Kypärän huojumiselle loppu!

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Kypärän huojumiselle loppu!

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Dakarin hankinnan myötä tuli eteen uusi vaiva jota ei DR:llä ollut: Dakarin alkuperäinen pleksi on sen mallinen että kahdestaan ajettaessa noin 90 km/h vauhdista lähtien alkoivat ilmapyörteet vatkata kuskin päätä epäsäänöllisessä tahdissa puolelta toiselle. Yksin ajettaessa ei ollut mitään ongelmia. Helpoimmalla tavalla asiaa ei voinut ratkaista eli jättämällä Rouva kotiin, joten piti keksiä jotain muuta. Rouva keksi itse pitää päätään hieman sivussa niin taas oli minun hyvä ajaa - toisella vaan kävi temppuilu niskoille...

Sain hankittua Raimolta perus-GS:n matalan pleksin joka paransi asiaa mutta ei lopettanut pään vatkaamista. No, häränniskaisilla kunnon kurapyöräilijöillä ei kuula heilu mutta kukkakeppikaula-minulla kyllä. Jotain muutakin oli tehtävä - punttisalille en lähtisi Karelinin jumppaa tekemään.

Kuskin kypärän taakse syntyy ilmeisesti pyörre, joka takanaolijan vaikutuksesta kiusaa minua - siispä se epäsäännöllisesti käyttäytyvä pyörre pitäisi saada rikottua. Jos kypärän pinta olisi kuin golfpallossa, saattaisi se auttaa asiaa? Uutta pintaa ei saa tehtyä eikä alkuperäistä ole syytä alkaa hiomaan, joten eikun jälleen selaamaan mielipuolen näpertelyopasta, siitä inssailemaan ja muovailemaan epoksitahnasta spoilereita!

Ensiksi tein malliksi kuvissa näkyvän keskimmäisen töpön, joka ei auttanut. Täytyi siis saada sivuvirtaukset rikki? Lisää epoksia kaupasta ja olohuoneen pöydän ääreen. Raakamallit hiottiin hiukan vähemmän raaemmiksi ja sitten niitä piti päästä kokeilemaan. Tesan purkkatarralla kiinni suuperttiin ja baanalle: Yksin ajettaessa ei olo ainakaan pahentunut joten uskalsin pyytää Rouvan kyytiin ja tuijottelemaan uutta takaraivodesignia.

Tulos: tähän astisilla kokeiluilla ja noin 2 000 km ajon jälkeen spoilerit ovat pysyneet kiinni - ja lopettaneet pään vatkaamisen lähes kokonaan! Sen verran hyvin ovat toimineet, että en niitä irti ota. Mitäpä se ei inssi keksisi...?! :wink: 8)
Liitteet
Spoilerit_1.jpg
(197.52 KiB) Tiedosto ladattu 295 kertaa
Spoilerit_2.jpg
(76.57 KiB) Tiedosto ladattu 328 kertaa
Spoilerit_3.jpg
(185.38 KiB) Tiedosto ladattu 380 kertaa
A&KTM

Viesti Kirjoittaja A&KTM »

Mulla oli samaa ongelmaa transalpin kanssa, pieneni oleellisesti kuin vaihdoin mopon tuulisuojan toisenlaiseeen. Esiintyi tuonkin jälkeen satunnaisesti, mutta rouvan ei tarvinnut kuin muuttaa asentoaan hieman niin kypärän heilunta loppui. Ongelma ratkesi lopullisesti kun hankimme jälkikasvua ja ostin kotarin 8).
Antti
Taisto
Pyörä: Yamaha TDM900A
Viesti:

Hyvä vinkki

Viesti Kirjoittaja Taisto »

Minä olen todennut saman ongelman. Kahdestaan ajaessa pää tutisee. Nuo kypäräspoilerit on hyvä idea.
SamO'vaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamO'vaari »

:D :D Hyvä idea on myös jättää hellapoliisi hellan ääreen :lol: :lol: :lol:
-John. 3:16-

Kuva
Hösö
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Hösö »

Ja täältä saapi sit kunnon spoilerit-> http://www.hi5bikes.fi//product_catalog.php?c=72

Onhan net "arvokkaita" mut komeita...

Ja jos haluaa turvallisuutta lisää ni pistää pari tuommosta valolla olevaa...
MunaPussiRacingTeam!

Troy Lee:n kypärät ja vermeet!

LifeOfHösö

Ittekkö tekkee, ni saa mitä tullee...
Ylimatti

Häikäisevän komeita! Ja jos ne toimii edes lähellekään yhtä hyvin kuin minun "omin käsin onneen" -muotoillut niin sitten ne on myös "kunnon" spoilerit. 8)
Taas menossa jonnekin...
Hösö

Ylimatti kirjoitti:Häikäisevän komeita! Ja jos ne toimii edes lähellekään yhtä hyvin kuin minun "omin käsin onneen" -muotoillut niin sitten ne on myös "kunnon" spoilerit. 8)

Ainaki net on palio isompia ku nuo sinun tekemät. Joten toimii varmasti yhtähyvin siinä missä "kotipolttosetki".
MunaPussiRacingTeam!

LifeOfHösö

Ylimatti

Isolla rahalla saa isompia vehkeitä. Oot varmaan joskus kuullutkin, että ei se koko vaan se, miten sitä käyttää...?8)
Eikä ne oo golfpallon kuopatkaan isoja mutta vaikutus on melkoinen sileään verrattuna.

Mutta ei ne halvaksi tule omatekeleetkään: tässäkin joutuu ostamaan epoksin, tarran ja maalin - eikä sittenkään ole ollenkaan varmaa että zydeemi toimii. Monta kertaa on huomattu että itse tekemällä ei läheskään aina säästä - päin vastoin! Usein vaan se näennäinen säästö ja tekemisen ilo on arvoasteikossa ylempänä kuin valmis tuote.

Jos olis osunut ajoissa eteen niin olisin ehkä ostanut tuon valmiin spoilerin.
Saisko tuohon valospoileriin millään yhdistettyä jarruvalon - langattomasti...?
Taas menossa jonnekin...
Taisto
Pyörä: Yamaha TDM900A
Viesti:

Ite tehty

Viesti Kirjoittaja Taisto »

Itse näpertelemällä ei tosiaankaan aina säästä. Ja varsinkin aikaa kuluu. Mitren monta päivää onkaan mennyt kaikenlaisiin projekteihin joista sitten lopulta on tullut susi. Otetaan esim. kun rupesin tekemään GPS-pidikettä pleximuovista. Kolmannen prototyypin hajottua luovutin ja siirryin alumiiniin. No siinä oli jo mennyt monta tovia.
Hösö

Ylimatti kirjoitti: Saisko tuohon valospoileriin millään yhdistettyä jarruvalon - langattomasti...?

Varmasti saa, oha net amerikansällit käyny kuulemma kuussaki... :lol:

Ei kai soo ku lähetin+vastaanotin+virrat molemmille ja vähä piuhaa ja kytkimiä...

En tiä mitä kaikkea pitäs hankkia ja miksi, saati et mistä. Mut varmasti onnistuu ku ammattimies tekkee...

Ideana kyllä ihan vixu....
MunaPussiRacingTeam!

LifeOfHösö

Vastaa Viestiin