Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Huhti 06, 2020 2:19 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Sottapytyn XChallenge
ViestiLähetetty: Pe Syys 06, 2013 7:54 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Viestit: 866
Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Pyörä: BMW G650XChallenge
n.35000km. Projekti jatkuu pienten fiksausten merkeissä.

Etujarruvalon mikrokytkin alkoi olla tiensä päässä. Yritin purkaa, puhdistaa ja uudelleen koota kytkimen. Uudelleen kokoaminen ei tälläkertaa oikein ottanut onnistuakseen, joten kyllästyin ja hommasin uuden.
Korvaava tuote löytyi äkkiseltään Radioduosta http://www.elektroniikkamaailma.fi/tuot ... vipua/MS5/
Alkuperäinen kytkin on vesitiivis, mutta tämä ei. Ajattelin jos kytkin maksaa 1,34€ jaksan askarrella jotain myös veden varalle.
Tarvikekytkimen muovikuori aukeaa helposti, ilman työkaluja. Omat kynnet kytkinkopan muovikynsien alle ja kotelo aukeaa. Sisälle suihkautin sähkölaitteille tarkoitettua suojavaseliinia.
Ihmeellistä kyllä, tämä tarvikekytkin sopi niittikiinnityksen reikäväliltään ja ulkomitoiltaan täydellisesti alkuperäiseen RST-kiinnikkeeseen.
Eli, johdot poikki - liittimet/tinaukset kytkimelle, uloimpiin nastoihin - vanhojen kiinnitysniittien poisporaus - RST-levyn reikien avarrus ja uudelleen niittaus.
Saas nähdä kauanko vaseliini suojaa vedeltä ja kytkin toimii... Ostin varalle muutaman kappaleen kytkimiä varastoon.

Öljysäiliön ja kannen väliseen öljyletkuun oli tullut halkeamia ja se alkoi vuotaa. Uusi letku pit. n.18cm. 6mm. sisäreikä.

_________________
"Ikuisuus projekti"
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sottapytyn XChallenge
ViestiLähetetty: Ke Heinä 02, 2014 11:11 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Viestit: 866
Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Pyörä: BMW G650XChallenge
Nyt on pari vuotta ajeltu täysin ilman ryyppy- tai käynnistysongelmia.

Eli, se surullisen kuuluisa alkuperäinen Exide-akku häröili aika-ajoin. Joten vuonna 2010 ostin ameriikan ihmeen, Odyssey PC-310:n. Käynnistyshäiriöt jatkui edelleen.
Sain keväällä 2011 Bemarilta takuuna Yuasan.
2012 tai 13 vaihdoin kokeilumielessä Odysseyn Yuasaan. Käynnistyshäiriöt loppui siihen.


Sateisten kesäpäivien askartelua.
Pohjapanssariin kiinnitetty työkalulaatikko.

Tämäkin alumiiniseos pehmeni "hitsatessa", joten esilämmittelin isolla nestekaasutoholla levyn pehmeäksi.
Taivuttelu kotikonstein helpottuu huomattavasti, eikä alumiini murru.
Muutamassa päivässä alumiini palautuu itsekseen alkuperäisen oloiseen jäykkyyteensä.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Työkalulaatikon aihio.
Yhdestä 3mm. alumiinilevypalasta kotikonstein taivuteltu.
4 "hitsaus"saumaa toteutettu juotostekniikalla.

Pohjapanssarityökalulaatikko1.jpg
Pohjapanssarityökalulaatikko1.jpg [ 385.5 KiB | Katsottu 10001 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kohtuullisen avara tila työkaluille.
En edes yrittänyt tehdä vedenpitäväksi. Huom. vedenpoistoreiät

Pohjapanssarityökalulaatikko2.jpg
Pohjapanssarityökalulaatikko2.jpg [ 398.73 KiB | Katsottu 10001 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Bilteman RST-kiristimet ja salpalukosta purettu lukkopesä.
Kurasuojan lukkopesän päälle, askartelin lämmöllä muokkautuvasta muovista.

Pohjapanssarityökalulaatikko3.jpg
Pohjapanssarityökalulaatikko3.jpg [ 482.62 KiB | Katsottu 10001 kertaa ]
Pohjapanssarityökalulaatikko4.jpg
Pohjapanssarityökalulaatikko4.jpg [ 457.93 KiB | Katsottu 10004 kertaa ]

_________________
"Ikuisuus projekti"
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sottapytyn XChallenge
ViestiLähetetty: La Kesä 27, 2015 9:53 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Viestit: 866
Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Pyörä: BMW G650XChallenge
n.40000km.

Moottori sammui vauhdista, eikä enää käynnistynyt.
Bensapumppu ei toimi.
Kiitos Utin kirjoittamista vinkeistä, vika löytyi nopeasti!

Virrat päälle laittaessa pumpun rele naksahtaa ja kytkee sähköt, mutta bensapumppu on hiljaa eikä hyrähdä.

Otin tuon bensatankin kannen sisäpuolella olevan sinisen liittimen irti ja laitoin takaisin. Toimii!!
Purin kyseisen sinisen liittimen ja kokeilin piuha kerrallaan kontaktin tiukkuutta. Liitokset ovat hävyttömän löyhät!
Pieni liitoksen liikautus siis palautti juuri ja juuri riittävän kontaktin. Huonon kontaktin aiheuttamaa lämpenemistä ei ollut vielä tapahtunut, joka voisi sulattaa muovikannen puhki.
Eli, vika oli todennäköisesti sinisen liittimen ajan mittaan löyhtyneissä kontakteissa.

