Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen 25.12.2018


Hakusessa oli peräkärry jossa voin pitää Transalppia parkissa taloyhtiön maksullisessa ruudussa (en halua vuokrata kolmatta parkkiruutua). Prätkän siirto kärryyn ja kärrystä pitää olla erityisen helppoa. Kärryn pitää olla kapeahko jotta viereisten parkkiruutujen käyttö on sujuvaa. Aisa saa mennä ruudusta yli pusikkoon mutta avattu takalaita ei saa tulla ruudusta yli. Vetopää pitää suojata jollain hupulla tuolla puskassa.
Kärryä itsessään tarvitaan prätkän siirtoon harvoin, lähinnä nappularenkaiden säästämiseen ja viikonloppureissun tylsimmän osan, siirtyminen Espooosta varsinaiselle ajoseudulle ja vastaavasti takaisin Espooseen.
Jos ja kun talviajo oikeasti lähtee käyntiin (kaikki varusteet hankittu ja asennettu) niin tarkoitus siirtää Transalp kärryllä täältä lumettomasta ja jäättömästä mutta sitäkin suolaliejuisemmasta Espoosta paremmille ajomaisemille.

Parkkiruutu: leveys 220, pituus 485.

Transalp:
* leveys ~90 cm
* pituus 235 cm
* korkeus 160 cm
* Paino 210..250 kg

Peräkärry:
Valmistaja: Metallityö Jouko nieminen, 21570 Sauvo
Merkki: Jokke Trailers
Malli: MP 750

* Jarruton, kokonaismassa 750 kg, peräkärryn omamassa ??? kg
* Pituus ~410 cm, leveys ~180 cm
* Lava mahdollisimman alhaalla
* Lavan sisämitat 136 cm x 250 cm (mönkijäkin mahtuu kyytiin)
* Runko kuumasinkitty
* Kuulakytkin sovitettu vetoauton koukun korkeudelle: peräkärry kulkee vaakatasossa
* Lava säänkestävää 9 mm vaneria
* Lavan pohjaan ja takalaitaan tulee 100 cm leveä vedetty verkko, kuumasinkitty, kitkapinnaksi
* Kippi, vaimennettu säänkestävällä kaasujousella
* Etulaita: irroitettava, korkeus 30 cm
* Takalaita: työkalulla irroitettava, toimii ramppina, kork 60 cm, suojat rekisterikilvelle, rekisterikilven valon johtoon laitan liitimen itse
* Sivulaidat kiinteitä, korkeus 30 cm
* Takavalot sivuille
* Vetoaisan päälle akkukotelo (asennan itse)
- Huom. vetoaisaa ei saa porata tms.
* Nokkapyörä
* Tukijalat 4 kpl
- Taaemmat tukijalat toimivat kipin rajoittimena ja niiden kiinteät aluslevyt on asennettu vinoon tätä tarkoitusta varten
* Laitojen ulkopintaan koukut pressun kiinnittämistä varten
* MP kuljetustuki asennetaan kiinteästi, vanerin alla on runkoon lisätty palkit tätä varten
https://www.motonet.fi/fi/tuote/3832833 ... tupyoralle
* 10” pyörät, M+S
- Lokareiden etu- ja takapuolelle tuli pienet ja näppärät astinlaudat
* Lavan pohjassa 6kpl silmukoita kuormaliinoille
* Lavalle tullee tarvike- ja työkalulaatikot joilla tarkoitus myös tasapainoittaa lavaa niin kippi toimii sujuvasti

Perävaunu katsastettuna, ei rekisteröitynä.
Toimitustapa: Nouto.


Käyttö

MP:n ajo lavalta:
Takalaita alas laskettuna & kipin lukitus avattu & moottoripyörä vapautettu etupyörän lukituksesta => kun MP :tä siirtää taaksepäin lava kippaa (kulma rajoittuu takajaloilla) rauhallisesti kaasujousen hidastamana siten että lava ja takalaita muodostavat yhtenäisen tason ja MP on helppo “valuttaa” lavalta.

MP:n ajo lavalle:
Takalaita alas laskettuna ja lava kippiasennossa => MP ajetaan lavalle ja lava laskeutuu vaaka-asentoon rauhallisesti kaasujousen hidastamana, kipin lukitus menee automaattisesti päälle.



Transalp kulkee lavalle ja lavalta lavaa kippaamatta mikä on kyllä erittäin mukava ominaisuus, maavaraa jäänee käyttämättä sentti..pari vaikka alta löytyy katalysaattori ja keskiseisontatuki.
Kipin automaattista lukitusta ala-asentoon ei tullut, pitää miettiä onko sille edes tarvetta.
Kippiä käytettäessä nykyiset 500N ja 700N kaasujouset (Motonet) eivät juurikaan vaimenna, menee harkintaan niiden tarve ja uusiminen. Ja mahtavatko ne olla kovinkaan säänkestäviä, ainakin ne pitäisi kääntää niin että suolavesi ei valu tiivisteelle.

20 cm leveä kumimaton soiro pitää asentaa verkon päälle nastarenkaita varten ettei tuo verkko revi niitä nastoja irti (sitten joskus kun saisi ne toiset vanteet jostain ensin...). Vai onko tuollaista riskiä?



Erikoistilanteissa tarkoituksena kuljettaa kahta moottoripyörää samanaikaisesti siten että toinen moottoripyörä takaperin lavalla

Teen itse pressukatteen:
https://www.exelwebstore.fi/komposiitti ... tteet.html
http://tuotteet.etra.fi/fi/g2445348/exel-system-30
Ja tuonne pressun alle valoja tietenkin.



