Sottapytyn XChallenge

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Vaihdevivun kiinnitysruuvin vastamutteri tuli hitsattua yläpuolelle kiinni.
Kevennys- ja heikennusreikiä tuli porailtua sekä maalia pintaan suhnuteltua, eipähän sitten ruostu ihan niin nopeasti :lol:
Mutta, miksi siitä tuli musta. Noh, kohta se on kuranvärinen.

Alkuperäisen alumiinisen ja teräksisen tarvikepolkimen vallan huomiota herättävä painoero tuli myös punnittua :P
- BMW alkup. n.100g.
- Emgo n.185g.
- Varresta kevennelty Emgo n.160g.
Liitteet
Emgo_Valmis.jpg
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Onkos kellään semmoista ulosvetäjää, jolla saisi tuon Challengerin vauhtipyörän irti.
Eli siinä pitäisi olla M38x1.5 mm mutterikierre ja vetotappi sitten keskellä.
Olisi yksi kerholaisen pyörä vähän hoitoa vaille, kun vapaakytkin on hajalla ja pitäisi se magneeton vauhtipyörä saada irti.

Tai tietääkö joku mistä saisi M38x1.5 mm kierteisen mutterin jostain. Sitä voisi vetää ihan tavallisella ulosvetäjällä sitten ulos.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Edit:
PS. Yritettiin vetää sitä vauhtipyörää ulos tänään ihan tavallisella ulosvetäjällä. Mutta homma ei onnistu, koska kaikki vauhtipyörän ulkopinnat ovat kartioita, joista ei saa kunnolla kiiinni
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Loka 12, 2011 1:06 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Pekkavee kirjoitti:Onkos kellään semmoista ulosvetäjää, jolla saisi tuon Challengerin vauhtipyörän irti.
Eli siinä pitäisi olla M38x1.5 mm mutterikierre ja vetotappi sitten keskellä.
Olisi yksi kerholaisen pyörä vähän hoitoa vaille, kun vapaakytkin on hajalla ja pitäisi se magneeton vauhtipyörä saada irti.

Tai tietääkö joku mistä saisi M38x1.5 mm kierteisen mutterin jostain. Sitä voisi vetää ihan tavallisella ulosvetäjällä sitten ulos.

Pekka
:shock: :shock: :shock:

Arvelisin että, saattais tavoittaa enemmän lukijoita tuolta "pyörä-osastolta" viewtopic.php?f=5&t=4130&start=600 :wink:


Kurkkaan omat mutterinurkat.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Sottapytty kirjoitti: Arvelisin että, saattais tavoittaa enemmän lukijoita tuolta "pyörä-osastolta" viewtopic.php?f=5&t=4130&start=600 :wink:
Kurkkaan omat mutterinurkat.
Kiitos vinkistä.
Laitoin sinne saman jutun.
Eipä ole tullut seurattua näitä pikkuBemari ketjuja.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Ykspähän 38mm. löytyi, mutta väärällä nousulla :cry:
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Sottapytty kirjoitti:Ykspähän 38mm. löytyi, mutta väärällä nousulla :cry:
Kiitos yrityksestä. :P :P :P

Ei toi M38x1.5 mm mutteri ole varmaan kovin yleinen mutteri.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Hydrauliliikkeestä löytyy

esim.

http://www.kramp.com/shop/action/itemca ... +x+M38+x15

käyppä kyseleen...
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Juhana kirjoitti:Hydrauliliikkeestä löytyy

esim.

http://www.kramp.com/shop/action/itemca ... +x+M38+x15

käyppä kyseleen...
Hmmm...

Toi oli ymmärtääkseni ruuvikierre. :roll: :roll: :roll:
Pitäisi olla mutterikierre eli siis sisäpuolinen kierre, jonka voi kiertää sinne vauhtipyörään.

