Tasen BMW K100 Urban G/S
Lähetetty: Ti Huhti 30, 2019 10:28 pm
Oikeastaan tämä projekti on puolivahingossa ja sattumalla syntynyt. Kaikki alkoi siitä kun kurapyöräveli mek aloitti syyskuussa projektinsa.
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopi ... =8&t=41811
Seurasin jutun kehittymistä ja sain selville, että maailmanlaajuisesti on varsin suosittua rakennella K-sarjan bemuista caferacereita ja scramblereitä. Aikaisempi kokemus K-sarjasta oli työkaverilta jolla oli vuosimallin 1985 K100RS vuosituhannen vaihteen kahta puolta, sellainen hopean harmaa. Katselin pyörää joskus työpaikan parkkipaikalla. Itse olin siinä vaiheessa ollut jo 15 vuotta tauolla mp-hommista, joten kovin syvällisesti en pyörään silloin perehtynyt. Eräänä syyskuun päivänä kävin katsomassa mekin projektia ihan livenä. En voinut olla huomaamatta sitä innostusta ja perehtyneisyyttä asiaan mikä hänestä paistoi. Kotimatkalla mielessä jo juolahti, että jospa minäkin hommaisin talveksi puuhaa. Seuraava aamu oli sunnuntai, puhelimeen oli jäänyt ääni päälle ja klo 6 eräs aamuvirkku kaveri herätti minut tekstiviestillä. Uni ei enää tullut ja tabletti tarttui käteen. Sieltä nettimoto auki ja ihan mielenkiinnosta hakuun K-bemarit. Kuis ollakaan, nelostien varrella 200 km etelään oli tullut myyntiin 1987 K100RS, noin 137 tkm ajettu yksilö. Soitin myyjälle niin aikaisin kuin kehtasin, eli 9 maissa. Pyörä oli ollut hänellä 6 vuotta. Hän oli vaihtanut siihen 1985-mallin kardaanin ja perän, uudemmissa kun tahtoo spoorit olla melko lopussa. Muitakin huoltoja hän oli tehnyt. Sovimme että iltapäivästä tulen katsomaan pyörää ja tuon sen ajamalla kotiin. Otin apulaiseksi aamuvirkun kaverini, hän voisi ajaa auton takaisin kun minä ajelen bemarilla. Perillä pyörä oli sovitussa kunnossa, huoltokirjaakin oli joskus vuosien varrella täytelty ja pyörä oli ihan ajokuntoinen. Hinta ei ollut alunperinkään päätä huimaava, sekin saatiin säädettyä kohdalleen. Illalla K100RS oli omassa tallissa.
Maanantaina alkoi mietiskely, mitä ihmettä minä tuosta rakennan. Ajatuksena oli pitää se päivittäiseen ajoon sopivana, joten lyhytperäiset matalasarviset caferacerit eivät siihen tuntuneet sovelialta. Scrambler kävi mielessä, toisaalta 60-70 luvun tyyliset pyörät eivät kauheasti kiehtoneet kun mopo ja kevarikausi oli 80-luvulla. Mitään sorapyörääkään siitä ei kannata rakentaa, siihen on paljon parempiakin pyöriä. Tätä mietiskelyä jatkui muutama päivä. Sen lomassa vaihdoin Bemuun pystymmän ja leveämmän ohjaustangon, jolloin ajoasento tuli itselle paremmaksi. Ajatus kypsyi että jos siitä tekisi jonkinlaisen enduron. Sitten yksi kaunis hetki tapahtui valaistuminen, tuohan on BMW. BMW aloitti 80-luvulla enduroiden tekemisen, malli oli R80G/S ja myöhemmin R100GS. Sitten alkoi ankara googletus, jos tuosta tekee "gessureplican", mitä se käytännössä tarkoittaa. Onneksi BMW on jo miettinyt sen valmiiksi. 2017 tuli myyntiin BMW R nineT -mallisto, joista eräs malli on Urban G/S. Se on nykypyöristä todella kiehtova, mp-messuillakin tuli syynättyä sitä aika tarkasti. Tämä sivusto menee asiassa vielä vähän pitemmälle:
http://www.bikeexif.com/bmw-paris-dakar-bike
Siitä kehittyi projektin kantava idea, K100 Urban G/S. Pyörään vanhojen gessujen ulkonäköä, urbaaniutta on sitten hyvät ominaisuudet asfalttiajoon. Tarkoitettu kevyeen iltacruisailuun, ehkä jonkinlaisiin päivämatkoihinkin. Eli käytännössä: pyöreä ajovalo, GS-maski, eteen ylälokari, jonkinlainen tavarateline. Väriksi tietenkin BMW Alpine white, no lokareissa on se väri mikä niissä sattuu olemaan. Eikä haittaisi vaikka maallikko ei edes tajuaisi, että kyseessä on rakenneltu pyörä.
