laturin tiedot:

-Come with Clamps and Harness for attaching to battery so you can charge the battery while it is in the bike.
-4-AMP Charge Rate
-CCCV Charging optimized for Lifepo4 Batteries
-LED notification of Charging and Charged (red charging, green charged)
-Short Circuit Protection
-Battery Polarity Error Protection
-Over Voltage Protection
-Over Heat Protection
-Voltage precision to +/- 1%


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 12:00 pm 

Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Viestit: 871
Paikkakunta: Turku
Pyörä: -
Eikai näissä ole iloa minkään laturin cell balancingin käyttämisestä, kun 90% ajasta ladataan ihan mp:n laturilla. Ihmetyttää kyllä jos mainostavat tekevänsä tuon sisäisesti, mutta silti ei ole "tyhjenemissuojaa". Yleensä nuo tehdään käsittääkseni samalla piirillä. Taitaa starttiakkuna käyttö olla niin rajua ettei normaalit suojapiirit toimi.

Ihan sivuhuomautuksena Antigravityn kennovalmistaja A123 on konkurssissa. Saattaa hinnat nousta/saatavuus vaikeutua aika pian. Uudenkaupungin autotehdashan keskeytti jo Fiskerin tuotannon akkujen saatavuuden takia.

_________________
- jani


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 3:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
On minun käsityksen mukaan hyvinkin perusteltua käyttää tasaamista.

Kennot ovat kuitenkin aina pikkuisen eri laatuisia ja toisaalta tässä kennotyypissä latausvirran vastaanotto kyky on varaustilasta riippuvainen mutta siten että heikommassa tilassa ottaa vähemmän, ainakin tietyn rajan jälkeen. Eli jos ja kun joku kenno on matalammalla jännitteellä niin lataantuukin huonommin ja ilmiö voimistaa itseään. Nyt ne kuitenkin purkautuvat "tasatahtiin" ja heikompi kenno saavuttaa siten kriittisen matalan varaustilan aikaisemmin ja lopettaa kokonaan ottamasta virtaa/nyykähtää pois pelistä. Nyt taasen näiden kennojen heikkous eli yli- ja alijännitteen huono kestävyys tulee esiin eli silloin muita ladataan ylijännittelllä ja poks, on koko akkupaketti pilalla.

Siispä tuo tasaus voidaan toteuttaa pasiivisesti sisäisellä piirillä joka purkaa parempia kennoja niin että ovat tasajännitteessä huonompien kanssa ajoittain tai sitten lataamalla ulkoisella laturilla kennoja yksittäin jotta saavuttavat määritellyn jännitteen.

Tuo Kurapyörän vastaus ei vielä minulle sataprosenttisesti antanut vastausta niin jos sallitaan lisäkysymys. Onko siis jonkun luukun alla nähtävissä jokin "pistoke" mihin voi tuon alkuperäsien laturin liittää ja se tasaa kennot vai onko sisäinen passiivinen tasausjärjestelmä vai kuinka. Tuo sisään rakennettu Balance connector ei vielä minulle kerro mitä tarkoitetaan kun on vielä kahta kieltä sekaisin... :oops:

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 5:02 pm 
Avatar

Liittynyt: La Loka 15, 2011 2:11 pm
Viestit: 209
Paikkakunta: Rovis
Pyörä: Sama ku kaikkilla muillakin..
Onko se nyt niin, käppyröiden mukaan se voi ollakkin, että samalla tai ihan pienellä jännite-erolla voi olla useammalla varaustasolla olevia kennoja. Se selittäisi miksi rinnan kytketyt kennot ei tasaa toisiaan. Muuten on kauhian hankala maalaisjärjellä koittaa itelle selittää miks muka rinnan kytketyt kennot ole tasassa... No joo. Voi siinä olla varmaan monta muutakin muuttujaa kuten kennojen ero. Esimerkiksi kaks kennoa joista toinen pitää sisällään vaikka 5ah kun jännite on 13,2 mutta toisessa samalla jännitteellä onkin vain 4 ah ja kun kulutetaan vaikka 4,2ah niin toinen on kyykyssä. Eli spekulointia ilman mitään tietoa... Oisko jollain jotain faktaa asiasta?

