Salemanteri & Roadbook

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Salemanteri & Roadbook

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Vuosien varrella mopojen rassausta piisannu ja jatkuu.
Matkan varrelle unohtuu kaikenlaista ja kuvia katoaa mutta foorumi on ja pysyy.
Niinpä ajattelin omia rassauksia ripustella tänne keskitetysti omaan lokeroon.

Talvi jäi taakse, aika tarttua mopoja sarvista sekä kiireen vilkkaan paneutua hommiin jotka kaamoksen aikaan tuli aloiteltua.

501 FE ilmestyi leiriin lokakuun alussa, miellyttävä laite.
Siihen on tarkoitus istuttaa Rallyyn tarvittaa laitteistoa ja ylipäätänsä hieroa moposta mieleinen.
Ralli touhuja ajetaan syksyllä Kreikan Serreksessä elokuun lopussa, siellä tarvii lisäbensaa & navigointi laitteet.
Edellinen "ralli" mopo oli EXC 450.
Siihen tuli viriteltyä kaikenlaista tingeltangelia, reklua, takajarrukahvaa, kamerahärpäkettä jne sekä -13 sixin alusta teetti kohtuuttomasti hommia :?

Tällä kertaa less is more eli kaikki turha pois sekä kokonaisuutta paremmaksi.
EXC:ssä oli 21 litran etutankki sekä navigointi laitteisto stongassa kiinni, nuo kaksi asiaa muuttuu, etutankki täynnä polttoainetta tuntuu pikkumopossa, Gengurusta tulee lehmä.

Parisataa kilsaa bensoilla olisi päästävä tankkauspisteelle, pidän vakio 8,5 l edessä + takatankki.
Navivehkeet eturunkoon kiinni, paino pois stongalta, 180° käännökset jyrkillä vuoristopoluilla on hankalia, stongassa laitteisto yliohjaa tuntuvasti.

Tänään homma nytkähti sen verran eteen päin jotta sain jousen esijännityksen pikasäätimen takakeppiin, jäi melko liki putkea, lisäsin aluslevyn, ehkä turhaa mutta siirtyi hiukan kauemmas.
Huomattavasti hankalampaa irroittaa keppi Hussesta kuin EXC:stä.

Ralleja ei varmaan yhtä enenpää vuoteen joten mopon muuttaminen takaisin enskaksi = plug and play, siihen pyritään :lol:
Liitteet
Husse.jpg
Jousensäädin.jpg
Viimeksi muokannut Salemanteri, La Heinä 28, 2018 11:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Julle81
Viestit: 146
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2010 12:06 am
Pyörä: 790 adv R

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Julle81 »

Hienoa. Rallihommat kiinnostaa joten näitä juttuja on mukava lukea. Laitahan vain lisää tarinaa ja kuvia kun projekti etenee...

Lähetetty minun SM-A520F laitteesta Tapatalkilla
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Ostin käytetyn Road book setin varalle.
Johtosavottaa ohjelmassa :lol:
Ylimääräinen piuhoista pois ja muutenkin tsekkaus / kunnostus sekä alumiinista uusi pohja RB:lle sekä mittareille, trippi & kompassi.

Ilokseni huomasin tämän RB boksin olevan uudempaa mallia.
Eroa vanhemmalla ja tällä, tässä on kaksi vetohihnaa.
Niinpä tämä tulee kayttöön ja vanha jää varalle.

Yhdellä vetohihnalla on hankaluutena pitkässä rullassa esim yli 300 km, viimeiset kymmenet kilometrit ei enää pyöri kunnolla hihna luistaa ja joutuu käsin pyöräyttelemään, toinen käsi stongasta irti, se hankalassa maastossa on hankalaa kyllä.
Boksin vasemmassa laidadassa on nupit joista voi käsin pyörittää.
Kotimaan ajoissa treeni / touring ei käännöksiä kerry niin paljoa pienempi rulla mahtuu hyvin pyörimään, vanhalla mallilla pärjää hyvin.

