250 EXC harraste

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Laitetaampas muutama rivi omista hölmöilyistä jos vaikka joku muukin innostuisi.

Talvella fundeerailin, että olisi mukava vähän koittaa jotain kisailla. Koskaan en ole mitään kisaa ajanut eikä oikeastaan muutenkaan ole mitään taustaa moisiin touhuihin. Talven treenit oli kolme jääratapäivää isolla-kawalla suurimmilta osin oman 5-vuotiaan pojan ehdoilla pörräillen.

Kuitenkin ensimmäisenähän tarvitsee sopivan pyörän. Etsin vähän uudempia 3-satkuja, mutta osui sopivasti eteen valkokilpinen vanhempi 250 ja kun vakuutuksetkin on mitä on tänä päivänä niin tuo tuli sitten kotiin. Työtä oli kun ylläpito oli jokseenkin laiminlyöty joksikin aikaa. Jonkinlaisen läpikäynnin jälkeen kuitenkin pyörä alkoi olla käyttökunnossa. Pyöränlaakerit, pinnat, ketjut, rattaat ja kaikki kulutuosat ihan finaalissa sekä putki rutussa. Sehän näissä on mukavaa, että osia saa eikä ne kaada taloutta. Plussana tässä yksilössä oli, että jousitusta oli Topi Service hiljan roplannut ja itseni painoiselle kuskille vielä. Tuskin itsestä tekee yhtää parempaa kuskia, mutta tuskin ainakaan ensimmäisenä jää mopon ominaisuuksista ajot kiinni. Mitä tuolla ajellut niin alusta on kivan pehmeä ja herkkä, mutten tuota ole saanut pohjaamaan edes crossiradalla. Tai en mä mitään tiedä hyvästä, mutten osaa parempaakaan kaivata. Sen verta katsoin, että sagit on alueella ja sitten keskittynyt vain ajamiseen. Suurin vika on varmasti kuskissa, joten sieltä löytynee se helpoin kehitys.

Keväältä ei siis juurikaan treeniä tullut pyörää käydessä läpi vaan pyörään tutustumiset jäi lähinnä pihassa neppailuun ja testailuun että kaikki suurinpiirtein toimii.

Tulikaste oli panssari CC. En ihan sitä odottanut mitä se tänä vuonna oli. Märkää ja mutaa oli. Reilut pari tuntia ja kun en koskaan ollut mitään moista ajanut, niin oli aika jännää. Ensimmäinen kierros oli melkoista selviytymistä. Mutta opettelua ikä kaikki ja tasaisen varmasti eteenpäin. Maaliin pääsin enkä ollut edes viimeinen, eli molemmat tavoitteet täyttyi. Loppupelissä ihan hauskaa, vaikka useammat pannut tuli vedettyä ja takki oli melko tyhjä maalissa. Lopussa tuli kyllä rajusti takkiin kun ei vaan jaksanut ja tuli ihan tyhmiä virheitä. Huonot paikat näki, mutta ei vaan jaksanut ja tuli virheitä. Muutama kuva:

Kuva

Kuva

Alla oli etupiikki josta reunapiikit oli aikalailla pois ja takanen josta keskipiikit oli aikalailla pois. Mutta siltikään pito ei ollut mikään ropleema missään vaiheessa. Rengaskulut siis käytetyillä kumeilla muutaman kympin luokkaa, eikä nuo edes tuntuneet tuosta reissusta huonontuneen. Pari kertaa upotin, joista ensimmäistä reikää ei vaan nähnyt veden alta ja toisen taas näin kyllä, mutta ei vaan jaksanut väistää, eli suora ajovirhe. Iso kiitos jeesaanneella katsojalle! Omin voimin ei pyörä olisi kovin ripeään enää lopussa noussut. Yhden reiän todennäköisesti vältin kun pysäytin ja kysyin katsojilta mistä kannattaa ajaa. Yksikseen olin liikenteessä muiden kiireiden myötä, mutta onneksi ei varikolla muuta tarvinnut kun tankkauksen.