-teppo

Edit:taitaa olla ihan väärä topikki tuota spekuloida.. No mulla on kuitenki 12 kennoinen lifepo4 pyörässä kiinni ja ihan ****etin tyytyväinen olen mutta tosiaan ensimmäinen akku hajos heti vanhassa pyörässä. Tää on kestänyt vaikka mitä käyttöä keväällä vuoden = jos tääkin hajoaa niin kuitenkin haluan vastaavan, vaikka sitten tuon antigravityn ku lifepossa on oikeesti potkua ihan hemmetisti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 5:22 pm 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:11 pm
Viestit: 73
Pyörä: -
AnttiL kirjoitti:
Tuo Kurapyörän vastaus ei vielä minulle sataprosenttisesti antanut vastausta niin jos sallitaan lisäkysymys. Onko siis jonkun luukun alla nähtävissä jokin "pistoke" mihin voi tuon alkuperäsien laturin liittää ja se tasaa kennot vai onko sisäinen passiivinen tasausjärjestelmä vai kuinka. Tuo sisään rakennettu Balance connector ei vielä minulle kerro mitä tarkoitetaan kun on vielä kahta kieltä sekaisin... :oops:

Antigravityn akuissa ei ole liitintä/pistoketta, jolla voisi ladata erikseen kennoja, Antigravityn laturi kytketään ainoastaan + ja - napoihin. Akussa itsessään on "Balance Connector" eli vapaasti suomennettuna liitin joka tasaa virtaa kennojen kesken.
Antigravity akkujen vahvuus on tosiaan amerikkalaiset A123-valmistamat laadukkaat ja tasalaatuiset kennot(tarkka tuotekontrolli) sekä useimpiin moottoripyöriin sopivat kovakuoriset muovikotelot(small case ja OEM size).
virta kirjoitti:
Ihan sivuhuomautuksena Antigravityn kennovalmistaja A123 on konkurssissa. Saattaa hinnat nousta/saatavuus vaikeutua aika pian. Uudenkaupungin autotehdashan keskeytti jo Fiskerin tuotannon akkujen saatavuuden takia.

Antigravityllä on valmiina A123 Systemssin-kennoja jokusen kuukauden puskuri, lisäksi A123 Systems Inc. konkurssipesä on menossa myyntiin amerikkalaiselle Johnson Controls Inc. tai kiinalaiselle Wanxiang Group Corp. tehtaalle. Todennäköisesti tehtaan omistus pysyy jenkeillä, kun siihen on pumpattu liittovaltion rahaa useita kymmeniä miljoonia dollareita.
Eli oletettavasti samoja kennoja tulee saamaan jatkossakin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 6:30 pm 

Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Viestit: 871
Paikkakunta: Turku
Pyörä: -
Siirsin tekniikkakeskustelun tuonne toiseen threadiin..

_________________
- jani


Viimeksi muokannut virta päivämäärä Pe Marras 30, 2012 6:58 pm, muokattu yhteensä 2 kertaa

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 6:53 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
teppo kirjoitti:
Onko se nyt niin, käppyröiden mukaan se voi ollakkin, että samalla tai ihan pienellä jännite-erolla voi olla useammalla varaustasolla olevia kennoja. Se selittäisi miksi rinnan kytketyt kennot ei tasaa toisiaan. Muuten on kauhian hankala maalaisjärjellä koittaa itelle selittää miks muka rinnan kytketyt kennot ole tasassa... No joo. Voi siinä olla varmaan monta muutakin muuttujaa kuten kennojen ero. Esimerkiksi kaks kennoa joista toinen pitää sisällään vaikka 5ah kun jännite on 13,2 mutta toisessa samalla jännitteellä onkin vain 4 ah ja kun kulutetaan vaikka 4,2ah niin toinen on kyykyssä. Eli spekulointia ilman mitään tietoa... Oisko jollain jotain faktaa asiasta?