Talvi kului rakentelun ja mietiskelyn, yrityksen ja erehdyksen kautta. Joku neuvoi että mittaa kahdesti ja katkaise yhden kerran. Ei se silti aina toiminut, harvassa on ne uudet osat jotka heti ensi kerralla sattuivat kohdalleen. Samaten vierekkäiset osat vaikuttavat toisiinsa, ne kaikki täytyy ottaa huomioon ennenkuin toimiva ratkaisu syntyy. Esimerkiksi keulassa pitää mittaristo, virtalukko, maski, etulamppu säätöineen, vilkut ja lokarin kiinnike kaikki huomioida yhdellä kertaa. Vanhan pyörän rakentelussa on tuplatyö: peruskunnostus ja rakenteluosuus. Monesti piti iteroida ja katsella youtubesta toisten ratkaisuja. Sieltä löytyikin paljon hyviä ideoita, mutta ei pelkästään yhdestä pyörästä. Huhtikuun lopussa projekti sitten valmistui koeajovaiheeseen. Koeajo oli erittäin positiivinen kokemus, pyörä on hyvä ja tukeva ajaa. Ja kaiken lisäksi erittäin hauskakin. Pikkufixaus piti heti koeajon jälkeen tehdä, haitarikumit menivät kurttuun kun niissä ei ollut ilmareikiä. Tein terävällä ruuvilla pienet reiät yläpalkeeseen ja ongelma oli ratkaistu.
Nyt pyörällä on ajeltu muutama sata kilometria, hyvin on toiminut. Seuraava homma on kahvalämppäreiden, navigaattorin ja virranulostulon asennus. Rakentelupuolella tekisi mieli vaihtaa penkki johonkin suorempaan ja korkeampaan malliin. Tekniikkapuolella on havaittu pieni öljyvuoto moottorin ja vaihdelaatikon välistä. Sille pitää varmaan ensi talven aikana tehdä jotain, ellei tilanne sitä ennen muutu pahemmaksi.
https://www.dropbox.com/s/2g7l0lnwd27g42o/alku.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tpvlg2k3l0nmu ... u.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/upqcjs92gnoz4 ... u.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jy9b21xp52gco ... n.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/7tkr4m7cc0vnd ... a.jpg?dl=0
Mekille kiitokset hyvistä vinkeistä projektin aikana
http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopi ... =8&t=41811
Seurasin jutun kehittymistä ja sain selville, että maailmanlaajuisesti on varsin suosittua rakennella K-sarjan bemuista caferacereita ja scramblereitä. Aikaisempi kokemus K-sarjasta oli työkaverilta jolla oli vuosimallin 1985 K100RS vuosituhannen vaihteen kahta puolta, sellainen hopean harmaa. Katselin pyörää joskus työpaikan parkkipaikalla. Itse olin siinä vaiheessa ollut jo 15 vuotta tauolla mp-hommista, joten kovin syvällisesti en pyörään silloin perehtynyt. Eräänä syyskuun päivänä kävin katsomassa mekin projektia ihan livenä. En voinut olla huomaamatta sitä innostusta ja perehtyneisyyttä asiaan mikä hänestä paistoi. Kotimatkalla mielessä jo juolahti, että jospa minäkin hommaisin talveksi puuhaa. Seuraava aamu oli sunnuntai, puhelimeen oli jäänyt ääni päälle ja klo 6 eräs aamuvirkku kaveri herätti minut tekstiviestillä. Uni ei enää tullut ja tabletti tarttui käteen. Sieltä nettimoto auki ja ihan mielenkiinnosta hakuun K-bemarit. Kuis ollakaan, nelostien varrella 200 km etelään oli tullut myyntiin 1987 K100RS, noin 137 tkm ajettu yksilö. Soitin myyjälle niin aikaisin kuin kehtasin, eli 9 maissa. Pyörä oli ollut hänellä 6 vuotta. Hän oli vaihtanut siihen 1985-mallin kardaanin ja perän, uudemmissa kun tahtoo spoorit olla melko lopussa. Muitakin huoltoja hän oli tehnyt. Sovimme että iltapäivästä tulen katsomaan pyörää ja tuon sen ajamalla kotiin. Otin apulaiseksi aamuvirkun kaverini, hän voisi ajaa auton takaisin kun minä ajelen bemarilla. Perillä pyörä oli sovitussa kunnossa, huoltokirjaakin oli joskus vuosien varrella täytelty ja pyörä oli ihan ajokuntoinen. Hinta ei ollut alunperinkään päätä huimaava, sekin saatiin säädettyä kohdalleen. Illalla K100RS oli omassa tallissa.
