Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Joulu 12, 2019 6:40 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Pe Huhti 12, 2019 5:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Vihdoinkin...Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ti Huhti 16, 2019 8:26 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Hep!Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 8:25 am 

Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Viestit: 2629
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: KTM 1190 Adv R, HVA FE 450, BMW K100
Mekillä pitkä ja työteliäs talvi takana. Projekti valmistui, onnittelut :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 11:16 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
No on tuossa vielä vähän pikkuviilausta. Sivulevyt pitää vielä kertaalleen maalata ennen asennusta.

Rakensin tuon pyörän omaan ajoon, työmatkoihin ja iltakahveille... siis en muille tai näyttelyyn. En kovin paljon kuunnellut kommentteja ja (hyviä) neuvoja. Eikähän tämä mikään puhdas street tracker ole. Ideana oli rakentaa pyörä, jollaisen BMW olisi tehnyt, jos olisi valmistanut Street trackereita 80-luvun lopussa. Siksi en ole käyttänyt mitään mini-ledvilkkuja, led-valoja tai tangonpääpeilejä. Kaikki valot ja vilkut sekä äänenvaimennin ovat E-hyväksyttyjä. Kuitenkin änkkärin E-hyväksyntä ei tietystikään ole mallikohtainen. Melko äänekäs se on, huilu paikallaankin. Eipähän tarvitse kierroslukumittaria. Pyörän alkuperäinen maali rungossa, moottorissa ja swingissä oli sen verran hyvä, että sai kelvata. Kärsivällisyys ja taitokaan ei minulla riittäisi viimeisen päälle rakentamiseen, mutta mielestäni sain aikaan hyvän ja mieluisan käyttöpyörän.

Vajaat 100 km pyörittelin paikallisajoa eilen illalla. Tuntuu, että onnistuin aika hyvin tavoitteessa. Ajoasento on hyvä, penkki mukava. Alustan viritys on jämäkkä, mutta ei pintakova. Testiajo piti tehdä, jotta voin esim. viimeistellä tuon BEP 3.0 suojaus tankin alle kun nyt tietää, ettei sen säätökytkimiä ole tarpeen muuttaa.

Listaa muutoksista:
Lyhennetty takarunko, kyytiläisen kahva Krad Werk
Lyhennetty, alkuperäinen takalokari
Omatekoiset takalokarin ja -vilkkujen kiinnikkeet
Lucas -tyylinen takavalo
Ermax kilpiteline
Foundry MC tilauksesta tehty satula
Omatekoinen satulan kiinnike, alkuperäinen lukko jäi käyttöön
Bensatankin maalasi Jani Stenius, väri BMW Indianapolis rot metallic mustilla (RAL9005) raidoilla
Etulokari Krad Werk, kiiltävä RAL9005
Omatekoinen etulokarin kiinnike
Omatekoiset etujarruletkujen kiinnikkeet
Teräspunosjarruletkut ProBrake
Progressive suspension etujouset
Wilbers 630 takaiskari
BMW K 75 S peilit
LSL Flat Track ohjaustanko
Ariete kahvakumit, BMW R 1200 GS
Jäähdyttimen siirto lähemmäs moottoria, kuten K75 S ja K75 C
Samco silikoniletkut Racebikebitziltä
Leo Vince GP Style äänenvaimennin
Omatekoiset äänenvaimentimen kiinnike ja sivu-/keskiseisontatuen stoppari
7" etuvalo ja kiinnikkeet Krad Werk
Acewell CA085 mittari
Marulabs BEP 3.0 mittariston adapteri
Omatekoinen mittariston teline
Foliatec led-varoitusvaloja pari kappaletta
Pulverimaalatut vanteet, RAL9005, Laaksojen laatupinta Oy
Moottorin suojat BSK Speedworks
Dart Classic pleksi
Omatekoinen jäähdyttimen suoja
CNC tankin merkit
BMW OEM tankin suojat
Merit äänimerkki
Ariete haarukan suojakumit, Wunderlich

https://youtu.be/2XBclNNdB1g

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 6:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Viestit: 806
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tenere 700
"Tykkään"

_________________
"Eternally, unavoidably, eventually, all paths will lead to the cemetery." Sentenced

"Breathing doesn't keep the flame alive in us." Insomnium

”Älykäs pääsee pinteestä, johon viisas edes koskaan joudu ei.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ke Huhti 17, 2019 7:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 665
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Onnittelut. Erittäin onnistunut lopputulos. Toi K75 kone on tosi miellyttävä käytökseltään. Ainakin meillä muinoin ollut yksilö oli kokolailla tärinätön ja tehontuotto oli melko lineaarista.