-teppo

Edit:taitaa olla ihan väärä topikki tuota spekuloida.. No mulla on kuitenki 12 kennoinen lifepo4 pyörässä kiinni ja ihan ****etin tyytyväinen olen mutta tosiaan ensimmäinen akku hajos heti vanhassa pyörässä. Tää on kestänyt vaikka mitä käyttöä keväällä vuoden = jos tääkin hajoaa niin kuitenkin haluan vastaavan, vaikka sitten tuon antigravityn ku lifepossa on oikeesti potkua ihan hemmetisti.


Rinnan mutta myös neljä sarjassa!!
Ja jännite niinkin lie "pakko" olla kutakuinkin sama rinnan olevissa mutta varaustaso ei. Muuttujia ainakin lämpötila, kuormitus, akun sisäiset vastukset jne...

Ja mulla oli siis samanlainen akku kuin tepolla ja se kesti siis sen noin vuoden. Sitä tutkittiin ja analysoitiin useamman "asiantuntijan" toimesta kun se kuoli ja kennojen epätasapaino ja siitä seurannut yksittäisten kennojen ylijännite ladatessa oli tuhon syynä, sanovat. Siis siinä oli lopulta kolme tai neljä ehjää kennoa enää ja silti oli ihan hyvä akku vielä! Kuitenkin tuollainen kolmesatku siis joka on huonolla startilla varustettu niin hyrähti aina käymään ennenkuin kerkesi kissaa sanomaan... :P Siis yhdyn noin mielipidemielessä edelliseen kirjoittajaan että pahuksen mainio kampe.

Sorry kurapyörä tämä ketjun asiaanliittyvä mutta ei kuitenkaan niin keskustelu.
Tilaan kuitenkin itse tuollaisen akun ja suosittelen kaikille muillekin, on varmaan ihan hyvä vaikkakin nyt se tasapainotus jää myyntimiesten puheen varaan vähän epäselväksi mikä "sisäinen liitin" siellä nyt sitten on. Toivottavasti toimii. Tuollainen 12 kennoinen riittää käynnistämään diesel henkilöauton. Sellainen hyvä puoli noissa vielä on että ainakin se mikä aikaisemmin oli, joka oli myös aidoilla A123 kennoilla, otti varausta vastaan todella hyvin, siis mopeedin laturi täytti sen hyvinkin nopeasti jos siitä käytti johonkin virtaa (vaikka valot päällä pysähdyksissä jne...)

Ja siis tuo ulkoisella laturilla tapahtuva tasaus tapahtuu juurikin niin että on erillinen liitin josta johdot kullekin kennolle erikseen. Laturi lataa ja purkaa kaikki kennot erikseen yksi kerrallaan (tai taitaa niitä olla sellaisia joissa on montakin kanavaa jotta lataa useata yksittäistä yhtäaikaa erikseen) pari sykliä jotta ne saadaan ennálta mmäärättyyn jännitteeseen ja siis keskenään samanmoiseen "kuntoon". Näin kun on tasapainotettu aina välillä niin kennojen antama ja vastaanottama virta normaali käytössä eli siinä kun mopeedin laturi sitä latailee mahdollisimman samanlainen ja ei synny niin helposti tilannetta missä akun varautilan käydessä alhaisena jokin kennoista menee kriittisen rajan alle ja lopettaa käytännössä kokonaan virran vastaanottamisen. Tästäkin tilasta erityisellä siihen tarkoitetulla laturilla noita kennoja voidaan koittaa virkistellä taas käyttöön mutta sekin vaatii sen, että jokaiselle kennolle on mentävä ihan omat johtonsa jotta voidaan kenno kerrallaan latailla ja herätellä. Jotkut suosisttelevat tehtäväksi kuukauden tai kahden välein tuota tasapainotusta. No, miten se tässä nyt toimiikaan niin sisäinen tasapainotusliitin ja toivottavasti joku suoja/tasapainotuspiiri ohjailee tuota systeemiä jotta tekee nämä toimenpiteet itsestään käyttäjän asiaan puuttumatta...




