Arin XT600Z Tenere -89

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Arin XT600Z Tenere -89

Viesti Kirjoittaja AriK »

Elikkäs pyörän ostin v. 2001, ei kulkenu kunnolla, ja oli lipattu pahan näköisesti. No ei muuta ko kaasari auki, ja sieltähän vika löyty, toisiopuolen kaasari ( alipaineella toimiva teikei ) ei ollut mukana ollenkaan koska kalvossa oli halkeama. Samalla 5, vauihde rupesi huutamaan, eli kone auki ja rattaat vaihtoon, myyjä makso onneksi osat, työn tein itse.

Eli sitten pyörä kulki alkuaikoja eli vuodet 2002,2003 ihan vakiona, Sirac:it oli alla, ja kyyti 75% tervattuja teitä.

Talvella 2004-2005 alkoi sitten kunnon varustelubuumi, joka on viellä meneillään tänäkin päivänä.
Eli tutustuminen KEDO:on heikkiL:än sivustojen kautta.

Ensiksi kunnon kahvasuojat, ja alumiini stonga ja korotus palat sarviin.

Koneeseen laitettiin 324 ast. nokka 9,4 mm nostolla. Suzuki 1200 Banditin K&N putsari modifioitiin alkuperäisen putsarin tilalle, ja ääntä ”vaimentamaan” laitettiin Devil:n SB2 vaimennin, omatekoisella ( kiitos taas HeikkiL:älle teko-ohjeista ) sound killer:illä varustettuna. Kaasareiden pää- suuttimet PekkaP ( paikallinen MP-liike jossa voi penkittää pyörän tosi huokealla ) porttasi kokoon 155 ensiö, ja 165 toisiokaasari.

Samalla mittaristo vaihtui digitaaliseen DET 100 mittariin, koska pyörän oma mittaristo oli ihan finaalissa vaijereineen.
Mitaristo tuli kaikilla ”mausteilla ” eli öljynlämpöanturilla ja vaihtovaloilla, ym.

Etu jouset vaihtu Wilbers:in kisajousiin keväällä 2005.

Tehoa lähti samana keväänä. 49,8 hv, ja vääntöä 70 nm. Parasta oli, että kulutus putosi 7. litrasta 6,5 :teen litraan / 100 km. asfaltti sora suhteella 10 / 90 %

Talvella 2005-2006 kone käytiin auki 100000 km. huoltona, mäntä vaihtui normaalipuristeiseen Viseco:on takomäntään, kone laakeroitiin täysin + 3. vaihteen rattaat vaihdettiin, kulumisen vuoksi.

Vilkkujen kanssa olen kans käynyt oikein kamppailut, alkuperäisiä hajotin 2. sarjaa, koska yksinkertaisesti risut riipivät ne rikki. Nyt takana on tomoset ”mini” vilkut, jotka ovat suojassa tarakan rautojen takana, edessä on katevilkut.

Takavalo vaihtui LED valoon kesällä 2006, kun alkuperäiseen ei meinannu saada enää lamppuja pysymään paikallaan...oli menny vuosien tärinästä lampunpidikkeet sen verran huonolle hapelle.

Navigointiin hommasin Garmin:in Quest:in talvella 2005-2006, siihen otin telineen Touratech:iltä, yleensä teen kaikki itse ( myös telineet ) mutta kun toi GPS oli sen verran tyyris laite, niin en viitsiny riskeerata kallista laitetta omien viritysten kanssa.

Tulevaa...

Kotona on nyt 1VJ:n ( eli vm. -86 Tenerestä ) purettu kone Magnesium kopilla + Dellorton 36 mm. kaasarit ( Kiitos kwak750 ) Tarkoitus on että kone laitetaan 686 cc:n mittoihin big bore satsilla, nokka vaihdetaan niin jyrkäksi kuin löytyy, kansi portataan, ym. ym. eli takuu varma räjähdys.

Nykyinen kone jää toimintavarmana hyllyyn odottelemaan aikoja parempia..

Iskunvaimentimeksi takana vaihtuu WP tulevana talvena, ja olen kattellu n. 450 crossin keuloja, josko semmosen sovittelisi.

Renkaina ajelen nykyään pelkkiä rupulikumeja, ja niistäkin harvoin DOT- hyväksyttyjä, suosikkini on Maxxis:in crossi kumet.

Päivitetäämpäs välillä...

Talvella 2006-2007 pyörä purettiin osiin, runko hiekkapuhallettiin ja maalattiin pulverilla alkuperäiseen sävyynsä.
Syksyllä 2007 takaiskari vaihtu WP:seen. ja talvella 2007-2008 hommasin WP:n USD- keulan pikasäädöillä, sovitukset tehty kyllä valmiiksi, mutta keula ei ole nyt kiinni ( vanne kiero).