Näissä vehkeissä on monta töpseliä töpselin perään, ja tässä kohdassa liitos voi aivan hyvin olla ns. "yhtä puuta".
Koska mun mopon piuha ei kuulunut niihin takuuvaihdettaviin piuhoihin, joten juotin bensatankin sisäpuolisen liittimen piuhat kanteen kiinni.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kuvasta selviää kuinka paljon ECU-töpselin lukitussalpaa täytyy saada auki, jotta pistoke irtoaa. Bensatankin metallinen rengas lähti kiertämällä auki.
G650X_ECU_irrotus.jpg
G650X_ECU_irrotus.jpg [ 117.47 KiB | Katsottu 9292 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Koko pumppuhässäkkä suodattimineen.
G650X_Bensapumppu.jpg
G650X_Bensapumppu.jpg [ 78.55 KiB | Katsottu 9292 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Poistin kannesta mustaa muovia, jotta juotettavat piikit olisivat esillä. Liittimen saa purettua pienellä ruuvimeisselillä. Suojakansi pois ja metallisen liittimen kynsi alas, ja liitin ulos.
G650X_bensap_liitin.jpg
G650X_bensap_liitin.jpg [ 61.52 KiB | Katsottu 9292 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Kiinnitin lyhennetyn liitinkotelon nippusiteellä tukemaan johtoja, etteivät onnettomat n. puolimilliä ohuet piikit väänny johtoja käsitellessä.
G650X_JuotettuBensapLiitin.jpg
G650X_JuotettuBensapLiitin.jpg [ 67.43 KiB | Katsottu 9292 kertaa ]

_________________
"Ikuisuus projekti"
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW Xchallenge
ViestiLähetetty: Ma Heinä 13, 2015 9:21 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 10:32 am
Viestit: 144
Paikkakunta: Kaskinen
Pyörä: XCountry
Sottapytty kirjoitti:
Vaihdevivun kiinnitysruuvin vastamutteri tuli hitsattua yläpuolelle kiinni.
Kevennys- ja heikennusreikiä tuli porailtua sekä maalia pintaan suhnuteltua, eipähän sitten ruostu ihan niin nopeasti :lol:
Mutta, miksi siitä tuli musta. Noh, kohta se on kuranvärinen.

Alkuperäisen alumiinisen ja teräksisen tarvikepolkimen vallan huomiota herättävä painoero tuli myös punnittua :P
- BMW alkup. n.100g.
- Emgo n.185g.
- Varresta kevennelty Emgo n.160g.

Minulla on sama projekti menossa, joten kysynkin: Mikä oli poran millikoko? Suunnittelitko murtokohtaa vipuun, taikka mietitkö matkakertaamomentti asioita? Tuli vain mieleeni kaikenlaisia syvällisiä mietteitä :o

_________________
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: BMW Xchallenge
ViestiLähetetty: Ti Heinä 14, 2015 2:06 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Viestit: 866
Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Pyörä: BMW G650XChallenge
Länskäri kirjoitti:
Sottapytty kirjoitti:
Vaihdevivun kiinnitysruuvin vastamutteri tuli hitsattua yläpuolelle kiinni.
Kevennys- ja heikennusreikiä tuli porailtua sekä maalia pintaan suhnuteltua, eipähän sitten ruostu ihan niin nopeasti :lol:
Mutta, miksi siitä tuli musta. Noh, kohta se on kuranvärinen.

Alkuperäisen alumiinisen ja teräksisen tarvikepolkimen vallan huomiota herättävä painoero tuli myös punnittua :P
- BMW alkup. n.100g.
- Emgo n.185g.
- Varresta kevennelty Emgo n.160g.

Minulla on sama projekti menossa, joten kysynkin: Mikä oli poran millikoko? Suunnittelitko murtokohtaa vipuun, taikka mietitkö matkakertaamomentti asioita? Tuli vain mieleeni kaikenlaisia syvällisiä mietteitä :o


Ihan kuvitteellisilla mitoilla menin. Pyöristelin reiän ympäryksiäkin, eli tarkkoja mittoja ei oikein saa.
Tuolla mun pyöristyksillä ja reityksellä Emco:sta tuli varsin pehmoinen. Taittuu sivusuunnassa pienemmästäkin kaadosta, varsin pehmoista räkärautaa tuo siis on.

_________________
"Ikuisuus projekti"
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Sottapytyn XChallenge
ViestiLähetetty: Ti Heinä 14, 2015 8:00 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 10:32 am
Viestit: 144
Paikkakunta: Kaskinen
Pyörä: XCountry
Muistuupa mieleeni Gessun (-05) vaihdepoljin kun se erään kerran taipui U-kirjaimen muotoon. Minäpä olin varma että uusiksi kuitenkin se menee ja aloin naputella, samalla vääntäen, no sehän kesti. Lähes huomaamattomia jälkiä jäi vipuun joka toimi edelleen tehtävässään. Että sellaista alumiinia :o niiden vipusten olla pitäis.

_________________
Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 111 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com