Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Kesä 07, 2020 9:11 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 8:43 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Tilatut kamppeet tuli eilen ja vaihdoin ne tänään. Vaihdoin jäähdyttäjän korkkiin molemma tiivisteet, nyt ei vuoda enää. LIsäksi vaihdoin bensakorkkiin yhden O-renkaan ja tiivisteen, joita en talvella saanut. Laturiin vaihdoin vetoakselin vaimennuskumit ja laitoin laturin paikalleen. Myös pakosarjan tiivisteet vaihdoin, kun pakosarja on pariin kertaan ollut irti. Vanhat olivatkin painuneet ihan littuun. Mietin ensin, että miten vanhat saa irti. Hyvin ne kuitenkin lähtivät, kun iski vasaralla pienen, terävän meisselin kuparitiivisteeseen.

Sähköpuolikin pelasi koeajolla, mutta sen BMWn liittimen sovitus Marulabsin BEP -boksiin on sen verran väljä, että pientä pätkimistä saattaa ehkä tulla. Näköjään vapaavalo ja vilkun merkkivalo vasemmalle ovat ne pätkivät, eli ilmankin pärjää. Lisäksi sellainen huomio, että Acewellin matkamittari on sen verran herkkä, että vieressä kulkeva kierroslukumittarin johto antaa joskus tyhjäkäynnillä häiriöitä matkamittariin. Vauhdissa ongelmia ei ole. Renkaan ympärysmitan sai säätää millin tarkkuudella, joten nopeus- ja matkamittari näyttävät nyt samaa kuin GPS.

Eli vappuajo, täältä tullaan!

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ti Huhti 30, 2019 10:30 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Heinä 20, 2008 12:13 am
Viestit: 943
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: BMW R1200GSA 2010
mek kirjoitti:
Eli vappuajo, täältä tullaan!

Hauska vappu siis tiedossa :D

_________________
http://kettulantalli.fi/ | http://takapiha.org/


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ma Touko 06, 2019 8:46 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Vappu oli mikä oli, mutta tuossa kuvia pärrästä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ti Touko 07, 2019 9:05 am 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
Viestit: 678
Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Pyörä: SE, EXC400, EXC250TPi 6D
Tyylikäs vehje! Ei voi muuta todeta.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ma Touko 13, 2019 7:44 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Tuossa vielä loppuyhteenveto.

https://youtu.be/seLEA34sFyc

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 Street Tracker
ViestiLähetetty: Ti Elo 06, 2019 12:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Bemarilla on nyt kesä ajeltu, reilut 2 500 km, eli mittarissa alkaa olla kohta 132 tkm. Tässä vähän havaintoja matkan varrelta, kehittämisajatuksia ensi talvelle on jo tullut, ehkä näistä voi olla apua muillekin.

Stereotypia vanhojen Bemarien sähkövioista on toteutunut. Tosin mikään ongelma ei ole johtunut BMW:stä, vaan minun pyörään asentamistani tarvikeosista. Acewell-mittariston merkkivalot ovat vilkkuneet pitkin matkaa ja välillä nopeusmittari ei ole toiminut. Paikansin ongelman jo alkukesästä Marulabsin adapteriboksin (joka tarvitaan, että kaikki pyörän toiminnot pelaavat myös tarvikemittarin kanssa) ja BMWn mittaristoliittimen yhteensopivuusongelmiin. Kesälomalla oli aikaa ja viitseliäisyyttä syventyä ongelmaan tarkemmin. Otin tankin irti ja mittasin boksin ja BMW:n oman mittariston liittimen pinnit, BEP 1.0 mm ja BMW 1.2 mm. Ei siis ihme, että kosketus on huono. Vääntelin pienellä ruuvimeisselillä naarasliittimen pinnit hieman ruttuun niin, että sovituksesta tuli tiukka. Nyt pelaa.

Alkukesästä ihmettelin, miksi oikea takavilkku ei aina toiminut. Sparewheeliltä ostamieni tarvikevilkkujen johtojen pyöreä pikaliitin ei ollut ihan vastaava, kuin omasta pakistani löytyvät. Korjailin pikaliittimien kytkentää moneen kertaan takalokarin alta, mutta satunnaiset ongelmat jatkuivat edelleen. Viimeinen korjausyritys sitten tuotti tulosta, kun pikaliittimen kiristäminen ei poistanutkaan vikaa, joten hoksasin avata vilkun. Rakenne on ihan naurettava. Maajohto oli vain kierretty polttimon pidikelevyn ulokkeeseen. Ei kestä kauaa, kun tuollainen tärinästä löystyy. Paransin tuon kiinnityksen, mutta ensi talvena pitää avata kaikki vilkut ja juottaa johdot kiinni.