Niin, ja sähköt on rakennettu uusiin puihin loppukesästä 2005, eli käämit, CDI boxi jännitteentasaaja + puola vaihdettiin.

Pyörästä olen nyt luopumassa uuden projektin takia.
Liitteet
Banditin ilmastointi.jpg
(274.47 KiB) Tiedosto ladattu 335 kertaa
Konttori1.jpg
(273.26 KiB) Tiedosto ladattu 314 kertaa
KKKK2006 002.jpg
(1017.78 KiB) Tiedosto ladattu 368 kertaa
Viimeksi muokannut AriK, To Kesä 12, 2008 8:24 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PilcQ
Viestit: 364
Liittynyt: Su Heinä 24, 2005 11:36 am
Pyörä: Honda XRV 750 -96
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Arin XT600Z Tenere -89

Viesti Kirjoittaja PilcQ »

AriK kirjoitti:Kotona on nyt 1VJ:n ( eli vm. -86 Tenerestä ) purettu kone Magnesium kopilla + Dellorton 36 mm. kaasarit ( Kiitos kwak750 ) Tarkoitus on että kone laitetaan 686 cc:n mittoihin big bore satsilla, nokka vaihdetaan niin jyrkäksi kuin löytyy, kansi portataan, ym. ym. eli takuu varma räjähdys.
Toivottavasti ei kuitenkaan räjähdä, sen verran oli pyörä jo siistin nököinen tämän vuoden KKKK reissulla. ...tai no olihan tuo varakone onneksi olemassa. ;-) ...ja intoa talven remontteihin!

-Jukka-
-
Jukka Talja & XRV750
AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Re: Arin XT600Z Tenere -89

Viesti Kirjoittaja AriK »

PilcQ kirjoitti:Toivottavasti ei kuitenkaan räjähdä, sen verran oli pyörä jo siistin nököinen tämän vuoden KKKK reissulla. ...tai no olihan tuo varakone onneksi olemassa. ;-)-Jukka-
Nyky kone nykyisellä viritysasteella on kyllä kestänyt jo n.14 t. km. enkä sitä ole paljoa säälinyt. Viritysasteen olen pitänyt nykytasolla nimen omaan käyttövarmuuden takia.
Kovalla helteellä öljyn lämmöt hälyttää 115 asteen rajan rikkoutumisesta, eli lisälauhdutusta se kyllä kaipaisi.

Kone, jota nyt oon meinannu ruveta laittamaan taas viritellään niin pitkälle kuin taidot riittää, juuri siksi, että varakone on olemassa.
Jos kolahtaa, niin ei mene puolta vuotta uuden 3AJ koneen etsiskelyyn.
PilcQ kirjoitti: ...ja intoa talven remontteihin!
Kiitos, kiitos. tänä talvena saa konepuoli olla rauhassa, ja keskityn lähinnä jousitukseen + perusteelliseen huoltoon.

T: Ari
Avatar
HeikkiL
Viestit: 628
Liittynyt: La Loka 02, 2004 9:15 am
Pyörä: Kaik' o mänt
Paikkakunta: Jakarta
Viesti:

Re: Arin XT600Z Tenere -89

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

AriK kirjoitti:Kovalla helteellä öljyn lämmöt hälyttää 115 asteen rajan rikkoutumisesta, eli lisälauhdutusta se kyllä kaipaisi.i
Vieläkös sinulla on se pienempi öljynjäähdytin? KKKK Mk I:ssähän noita vertailtiin ja minun 3AJ:ssa oli isompi kenno vakiona. Lie joku vuosi- tai vientimalliero?
AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Re: Arin XT600Z Tenere -89

Viesti Kirjoittaja AriK »

HeikkiL kirjoitti:
AriK kirjoitti:Kovalla helteellä öljyn lämmöt hälyttää 115 asteen rajan rikkoutumisesta, eli lisälauhdutusta se kyllä kaipaisi.i
Vieläkös sinulla on se pienempi öljynjäähdytin? KKKK Mk I:ssähän noita vertailtiin ja minun 3AJ:ssa oli isompi kenno vakiona. Lie joku vuosi- tai vientimalliero?
Näin on, eli se pienempi on kiinni. En tiedä tosiaan mikä "välimalli" omani on, mutta tosiaan puolet pienempi kuin muissa 3AJ koneen omaavissa Tenereissä ??

Ari
janne.k
Viestit: 1244
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 3:52 pm
Pyörä: XR400, XRV750
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Arin XT600Z Tenere -89

Viesti Kirjoittaja janne.k »

AriK kirjoitti:Devil:n SB2 vaimennin, omatekoisella ( kiitos taas HeikkiL:älle teko-ohjeista ) sound killer:illä varustettuna.
Itellä arrowin joku putki dominaattorissa ja vähän pitäisi hiljennystä saada. Minkähänmoinen tuo sound killeri oikein on ja kuinka paljon vaimentaa ääntä?
Vastaa Viestiin