Sitten olikin taas vähän huolto- ja pesutouhuja, mutta mitään ei varsinaisesti tuntunut hajonneen. Omassa kropassa kylläkin tuntui, että naama on ainoa paikka mihin ei koske vaikka sinällään mikään paikka ei kesken kisan täysin prakannutkaan. Tosin heti toisen kierroksen alussa vasen pohje kramppasi ja oli pakko pysähtyä, mutta tuo onneksi vertyi suht pian eikä kauaa sotkenut ajoa. Ei voi tuota syyttää mistään.

Taaskaan ei oikeastaan mitään tullut treenattua, mutta kesäkumit alle ja Joutsan CC:hen seuraavaksi.

Pehmeä hiekka oli jälleen ihan uusi elementti kuten myös penkat mutkissa ja siten taas aivan opettelua. Painonsiirto tuntuu olevan aika tärkeä homma. Tietyissä mutkissa etunen luistaa jos sitä ei painota ja taas välillä nopeammissa paikoissa liika etusen paino johtaa headshakeen. Kehveli, että tuo säikäytti ensimmäisen kerran. Ihan en täysin vieläkään ole päässyt sinuiksi milloin tuon tekee, mutta osaa edes tehdä jotain jos tuota yrittää. Vinkkejä otetaan vastaan.. Hitusen kirrasin ohjauslaakeria myöhemmin, mutta ei auttanut. Kerran vähän kovemmin nurin kun keskellä ajolinjaa olikin pään kokoinen kivi enkä ehtinyt mitään tehdä kesken mutkan pienen nyppylän takaa. Oikea ranne otti pienen osuman kun etunen osui kiveen. Ehkä pelimies olisi ehtinyt nostaa etusta, itse ajoin vain kiveä päin ranteet lukossa. Eipä tuokaan kyllä kisaa haitannut, tosin on vähän kipeä vieläkin.

Nopeasti sitten tuo kisa menikin ihan metsään kun ilmeisesti ketjut virahti ja hävitti eturattaan hampaat. Alkoi hyppiä yli. Heti en tajunnut mitä kävi ja ajo meni ihan sekaisin kun ihmettelin mitä tapahtuu. Hissukseen huoltoon.. Pari kaveria oli mukana nyt, mutta ei paljoa auttanut kun ei ollut uusia ketjuja ja ratasta. Panssarin jälkeen kuitenkin ketjut oli ihan samalla kireydellä mitä lähtiessä ja rattaat ok. Kuitenkin Joutsassa ketjut kesti noin puoli tuntia ja virahtivat sitten ihan mahdottomasti. Jokseenkin harmitti, mutta ei voi valittaa. Oppirahoja ja uutta alle.

Panssari söi myös normi jarrupalat takaa ja laitoin tilalle sintteriä. Moiset puree ihan erilailla kiinni ja kun oma tapa on laahata takajarrua, niin tuli pyörää stumppailtuakin ihan turhaan. Asiaa ei auttaneet itselle uudet jäykemmät saappaatkaan. Sotkee muuten rytmiä aika hyvin eikä kannattaisi moisia muutoksia tehdä ennen kisaa. Tosin kun ajaa omaksi huvikseen, niin ihan sama. Treenin kannalla. Vähän huono oli etukäteenkään paljoa reenata kun meilläpäin oli vielä tukevasti lumi maassa ennen Joutsaa.