ELI josko ilmoittaudun nyt tähän ketjuun sitten että pikkukuorinen 12 kennoinen mulle.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 7:25 pm 

Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Viestit: 805
Paikkakunta: Rauma
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Josko sitä sitten uskaltautuisi tilaamaan tällaisen. Nykyinen akku on loppusuoralla ja jotenkin sellanen olo, että 2-1 putki H mallinen putki sotkee pulssit putkessa hetkellisesti ja potkasee takasin ja kun on kehno akku, niin se vaan huokasee tällasissa tilanteissa eikä jaksa enää. Solenoidi surisee vaan (vai mikä se ny on ku ei enää jaksa ja naksuttelee vaan). Ei ollu tällaisia ongelmia normi putkilla. Voihan toki olla, että syy on vaan huonossa akussa joka on enempi antautuneempi ku viime syksynä. Ei tarvi pyörän seistä ku viikon esim. 1000 km lenkiltä ja ei jaksa enää. Saa hauskat äänet aikaseksi niiku tosiaan potkasis ite takasin, motti aviastaa ja sitten ei vaan enää jaksa yrittää. Tai sitten etummaisen pytyn imuventtiili on antautunu ihan totaalisesti ja paineet on hukassa. No, motti on menossa purkuun kun vaan ehtisi. nimim. Norsu ainakin patisteli vaan tarkastaan venttiilit. No tarkastetaan ne ensiksi. Prkleen työt kun haittaa harrastuksia. (kaikki otaksunnat tekniikan ongelmista edellä täysin maallikon arvailuja ja mitään vastuuta ei näistä oteta!!!)

Eli yksi isoin isoon adveen ja laturi kans. Eli pelkkä adapteri tuohon laturiin riittää? Ei tarvi erillistä muuntajaa enää? 120 vs 230 V


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Marras 30, 2012 11:39 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 432
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
jaa kirjoitti:
laturi kans. Eli pelkkä adapteri tuohon laturiin riittää? Ei tarvi erillistä muuntajaa enää? 120 vs 230 V


https://shop.antigravitybatteries.com/a ... p-charger/

eli "Antigravity 4-amp Charger- Works with 120 or 240 voltage. Foreign countries just need adapter for plug." siispä ruuvailee vain suomalaisen töpselin tilalle.

* nyt kun joku tietävä kertois miksi tavallinen 12V laturi ei kelpaa? pyörässähän laturi tuppaa sähköä akkuun normaalisti, miksi verkkolaturi pitää olla joku spesiaali - tuokin pannaan hauenleuoilla napoihin ja näyttää ihan tavalliselta laturilta? *

---
yhteistilaus kyllä kiinnostaa, alustavasti.
(10kpl kimppahintahan vastaa likimain että tilaa suoraan itse tuolta shopista);
notta, joko kiinnostusta on ollut?


L

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 01, 2012 9:21 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Minä luulen ja olen ymmärtänyt että kyse on siitä, että halutaan varmistaa että akkua ladataan rajojen sisällä olevalla jännitteellä JA ei vahingossakaan millään desulfatointi toiminnolla tms. Eli jos on sataprosenttisen varma että jännite jota laturi pukkaa kaikissa tilanteissa on sopivissa rajoissa ja että laturi tajuaa lopettaa latauksen kokonaan kun akku täynnä ja ei vahingossakaan mene mihinkään lyijyakun virkistystilaan niin uskaltaisin ladata sitä normaalillakin laturilla. Kuitenkin lie syytä huomioida takuu ehdot jos meinaa moista tehdä!
Esim C-tec antaa ok jännitettä kunhan ei vahingossakaan paina lumihiutaletta eli talvilataus nappia eikä desulfatointi namiskuukkelia jne ja on hollilla jotta ottaa pois kun akku täynnä. SIIS toisaalta näitä akkuja ei saa pitää ylläpitolaturissa jatkuvasti!!! No, eipä ole itsepurkautumistakaan jos pyörä ei syö mitään hituvirtaa.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 01, 2012 10:33 am 
Avatar

Liittynyt: To Kesä 16, 2011 3:11 pm
Viestit: 73
Pyörä: -
jaa kirjoitti:
Eli pelkkä adapteri tuohon laturiin riittää? Ei tarvi erillistä muuntajaa enää? 120 vs 230 V

Ei tarvitse erillistä muuntajaa, pelkkä adapteri töpseliin riittää
Ludwig kirjoitti:
yhteistilaus kyllä kiinnostaa, alustavasti.
(10kpl kimppahintahan vastaa likimain että tilaa suoraan itse tuolta shopista);
notta, joko kiinnostusta on ollut?


