Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Kesä 07, 2020 8:32 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2019 8:09 pm 

Liittynyt: La Tammi 05, 2019 11:07 pm
Viestit: 14
Pyörä: Suzuki DR 650
Tarina alkoi siitä viime joulukuussa kun ostin autotallin tuttavalta kaikkine romuineen. Näihin romuihin kuului myös 2kpl 650 tohtoreita. Toinen oli valkea 650 R malli, joka oli lähes alkuperäisessä kunnossa, ja toinen sitten vähän rujon näköinen musta varaosa pyörä. Hommaan kuului se että jotain romuja olisi myytävä että tuosta kaupasta tulisi järkevä, joten valkealle DR:lle etsin ostajan ihan puskaradiolla.

Siinä kuitenkin sen verran tuli sitä valkeaa käynnisteltyä ja ajeltua että vähän siitä innostuin. Jotenkin se tuntui yllättävän ketterältä ja kun koko putkisto oli vaihdettu avarampaan, niin se äänikin tuntui jotenkin kiehtovalta. Valkeasta leivottiin kuitenkin kauppa, ja se lähti uudelle hyvälle omistajalle joka varmasti pitää sen siistinä, ja ehkä jopa museoi sen jossain vaiheessa.

Olin siinä sitten jossain vaiheessa alkanut kutsumaan tätä toista pyörää Mad Maxiksi kun se näytti että se olisi voinut esiintyä siinä leffassa jonkun sellaisen ilkeän kääpiön ajokkina :D . Sen verran siitä valkean DR:n kaasuttelusta jäi kipinää että aloin vähän kyselemään siltä edelliseltä omistajalta että mikä kuvio tässä varaosa pyörässä oli taustalla. Sain kuulla että pyörät oli vähän niinkuin hänen pojan, mutta hän oli itsekkin tällä Mad Maxilla ajanut ja sanoi että siihen kyllä pitäisi löytyä kaikki osat , ja ei siinä pitäisi mitään isompaa vikaa olla. Kuvassa vehkeet niillä sijoillaan. Tarina jatkuu seuraavassa viestissä.


Liitteet:
madmax pieni.jpg
madmax pieni.jpg [ 63.94 KiB | Katsottu 4719 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2019 8:25 pm 

Liittynyt: La Tammi 05, 2019 11:07 pm
Viestit: 14
Pyörä: Suzuki DR 650
Talvi meni kelkkahommissa, ja kesällä mietiskelin että mitähän tuon kanssa tekisi. Vähän koitin myydäkkin sitä Nettimotossa kun en jaksanut innostua sitä kasailemaan, mutta kun olin saanut tarpeeksi monta tyhmää tarjousta Nettimoton kautta niin sisuunnuin ja menin talliin, ja muutamaa tuntia myöhemmin se olikin käynnissä. Pakoputkesta ei ollut kuin alkukäyrä paikallaan kun änkkäriä ei ollut, renkaat oli paikallaan vain akseleilla, kaikki holkit ties missä, ei ketjuja, ilmaputsarin kurkku puttui, jarrut myös irti jne... Mutta käynnissä.

Tuli sitten hiljaalleen kasailtua jarrut ja vanteet kunnolla paikkalleen. Purin myös ilmanputsarin ymparistön kokonaan pois että sain putsailtua kaikki hyvin ja kasailtua palapeliä kasaan. Kuvassa taisi olla pesuhommat menossa.


Liitteet:
madmax2pieni.jpg
madmax2pieni.jpg [ 93.73 KiB | Katsottu 4706 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2019 8:42 pm 

Liittynyt: La Tammi 05, 2019 11:07 pm
Viestit: 14
Pyörä: Suzuki DR 650
Jossain vaiheessa sitten otin mopon kärryyn ja vein sen soramontuille koeajolle. Tarkoituksena oli ajella vähän ja todeta että värkki toimii. Änkkäriä ei edelleen ollut. Löysin kyllä tallin romuista sopivan änkkärin, mutta sunnittelin käyttäväni ammattiapua sen asennukseen vasta kun olin todennut että pyörä on sen verran ehjä että siihen kannattaa uhrata rahaa. Ja olihan se, paljoa ei kehdannut ilman änkkäriä ajella, mutta kaikki tuntui toimivan.

Sitten sovin ajan kaverin firmaan, eli Rewon Motorsille Joensuuhun. Sieltä löytyy erittäin taitava hitsari kaikenlaisiin hitsaus töihin, ja varsinkin tälläisiin autojen ja moottoripyörien pakoputki ja alumiini yms. hitsauksiin. Parissa tunnissa oli putkelle tehty kiinnikke ja änkkäri liitetty alkuperäiseeen alkukäyrään.
Olin erittäin tyytyväinen työn jälkeen, ja änkkärikin istuu lookkin mielestäni hyvin.


Liitteet:
putki2.JPG
putki2.JPG [ 56.51 KiB | Katsottu 4691 kertaa ]
putki.JPG
putki.JPG [ 47.98 KiB | Katsottu 4691 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 27, 2019 9:20 pm 

Liittynyt: La Tammi 05, 2019 11:07 pm
Viestit: 14
Pyörä: Suzuki DR 650
Sitten tulikin taas aika lähteä koeajolle. Mutta ensin kävin hakemassa kilvet mopoon. Ne saikin ihan vaan hakemalla.