Nyt on tullut oikein treenattuakin muutaman kerran crossiradalla. Yllättäen ollut taas aika opettelua. Rajua hommaa tuo on. Väsyy nopeasti ja alkaa tulla virheitä. Kerran jo meinasin vetää kunnolla nurin takakorkean seurauksena. Ei kuitenkaan mennyt yli asti ja ihan oma virhe oli. Jotain rutiinia kuitenkin ehkä tullut ja vauhtia sekä varmuutta lisää. Kuitenkin jotenkin tuntuu, että itse on pitkä ja kankea. En ole kuitenkaan kun reilut 180 ja silti tahtoisin tankoa vielä edemmäs mitä säädöt antaa tilaa. Kahvoja olen kääntänyt reilusti alas jottei kädet tukkoa tapeilta ajaessa. Jalkatapit on vaan niin paljon korkeammalla mitä matkaenskoissa ja varmasti ihan liian korkeana vien pyörää. Varmasti taas treenin puutteella paljon tekemistä asian kanssa. Jokunen pöytä alkaa kuitenkin jo menemää yli asti ja välillä mennyt ihan reilustikin yli. Siltikään ei ole alusta pohjannut, ainakaan omasta mielestä. Myöskään en mitään klikkereitä ole osannut ruuvailla. Hiekka alkaa jotenkin sujua ilman paniikkia, joskin hitaalla vauhdilla, mutta edes sujuvasti. Perskeles että tässä hommassa onkin monta ulottuvuutta. Yksi oma jatkuva ongelma on ajaa liian pienellä vaihteella. Pykälää isommalla etenee paremmin ja jouhevammin. Tuotakin olen yrittänyt opetella ja välttää turhaa reuhuamista sekä lipsauttaa vähän kytkintä hitaissa mutkissa. Kuitenkin tämä 250 jaksaa lähteä yllättävän alhaalta todella hyvin.

Seuraavaksi suunnitelmissa Mikkelin CC. Ei taaskaan mitään tavoitteita muuta kun välttää keskeytys. Lähdössä itsellä on ongelmana potkujalan kramppaaminen paukkua odotellessa kun on kankea. Tosin tuntuu enempi väkeä menevän ohi lähdön jälkeen mistä itse ajamalla ohi pääsisin, että sikäli taas ihan sama vaikka lähdön hyvin rauhassa ottaisikin. Ja niin olen tehnytkin tähän asti. Helposti pääsisi paljon nopeamminkin viivalta irti, mutta en ole tahtonut olla muiden tukkona myöhemmin.

Lähtekää ihmeessä muutkin koittamaan. Tuntuu CC:ssä olevan todella matala osallistumikynnys. Itsekin olen koittanut muita harrastajia tökkiä mukaan. Monia harrastekuskeja on varmasti reilusti itseä nopeampia, mutta jotenkin kynnys lähteä kisaan on korkea. Itse olen kuitenkin hitusen innostunut kilvanajosta. Vaikkei ole nopea, mutta aina löytyy sopivaa seuraa ja saa itsestään revittyä paljon enempi irti mitä yksikseen ajaessa. Ainakin itsellä on paha tapa jäädä kruisailemaan omalle mukavuusalueellensa. Joutsassa oli hetken hauskaa ajaa kilpaa kunnes tekniikka petti. Sen verta kuitenkin toivoisin, että ajetaan omaa tiettyä linjaa. Itse olen vähän autoilla ajellut radalla ja ajolinjaa saa mutkaan vaihtaa kerran. Toki ymmärrän että harrastajilla tulee horjumisia ja linjat on mitä sattuu. Kuitenkin jos ulkoa tullaan sisään yllättäen tai toisinpäin, niin tulee äkkiä törmäys. On todella ikävä yrittää ohittaa edellämenijää jos ei yhtään voi arvata mihin toinen menee. Suoralla ei kuitenkaan ohi tahdo päästä jos ei toista tahdo kiilata seuraavassa mutkassa. Monet kyllä reilusti antavat tilaakin ja itsekin olen yrittänyt tuota jaloa politiikkaa seurata. Kierrosten räppääminen takana toimii aika hyvin. Itsellä olisi tööttikin, muttei tuota oikein tahdo ehtiä käyttää.