L

Suomen valtio haluaa myös omansa, eli tulli ja alv 23% tulee todennäköisesti päälle(ellei paketti livahda tullin ohi). Kimppatilaushinnassa on siis rahti ja alv 23% mukana.

Jos pyörä ei pura virtaa itsekseen seisonnassa, ei LiFePo4-akkua tarvitse välttämättä ladata lainkaan. Meillä on ollut testikäytössä Antigravityn 12-kennoinen kutistesukkamalli(soft case) jo 2,5 vuotta. Akku on ollut kiinni tänä aikana useammassa pyörässä sekä yhden talven moottorikelkassa. Akkua ei tänä aikana ole ladattu erillisellä laturilla kertaakaan ja akku antaa virtaa pihalle vielä edelleen kuin uutena.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Joulu 01, 2012 11:14 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Viestit: 432
Paikkakunta: Finnmark
Pyörä: KTM 990 adve -08
moi taas.

Antigravityn lataamisesta, solujen balanssista yms. :
tässä 'postissa' aiheesta kirjoittaa testaaja:

http://www.advrider.com/forums/showpost ... tcount=137

1. kun eka solu tulee täyteen, sen jännite nousee ja vastus kasvaa joten se ei enää ota sähköä vastaan vaan lämpenee. virta menee sen yli seuraavaan soluun, joka latautuu täyteen eli tasautuu, jne.
jännitettä tarvitaan siis vielä senkin jälkeen, kun akku on ehkä näennäisesti täynnä volttien suhteen, ja laturi ei saa lopettaa työtään ennen kuin solut ovat ehtineet tasaantua.

"...but I am watching and measuring as LiFePO4 cells DO self balance.
Once a cell becomes full, the voltage goes up on that cell rather rapidly and current falls rapidly. This and the mechanics of the cell is what makes LiFePO4 highly tolerant of overcharging.
HOWEVER, once the knee is reached, current does continue to flow as the full cell experiences a rise in voltage. This current is doing nothing to charge the full cell as it is already full, but nearly being converted to heat in that cell.
Since all 4 cells (or groups of stacked cells) are in series, the only way for that current to flow is to flow through the full series.
The same current that is heating the full cell is simultaneously charging the lower SOC cells.

This effect would be minor if charged by a typical charger because the charger would shortly switch off once the voltage threshold was reached, but.........
The motorcycle charging system does no such thing, it maintains a constant voltage regardless as long as the engine is on, and a small current will continue to flow through the whole series of cells, always heating the full cells, always charging the less then 100% SOC cells.

Not only have I read about this effect, I have measured it. ... "

eli ei vain luettua vaan testattua tietoa.


2. edelleen:
tässä voltit Antigravityn lataustestaamisessa:

13.84 V, 6 mA virtaa edelleen...

" For the 16 cell Antigravity battery, owing to slightly different doping and construction the picture is even better. At 13.84 volts, 6 mA will continue to flow forever. 6mA is plenty to keep a battery of this size in balance if the bike is ridden often.

at 14.4 volts constant, 53mA flows through the 16 cell Antigravity battery. That level of current will correct 0.5% of imbalance per 24 hours. Not a lot, but as long as the cells are well matched, more then enough to keep a battery in balance that is in a bike ridden at least occasional in my judgement."

että lataushomma näyttäisi olevan kunnossa.

L

_________________
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Joulu 06, 2012 7:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1296
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Mulle tommonen YTZ7-S 8-cell. Laitetaan toiseenkin mopoon, kun edellisestä akusta on vain hyviä kokemuksia.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com