Sottapytyn XChallenge

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
jylppy
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Kuten jossain aiemmin kirjoitinkin, sain uuden akun -07 pyörääni takuuna viime syksynä vaikkei siinä mitään vikaa ollutkaan. Kysyin vaan merkkikorjaamolta ( silloiselta ) että onko pyörääni mitään tehtaan ilmoittamia päivitysmuutoksia. Ilmoitin sarjanumeron ja he sanoivat , että akku pitäisi vaihtaa. Jouduin kysymään kolme kertaa, että maksaako tämä minulle mitään kun en uskonut moista lahjaksi saavani. Pyöräkin oli tuotu ulkomailta joten mistään Pr toiminnasta ei ollut kyse. Vanhan, juuri sisäänajetun voin myydä sopuhintaan sottapytylle :lol:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Juu, muistan takuuakku jutun.
Tuo omani on menossa "isompaan" huoltoon.
Puhelimessa BMW-huolto tarkisti mitä tarttee tehdä, ja kertoi että tehtaan määräämä joku (muistaakseni) bensaletku-juttu olisi odottamassa. Vihjaisin akkuhommasta, mutta kertoi ettei siitä ole tehtaan puolesta mitään mainintaa.
Täytyypä käydä tarkemmin katsomassa mikä akku sinne on alunperin laitettu.



Edit: Exidehän se siellä on. Kolme vuotta käyttöä, "Made in China", lienee kohtuullista...
Viimeksi muokannut Sottapytty, To Touko 06, 2010 7:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Ne on nuo akut kuitenkin ihan kulutustavaraa toisaalta, varsinkin tuntuu näissä ruiskuenskapeleissä merkkiin katsomatta.
Jos sulla Sottapytty on eka akku vasta menossa, niin hyvinhän se on kestänyt.

Varta AGM:n omaani vaihdoin kun se vakio-Exide päätti luovuttaa toissa talvena. Tuoreella Vartalla hörähti käyntiin kun neitinappia vähän tuimemmin katsoi ;)
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Nonniin. Uusi akku (Odyssey PC310) on hienosti ja ongelmitta pöräytellyt mopoa käyntiin, nyt reilun kuukauden ajan. Katsotaan pitääkö Ameriikan-lupaukset pitkästä käyttöiästä 3-10v.

Odyssey 2,7kg.
Yuasa (BMW) 3,1kg.
Viimeksi muokannut Sottapytty, La Huhti 09, 2011 10:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Kopioitu keskustelusta "Virran ulosotto"
viewtopic.php?f=6&t=8383&hilit=virran+ulosotto
Su Maalis 16, 2008

Laitoin tuossa oman mopooni virran ulosottotöpselisysteemin, kuten "jonkko" ohjeisti. Eli akun saa töpselin kautta näppärästi ladattua ja sähköä saa ulos myös ilman virta-avainta.

Perinteinen tupakansytyttäjä-malli ei kytkeydy kovin tiukasti, joten käytin tuollaista paremmin kiinnittyvää ja pienempää "virranulosottomallia" halk. 12mm. (Istui pienellä veistelyllä mainiosti G650X BMW:n alkuperäiseen kiinnityspaikkaan, muovisessa kiinnityslaipassa on pieni, pyörähtämistä estävä "viiste")

Osat ostin Motonetistä, Suojakannellinen pistorasia 3.70€, Pistoke 2.90€, Minilaattasulakerasia (johdon väliin) 1.90€. Omasta takaa löytyi kaksinapaista johtoa, kutistesukkaa, nippusiteitä, sulake ja Abiko-liittimiä. Ettei johdot hinkkautuisi puhki runkoon tms. käytin johtojen suojaletkuna P-profiilin solukumitiivistettä jonka leikkasin D-profiiliksi.

Piirtelin "ihan itse" kytkentäkaavionkin.
:!: Sähkömiehet ja insinöörit yms. Ei saa nauraa :wink:
Liitteet
Virran ulosoton kytkentäkaavio.jpg
Virran ulosottopistorasia.jpg
Virran ulosottopistoke.jpg
(8.44 KiB) Tiedosto ladattu 23 kertaa
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Myöhässä teetätetty 20tkm. huolto. Ajettu n. 27tkm. Vaihtelin itse tuossa välissä öljyjä ja suodattimia.)