Tässä nyt on vain oma tarina miten voi hyvin kevyelläkin budjetilla lähteä harrastamaan ihan oikeaa kilvanajoa, eikä tarvitse varmasti pelätä että olisi ihan vastaantulija. Voin taata, että homma on hauskaa ja väki on mukavaa! Ei muuta kun harrastamaan!

Tuo oma EXC on muuten 2003. Taitaa olla vanhin mitä olen kisoissa nähnyt. Helppo erottaa kun 2004 vaihtui jo runko ja muovit, mutta tässä on kuitenkin jo 48 mm keula. Jotenkin veikkaan että 10 vuotta uudemmallakaan pyörällä en olisi yhtään sen nopeampi. Tässä on kuitenkin 38 mm kaasari ja uudemmissa 36mm. Tosin tehon puute ei ole kertaakaan vaivannut :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja Syke »

Mukavaa havainnointia ja pohdintaa.

Kerhojen järjestämät sarja-ajot on hyviä kehittäviä tapahtumia.
Ei tuu juututtua omalle mukavuusalueelle, kun yrittää ajaa edellä menevää kiinni ja
takaatulevaa karkuun.

Meidän kerholla lähtöväli 30sek.
Ja parasta on kun löytyy joku taistelupari, jonka kanssa vauhti samankaltaista.
Ja voi turvallisemmin yrittää enemmän kuin yksin ajellessa.
Braa-aab!
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Kuva

Hiekkaleikkejä sunnuntaina. En oikein itse olisi jaksanut lähteä kun oli jokseenkin lämmintä, mutta kun juniori halusi niin tulihan sitä sitten rataa kierreltyä.

Toisaalta mukava noin pojan kannalta kun aika rauhassa tuolla radalla saa yleensä ajella, mutta toisaalta olisi mukava itse välillä ajaa jonkun kanssakin. Pöly ei kyllä ole juurikaan haitannut vaikka melkoisen kuivaa on kaikkialla. Jos tuolla 5 isoa pyörää olisi yhtäaikaa niin eihän siellä näkisi mitään.

Ei tuossa kelissä jaksa kyllä kovin pitkään ajaa ja välillä oli keskityttävä peräkärryssä makoiluun. Koitin sellaista rentoa marssivauhtia pitää, ei mitään maksimia mutta ei ihan hidastakaan. Kai tuohon ajamiseen vähän jotain varmuutta ja rentoutta on tullut jo muutamalla ratakäynnillä ja jokusen kerran sain iskareitakin selvästi pohjaan. Hiekkakaan ei ole ihan yhtä kiemurtelua :lol: Vähän joka paikassa ajaa jo isommalla vaihteella ja käyttää kytkintä enempi. Radalla on kyllä normimaastoon verrattuna se ero, että ainakin itselle on ajatustasolla jotenkin selvä, että radalla oikeasti ajetaan eikä kruisailla. Tuollaisella radalla on myös helppo käydä silloin kun jaksaa/ehtii. Täytyy kyllä koittaa seurailla olisiko täälläpäin jotain muitakin ajomahdollisuuksia.

Huvikseni tilasin kierrosaikalaskurin, tai -kellon. Rata-autossa on itsellä moinen ollut ja olen todennut vallan hauskaksi kapineeksi. Noita saa eBaystä noin 25 e:lla missä tulee ajoneuvoon näyttö/vastaanotin ja radan varteen sitten ir-verhon heittävä majakka. Tuon majakan saa vaikka kepin nenään nipparilla ja moottoriradoille askertelin magneettijalan niin saa helposti ratakaiteeseen kiinni. Muutamaa mutkaa olen vähän arponut, että ajaako tapeilta vai istualtaan. Näyttää muillakin olevan molempia tapoja. Ehkä tuon kellolla saisi selvitettyä.