Pitäisi olla tuommonen vehje, mutta kun ei voi odottaa niin kauaa ja maksaa mansikoita tuosta ulosvetäjästä.
G650 vauhtipyörän ulosvetäjä


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Tase »

Pekkavee kirjoitti:Pitäisi olla tuommonen vehje, mutta kun ei voi odottaa niin kauaa ja maksaa mansikoita tuosta ulosvetäjästä.
G650 vauhtipyörän ulosvetäjä


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Minä tein Funduroon koneremontin joku vuosi sitten. Silloin BMW:n ulosvetäjä maksoi 13 euroa. Tilasin sellaisen, toimitusaika oli todella pitkä. Aikanaan se sitten tuli ja pistin sen tarpeettomana uudelleen kiertoon. Tämä sen takia kun en voinut odottaa niin pitkään vaan teetätin sopivan ulosvetäjän. Minulla on kaapissa edelleen oululaisessa konepajassa tehty malli. Maksoin siitä aikoinaan 50 euroa. Sisäpuolisen kierteen koko on siinä M38x1.5. Jos kiinnostaa, ottakaa yhteyttä yv:llä. Esittäkää sellainen tarjous josta ei voi kieltäytyä. :lol:
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Pekkavee kirjoitti:
Juhana kirjoitti:Hydrauliliikkeestä löytyy

esim.

http://www.kramp.com/shop/action/itemca ... +x+M38+x15

käyppä kyseleen...
Hmmm...

Toi oli ymmärtääkseni ruuvikierre. :roll: :roll: :roll:
Pitäisi olla mutterikierre eli siis sisäpuolinen kierre, jonka voi kiertää sinne vauhtipyörään.

Pitäisi olla tuommonen vehje, mutta kun ei voi odottaa niin kauaa ja maksaa mansikoita tuosta ulosvetäjästä.
G650 vauhtipyörän ulosvetäjä


Pekka
:shock: :shock: :shock:
Joo,mut tietysti tarkoitin sitä mutterivastakappaletta,mikä tuohon tulee :roll: ,mutta ei ollut kuvaa.Siinä on sisäpuolinen kierre.Mutta jos se ei ole tarpeeksi syvä,tms.sorvarihan sulle tekee tuon hetkessä.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

OK, käyn kyselemässä.
Kiitos tiedosta.

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Seuraava projekti on vähän vähemmän mekaaninen.



Homma alkoi asiallisempien vedenpitävien liittimien hankinnalla autotarvikeliikkeestä.




PCV/AT paketin mukana tulleet helppokäyttöiset, mutta hämmästyttävän heikkotasoiset "ryöstöliittimet" korvautuvat työllä, tinalla, kutistesukalla ja kumi- ja kangasteipillä.

Muutoin kiinteisiin johtoihin (kampianturi ja virta) tulevat lisäksi nuo liittimet.
Liitteet
2-napainen liitin kumisuojilla
2-napainen liitin kumisuojilla
Puna/harmaat pillerit liki keskellä kuvaa, ovat nuo lelumaiset ryöstöliittimet.
Puna/harmaat pillerit liki keskellä kuvaa, ovat nuo lelumaiset ryöstöliittimet.
Avatar
Pekkavee
Viestit: 4765
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 9:04 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Vantaa

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Sottapytty kirjoitti:Seuraava projekti on vähän vähemmän mekaaninen.
Homma alkoi asiallisempien vedenpitävien liittimien hankinnalla autotarvikeliikkeestä.
PCV/AT paketin mukana tulleet helppokäyttöiset, mutta hämmästyttävän heikkotasoiset "ryöstöliittimet" korvautuvat työllä, tinalla, kutistesukalla ja kumi- ja kangasteipillä.
Muutoin kiinteisiin johtoihin (kampianturi ja virta) tulevat lisäksi nuo liittimet.
Joo, mä en käytä muuta kuin vulkanoituvaa teippiä teippinä enää nykyään.
Esim Bilteman tuotenumero 29504.
Se vulkanoituu hyvin täysin veden ja ilman pitäväksi, kai.
Ja tietysti sitten kutistesukkaa jne.
Ja juottamista.

Mihin sä tuota kangasteippiä aiot laittaa?

