Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen
Lähetetty: Ti Marras 27, 2018 12:25 pm
Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen 25.12.2018
Hakusessa oli peräkärry jossa voin pitää Transalppia parkissa taloyhtiön maksullisessa ruudussa (en halua vuokrata kolmatta parkkiruutua). Prätkän siirto kärryyn ja kärrystä pitää olla erityisen helppoa. Kärryn pitää olla kapeahko jotta viereisten parkkiruutujen käyttö on sujuvaa. Aisa saa mennä ruudusta yli pusikkoon mutta avattu takalaita ei saa tulla ruudusta yli. Vetopää pitää suojata jollain hupulla tuolla puskassa.
Kärryä itsessään tarvitaan prätkän siirtoon harvoin, lähinnä nappularenkaiden säästämiseen ja viikonloppureissun tylsimmän osan, siirtyminen Espooosta varsinaiselle ajoseudulle ja vastaavasti takaisin Espooseen.
Jos ja kun talviajo oikeasti lähtee käyntiin (kaikki varusteet hankittu ja asennettu) niin tarkoitus siirtää Transalp kärryllä täältä lumettomasta ja jäättömästä mutta sitäkin suolaliejuisemmasta Espoosta paremmille ajomaisemille.
Parkkiruutu: leveys 220, pituus 485.
Transalp:
* leveys ~90 cm
* pituus 235 cm
* korkeus 160 cm
* Paino 210..250 kg
Peräkärry:
Valmistaja: Metallityö Jouko nieminen, 21570 Sauvo
Merkki: Jokke Trailers
Malli: MP 750
* Jarruton, kokonaismassa 750 kg, peräkärryn omamassa ??? kg
* Pituus ~410 cm, leveys ~180 cm
* Lava mahdollisimman alhaalla
* Lavan sisämitat 136 cm x 250 cm (mönkijäkin mahtuu kyytiin)
* Runko kuumasinkitty
* Kuulakytkin sovitettu vetoauton koukun korkeudelle: peräkärry kulkee vaakatasossa
* Lava säänkestävää 9 mm vaneria
* Lavan pohjaan ja takalaitaan tulee 100 cm leveä vedetty verkko, kuumasinkitty, kitkapinnaksi
* Kippi, vaimennettu säänkestävällä kaasujousella
* Etulaita: irroitettava, korkeus 30 cm
* Takalaita: työkalulla irroitettava, toimii ramppina, kork 60 cm, suojat rekisterikilvelle, rekisterikilven valon johtoon laitan liitimen itse
* Sivulaidat kiinteitä, korkeus 30 cm
* Takavalot sivuille
* Vetoaisan päälle akkukotelo (asennan itse)
- Huom. vetoaisaa ei saa porata tms.
* Nokkapyörä
* Tukijalat 4 kpl
- Taaemmat tukijalat toimivat kipin rajoittimena ja niiden kiinteät aluslevyt on asennettu vinoon tätä tarkoitusta varten
* Laitojen ulkopintaan koukut pressun kiinnittämistä varten
* MP kuljetustuki asennetaan kiinteästi, vanerin alla on runkoon lisätty palkit tätä varten
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833 ... tupyoralle
* 10” pyörät, M+S
- Lokareiden etu- ja takapuolelle tuli pienet ja näppärät astinlaudat
* Lavan pohjassa 6kpl silmukoita kuormaliinoille
* Lavalle tullee tarvike- ja työkalulaatikot joilla tarkoitus myös tasapainoittaa lavaa niin kippi toimii sujuvasti
Perävaunu katsastettuna, ei rekisteröitynä.
Toimitustapa: Nouto.
Käyttö
MP:n ajo lavalta:
Takalaita alas laskettuna & kipin lukitus avattu & moottoripyörä vapautettu etupyörän lukituksesta => kun MP :tä siirtää taaksepäin lava kippaa (kulma rajoittuu takajaloilla) rauhallisesti kaasujousen hidastamana siten että lava ja takalaita muodostavat yhtenäisen tason ja MP on helppo “valuttaa” lavalta.