Kovin on vielä kaukana tuo Mikkelin kisa, niin vähän kiinnostaisi lähteä sitä ennen vielä Jämsään. Saa nyt nähdä. Olisi siinä ainakin kesäloma pohjalla, että pitäisi ehtiä reenaamaankin, jos ei sitten keskity makkaran syöntiin :lol:
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja tertsu »

THä kirjoitti:Kuva

Huvikseni tilasin kierrosaikalaskurin, tai -kellon. Rata-autossa on itsellä moinen ollut ja olen todennut vallan hauskaksi kapineeksi. Noita saa eBaystä noin 25 e:lla missä tulee ajoneuvoon näyttö/vastaanotin ja radan varteen sitten ir-verhon heittävä majakka. Tuon majakan saa vaikka kepin nenään nipparilla ja moottoriradoille askertelin magneettijalan niin saa helposti ratakaiteeseen kiinni. Muutamaa mutkaa olen vähän arponut, että ajaako tapeilta vai istualtaan. Näyttää muillakin olevan molempia tapoja. Ehkä tuon kellolla saisi selvitettyä.
Ite oon käyttänyt Stravaa https://www.strava.com/ kierrosaikojen mittaukseen Polar V800:lla. Toimii useimmilla sykemittareilla tai suoraan puhelimella.
Ihan sika näppärä varsinkin kun täällä melkein kaikki käyttää sitä niin on kova kilpailu kierrosajoista. Lisäksi pystyy jälkeenpäin vertaileen vaikka pahimman kilpakumppanin kierrosta omaan, että missäkohtaa jäätiin jne.
Kura lentää...
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ääni Stravalle täältäkin. Enemmän saisi olla käyttäjiä niin olisi enemmän vertailtavaa. Kummasti motivoi kun tietää että on kaveria 10 sekkaa hitaampi jollain lenkillä. On vauhtivipu kiireasennossa heti lämppäkierroksella.
Ilmaispainoksella olen mennyt.
Merkkaan siihen muutkin treenit niin jää päiväkirja niistäkin ja koitan iskarihuoltoja ja renkaanvaihtoja merkkailla kun muistan niin samalla jää kirjanpito niidenkin tunneista.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Tuo Strava vois varmaan olla hyvin potentiaalinen. Tosin vähän itseä hirvittäisi puhelinta pitää ajossa mukana. Toinen on tietty se, ettei millään heti näe tulosta vaan pitää perästä purkaa. Olisi itsellä kyllä vielä vanha Symbianikin jossa pyörii RaceChrono ratapäiviä silmälläpitäen.

Tuollainen tulitikkurasian kokoinen metallirasia on sikäli hyvä, että sen saa vaikka stongaan kiinni ja näkee kierrosaikaa kokoajan eikä se ole kovin herkkä hajoamaan sekä tietty aika hyvin suojassakin.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Takanaan mulla on pyörinyt misukan s12 soft. Tuo tuli pyörän mukana ja hyvin vähän ajettuna. Keväällä heitin sen vain toisinpäin että sai nappuloista tehtävän reunan käyttöön. Nyt tuo alkaa olla finaalissa, vetomies olisi sen vaihtanut jo aikoja sitten. Aika nopeasti tuntuisi kyllä hävinneen etenkin kun ottaa oman vauhdin huomioon.

Edessä arvoin tuossa yksi kerta, että tuntuisi kun vanne saisi osumia turhan taajaan. Koitin nostaa paineita 0,2 bar. Ei tuntunut enää lyövän läpi, mutta hävisi kyllä pitoakin reilusti. Tiputin paineet alas.. Mielummin ajan varmemmalla tuntumalla vaikka vähän väistellen kun arpapelillä kovaa päin. 0,7 bar olen tuossa super endurossa pitänyt ja tosiaan 0,9 oli selkeästi liikaa.