Kuvia:

https://drive.google.com/open?id=1S8Aet ... ViwHBS4T_m

https://drive.google.com/open?id=1ef3ME ... 4IPve8Vzaz

https://drive.google.com/open?id=14QLKM ... 5m19UNB0tB

https://drive.google.com/open?id=1Uv2nq ... JuB_mF2CvI
Viimeksi muokannut TA-Petu, Ti Joulu 25, 2018 11:28 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TA-Petu
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Kopin lämmitys ja ilmanvaihto. Eli mopeedi on mahdollisesti ajon jälkeen jään kuoruttama ja pitäisi varmaan saada sulaksi ja kuivaksi.
Itse miettinyt saman tyyppistä ratkaisua vaikka vähän eri tarpeiden takia ja yksi merkittävimmistä asioista itselle olisi juuri tuo sulatus ja kuivatus.
Mulla siihen tulee/tulisi planar 44d polttoainetoiminen lämmitin... Koneellinen ilmanvaihto eli esim tietokoneen puhallin vaihtamaan ilmaa.

Ja ehkä voi tulla aika ahdasta sitoa kahta mopeedia kunnolla kuljetuksen ajaksi.
antti
Avatar
VAK
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja VAK »

Samoilla linjoilla Antin kanssa. Eli jos on umpikoppi, niin hyvät ilmanvaihtoräppänät kannattaa tehdä jos pyörää siellä säilytät. Mulla on ollut kuljetuskärrynä ihan tavallisen peräkärryn päälle tehty vanerikoppi. Pyörä on helppo lastata avautuvan takalaitarampin avulla. Kippiä ei tarvi kärrystä avata. Kyllä 18/21 pyöräiset menee helposti. Jos käyttää kärryn kippiä, niin se voi vähän hankaloittaa sitä, että kaikki tavarat(ajokamat) kärryn pohjalla pyörii mihin sattuu.

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
petev
Viestit: 775
Liittynyt: To Loka 07, 2004 4:50 pm
Pyörä: 1200 GS

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja petev »

En minäkään sitä kippiä välttämättä haluaisi käyttää, mutta joku esiin vedettävä ramppi (vaikka lavan alta) olis kätevä. Suurin aika ainakin itsellä menee siihen mopon sitomiseen ja jos kaks pyörää lavalla niin on pirun ahdasta vaikka lava on 150cm leveä. Siis yrittäisin miettiä jonkun fiksun kiinnityssysteemin, ettei tavan liinojen kanssa tarttis pelata.
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Kunkku
Viestit: 1939
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 9:52 pm
Pyörä: Gessu
Paikkakunta: Luumäki
Viesti:

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

TomppaV kirjoitti:Helpoin ratkaisu, ehkä...
https://m.nettiauto.com/fiat/ducato/100 ... 5&vifNav=Y
Tuon kanssa tulisi ainakin ruosteisten peltien korjaaminen tutuksi...
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Avatar
TomppaV
Viestit: 726
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Omaani ei tarvinnut 5 vuoden yhteisen taipaleen aikana kertaakaan hitsata....
Ostohetkellä kannattaa keskittyä myyntiartekkelin kuntoon ja tilaan...
Mikään parkkipaikan kaunistus tuo ei tosin ole
Taas lähti mopo käsistä
LateK
Viestit: 291
Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Pyörä: Honda CRF 300 Rally -21
Paikkakunta: Espoo

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja LateK »

Jos tulee umpikärry niin ilma venttiileitä lavan alareunaan tai pohjaan niikuin itsellä.
Katolle caravan kaupasta ilmanvaihto kupu ja siihen ulos työntävä tietokonetuuletin aurinkokennolla ja akulla niin ei kamat homehdu.

Itse aikanaan kuivatin kisaenskaa koppikärryssä rakennuslämmittimellä ja talonyhtiön sähköllä.
Sopiva kun oli keli niin lattia lainehti ja katosta tippui vettä, jotenkin se kosteus tiivistyi katon sisäpintaan.

Niin ja projektin kokonaispaino voi mennä helposti yli jos mopo painaa tuon yli 200kg.
Viuh
Viestit: 1666
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Pakun perään tai miksei apuakun avulla kärryynkin toimiva lämmitin voisi olla tällainen Webaston kopio:
https://www.ebay.com/itm/12V-5KW-Diesel ... :rk:3:pf:0

Työkaveri rakensi tällaisen siirreltävään vanerilaatikoon jossa pa-säiliö ja myös akku. Toimii eläintekyttäyslaatikon lämmittimenä
ja tämän syksyn kokemukset erinomaiset. Ainoa miinus on että termostaatin ohjaamana poltin ei sammu vaan modulointi jää ajamaan
minimitehoa. Kuulemma lämpenee vähintään tehokkaasti, luulisi prätkänkin ja kamppeiden kuivavan kanssa. Mahdollisessa palotilanteessa tosin saanee katsoa peiliin :mrgreen:
TA-Petu
Viestit: 43
Liittynyt: Ma Maalis 13, 2017 10:58 pm
Pyörä: AT CRF1100L AS DCT, XL700VA, CRF300Rally
Paikkakunta: Espoo

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja TA-Petu »

Päivitin alkuperäistä postausta.
TA-Petu
maja2
Viestit: 236
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: Peräkärry MP:n säilyttämiseen ja kuljettamiseen

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Kipin kaasujouset hajoavat yleensä kovassa pakkasessa käytössä (paineet pääsevät pihalle) ennenkuin ruostuvat hajalle.

En tiedä onko joku pohjoisen kelkkailija jo löytänyt pakkasta sietäviä kaasujousia? IKH:n myyjä varoitti jo etukäteen kun hain uuden peräkärryn kipin kaasujousen, että ei ole talvikäytössä pitkäikäinen...
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Vastaa Viestiin