Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Kesä 07, 2020 8:41 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Su Touko 03, 2020 3:59 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 02, 2019 5:09 pm
Viestit: 7
Pyörä: Bmw f650
Bmw F650 fundoro -95

Viime kesänä möin pikkudarran pois ja kas kummaa sitä heti kurapärrän lähdettyä alkoi kuitenkin hiekkatiet kiinnostamaan ja päiväreissu paikat. Vitsillä aloin sitten etsimään semmoista 2tonnin pärrää. Äkkiä selvisi että aika vanhan joutuu hommaamaan ja kilsat alkaa olemaan kovan puoleisia. Teho, kilsat ja ulkonäkö oli aika kovat kriteerit ja näin ollen ei sitten jäänytkään muuta kuin kilsat :roll:

Eli aika läheltä löytyikin "ajokuntoinen" ja EDULLINEN pikku bemari. 32tkm ajettu mittarin mukaan ja melkoinen nippu kaikennäköistä paperia jossa epäselvästi huoltoja ja naisomisteisia papereita. Pyörä kuitenkin vaikutti siltä että ei ainakaan tuplat oo todelliset kilsat ja mahdollisesti jopa oikein. Hintaa tinkiessä meinasi jäädä laukut ottamatta kun niistä en mitään silloin tiennyt. Näyttivät jopa siltä etteivät sovi edes pyörään. Hepco beckerit ne sitten olivatkin niinkuin myös koneensuojaraudat edessä.

Koeajolla ja myyjän puheina selvisi että tekee oudosti välillä niin että suodattimesta häviää polttoaineet ja sammuu. Aikani pähkäiltyä kuitenkin pyörän selkään ja parin kilsan päähän sitä pääsi ekan kerran kun teki tämän. Ajattelin että olisiko varatankin sihti niin tukossa ja sitten pääsinkin jo huoltoasemalle. Tankki täyteen ja paskat ei meinaa enää millään ottaa soppaa vastaan. Lopuksi kuitenkin pääsin kotiin (50km).

Ekana kaasuttimet pöydälle ja paskat pois pyörimästä. Johan alkoi sitten toimia niinkuin piti, hieman ihmeellisesti oli säädöt mutta ajattelin niiden olevan "tarpeen". Sitten vain ajettiin ja ihmeteltiin mitä sitä oikein tuli ostettua. :roll:

KuvaKuvaKuvaKuva


Aika nopeasti selkesi että tuli melko painava ja tehoton peli tuli hommattua.. noh semmosta se on kun lompakko tyhjänä ostelee. Kiire onkin sen myötä muuttunut maisemoiden nauttimiseen ja makkaran paistoon. Illat alkoi syksyllä pimenemään nopeasti ja valaistus tämmöisessä on kyllä aivan naurettava. Motonettiin ja pienin ledbar mukaan. Hetken pyörittelin ja ei tähän kyllä tämmöinen sovi sitten millään keulaan. Yön yli ajatuksen hauduttua tuli mieleen korvata koko alkuperäinen valaisin "lyhyellä ja pitkällä" led valolla. Samalla sitten etulokarikin vaihtui nuorekkaampaan malliin. Vilkkujen alle sitten eksyi myös valoa. Timeless tanko paikalleen sillä alkuperäinen pienen pyllähdyksen vuoksi oli hieman mutkalla. Jäi tanko vinoon ja pitkään etsittyäni löytyi tankokiinnikkeiden pulteista olematon heitto ja ne vaihtamalla keula olikin taas ryhdissään tai melkein.. keulaan piti sitten uusia samantien stefat ja öljyt. Samalla suojasukat putkiin ja yksi homma done läpikäynnissä.

Kuva Kuva

Talvi se vaan sitten katkaisi hyvän harrastuksen. Yritin myydä pikkudarrasta jäämiä enskapiikkejä ja siinä onnistumatta jäi sitten tähän hommaamatta nastarenkaat joten talven sai pyhittää huolloille. Tulpat, öljyt+suodin, ketjut sekä rattaat, etujarrupalat, jarrunesteet ja taakse mitas e10. Takavalo lokareineen hyllyyn talteen ja aftermarket lappua tilalle. Roskalava bongauksen johdosta R1 vaimentaja tuli tinailtua perään.. :roll: äänimaailma ainakin parani huomattavasti ja valehtelematta painokin putosi verrattuna vanhaan savustuspönttöön.