Imuventtiileissä tai toisessa niistä oli välys pienentynyt, joka ymmärtääkseni saattaa aiheuttaa kuumakäynnistykseen ongelmaa.
Kaasuvaijerissa oli jotain häikkää,(itseaiheutettua?) se meni samalla vaihtoon.
Edit: Vaijerin alapään kiinnitysruuvi oli tärinästä katkennut, olin kiristänyt vain liian tiukalle :oops:

Täytyy sanoa että, BMW, maahantuoja ja R.M Heino pitää hyvää huolta tuotteistaan!
Moponi on siis jo 4 vuotta vanha ja silti sain uuden Yuasa akun! (Johtunee tuosta myöhästyneestä huoltoajankohdasta?) Lisäksi mopoon tehtiin joitakin pikku paranteluja. Sain mukaani myös jonkun virranulosottoon liittyvän johdon (napaisuuden vaihto tms..?). Sitä ei asennettu, koska mulla on tuo omarakenteinen viritys. Hyvä meininki!
Viimeksi muokannut Sottapytty, Ma Huhti 11, 2011 6:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Å »

Taitaapa noiden osien vaihto johtua tehtaan actioista eli jos jokin kohta todetaan olevan pyörässä "sutta ja sekundaa", niin ne sitten vaihdetaan uuteen. Valitin aikoinaan kasigessun ketjujen huonosta laadusta - mut naurettiin pellolle kahdesta BMW-liikkeestä. Sittemmin niistä tuli actio ja niitä on vaihdettu uusiin. Minunkin kolme vuotta vanhaan pyörään (8GS), johon vaihdoin ketjut omakustanteisesti turvallisuussyistä jo ekana kesänä, saa uudet ketjut ja rattaat tässä kevään aikana tehtaan piikkiin. Nämä vaihtojutut on siis tehtaan määräämiä.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Å kirjoitti:Taitaapa noiden osien vaihto johtua tehtaan actioista eli jos jokin kohta todetaan olevan pyörässä "sutta ja sekundaa", niin ne sitten vaihdetaan uuteen. Valitin aikoinaan kasigessun ketjujen huonosta laadusta - mut naurettiin pellolle kahdesta BMW-liikkeestä. Sittemmin niistä tuli actio ja niitä on vaihdettu uusiin. Minunkin kolme vuotta vanhaan pyörään (8GS), johon vaihdoin ketjut omakustanteisesti turvallisuussyistä jo ekana kesänä, saa uudet ketjut ja rattaat tässä kevään aikana tehtaan piikkiin. Nämä vaihtojutut on siis tehtaan määräämiä.
Juu, niin on. Mutta kohdallasi aika ikävää käytöstä.

Jos luit aiemmat kirjoitteluni, mäkin kysäisin n. vuosi sitten siitä akusta... ei mitään mainintaa.
Se on vaan käytävä kiltisti huolloissa.

Edit:
n.kuukauden yli 2v. vanhasta pakettiautoni akusta tippui yksi kenno pois pelistä.
Jättikotilon takuuaika 3v. Akulla 2v... Ostin sitten omaan piikkiin uuden akun.
Akut ovat joskus kulutustavaraa.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Satunnaisille käynnistyshäiriöille (kuumana) ja "ryypyn"(=korkeahkot tyhjäkäyntikierrokset) päällejäämiselle löytyi todennäköisesti syy.

Idle actuator on nyt lopullisesti hiljentynyt. Se on siis yksi niistä vehkeistä joka surisee* kun laittaa avaimella virrat päälle. Laite on askelmoottori joka säätää tyhjäkäyntiä, kartiotapilla ilmamäärää muutellen. Tietokone säätää tällä laitteella sille ohjelmallisesti asetetun tyhjäkäynnin kohdalleen.

Eli nyt kun tämä vekotin ei mulla surise*, mopo ei myöskään käynnisty kuumana. Käynnistyy siis kyllä aina kylmänä tai jäähdyttyään n.5-20min. Vehje lienee jäänyt "vähän kuuma/kylmä kone" asentoon?
Uusi vekotin on tilauksessa ja maksaa vähän reilu 80€.