Muita teknisiä murheita ei ole ollut. Pisin päivämatka on ollut karvan vajaa 500 km Kaivuripäiville Vitåforsiin. Pyörän ajettavuus on tuon ikäiseksi pyöräksi ihan hyvä, uusistakin pyöristä löytyy huonompia. Takaiskari tuli vähän turhan jäykkä, kun pyörän paino ei ollut tilausvaiheessa tiedossa. Etupäähän pitää kokeilla hieman pienempää öljymäärää ja jäykempää öljyä. Samalla voisi tehdä täyshuollon haarukalle, jotain pientä väljää siellä on. Tuo on oikeastaan teknisellä puolella ainut tekemistä vaativa juttu normaalin huollon lisäksi. Haarukan jäykistepalikan voisi myös vaihtaa tarvikemalliseen tai tehdä itse matalamman tuon vakion tilalle. Nyt pyörä on edestä vähän länkisäären näköinen, kun haitarikumien lemmarit ottavat sisäreunasta tuohon jäykistepalikkaan kiinni ja haitarit jäävät kaarelle.

Ergonomia- ja ulkonäköpuolella on jo ajatuksia ensi talvelle. Tuo pieni Dartin pleksi toimii pitkällä kuskilla hyvin, ei aiheuta mitään pyörteitä kypärään ja keventää kuitenkin hieman ajoviiman painetta. Ei tuolla silti kovin mielellään yli satasta ajele. Moottorin tärinäkin alkaa hieman tuntua penkissä noin satasen vauhdista ylöspäin. Laskin pleksiä reilun sentin alaspäin niin, että rako lampun välistä pieneni. Valon ja mittariston johdot näkyvät silti vähän rumasti joten pitää talven aikana asennella R nineT Urban GS:n pieni maski tuohon. Se peittää valon ja haarukan välisen raon. Tuo Bemarin oma ei maksanut enempää kuin edullisimmat tarvikemallitkaan ja sitä sai valmiiksi mustana. Tarvittaessa siihen saa myös Wunderlichiltä pienen pleksin lisäksi.

Satulalle pitää tehdä myös jotain. Tykkään sen ulkonäöstä ja satula on hyvin viimeistelty, mutta valitettavasti täyte jota Foundry MC:llä käyttivät, ei ole riittävän kestävää. Tuota saman näköistä harmaankirjavaa täytettä on mm. Kickstarter.de -kaupassa myytävänä ja samoja ongelmia on eri foorumeilla tunnistettu. Pitää yrittää saada reunoistaan kiinni liimattu päällinen ehjänä irti ja korvata täyte parempilaatuisella. Kun pyörän selässä on tunnin istunut, niin täyte antaa periksi ja istuinluut vastaavat jo penkin runkoon. Pitää löytää jäsäkämpää täytettä tilalle. Rungon aukot peittäviin sivulevyihinkään en ole kovin tyytyväinen, syyllinen löytyy peilistä. Pitää miettiä, jos tuohon löytyisi parempi ratkaisu. Kävin mallaamassa Tasen G/S:n penkkiä tuohon myös. Sitä saa mustanakin, mutta omaan silmään tuo tekee profiilin vähän raskaan näköiseksi.

Toinen ergonomiassa pielessä oleva asia on ohjaustanko. Ajoasento sinänsä on melko hyvä, suoralla penkillä on tilaa ottaa nopeuden mukaan pysty tai etunojainen asento. LSL Flat Track -tangon muoto vaan on itselleni huono. Ylhäältä katsoen tangon päät on taivutettu liikaa taakse, eli tangon malli on turhan vanhahtava. Pitää löytää suorempi tanko ja sitten tarvittaessa lisätä SW Motechin riserit, jotka siirtävät tankoa 20 mm ylös ja saman verran taakse, mikäli ajoasento jää liian etukenoksi suoremmalla tangolla. Italialainen Tommaselli tekee tasan 22 mm terästankoja, joissa on välitanko valmiina, useaa eri mittaa. Pitää valita niistä sopiva, ei tarvitse kuin porata kahvalämppärien kiinnitysruuvien ja johtojen reiät. Tuo LSL oli sikäli suuritöinen, että se oli 7/8" eli 22,2 mm, kuten useimmat 22 millisinä myytävät tangot. Kaasukahvan puolta piti hioa, että kaasukahva mahtui pyörimään.

Kuva

Kuva

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 2:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Urban G/Sn maski alkaa pikku hiljaa löytää paikkansa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Katohan vaan, Tapatalk ei osaakaan enää ladata kuvia oikein päin. Ennen ei ole ollut tuota ongelmaa.