T. Sepi


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: To Huhti 18, 2019 6:49 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Viestit: 1446
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1200GSA -16,Husky FE450 -16,K100RS -87
Upeaa! Onneksi olkoon hienosta lopputuloksesta [THUMBS UP SIGN]


Sent from my iPhone using Tapatalk

_________________
Kuraköröttelijä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Pe Huhti 19, 2019 5:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Kiitos vaan kehuista, mukavahan niitä on aina saada. Eilen tuli lisää "patinaa". Ei mennyt kuin Strömsössä.

Olin varannut eiliselle ylityövapaan kun lupaili kaunista keliä. Tarkoitus oli selvitellä koeajolla ilmennyttä pientä jäähdytysnesteen vuotoa ja mittarin merkkivalojen hieman epämääräistä toimintaa sekä korjata oikean takavilkun löysä johtoliitin.

Aloitin jäähdytysnestevuodosta, eli tankki irti. Oikealla ylhäällä, syylärin takapuolella oli vähän ruttuisen näköinen kohta, jonka ympärillä näytti olevan muutama pisara kuivunutta nestettä. Korjasin vilkun löysän johtoliittimen. Mittariston merkkivalojen epämääräisen toiminnan syyksi paljastui BMW:n mittaristoliittimen hieman löysä sopivuus Marulabsin adapteriboksiin. Tuo adapteri helpottaa kuitenkin elämää huomattavasti. Ilman sitä nimittäin ei tarvikemittariston kassa toimi lataus, vapaavalo eikä vilkkujen automaattinen palautus. Taisi olla jotain muutakin. Yritin kinnata liittimen tiukasti paikalleen sisäkumista leikatulla leveällä kumirenkaalla. Sitten pussi Shurmoa sisään jäähdyttimeen. Tankki kiinni ja koeajolle. Jo pihalla huomasin, että eihän vuoto tulekaan syyläristä vaan täyttökorkin letkun alta tippasi jäähdytysnestettä. Pitääkin siis uusia korkin tiivisteet. Koska Shurmoa nyt oli jäähdyttäjässä, kävin kuitenkin ajamassa lenkin.

Pihalla pudotin pyörän alas keskituelta ja rupesin taluttamaan takaperin talliin. Videoltakin näkyy, että keskituen palautuminen on vähän jäykkää. Taluttaissa keskituki tökkäsi laatoituksen reunaan ja kaatoi pyörän. Olin väärällä puolella, joten mitään ei ollut tehtävissä. Tuloksena oli etupäässä lisää patinaa, mutta valitettavasti myös kaasukahvan puoleisen kahvalämppärin johto katkesi. ˆ¤%#¤"#¤&%!!!! ja minä kun suurella vaivalla sain kahvalämppärit varjeltua ehjänä kun vaihdoin kahvakumit.

Välillä piti tehdä kotihommia ja käydä ruokakaupassa, sitten iltapäiväruuhkassa Motonettiin josta jäähdyttimen putsausainetta ja lisää jäähdytysnestettä. Pelkäsin, että Shurmo kivettyy jäähdyttimen sisään johonkin mutkaan kun syyläri ei vuotanutkaan. Tankki irti, jäähdytysnesteet ulos, vähän huuhtelua vedellä, sen jälkeen putsausaineta ja laimeaa jäähdytinnestettä sisään, tankki kiinni. Puolen tunnin ajolenkillä totesin, että mittariston merkkivalojen toiminta ei vieläkään ole 100 % luotettavaa. Bensan merkkivalo onneksi nyt toimii, syksyllähän jäin kerran jalkamieheksi kun se ei silloin toiminut. Kohosysteemin putsaus talvella siis auttoi.