Käännösten määrästä määräytyy rullan pituus, voihan 300 km rulla olla lyhytkin.
RB boksi toimii sähköllä, stongalle tulee katkaisija jolla rullaa pyöritetään.
Liitteet
RB.jpg
Hihnat.jpg
rulla.jpg
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja mico »

Seurataan... Toi 1800, onko se tauti jo ohi? :mrgreen:
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

mico kirjoitti:Seurataan... Toi 1800, onko se tauti jo ohi? :mrgreen:
110 kuutiotuumaa on myös SE, kiljuva kotka, pehmeä pyrstö :wink:
Taudit kun iskee ne puree näköjään aina luihin ja ytimiin, mitkään lääkkeet ei paranna päätä riivaavia outoja ääniä niitä voi vain rauhoittaa.
Toissa jouluna pukki jätti Ameriikan moponsa tänne ja liftasi Petterin kyydillä jonnekkin.
Kevään tullen vedin avonaama potan päähän ja lähdin suorittamaan empiiristä tutkimustyötä reilu parikymmentä senttiä matalammalta, routarodeoo amalkaamit helisi ja välilevyt mataleni entisestään.
Epämiellyttävän 8km jälkeen käänsin keulan vilkkaamin liikennöidylle tasaiselle pääväylälle, 60 mi/h tuntui mukavalle kunnes ensinmäinen rekka perässään keväinen hiekkapilvi pyyhkaisi vastaan, open face whit sunglasses full of dust and shit, kivulias sekä silmiä sumentava kokemus :roll:

Alusta hommia :lol: kuinka ollakkaan, saatavilla oli progressiiviset kepit vaihtoehtona myös kaukosäätimellä olevat kepit, ne olivat oiva ratkaisu ongelmaan, alusta muuttui siedettäväksi jopa hyväksi sekä kuorman mukaan helposti säädettäväksi, keulalle ei tarvinnut ja ei olisi voinutkaan tehdä mitään, keula on hyvä.
Grossilasit muutti maailman huomattavasti mukavammaksi.

Siitäpä sitten Germaanian kautta Tsekkeihin ziigaa noin 20000 Amariikan mopoo kokoontumiseen jossa kaikki oli pukeutuneet mustaan lehmään, tekninen adidas paita päällä ihmettelin paripäivää ja jatkoin Itävallan pohjoisrinteitä pitkin Saksan Freiburgiin Black Forestin kautta, ja juu oli mutkamäkeä mukavasti.
Yllätyksekseni jousikeula taittui mutkiin mallikkaasti myöskin putket ovat sen verran ylhäällä jot sai painaa niin pitkälle kyljelleen kurveihin kuin 200:sessa takanakkissa pintaa riittää, eikä laitteessa ole astinlautoja kipinöimässä, tapit edessä V tyyli 8)
Edessä 21" siihen voisi vääntää vaikka unicrossin :lol:

Ei moitteelle sijaa,ruiskukoneen polttoaineen kulutus viiden ja puolen paikkeilla, puhtia silleen ettei jalkoihin jää, ei ole katteita joten mukava matkavauhti on ajokorttiystävällinen.
Pata varsin miellyttävä käyntinen, balanced.
Lifestyle, freerider. :twisted:

Kysymykseesi vastaus: taudit on ja pysyy :mrgreen: , edellä kuvailtu kulkine mahdollisesti pasteeraa ainakin suurimman osan kesää olohuoneessa.
Viimekesänä noin 7000 mailia.
Tälle kesälle tarkoitus mopoilla pääasiassa luonnossa pidemmillä joustoilla. :P
Avatar
Yamato
Viestit: 621
Liittynyt: La Marras 24, 2007 7:59 pm
Pyörä: Hakusessa
Paikkakunta: P-Savo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Yamato »

Vai että ääniä päässä. En oo yli 2,5 vuoteen laittanu kypärää päähän saatika Superia ulkoiluttanut. Ääniä kertyy päähän niin ettei työterveystarkastukseenkaan uskalla mennä, lähettäävät vielä niuvanniemeen.
Jos nyt kuitennii laittasit navikointivermeet tankoon kiinni, vaikka siihen ameriikan ihmeeseen, niin minä myön sulle repullisen jalkoja varaosiksi.
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