Tuo headshake kyllä vaivaa. Radalla on yksi nopea ja pattinen ylämäki. Ajan sen nelosella urku auki. Kilpitelinettä piti jäykätä kun se alkoi tuossa tavata renkaaseen. Hyvin alas siis perä painuu. Sagin laitoin jotain 105 mm tienoille. Tuossa samassa nousussa tahtoo pahiten kuskia ravistella. Jeesaisiko vaikka koittaa vähän sagia kasvattaa, mutta vaimennusta tiukata? Vai keulasta lisää puristusta? Takaa ei ainakaan reboundia kärsisi yhtään vähentää.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Jos jousen jäykkyys on jo oikea niin hiasta vaimennusta simmaamalla lisää. Kyllä se enskapyörä isossa röykyssä tuppaa toki läjässä käymään eikä liian jäsykään ole sitten hyvä esim. hidasvauhtisessa kivikossa. Aika monta kertaa on omaa peliin lisätty vaimennusta simmittämällä kun ei kerralla uskalla kovin isoja muutoksia teettää.
Kura lentää...
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Laskeskelin naksuja eikä takana puristusta ole kun kaksi naksua yli minimin. Kai noita voisi ensin tiukkailla mitä heti shimmeihin puuttua? Syvällä se tuossa pattimäessä käy, mutta ei kai tuo toisaalta haittaa mitään. Sen ravistuksen kun vaan saisi pois. Fundeerailin, että kai siinä voisi suhteessa keula painua vielä enempi ja siten jyrkentää keulakulmaa, tuohon kun vielä yhdistää ylämäen niin jättöä häviää aina vain lisää ja menee epävakaaksi. Putket on jo täysin alhaalla kolmioissa joten sieltä ei saa apuja. Mitä selaillut niin ei taida olla hirmu harvinaista että 2t ravistelee kovemmassa vauhdissa. Tallissa olisi kyllä yksi joutilas ohjausvaimennin, mutta en ihan ensimmäisenä tuotakaan haluaisi alkaa asentamaan. Tuntuu enempi oireen hoidolta mitä ongelmaan puuttumiselta.
Neljä vaihdetta riittää.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Hitaan pään shimmauksella siirretään sitä ruuvien säätöikkunaa. Jos niissä varaa on, eikun naksuttelet vaan.
Hitaan ruuvit säätää asennon jos pyörä kulkee eri tilanteissa. Jos keula vatkaa patissa, voi hyvinkin olla jättö lyhyellä, eli nokka liika alhaalla perään nähden. Keulaan lisää puristusta tai ilmatila pienemmäksi ja kulkee korkeammalla. Tai perästä puristusta pois.


Jos jouset ja painumat on oikeat, en niihin ensi hätään koskisi.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Tarkastin nuo sagit vielä ja nyt oli staattinen 45 mm ja kuski päällä 120 mm. Kirja pyytää 35 ja 90..105 mm. Olisiko sitten vaikutusta kun keväällä pakkasessa noita mittailin viimeksi. Kuitenkin vähän jousta kirrasin ja sain ny 35 ja 100 mm. Jousi on siis lie passeli. Topi tuon on 85 kg kuskille tehnyt ja itse noin 78 kg + kamat joten aika liki pitäisi jouset olla.

Taakse lisäsin pari naksua puristusta ja samoin reboundia. Keulaan lisäsin 4 naksua puristusta. Kävin koittamassa ja pyörä ryhdistäytyi kummasti. Jotenkin paljon napakamman ja vastaavamman oloinen, herkempi ja anteeksiantavampi viedä, kevyempi. Radalla lisäsin vielä keulaan pari naksua puristusta. En kaikkien ruuvien paikkoja laskenut, mutta kokolailla auki ne kaikki on. Edellinen omistaja on enempi rauhallista herrasmiesenduroa ajellut.