Kartiotappi ja aukko ruiskun rungossa likaantuu ajankulussa, joten puhdistuksesta ei välttämättä ole lainkaan haittaa (ehkä n. 10tkm. välein?) Lika saattaa aiheuttaa huonoa tyhjäkäyntiä ja sammahtelua.
Tuolla on "mike p":n kuvia aiheesta:
http://picasaweb.google.com/mmik3p/G650XIdleActuator#
Mun Aktuatoorini ei ollut ihan noin likainen, eikä epätasaista tyhjäkäyntiä tahi sammahtelua ollut ilmennyt (ajettu puhdistamatta vajaa 30tkm.)

VDO:n valmistama värkki löytyy oikean posken alta, ruiskun kyljestä, kahdella (ruuvilukitteella lukitulla) ristipääruuvilla kiinnitettynä.
VAROITUS! Mulla kävi jälkimmäisen ruuvin kanssa vanhanaikaisesti... reilu puolikierrosta auettuaan ruuvi jumahti ja ristikanta pääsi nuljahtamaan. Ruiskun joustava kumikurkkukiinnitys ei varsinaisesti vähennä ruuvarin lipsahtelumahdollisuutta.
Vaihdoin sitten ruuvimallin rst-kuusiokoloon.


* Vehje ikäänkuin kalibroi itsensä. Tästä lisää myöhemmin...
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Sottapytty kirjoitti:* Vehje ikäänkuin kalibroi itsensä. Tästä lisää myöhemmin...
Eli siis tyhjäkäyntiä säätävän askelmoottorin (Idle actuator) vaihdettuani keväällä uuteen, se ei alkanutkaan ihan heti pelittää. Soitin ja sovin käynnin RM Heinolle, BMW-tietokoneet kiinni, hetki tietotekniikkaa... ja nyt se on sitten toiminut. Ei vaan ole kesällä paljoa tullut ajeltua :cry:

Askelmoottorin toiminnan voi myös itse, ainakin karkeasti testata.
Vehje ruuveistaan irti - virrat avaimesta päälle - kartiotapin pitäisi liikahtaa n. pari milliä.
Eikä tämä uusi muuten paljoa juuri surise, eli ei pahemmin ääntä päästele.

Aiheeseen liittyvä "kaasuläpän ääriasentojen ohjelmointi" tapahtuu näin:
Akusta virta pois - virta takaisin - avaimesta virta päälle - kierretään kaasukahvaa kolme kertaa täysin auki ja kiinni - käsi pois kaasukahvasta - startataan - annetaan käydä tyhjäkäyntiä kunnes tuuletin käynnistyy. Vehje on nyt ohjelmoitu ja kaasukahvaan saa taas koskea.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Kytkimestä on hajonnut kaksi asiaa. Ehkäpä yhtä aikaa?

- Kytkinlevyjen irrotus"vetotapista" yksi hammas poikki! (Alkup. BMW osa)

- Reklusen manuaalikytkimen irrotustoimintaan liittyvän palautusjousen jousikuppi on haljennut!
EDIT: Uusi diagnoosi
Vetotapin ja jousikupin välisen neulalaakeroinnin yksi prikka on hinkannut ulkoreunallaan jousikupin sisäpuolelta puhki.

Irtohammas hammastuksen välissä on ehkä vääntänyt hetkellisesti vetotappia vinoon, että prikka on päässyt hinkkaamaan kuppia? Täytyypä vielä tutkia...
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Mopolla ajettu n.30000km joista Reklusen kanssa n. 18000km.
En ole kytkinasiantuntija mutta purettuani kytkimen, mun mielestä se ei juuri uutta häpeile.
Välilevyissä ei ole uria eikä värjäymiä. Kuulaurat ja kansi ovat neitseellisen näköiset. Kytkinkruunussa ei kulumajälkiä levyistä. Kytkinlevyt hyvässä kunnossa [ohuempi Rekluse-välilevy edelleen käytössä, säätötikut eivät menneet kevyesti väliin (no-go wire gauge)]


Kytkin jäi pohjaan, kahva lötterö. Kytkentä palautui hetken päästä itsekseen, onneksi palautui että pääsin ajamalla kotiin. Kytkinkahvaa en kotimatkalla enää käyttänyt.

Kytkimestä oli siis hajonnut kaksi asiaa.