MP:n ajo lavalle:
Takalaita alas laskettuna ja lava kippiasennossa => MP ajetaan lavalle ja lava laskeutuu vaaka-asentoon rauhallisesti kaasujousen hidastamana, kipin lukitus menee automaattisesti päälle.
Transalp kulkee lavalle ja lavalta lavaa kippaamatta mikä on kyllä erittäin mukava ominaisuus, maavaraa jäänee käyttämättä sentti..pari vaikka alta löytyy katalysaattori ja keskiseisontatuki.
Kipin automaattista lukitusta ala-asentoon ei tullut, pitää miettiä onko sille edes tarvetta.
Kippiä käytettäessä nykyiset 500N ja 700N kaasujouset (Motonet) eivät juurikaan vaimenna, menee harkintaan niiden tarve ja uusiminen. Ja mahtavatko ne olla kovinkaan säänkestäviä, ainakin ne pitäisi kääntää niin että suolavesi ei valu tiivisteelle.
20 cm leveä kumimaton soiro pitää asentaa verkon päälle nastarenkaita varten ettei tuo verkko revi niitä nastoja irti (sitten joskus kun saisi ne toiset vanteet jostain ensin...). Vai onko tuollaista riskiä?
Erikoistilanteissa tarkoituksena kuljettaa kahta moottoripyörää samanaikaisesti siten että toinen moottoripyörä takaperin lavalla
Teen itse pressukatteen:
https://www.exelwebstore.fi/komposiitti ... tteet.html
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2445348/exel-system-30
Ja tuonne pressun alle valoja tietenkin.
Kuvia:
https://drive.google.com/open?id=1S8Aet ... ViwHBS4T_m
https://drive.google.com/open?id=1ef3ME ... 4IPve8Vzaz
https://drive.google.com/open?id=14QLKM ... 5m19UNB0tB
https://drive.google.com/open?id=1Uv2nq ... JuB_mF2CvI
Hakusessa oli peräkärry jossa voin pitää Transalppia parkissa taloyhtiön maksullisessa ruudussa (en halua vuokrata kolmatta parkkiruutua). Prätkän siirto kärryyn ja kärrystä pitää olla erityisen helppoa. Kärryn pitää olla kapeahko jotta viereisten parkkiruutujen käyttö on sujuvaa. Aisa saa mennä ruudusta yli pusikkoon mutta avattu takalaita ei saa tulla ruudusta yli. Vetopää pitää suojata jollain hupulla tuolla puskassa.
Kärryä itsessään tarvitaan prätkän siirtoon harvoin, lähinnä nappularenkaiden säästämiseen ja viikonloppureissun tylsimmän osan, siirtyminen Espooosta varsinaiselle ajoseudulle ja vastaavasti takaisin Espooseen.
Jos ja kun talviajo oikeasti lähtee käyntiin (kaikki varusteet hankittu ja asennettu) niin tarkoitus siirtää Transalp kärryllä täältä lumettomasta ja jäättömästä mutta sitäkin suolaliejuisemmasta Espoosta paremmille ajomaisemille.
Parkkiruutu: leveys 220, pituus 485.
Transalp:
* leveys ~90 cm
* pituus 235 cm
* korkeus 160 cm
* Paino 210..250 kg
Peräkärry:
Valmistaja: Metallityö Jouko nieminen, 21570 Sauvo
Merkki: Jokke Trailers
Malli: MP 750
* Jarruton, kokonaismassa 750 kg, peräkärryn omamassa ??? kg
* Pituus ~410 cm, leveys ~180 cm
* Lava mahdollisimman alhaalla
* Lavan sisämitat 136 cm x 250 cm (mönkijäkin mahtuu kyytiin)
* Runko kuumasinkitty
* Kuulakytkin sovitettu vetoauton koukun korkeudelle: peräkärry kulkee vaakatasossa
* Lava säänkestävää 9 mm vaneria
* Lavan pohjaan ja takalaitaan tulee 100 cm leveä vedetty verkko, kuumasinkitty, kitkapinnaksi
* Kippi, vaimennettu säänkestävällä kaasujousella
* Etulaita: irroitettava, korkeus 30 cm
* Takalaita: työkalulla irroitettava, toimii ramppina, kork 60 cm, suojat rekisterikilvelle, rekisterikilven valon johtoon laitan liitimen itse
* Sivulaidat kiinteitä, korkeus 30 cm
* Takavalot sivuille
* Vetoaisan päälle akkukotelo (asennan itse)
- Huom. vetoaisaa ei saa porata tms.