Tosin hieman haittasi testejä kun heti ekoilla kierroksilla piti hitaassa mutkassa ihan epähuomiossa tötöillä ja kyljelleen. Olisikohan joku kivi ollut juuri rintakehän alla kun aika kovasti löi kylkiluihin. En usko että mitään murtui ja sikäli hyvin suojasi panssari ettei edes mitään ruhjeita tullut, mutta selvää turvotusta on rintalihaksen alla kylkiluissa. Sattuu kun hengittää eikä ihan täysillä voinut rataa kiertää. Kuitenkin kun jokusen kerran henkeä pidätellen tuota pattimäkeä ajoin, niin eipä tuo enää ravistanut :) Tosin ehkä on vielä myöhemmin koitettava kovempaa, mutta selvä parannus oli edelliseen.

Harmi kun ei ole tullut aikoja kellotettua, nyt tuntui että pääsi paljon helpommin samaa vauhtia mitä ennen. En olisi uskonut, että pienet säädöt tuntuu vaikuttavan noin paljon :shock: Ajoin nyt kuitenkin 40 min vedon kipeällä kyljellä aika reipasta vauhtia ennenkin tuntui veto kuskista loppuvan.
Neljä vaihdetta riittää.
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Noissa ennen nykyistä Xplor keulaa olevissa malleissa minulla oli kivikko- ja crossiratasäätöjen välillä 20 napsua eroa keulan puristusvaimennuksessa, eli sitä saa säätää ihan reulustikin olosuhteiden mukaan. Nykyisessä Xplorissa sitten alkaa muutamankin napsu jo tuntumaan ja napsujen kokonaismäärä on myös pienempi.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Täytyy koittaa jatkaa noiden klikkereiden ruuvailua. Nyt on sentään sen verta tullut rutiinia tuohon radan kiertoon, että on vähän jotain tuntumaa pyörään ja ajoon ja siten voi jotain muutoksia aistiakin.

Tallissa odottelisi Mitaksen c-12 takakumi. Jos tuon kääntäisi jossain välissä alle. Etunen saa nyt luvan kelvata vielä vaikka siitäkin nappulat on jo särmänsä menettäneet.

Hetken mielijohteesta laitoin tilaukseen ny Metzelerin MC360 mid-softit. Ei kai ne ihan huonot ole ja kun kohtuuhintaan sai setin. Tuo tarjous on voimassa 24mx:llä vissiin vain tänään. Itse sain vielä 20% pois niin 80 e jäi renkaille hintaa. Ompahan ny kumeja jokunen valmiina.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Kyllähän tuo kylkiluu oli sitten kuitenkin antanut periksi :evil: Eipä ole siis paljoa tullut ajeltua kun ei oikein kroppa kestä mitään rytkytystä yhtään. Eikä kyllä nämä 25..30 C välillä pyörivät kelitkään oikein ole motivoineet - ei huonokuntoinen jaksaisi.

Mikkelin CC on siis aikalailla arvonnassa. Jämsään ei ollut mitään asiaa. Ehkä kylki kestäisi Mikkelissä jo ajaa, mutta se riski tuossa tietty on, että jos tuota kolhii uudelleen yhtään, niin leikki kyllä loppuu heti. Jos viikonloppuna kävisi kokeilemassa ja tekisi siltä pohjalta sitten päätöstä. Kiva olisi kyllä lähteä ajamaan.

Peräkärryyn tuli tehtyä apurunko pyörän kuljetukseen ja samalla tarvikelaatikko vanerista. Nyt saa aika näppärästi pari mopoa kyytiin ja aisapaino on sopiva:

Kuva

Ei hirmu hitecciä. Iso pyörä tulee edemmäs ja juniorin pienempi mopo nojaa laatikkoa vasten. Toki pyörät saa edelleen köyttää liinoilla kiinni, mutta pysyvät edes paikoillaan kiinnipitämättä niin on helppo heittää liinat kiinni. Koko systeemi on sen verta kevyt, että on helppo nostaa kärryyn ja pois yksinkin. Laatikko aukeaa sivusta ja on vielä sokkavarmistettu lukitus. Ei siis ajoviima revi lootaa auki vaikka salpa jäisi aukikin. Laitoin tuohon jousisaranat, niin pysyy auki pitämättä, eikä toisaalta kansi käänny yli mopoa päin - aukeaa ehkä 100-astetta. Tosin hirmu tuulta ei avoin kansi kestä, mutta ei tuota ole tarkoitus auki säilyttääkään. Kokolailla vesitiiviskin tuo loota on.
Neljä vaihdetta riittää.
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: 250 EXC harraste

Viesti Kirjoittaja THä »

Voisin sanoa, että sellaiset 32-astetta varjossa on liian kuuma, mutta kun en muulloinkaan ehtinyt niin piti käydä koittamassa. Ehkä joku harttari hengittäisi vähän paremmin mitä oma suojapaita, mutta liekkö ero kuitenkaan kovin suuri :roll: Suojapaidassa kuitenkin verkko pitää sitä edes vähän irti ihosta. Ei oikein paitaakaan päältä viitsisi jättää pois kun sitten on lie hiekkaa suojien sisässä ja saattaa alkaa hiertää aika julmasti. Tiedä sitten jeesaisiko joku aluskerrasto suojapaidan alla yhtään, siirtäisi ainakin hikeä vähän pois ja pitäisi paidan ihosta vielä paremmin irti. Onko hyviä vinkkejä miten huonokuntoinen pysyisi vähän viileämpänä kuumassa? Kamat märäksi ennen lähtöä? Yksi ajopaita saksilla avartaen hengittävämmäksi?

Kylki tuntuisi kestävän ajoa suht hyvin, tosin illalla kyllä sitten muistutteli reilummin ettei se ihan ok ole. Joku kolme varttia jaksoi koittaa parilla nopealla juomatauolla. Serkku sattuu olemaan lääkäri niin kyselin mielipidettä. Periaatteessa jos kärsii ajaa niin antaa mennä vaan, tosin kylkivaiva voi salvata hengityksen yllättäen. Samoin jos vauriokohtaan tulee uusi isku, niin vajaakuntoinen kylkiluu antaa helpommin periksi ja voi puhkaista keuhkopussin, mikä ei ole hyvä juttu.

Ajelin radalle suoraan pyörällä tällä kertaa aikaa säästääkseni kun oli muutakin menoa. Ei se ihan höpöä ole, ettei tällaista oikein matka-ajoon ole tehty. Vibraa niin mahdottomasti, että istuen puutuu persaus aika nopeasti ja seisoen puutuu jalkapohjat. Molemmat tapahtuu niin nopeasti ettei edes asennon vaihtelu ehdi täysin auttaa :lol: Kädet tietty puutuu väkisin kun on pakko sarvista pitää kiinni. Matkaahan oli hiekkateitä pitkin kierrellen 15 km suuntaansa :lol: Kuitenkin jos piti vauhdin noin 70 tai vähän alle, niin oli suht ok. Jos nosti liki 80 tai yli, niin vibraus kasvoi ihan tolkuttomaksi. Ei ole matkamopo tämä.. Kuitenkaan radalla ajaessa ei tärinät ole haitanneet yhtään.


Juniori oli aiemmin puhelimen kanssa radan varressa ja joku videonpätkä tuli saatua talteen. Kovin taitaa alusta olla löysä edelleen:

Kuva

Suht pienen hypyn alastulosta. Ihan vain pöydän päälle loikattuna. En olisi uskonut, että se noin syvällä käy jo tuossa. Taitaa olla vielä varaa ruuveja kirrailla, mutta tosiaan ei tuon jälkeen sitten ole tullutkaan ajeltua niin on ruuvailutkin jääneet. Onhan tuo sentään suht suorassa ja eleettömästi tulee alas, että ei lie balanssi ihan metsässä ole.
Neljä vaihdetta riittää.
Vastaa Viestiin