Kotiin palattua tankki kolmannen kerran irti (pitäisköhän laittaa pikaliittimet letkuihin...), nesteet putsausaineineen ulos, huuhtelua vedellä ja uudet nesteet sisään. Aamuseitsemästä iltakuuteen siis meni, enkä saanut oikeastaan mitään muuta aikaan kuin korjattua yhden löysän liittimen ja katkaistua kahvalämppärin johdon. Aina ei voi onnistua :-(

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: La Huhti 20, 2019 2:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 953
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
Epäonnisesta päivästä huolimatta... Hieno pyörä ja nostan hattua tuolle ajatukselle tehdä aikakautensa mukainen pyörä. Yleensä se näkyy lopputuloksessa, kun rakentamisen taustalla selkeä johtoajatus, eikä vaan lätkitä kiinni kaikkia viimeisimmän muodin mukaisia pisteosia. Niin nytkin. Loistosuoritus!

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2019 9:49 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1249
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
On mahtava juttu, että näille vanhoille ja vähemmän arvostetuille (jos 2V R-malleihin vertaa) Koo-malleille annetaan uus elämä. Olen jonkun verran ajanut K75:lla, kun Hemulilla oli sellainen vajaa 20-vuotta sitten. Hämmästyttävän tasainen vääntö ja käynti tuossa kolmipyttyisessä, kuten Seppo kirjoitti.

Hienon pyörän on mek rakentanut!

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Su Huhti 21, 2019 5:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Vielä yksi jännä paikka uhkaa vappuajoa. Kuten videoltakin kuuluu, niin kylmänä jokin vähän kitisee. Luullakseni paikansin vian laturin laakeriin. Huomenna irti ja tiistaina autosähkökorjaamolle, vaihtakoot hiilet varulta samalla.

Onneksi laturi on Boschin mallia, joita löytyy useista tuon ikäisistä automalleista. Pitäisi olla korjaamoille tuttu ja varaosia saatavissa. Tehdashuollettujakin saa alle 200n, mutta toimitus ennen vappua voisi mennä tiukille.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ma Huhti 22, 2019 4:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Laturihan se oli vikinän syyllinen, laakerit ihan lopussa. Nyös vetoakselin vaimenninkumit pitää vaihtaa. Kumma kun ei syksyllä vielä ääntänyt.

Ei mennyt helpoimman kautta tämäkään. Periaatteessa alle tunnim homma tuo irroitus. Mutta alin, ahtain pultti nyljähti. Pakoputki, takarengas ja lokari irti, Motonetistä iskumeisseli. Onneksi sillä irtosi.Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: To Huhti 25, 2019 10:06 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Voin kyllä lämpimästi suositella Autosähkö M. Pesonen, Oulu. Laakerit, hiilet ja liukupinnat vaihdettuna 90 euroa. Todella mahtava juttu, että näitä käsityöläisiä vielä löytyy. Kaima alkaa olla eläkeiässä, toivottavasti löytyy työlle jatkaja.

Vappuajolle ehtiminen ei silti vielä ole varmaa. Laturin vetoakselin kumivaimentimet olivat ihan lopussa. Tulossa ovat, toivottavasti ehtivät vapuksi. Ei millään viitsisi kasata niillä vanhoilla. Tilasin samalla pakosarjan, tankin korkin ja jäähdyttäjän korkin tiivisteet.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Su Huhti 28, 2019 11:30 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2297
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: K75 Street Tracker
Välillä onnistuukin, jos ei muuten, niin vahingossa. Tillsiltä tilaamani laturin akselin vaimennuskumit ja muut osatkin näyttävät ehtivän vapuksi.KuvaKuvaKuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 3:34 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Viestit: 885
Paikkakunta: Kokkola
Pyörä: Xchallenge/K100rs/GSF1200
Suosittelen hommaan uuden syylärin korkin, jos huomaat toiminnassa vähänkään jotain epäilyttävää. Mulla lerpahtanut korkin tiiviste + ilmeisesti viallinen korkki aiheutti harmaita hiuksia ja ennen aikaista vanhenemista muutenkin...

Eli siinä korkissahan on kaksi venttiiliä. Toinen päästää liiallisen paineen hallitusti paisuntasäiliöön ja toinen sitte avautuu vakuumista, kun kone jäähtyy ja imee nesteen paisarista syyläriin. Jos se sisempi tiiviste valskaa niin homma ei ole balanssissa niinku mulla....

Iän myötä ja kuulemma huonojen nesteitten käytön myötä tuo venttiilihässäkkä jumii eikä toimi oikein.

Kaikesta monimutkaisuudestaan huolimatta alkuperäinen BMW-korkki on kallis, 23 euroa.

Terv. Ile


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 66 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com