- Kytkinlevyjen irrotus"vetotapista" yksi hammas poikki! (Alkup. BMW osa)
Irtohammas oli nätisti kokonaisena suunnilleen omalla paikallaan, välillä jumittaen vetotappia.

- Reklusen manuaalikytkimen irrotustoimintaan liittyvän palautusjousen jousikuppi on "haljennut"! (C150 Wave spring carrier)
Vetotapin ja jousikupin välisen neulalaakeroinnin yksi prikka on hinkannut ulkoreunallaan jousikupin sisäpuolelta puhki. (Neulalaakerin laakeripintana toimiva prikka on selkeästi kovempaa metallia kuin 0,7 - 1 mm. prässätty jousikupin pelti)


Vika irtohampaassa, ei Reklusessa?
Rekluse-kytkin on mielestäni selkeästi kevyempi kuorma kytkinkahvakoneistolle kuin alkuperäinen kytkin. Epäilisin että Bmw-vetotapin hammas on vain mennyt poikki. Kaippa niitä hampaita joskus vain katkeaa?
Koska vetotapissa on prikkojen kuluttamat urat vain vastakkaisella puolella hammastusta. Siksi veikkaisin että irtohammas hammastuksen välissä on kiilannut hetkellisesti vetotappia vinoon, että yksi laakeriprikka (alimmainen) on päässyt hinkkaamaan jousikuppia.

Saatuani uuden vetotapin Bemarilta n.50€ ja Rekluselta jousikupin. Ajattelin ajella uusilla osilla jonkun hetken ja puran sitten kytkimen tarkistaakseni/varmistaakseni ettei jousikuppi hinkkaudu.
jeppe jaakarhu
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 06, 2011 8:50 am
Pyörä: bmw

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja jeppe jaakarhu »

Jotkuu ne vaa osaa. Taidan tietää minne otan yhteyttä kun rupee pyörä lahoamaan:). Ei oo kilventeline vielä paikoillaan. Taitaa mennä ajokauden jälkeen puuhailuksi ku ei kerkee ajotouhujen välissä purkaa pyörää. Pitää olla ajossa kokoajan.

Jokos pyörä on paketissa ja ajoa? Miittiä sit ni sais ajo-opetusta. Tällä tekniikkapuolella oon jo menetetty tapaus.

Mitä tulee takaisinkutsuihin niin rm heino todellakin osaa ja hoitaa hommansa. Omaan pyörään ei ole tehty takaisinkutsuhuoltoja ja heino korjaa 8 kpl takaisinkutsuja pyörääni. Eli tuon verran löytyi koneelta kutsuja. Sitä en tiedä vielä mitä osia noissa vaihdetaan.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Aja ajokeleillä ja tuunaa talvella! :lol:

Ensiviikolla saapunee Bemarilta vetotappi vissiin ruotsista. Rekluse-osien saatavuus Motopalvelusta selvinnee alkuviikolla, kunhan Rekluse-Expertit ovat Sixinsä ajelleet ja lomansa lusineet. Rekluse lähetyksiä tulee aika harvakseltaan suomeen, joten saattaa viikkojakin heilahtaa. Ens viikolla oon viisaampi aiheesta.

Huomasin kytkintä ropatessa, että mulle on ilmestynyt viime huollossa jännä lenkki jalkatapin läheisyyteen (alle eteen, kahdella ruuvilla kiinnitetty) Tilatessa kytkinosaa kysäisin mystisestä lenkurasta. Se on kuulemma kiinnike BMW-huoltopukille. Tämäkin on niitä hiljaisia ja kiireettömiä "tehtaan actioita", joista asiakkaan ei tarvitse olla välttämättä edes tietoinen.
Eli sun pyörän seisontavuosina keräämä saldo, ei ole siis varsinaisia takaisinkutsuja.

Pistän Yv:tä sulle kunhan mopo alkaa putputtaa.

Isompaa G650X -kokoontumisajoa olis hauska yrittää kasailla tuolla, Pyörät/BMW G650X -ketjussa viewtopic.php?f=5&t=4130&start=555
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja an13 »

Nuo kiinnikkeet kannattaa ruuvata irti ajelujen ajaksi, ovat sen verta otollisessa paikassa että sopiva kivi repäisee rungosta palan pois sen mukana.
Vastaa Viestiin