* Nokkapyörä
* Tukijalat 4 kpl
- Taaemmat tukijalat toimivat kipin rajoittimena ja niiden kiinteät aluslevyt on asennettu vinoon tätä tarkoitusta varten
* Laitojen ulkopintaan koukut pressun kiinnittämistä varten
* MP kuljetustuki asennetaan kiinteästi, vanerin alla on runkoon lisätty palkit tätä varten
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833 ... tupyoralle
* 10” pyörät, M+S
- Lokareiden etu- ja takapuolelle tuli pienet ja näppärät astinlaudat
* Lavan pohjassa 6kpl silmukoita kuormaliinoille
* Lavalle tullee tarvike- ja työkalulaatikot joilla tarkoitus myös tasapainoittaa lavaa niin kippi toimii sujuvasti
Perävaunu katsastettuna, ei rekisteröitynä.
Toimitustapa: Nouto.
Käyttö
MP:n ajo lavalta:
Takalaita alas laskettuna & kipin lukitus avattu & moottoripyörä vapautettu etupyörän lukituksesta => kun MP :tä siirtää taaksepäin lava kippaa (kulma rajoittuu takajaloilla) rauhallisesti kaasujousen hidastamana siten että lava ja takalaita muodostavat yhtenäisen tason ja MP on helppo “valuttaa” lavalta.
MP:n ajo lavalle:
Takalaita alas laskettuna ja lava kippiasennossa => MP ajetaan lavalle ja lava laskeutuu vaaka-asentoon rauhallisesti kaasujousen hidastamana, kipin lukitus menee automaattisesti päälle.
Transalp kulkee lavalle ja lavalta lavaa kippaamatta mikä on kyllä erittäin mukava ominaisuus, maavaraa jäänee käyttämättä sentti..pari vaikka alta löytyy katalysaattori ja keskiseisontatuki.
Kipin automaattista lukitusta ala-asentoon ei tullut, pitää miettiä onko sille edes tarvetta.
Kippiä käytettäessä nykyiset 500N ja 700N kaasujouset (Motonet) eivät juurikaan vaimenna, menee harkintaan niiden tarve ja uusiminen. Ja mahtavatko ne olla kovinkaan säänkestäviä, ainakin ne pitäisi kääntää niin että suolavesi ei valu tiivisteelle.
20 cm leveä kumimaton soiro pitää asentaa verkon päälle nastarenkaita varten ettei tuo verkko revi niitä nastoja irti (sitten joskus kun saisi ne toiset vanteet jostain ensin...). Vai onko tuollaista riskiä?
Erikoistilanteissa tarkoituksena kuljettaa kahta moottoripyörää samanaikaisesti siten että toinen moottoripyörä takaperin lavalla
Teen itse pressukatteen:
https://www.exelwebstore.fi/komposiitti ... tteet.html
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2445348/exel-system-30
Ja tuonne pressun alle valoja tietenkin.
Kuvia:
https://drive.google.com/open?id=1S8Aet ... ViwHBS4T_m
https://drive.google.com/open?id=1ef3ME ... 4IPve8Vzaz
https://drive.google.com/open?id=14QLKM ... 5m19UNB0tB
https://drive.google.com/open?id=1Uv2nq ... JuB_mF2CvI