Maanantaina alkoi mietiskely, mitä ihmettä minä tuosta rakennan. Ajatuksena oli pitää se päivittäiseen ajoon sopivana, joten lyhytperäiset matalasarviset caferacerit eivät siihen tuntuneet sovelialta. Scrambler kävi mielessä, toisaalta 60-70 luvun tyyliset pyörät eivät kauheasti kiehtoneet kun mopo ja kevarikausi oli 80-luvulla. Mitään sorapyörääkään siitä ei kannata rakentaa, siihen on paljon parempiakin pyöriä. Tätä mietiskelyä jatkui muutama päivä. Sen lomassa vaihdoin Bemuun pystymmän ja leveämmän ohjaustangon, jolloin ajoasento tuli itselle paremmaksi. Ajatus kypsyi että jos siitä tekisi jonkinlaisen enduron. Sitten yksi kaunis hetki tapahtui valaistuminen, tuohan on BMW. BMW aloitti 80-luvulla enduroiden tekemisen, malli oli R80G/S ja myöhemmin R100GS. Sitten alkoi ankara googletus, jos tuosta tekee "gessureplican", mitä se käytännössä tarkoittaa. Onneksi BMW on jo miettinyt sen valmiiksi. 2017 tuli myyntiin BMW R nineT -mallisto, joista eräs malli on Urban G/S. Se on nykypyöristä todella kiehtova, mp-messuillakin tuli syynättyä sitä aika tarkasti. Tämä sivusto menee asiassa vielä vähän pitemmälle:
http://www.bikeexif.com/bmw-paris-dakar-bike
Siitä kehittyi projektin kantava idea, K100 Urban G/S. Pyörään vanhojen gessujen ulkonäköä, urbaaniutta on sitten hyvät ominaisuudet asfalttiajoon. Tarkoitettu kevyeen iltacruisailuun, ehkä jonkinlaisiin päivämatkoihinkin. Eli käytännössä: pyöreä ajovalo, GS-maski, eteen ylälokari, jonkinlainen tavarateline. Väriksi tietenkin BMW Alpine white, no lokareissa on se väri mikä niissä sattuu olemaan. Eikä haittaisi vaikka maallikko ei edes tajuaisi, että kyseessä on rakenneltu pyörä.
Talvi kului rakentelun ja mietiskelyn, yrityksen ja erehdyksen kautta. Joku neuvoi että mittaa kahdesti ja katkaise yhden kerran. Ei se silti aina toiminut, harvassa on ne uudet osat jotka heti ensi kerralla sattuivat kohdalleen. Samaten vierekkäiset osat vaikuttavat toisiinsa, ne kaikki täytyy ottaa huomioon ennenkuin toimiva ratkaisu syntyy. Esimerkiksi keulassa pitää mittaristo, virtalukko, maski, etulamppu säätöineen, vilkut ja lokarin kiinnike kaikki huomioida yhdellä kertaa. Vanhan pyörän rakentelussa on tuplatyö: peruskunnostus ja rakenteluosuus. Monesti piti iteroida ja katsella youtubesta toisten ratkaisuja. Sieltä löytyikin paljon hyviä ideoita, mutta ei pelkästään yhdestä pyörästä. Huhtikuun lopussa projekti sitten valmistui koeajovaiheeseen. Koeajo oli erittäin positiivinen kokemus, pyörä on hyvä ja tukeva ajaa. Ja kaiken lisäksi erittäin hauskakin. Pikkufixaus piti heti koeajon jälkeen tehdä, haitarikumit menivät kurttuun kun niissä ei ollut ilmareikiä. Tein terävällä ruuvilla pienet reiät yläpalkeeseen ja ongelma oli ratkaistu.
Nyt pyörällä on ajeltu muutama sata kilometria, hyvin on toiminut. Seuraava homma on kahvalämppäreiden, navigaattorin ja virranulostulon asennus. Rakentelupuolella tekisi mieli vaihtaa penkki johonkin suorempaan ja korkeampaan malliin. Tekniikkapuolella on havaittu pieni öljyvuoto moottorin ja vaihdelaatikon välistä. Sille pitää varmaan ensi talven aikana tehdä jotain, ellei tilanne sitä ennen muutu pahemmaksi.
https://www.dropbox.com/s/2g7l0lnwd27g42o/alku.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/tpvlg2k3l0nmu ... u.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/upqcjs92gnoz4 ... u.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/jy9b21xp52gco ... n.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/7tkr4m7cc0vnd ... a.jpg?dl=0
Mekille kiitokset hyvistä vinkeistä projektin aikana