Koeajolla ajelin noin 60 kilometriä ja siellä alkoikin vähän löytymään sitten kaikenlaista korjattavaa. Isoimpana ongelmana on että kun ykkösellä väännättää vähän kovemmin niin se ikäänkuin hyppii pois päältä ja takaisin päälle. Ääni kuulostaa siltä kun vaihde kytkeytyy, eli mitään kauhean pelottavan kuuloista rutinaa ei kuulu, vaan vaihde loksahtelee päälle ja pois. Rauhassa ykkösellä voi lähteä liikkeelle ja se toimii sillon ok.

Myös sähköissä on kaikenlaista pikku ongelmaa, mikä ei ole ihme kun katsoo kaikkia tuningvilkkujen yms. vehkeiden sähkö kötöstyksiä mitä etumaskin takaa löytyy. Ajovalot kuitenkin pelaa, ja mittaristossa kaikki muukin paitsi pitkien merkkivalo. Tosin kierroslukumitari ja mittarivalot pimenee kun pitkät laittaa päälle. Pitää siivoilla niitä johtoja sieltä maskin takaa jossain vaiheessa.

Jossain vaiheessa pyörä myös pätki jonkun verran. Jotenkin se tuntui johtuvan lämmöstä, koska se alkoi kun pyörä pyöri pitkään tyhjäkäyntiä kun tarkastelin pyörää levikkeellä ja lisäsin vaatetta itselle ja korvatulpat. Oli kuitenkin viileä keli ja ajelin rauhassa niin ongelma katosi kun pyörä sai jäähtyä kahvin ajan. Myöhemmin pyörä myös sammui eikä lähtenyt millään käyntiin. Aikani kun odottelin niin sain pyörän käyntiin.

Kotiin kuitenkin päästiin ja kaikesta huolimatta oli todella mukava ajella. Jostain syystä olen olen aivan fiiliksissä tästä yksinkertaisesta, tehottomasta ja vähän rähjästä moposta.

Olin vaihtanut öljyt jossain vaiheessa koneeseen, eikä vanhoissa tai näissä koeajoöljyissäkään löytynyt minkäänlaista metallihippua, joten kauhean pahaa koneistusta ei tuolla vaihteistossa tapahdu. Positiivista on myös että kone ei vuoda öljyä mistään

Vaihtelin tuossa äsken tulpat ja totesin että vanhat tulpat on todella vaaleat, joten täytyy varmaan purkaa kaasari katsoa mitä sieltä löytyy. Ehkä tuo pätkiminen tai sammahtelu johtuu jostain bensan saanti ongelmasta, kerta nuo tulpatkin näytää siltä että bensaa ei tule riittävästi.

Nyt ollaan siis tässä päivässä. Kuvassa Mad Max on siis nykykuosissaan. Isomman etulokarin tämä ainakin kaipaa, ja myös karkeamman eturenkaan. Mutta pitää palata niihin sitten kun saadaan pala kerrallaan fiksatua Jos on jotain ajatuksia tuosta vaihteisto viasta niin saa kertoa. Ja muutenkin saa komentoida.
Ylipäätään saa ilmoittautua huutamalla hep, jos on DR mies, tai henkinen DR mies. Vähänhän nämä DR:t on jo huru-ukkojen hommia, mutta joku tässä viehättää. :)


Liitteet:
madmaxready.JPG
madmaxready.JPG [ 89.11 KiB | Katsottu 4668 kertaa ]
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Loka 01, 2019 7:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Viestit: 198
Paikkakunta: Lahti
Pyörä: DR650RSE
Täällä (lähes) samanlainen peli. Kurkkaa tuolta: viewtopic.php?f=8&t=34489

Jotenkin on aistittavissa ettei tuo sun pyörä vielä ihan ready ole...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 10, 2019 6:46 pm 

Liittynyt: La Tammi 05, 2019 11:07 pm
Viestit: 14
Pyörä: Suzuki DR 650
smppa kirjoitti:
Täällä (lähes) samanlainen peli. Kurkkaa tuolta: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =8&t=34489

Jotenkin on aistittavissa ettei tuo sun pyörä vielä ihan ready ole...


Joo, ei ole valmis ei :) Mutta ei ole kyllä ajatuskaan että olisi. Näiden rassailuiden ja koeajojen tarkoitus on tutustua tuohon, ja miettiä mitä sille tekisi.
Käyn tutustumassa sinun projektiin kohta.

Kaasarin putsailin tuossa yksi päivä. Sieltä löytyi 150 pääsuutin ja 6h11 merkinnällä oleva neula. Tyhjäkäynti suutinta en saanut irti.

Tämän jälkeen kävin koeajolla taas. Edelleen pyörä alkaa pätkimään kun lämpenee. Tuolla pitkässä DR650 keskustelussa oli esillä joku sähköihin liittyvä tyyppivika mikä näissä tekee tuota lämpimänä pätkimistä, mutta kun en nyt muista että mikä se oli. Pitää yrittää kahlata läpi tuota keskustelua jos se sieltä löytyisi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 13, 2020 9:07 am 

Liittynyt: La Tammi 05, 2019 11:07 pm
Viestit: 14
Pyörä: Suzuki DR 650
Tästä purettiin moottori ja sieltä löytyikin aika paljon ongelmia. Lähinnä huonosti tehtyjä vanhoja korjauksia joista johtuen tämä tarvitsisi oikeastaan vaihtomoottorin tai vähintäänkin täydellisen kannen. Jos joku tiettää mistä tuollaisia osia löytyisi niin saa vinkata. Täytyy alkaa miettimään jatkoa ja B vaihtoehtoa tämän kanssa.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com