R1200GS supermotard
Valvoja: Moderaattorit
R1200GS supermotard
Kait tän tänne uskaltaa laittaa, vaikkei kovin kurapyöräilyhenkinen projekti olekkaan...
Eli bongasin saksan Ebayssa RnineT:n pinnavanteet myynnissä, ja siitähän se ajatus sitten lähti, joten lunastin vanteet omakseni. Siispä Gessuun olisi tarkoitus alkaa sovittaa noita pieniä ja leveitä vanteita. Maailmalla näyttää laitetun R1200R:n valuvanteita Gessuun enemmänkin, eli kuvittelen ettei isoja vastaiskuja pitäisi ilmetä, koputan puuta. Talven aikana kuvittelen nämä saavani soviteltua. Ensiajatuksena on laittaa renkaiksi TCK70:t sisäkumeilla, vaikka monet tubeless-konversiovideot onkin jo Youtubesta katottu. Kumpi sitten olisi fiksumpaa...
Eli bongasin saksan Ebayssa RnineT:n pinnavanteet myynnissä, ja siitähän se ajatus sitten lähti, joten lunastin vanteet omakseni. Siispä Gessuun olisi tarkoitus alkaa sovittaa noita pieniä ja leveitä vanteita. Maailmalla näyttää laitetun R1200R:n valuvanteita Gessuun enemmänkin, eli kuvittelen ettei isoja vastaiskuja pitäisi ilmetä, koputan puuta. Talven aikana kuvittelen nämä saavani soviteltua. Ensiajatuksena on laittaa renkaiksi TCK70:t sisäkumeilla, vaikka monet tubeless-konversiovideot onkin jo Youtubesta katottu. Kumpi sitten olisi fiksumpaa...
Re: R1200GS supermotard
Harmi ettei Nuetech tee Tubliss -systeemejä 17" vanteelle, sellaisellahan tubetype-vanteesta tulisi näppärästi tubeless, eikä tarvisi enää pelätä rengasrikkoja. Tubeless-renkaat kun saisi paikattua alleppäin tubeless-paikkavehkeillä, eikä tarvisi ottaa pois vanteelta sisäkumin paikkaamiseksi. Solukumi-mousset ei vissiin kestä asvaltilla ajoa, ja sama vika vissiin noissa tireballsseissa ja muissa ilmatilan täyttäjissä.
-
- Viestit: 2106
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: R1200GS supermotard
Eikö vanteen teippaus ilman pitäväksi olisi helpoin ratkaisu? Tuolla 990-ketjussa siitä on juttua. Itsellä ei kokemusta.
viewtopic.php?f=5&t=2526&p=416148&hilit=teippi#p416154
viewtopic.php?f=5&t=2526&p=416148&hilit=teippi#p416154
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Re: R1200GS supermotard
R1200GS:n ja RnineT:n vanne/rengaskokoerot on tällaiset:
RnineT:n vanteessa oli muuten 10 mm spaceri. Sillä vissiin saatu riittävän kauas takahaarukasta, että 180 leveä rengas mahtuu olemaan. Mutta eikai sitä spaceria voi Gessuun laittaa, kun etu- ja takarengas ei sitten ole enää linjassa.
Tein vähän alustavia mittailuja ja eturenkaalle näyttäisi olevan putkien välissä hyvin tilaa. Sensijaan takapäässä tekee tosi tiukkaa. Mittausten mukaan vanhalla renkaalla&vanteella tilaa on äänenvaimentimeen 14 mm ja takahaarukkaan 13 mm. Yhteensä tilaa on renkaalle leveyssuunnassa 182 mm (rengas 155 mm + 13 mm + 14 mm), eli 180 leveä rengas on todella tiukalla mahtuuko. Pitänee laittaa 170/60-17, sen saa taulukoiden mukaan laittaa vielä 5.5" tuuman vanteelle.R1200GS etuvanne: 2.5" x 19"
RnineT etuvanne: 3.5 x 17" (25.4 mm leveampi, 12.7 mm per puoli)
R1200GS eturengas: 110/80 - 19
RnineT eturengas: 120/70 - 17 (10 mm leveampi, 5 mm per puoli)
R1200GS takavanne: 4.0" x 17"
RnineT takavanne: 5.5" x 17" (38.1 mm leveampi, 19 mm per puoli)
R1200GS takarengas: 150/70 -17
RnineT takarengas: 180/55 - 17 (30 mm leveampi, 15 mm per puoli)
RnineT:n vanteessa oli muuten 10 mm spaceri. Sillä vissiin saatu riittävän kauas takahaarukasta, että 180 leveä rengas mahtuu olemaan. Mutta eikai sitä spaceria voi Gessuun laittaa, kun etu- ja takarengas ei sitten ole enää linjassa.
Re: R1200GS supermotard
gorilla teippiä vaan vanteeseen. ja sitten jotain litku ainetta joita polkupyörissäkin käytetään.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: R1200GS supermotard
Vielä en ole päättänyt mennäkkö sisäkumeilla vai teeseitse tubeless-konversiolla.