Kuva Kuva Kuva

Sitten tankkia ja sen suodattimia putsatessa talvella tuli ahaa ilmiö. Mitä jos tää ei oiskaan punainen? Sitten mielikuvissa heti tilanne jossa uusi ruiskumaalattu maalipinta on pilalla heti ensimmäisten lipposten jälkeen. Tästä syntyi kompromissi ajatus ja kilikalikoli. Mattainen musta toimii yllättävän hyvin tämän kanssa. Suunnitelmissa olisi jotain teippauksia viellä kehitellä. Osina ollessaan naputtelin pohjapanssarin alumiinista. Valomodeissa häirinnyt valojen syvyys erot samalla kuosiin ja kunnolliset kiinnitykset. Sillä saikin tän näköistä aikaan. Himppa myöhemmin eksyi mustavalkoiset bmwlogot paikalleen :oops:

Kuva Kuva


19.2.20 tulikin sitten ekat surautukset ajeltua, harmikseen kuvaa tästä ei ollut jakaa. Pyörä pätki ja pötski ihmeellisesti ja pöydälle taas kaasarit levälleen, ei mitään ihmeellistä ja takaisin nippuun. Pari pientä lenkkiä, pari kaasutinputsausta ja sama oire taas. Kuumana pötskää ja hankala ajaa pienillä kierroksilla. Vitutus huipussaan sitten todella huono kuva facebookiin ja tadaa sieltä sitten löytyikin vastaus = vaihda uo metalliset tulpanhatut muovisiin ngk:n hattuihin. Aluksi olin että "noh voihan nekkii uusia nii onpaha neki suljettu pois.." ja perkele sehän lähti heti rokkaamaan. Tyhjäkäynti pomppas ja kokoajan luulemani "kuuluu yksisylinterisen tuplakaasari mopoon" tyhjäkäynnin heijaus katosi. Tämähän on oikein tupla tulpillakin joten liekkö toinen edes on kipinöinyt sitten ollenkaan :roll:

14.4. olikin hienoin kokemani kelimuutos. Täydestä kuivuudesta lumisateeseen ja 500m päässä 3cm lunta tiellä. Kilsan jälkeen taas kuivaa asfalttia. Sitten muilla reissuilla tulikin kuraa lennätettyä mikä alkoi pyörässäkin näkyä.. laitanpa tässä sit useemman kuvan.

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Sittenpä tulikin aika vaihdella vajaana ajamani eturengas uuteen. Metzleri tuli tuhottua varmasti painehäviön vuoksi. Hyvin rengas kyllä kantoi vaikka painetta ei varmasti baaria ollut. Mitas e10 pyörimään eteen tälläkertaa. Samalla uutta ilmansuodatinta kun unohtui talvella. Pikku etiäinen iski sisuskumia hakiessa motonetistä että pitäiskö etulaakerit samantien kun 6,9e kappaleelta ovat. No onneks tuli ostettua. Ruostemönjää jo ikävästi toisenpuolen laakerissa. Eilen tulikin sitten 265km päiväreissu pyyhkästyä ja toistaiseksi kaikki toimii "Kop KOP KOP".

Kuva Kuva Kuva



Tämmöstä tarinaa ja jorinaa. Toivottavasti kirjoitusvihreet ei häiritse. Palataan kun taas kilsoja ja tapahtumia on tullut. :mrgreen:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Ma Touko 04, 2020 3:35 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 910
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge,1200Bandit,S4RMonsteri
Moe.

Tuo valaistuspatteri on kyllä uskottavan näkönen.

Onko tuossa siis ihan hyväksytyt puoli- ja kaukovalot?

-Ile-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Ti Touko 05, 2020 8:09 am 

Liittynyt: Ma Joulu 02, 2019 5:09 pm
Viestit: 7
Pyörä: Bmw f650
Ilmari kirjoitti:
Moe.

Tuo valaistuspatteri on kyllä uskottavan näkönen.

Onko tuossa siis ihan hyväksytyt puoli- ja kaukovalot?

-Ile-


Pitkä on ihan hyväksytty. Puolivalo taas kapeakeilainen ja alas suunnattu. :lol:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Ti Touko 05, 2020 11:33 am 

Liittynyt: To Huhti 09, 2020 12:57 am
Viestit: 7
Pyörä: Afrikkalainen vm2000
Black is beautiful. Hyvä idea toi crossietulokari. Valot rokrok.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Ke Touko 06, 2020 11:26 am 

Liittynyt: Ma Joulu 02, 2019 5:09 pm
Viestit: 7
Pyörä: Bmw f650
Kanaviillokki kirjoitti:
Black is beautiful. Hyvä idea toi crossietulokari. Valot rokrok.


Kiitän 8)


Tuli tuossa 4-5.5. heitettyä pieni lenkki (520km) niin aattelin nyt sitten kuvia napsuutella missä päin tuli välillä möllötettyä ihmeellisyyksiä. Pärrähän toimi taas reissun kohtuudella. Joskus käynnistäessä pyörii tyhjää hetken mutta sitten räppää tulille. Osaako kukaan tälle heittä syytä/korjaus tapaa?