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ke Tammi 22, 2020 3:35 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 30, 2019 2:29 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Tommasellin tanko sopi hyvin, vain kahvalämppärin johdoille ja vasemman tupen kiinnitysruuville piti porata reiät. Keula sai uudet puslat ja tiivisteet, välys tuntuisi poistuneen.Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Tammi 02, 2020 3:23 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Vesipumpun akseli menee vaihtoon myös.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Viimeksi muokannut mek päivämäärä Ma Helmi 10, 2020 9:41 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Helmi 09, 2020 3:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Sain vesipumpun kasaan. Märän puolen stefa meni vielä kerran uusiksi, iskin liian tiukkaan ja alkoi kanittaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Uusi ilmekin alkaa olla valmis. Street tracker lyhentyköön K75 ST:ksi. Esikuvana olkoon R80 G/S:n sisarmalli R80ST.

Kuva
Kuva
Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 10, 2020 1:50 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Niin, tulihan tuo äänenvaimennin myös syksyllä päivitettyä mallikohtaisella Hattechillä, kun sattui ebaystä edullinen läytymään. Leo Vince paukkui moottorijarrulla pahasti. Siihenkin tuli parannusta, mutta erityisesti parannusta tuli kulkupuoleen. Ero oli niin suuri, että sen huomasi jo persdynollakin.

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 "ST"
ViestiLähetetty: La Huhti 11, 2020 4:11 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Vesipumppuremontin jälkeen koekäyttö meni ok helmikuussa, mutta nyt ilmeni satunnaisia starttivaikeuksia. Välillä pyörittää hyvin, välillä ei jaksa pyörittää. Avasin startin, toinen hiili selvästi toista kuluneempi ja startti täynnä hiilipölyä. Tilasin korjaussarjan ja varalta myös uuden releen. Jos vaikka vanha ottanut itseensä noissa starttiyrityksissä.

Kuva

Kuva

Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 "ST"
ViestiLähetetty: Ke Huhti 22, 2020 2:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Ei kovin pron näköistä, mutta toimii. Vain pienimmän Bahcon ulosvetäjän kynnet mahtui väliin, mutta pituus ei riittänyt. Olisi minulla ollut myös 2mm peltiä, mutta kokeilin laiskan miehen konstia ensin, hyvin irtosi vanha laakeri. Illalla kasaan, jos löydän uudet ruuvit vanhojen, myljääntyneiden tilalle.

Sivumennen sanoen Bahcon iskumeisseli on ollut tämän projektin paras työkaluhankinta. Liukuvasarasetti hyvänä kakkosena.Kuva

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 "ST"
ViestiLähetetty: Pe Huhti 24, 2020 12:25 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Viestit: 2365
Paikkakunta: Kempele
Pyörä: R1250GS, K75 ST
Ei auttanut startin remontti. Kokeilin myös uutta starttirelettä, ei auttanut sekään. Seuraavaksi kävin kaikki maa- ja virtajohtojen liitännät läpi, putsasin ne ensin hienolla hiomapaperilla ja sitten vielä CRC sähköosien puhdistusaineella. Ei auttanut sekään. Pyysin vaimon avuksi ja kokeilin mitata jännitettä startatessa. Putosi alle 7 voltin, vaikka kuormittamattomana näytti 12,6. Jostain kumman syystä tuo Ctek XS 3600 näyttää tuhoavan akut talven aikana. Ei näköjään todellakaan ole mikään kytke ja unohda -laturi, vaikka niin mainostaa. Tämä akku oli vuoden vanha Exide 19 Ah AGM akku. Samoin kävi viime kevääna vuoden vanhalle Euroglobelle. Ehdin illalla Motonettiin juuri ennen sulkemisaikaa ja ostin halvimman MTX-Energyn akun tilalle. Oli yön laturissa ja aamulla käynnistyi kuin palmun alta, kun kokeilin useita kertoja, eli akku oli taas syyllinen.

Sulaisi vielä nuo tuoreet lumet...

No, jos ajattelee positiivisesti, niin startin hiilet oli siinä kunnossa, että kohta olisi ollut aika vaihtaa ne joka tapauksessa. Liittimien puhdistus ei myöskään mennyt hukkaan, niin potentiaalisia vikapaikkoja varsinkin maajohdon liittimet ovat.

https://youtu.be/Gg3ROESvrWg

_________________
https://www.youtube.com/user/mtubeist


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: mekin K75 "ST"
ViestiLähetetty: Pe Huhti 24, 2020 1:20 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Viestit: 1227
Paikkakunta: Pori
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
AGM akku vaatii ladata se sillä suuremmalla latausteholla (talvi), mulla nyt 5v. vanha Euroglobe AGM ja ainaa herää eloon kun lataa noin ja kerran talvella ja sitten keväällä ladannut. Ylläpitolatausta en ole käyttänyt.

Edit. ja sama Ctekin laturi myös. Kannattaa startilla herätellä (kuormittaa) se akku ennen kevään lataamista, mulla ainakin näin toiminut.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 76 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com