Konversio-ohjeita googletellessa löysin sitten ihan sattumalta halvemmat (600 Euron) RnineT:n pinnavanteet muutaman kilometrin päästä, olisi tarvinnut niitäkään ulkomailta asti tilailla:
https://www.nettivaraosa.com/moottoripy ... et/2764478
Konversio-ohjeita googletellessa löysin sitten ihan sattumalta halvemmat (600 Euron) RnineT:n pinnavanteet muutaman kilometrin päästä, olisi tarvinnut niitäkään ulkomailta asti tilailla:
https://www.nettivaraosa.com/moottoripy ... et/2764478
Re: R1200GS supermotard
Tuli sellainen ajatus että tekisi molemmat, tubeless-konversion vanteelle, ja sitten vielä lisäksi sisäkumi. Niinkuin tuplavarmistus, haittapuolena kai lähinnä lisääntynyt paino (jota meikäläinen tuskin huomaa). Sitten voi renkaan puhjetessa päättää lähteekö tekemään tubeless-paikkausta vai ottamaan rengasta vanteelta.
Re: R1200GS supermotard
Ei onnistu.Jouni kirjoitti:Tuli sellainen ajatus että tekisi molemmat, tubeless-konversion vanteelle, ja sitten vielä lisäksi sisäkumi. Niinkuin tuplavarmistus, haittapuolena kai lähinnä lisääntynyt paino (jota meikäläinen tuskin huomaa). Sitten voi renkaan puhjetessa päättää lähteekö tekemään tubeless-paikkausta vai ottamaan rengasta vanteelta.
Jos sisuskumi paikoillaan, ei silloin voi olla tubeless-venttiili, joten...
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: R1200GS supermotard
Voisihan se olla jos poraa toisen reiän mutta se tubelesvenan perä varmaan hiertäisi sen sisukan ekana rikki.
Re: R1200GS supermotard
Voisikohan se toimia jos laittaisi sisäkumin venttiilin tapin juurimutterin alle o-renkaan, ja juurimutteri jollain kierrelukitteella ettei tule ilmat ulos kierrettä pitkin. Aika mukavan hintaista oli muuten tuo 3M:n 4411/4412 -teippi kun kysyin ETRA:sta (https://www.etra.fi/fi/tiivistysteippi- ... 0580012234), 200 Euroa rulla, tuota laitetaan esim tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=JPzoqi_4X7o
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: R1200GS supermotard
En oikein jaksa uskoa että sisärenkaan venttiiliä saa luotettavasti tiiviiksi, se kun korkkaa niin se on menoa siinä vaiheessa kun rengas tyhjenee hetkessä.
Mä ostin rullan 4412:sta ja nyt pitäisi löytää 21x1.85 kehä missä on olake, muuten jää tubelekset tekemättä.
eBaysta saa tuota teippiä edullisemmin kun Etrasta.
Mä ostin rullan 4412:sta ja nyt pitäisi löytää 21x1.85 kehä missä on olake, muuten jää tubelekset tekemättä.
eBaysta saa tuota teippiä edullisemmin kun Etrasta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: R1200GS supermotard
Tilasin Michelinin sisäkumit, jotka tulikin jo. Luulin että sisäkumin asentaminen olisi päivänselvää miten se tehdään, mutta ei se sittenkään minulle ole. Eikä paketissakaan ole mukana ohjetta. Venttiilin karassa on siis korkin lisäksi kupera prikka ja kaksi mutteria. Prikka ja toinen mutteri vanteen sisäpuolelle ja toinen mutteri ulkopuolellekko? Vaiko prikka sisäpuolelle ja molemmat mutterit ulkopuolelle? Googlettamalla löytyy keskusteluja joissa kumpaakin mielipidettä.
Re: R1200GS supermotard
Pahvissa taitaa olla kuvaki. Oon yleensä laittanu prikan ja mutterin sisälle ja mutterin ulos löysälle.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: R1200GS supermotard
Paketissa on kuva, mutta kuvasta puuttuu vanne. Siitä että prikka ja toinen mutteri on kiinni sisäkumissa, ja siitä että mutterit on kaukana toisistaan voisi tietty päätellä että vanne ja vannenauha tulee just muttereiden väliin. Niin se varmaankin on.
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: R1200GS supermotard
Noita on tullut laitettua vähän miten sattuu. Kuitenkin vähintään prikka sisään. Aina ne on hajonneet muualta, tai jos venan juuresta niin syynä on ollut renkaan pyörähtäminen vanteella. Sitä murhetta taas ei katupaineilla pitäisi esiintyä.
Minulla on SM-vanteissa tubeleskonversio SIkaflexillä ja litkut sisässä. Etunen on ollut kohta 10v, takasen liimaus kerran uusittu kun vaihdoin navan. Kaksi kertaa päässyt paikkaamaan, kerran meni kivi läpi ja kerran metallinpala. Molemmat tokeni tubelesspaikalla.
Minulla on SM-vanteissa tubeleskonversio SIkaflexillä ja litkut sisässä. Etunen on ollut kohta 10v, takasen liimaus kerran uusittu kun vaihdoin navan. Kaksi kertaa päässyt paikkaamaan, kerran meni kivi läpi ja kerran metallinpala. Molemmat tokeni tubelesspaikalla.