Keli oli jo lähtiessä harmaan kostea ja onnistuin punkaharjulle juuri samaan aikaan kuin vesisade. Onneksi oli semmosta kevyttä tihkua niin ei tuo pahasti edes kastellut. Oronmyllyn kohdalla käännyin sitten pienemmille teille ja vaatetuskin kuivaantui hiekalla surautellessa. Rautjärvellä tulikin sittten pysähdyttyä katselemassa oisko Simo Häyhän ja Kollaa museo auki mutta näkyi viimevuotiset tervehdykset olevan ovessa. :(
Kuva


Sitten tulikin assua pätkä ajeltuun kun kyseessä on hyvä pieni museotie. Sopivasti kiemurteleva ja kapea. Kelikin alkoi tässä vaiheessa parantua ja aurinkokin otti osaa. +12 tais lämpötila olla.
Kuva

Jotta imatralle saapuminen pysyisi samoissa äfääreissä kuin aijemmin taas kerran ihmeellinen pieni pilvirintama kehittyi ajellessani ja tietenkin osui juuri kohdalle. 5-10min tuli kuin ämpäristä kaatamalla ja tämähän alkoi sitten saumoista jo puskea vettä sisään niin eikun tuttuun tapaan kiireellä koulun katokseen piiloon. Tämä on jo siis toistamiseen samalla reitillä ja samassa kohtaa tapahtunut mutta tällä kertaa koulu oli 2km erikohdassa jonne pääsin piiloon :)
Kuva

Näin poikkeus aikoina tuli kuitenkin termarikahvia hörpittyä tasaiseen tahtiin. Oikeastaan alkaa tulemaan tavaksi ottaa pienillekkin reissuille termari mukaan niin ainahan se on mukavempaa fiilistellä aina vahingossa löydettyjä paikkoja. Kuvan jälkeen surauttelin sitten Lappeen määränpäähän yöksi.
Kuva

Paluu matkalle sattui sitten tämmöinen linnake. Ei ollut mitään hajua eikä edes tarkoitus ajaa tuon ohi mutta semmoinen näköjään reitille sattui. Piirtelen näitä karttaselain web laitteen kautta ja puhelimesta kattelen matkalla niin ei tarvitse kesken ajon niin navikoida. Kelikin parempi +15 ja semmosta puolipilvistä. Linnakkeella hörpittiin taas termaari kahvia ja ihmettelin hetken.
Kuva

Reitti vaihteli kyllä melkoisesti. Luulemani "hiekkatiet" osoittautui kuitenkin asfaltiksi suurimmalta osin ja sitten yks kaks ollaan mökkitiellä. Kuvan kaltainen on mielestäni juuri parasta pätkää. Korkeuserot ja säännöllinen mutkittelu on parasta.
Kuva

Loppuun tämmöinen hyvä muistutus kaikille. Mökkiläiset on taas liikenteessä ja heidän yhdistelmät ovat mitä mielenkiintoisimpia.. huomaatko?
Kuva

Ihan hyvä reissu. Postimerkki maisemia kyllä täällä saimaan saaristoissa riittää. Mitään super suosituksia ei kyllä näillä kokemuksilla ole antaa mutta Lietvesi esimerkiksi on maisemallisesti melkoisen siistiä. Perskannikat kyllä loppumatkasta melkoisen kipiäksi heitti.. penkkikin on teipillä kasassa ja pitäis verhoilla uusiksi. Varmaan kehiteltävä lisämateriaalia jotta sais jalkakulmaa hieman loivemmalle.


Niin ja onks nää reissunpäällä höpinät sitte ookoo tääl vai onko tää vaan teknistä esittelyä varten?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Ke Touko 06, 2020 2:15 pm 
Avatar

Liittynyt: La Joulu 21, 2013 1:24 pm
Viestit: 185
Paikkakunta: Joensuu
Pyörä: XTZ 750 Super Tenere
Ihan OT, mutta tuo viimeinen kuva loistava esimerkki kuorman sidonnasta :shock:
Ja näköjään jäi lukematta kuvan yläpuolinen teksti... :oops:


Viimeksi muokannut PaPaTTaJa päivämäärä Ke Touko 06, 2020 10:37 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: Ke Touko 06, 2020 4:39 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1895
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Tuo taitaa Rotax 654 olla tuo kone? Startin vapaakytkin ymmärtääkseni noista happanee ajan mittaan ja lakkaa tarrailemasta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Bmw f650 fundoro -95
ViestiLähetetty: To Touko 07, 2020 10:44 am 

Liittynyt: Ma Joulu 02, 2019 5:09 pm
Viestit: 7
Pyörä: Bmw f650
skuikka kirjoitti:
Tuo taitaa Rotax 654 olla tuo kone? Startin vapaakytkin ymmärtääkseni noista happanee ajan mittaan ja lakkaa tarrailemasta.


joo sainkin tästä vinkkiä yksityisviestinä. Laitetaanpa osat tilaukseen niin vaihdellaan pikimmiten ettei käy hassusti. Pitää tästä tehdä suomiohje ihan kun kerran tuntuu olevan ajansaatossa tuleva ongelma. :roll:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com