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Kangasteippiä, eli sellaista lätkämailoihin laitettavan kaltaista, oon laittanut haaroittuville kevyehköä suojaa kaipaaville johto-osuuksille. Vähän samaan tapaan kuten Bemarikin on laittanut.


Tuosta saattaa hieman näkyä...download/file.php?id=8610&mode=view
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

PCV ja AT200 on nyt asennettu, eli Dynojetin valmistamat: Power Commander V ja AutoTune AT-200.
AutoTune on siis laite joka tarkkailee PCV:n polttoaineensyöttöä (Dynojet-penkin tapaisesti) laajakaista lambda-anturin avulla mopolla ajettaessa. Oppiva laite tarjoaa oman näkemyksensä paremmasta(?) polttoaineensyöttökartasta käyttäjän Usb-väylän kautta tietokoneella hyväksyttäväksi/muokattavaksi.
Eli pohjalla on joku, mikä tahansa PCV:hen siirretty kartta, johon AT sitten tekee sitten omia ehdotuksiaan.


Riemurasioiden asennus on periaatteessa hyvinkin helppoa ja hyvin ohjeistettua.

Asennus edellyttää:
- Kohtuullista englanninkielisten ohjeiden seuraamista
- Ohjelman asennus CD levyltä kannettavalle tietokoneelle.
- CD:ltä tai netistä omaan mopoon sopivan polttoainekartan lataus tietokoneelle.
- BMW-tyylisten töpseleiden kytkentää, vähän ahtaisiin paikkoihin.
- Pari maajohtokytkentää, (-12V.) ruuvin alle,
- Kolme ryöstöliitosta alkuperäisistä johdoista (asentoanturin johdot jännitteensäätäjän alta PCV:lle ja "kytketty" +12v. takalampulta AT:lle)
- Usb-piuha kiinni, pari nappulan painallusta tietokoneesta ja ruiskutusohjelma on mopossa



HUOM! En suosittele käyttämään PCV:n mukana tulleita lelumaisia Posi-Taps ryöstöliittimiä!
(Kiitokset MarkkuHoo:lle vikaantumisvinkistä!)

Ps. Lambda-anturi oli kohtuullisen tiukassa!


Lisää aiheesta, kunhan pääsen kunnolla kokeilemaan.
Penkitykset jo ehkä tämän vuoden puolella?


Hieman kuvia asennuksesta...
Liitteet
Riemurasiat omatekemässä muovisessa n. 3mm. asennuslevyssä. <br />Rasioiden kiinnitys on jäykällä &quot;Velcrolla&quot;.
Riemurasiat omatekemässä muovisessa n. 3mm. asennuslevyssä.
Rasioiden kiinnitys on jäykällä "Velcrolla".
Kuvassa näkyy myös Boschin laajakaista-lambda.
Kuvassa näkyy myös Boschin laajakaista-lambda.
PCV:lle ryöstetty kampuran asentoanturin kytkentä. Vedenpitävällä liittimellä. (Tinajuotos + itsevulkanoituva kumiteippi + kangasteippi + liitin)
PCV:lle ryöstetty kampuran asentoanturin kytkentä. Vedenpitävällä liittimellä. (Tinajuotos + itsevulkanoituva kumiteippi + kangasteippi + liitin)
&quot;Switched +12v.&quot; AutoTunelle.<br />Eli, virta-avaimesta kytkettävän sähkön ryöstöliitäntä. (Tinajuotos + itsevulkanoituva kumiteippi + kangasteippi + liitin)
"Switched +12v." AutoTunelle.
Eli, virta-avaimesta kytkettävän sähkön ryöstöliitäntä. (Tinajuotos + itsevulkanoituva kumiteippi + kangasteippi + liitin)
Asennuslevy sekä riemurasiat ovat helposti irrotettavissa huolto- ja korjaustoimenpiteitä varten.
Asennuslevy sekä riemurasiat ovat helposti irrotettavissa huolto- ja korjaustoimenpiteitä varten.
Vastaa Viestiin