No mutta Yama voi juma, kuinka sä nyt noin ankarasti olet Superia alkanut arestissa pitämään?
Vai onko sun piä alakanu kypärää hylkimähän, koittasit ny vaan, kummasti rauhoittaa remmin kun kiinni saa, pysyy ne tutut äänet eikä muu ulkopuolinen hälinä häiritse.
Sitäpaitsi on hankala paikka Niuva, sieltä ei sitten lähetäkkään ihan nuinvuan vaikka mieli tekisi, eikä siellä coretextiilejä näy, on enempi valkoinen takkimuoti.
Superia suoraan suoneen suosittelen sinulle sillointällöin säännöllisesti selviytyäksesi Suomen suvesta sekä saakelinmoisesta syksystä, sairaus siirtyy selvästi seuraamaan sivusta. :lol: :shock:
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Suo siellä, vetelä täällä ja välillä tangon päällä.
Reenikausi saatu hyvin käyntiin :lol: rakentelut ei etene ei malta liian hyvää keliä ähertää pajassa.
Liitteet
Sale.jpg
Pete.jpg
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Talvella alkanut takatankki outovisio homma lopultakin jo melkein päätöksessä.
Asennus ok enää letkunipan sorvaus ja hitsaus siinäpä se sitten panhuilu vai mikä lie spacepönttö siitä tuli :lol:

Tuo alusta homma kun tuntuu olevan loputon suo ja pitää naksutella yhtenään niin piti tuunata multitool sitä varten jonka saa taskuun.
Takatankin tuoma lisäpaino bensoineen aiheutti jousitilauksen.
Enkä juurikaan ole tyytyväinen takakepin vaimennukseen, viikolla parina päivänä kävin eri enskaradoilla toinen Joensuun Uuro joka oli varsin patikkoinen niin sellaisessa tuo vaimennus teho ei ole riittävä, jotain siin on tehtävä :wink:
Liitteet
Hus.jpg
Multitool.jpg
Avatar
MTK
Viestit: 654
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 8:53 pm
Pyörä: KTM

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja MTK »

Vähän tulee tankista siipi mieleen. Hondan siipilogo ehkä jopa.
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

MTK kirjoitti:Vähän tulee tankista siipi mieleen. Hondan siipilogo ehkä jopa.
Juu rälläämisen sietämätön kepeys :lol:

Peten mopoon kans ollu talvesta asti tankki "työn alla" mut joo lopulta valmista tuli.
Deadline on taiteilijan paras muusa vai miten se menee, no juu kippis samoilla lämpimillä Juhannuksen kunniakshi 8)
Liitteet
Peten tankki.jpg
Peten tankki1.jpg
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Uraa sujuvasti takana päin, oli hieno reissu :P
Juuri ennen lähtöä valmistui takatankki ja Uraalla se pääsi testiin.
Hyvin pelasi ja pysyi matkassa eli onnistunut tekele / asennus, paikalleen jää ei tarvi välillä irroitella vaikkei ole kuin muutamalla pultilla kiinni.

Hussessa on ProTaperin stonga ja mulla asennettuna lisäksi ohjaus vaimennin, se nostaa stongaa 25mm, tapeilta cruisaillessa mukava mutta muuten korkea.

Tutkailin vaihtoehtoja ja ProTaperin listasta löytyykin suoraan Damper low, se on juurikin sen 25mm matalampi.
Trumppi pakkaa sitä juuri kuriirin kyytiin.

Seuraavaksi alkaa Rally laitteiden asennus eli ns. navigointi tornin rakentaminen.
Taisin jo höpistä aiemmin ollut ohjaustangossa Roadbook vermeet kiinni.
Tällä kertaa kiinnitetään etu runkoon kuten oikeissakin ralli mopoissa, saa painon pois stongalta jospa se helpottaisi vuorille kiipeämistä 180° käännöksissä.


Uraalla oli menossa mukana myös täysiverinen Rally mopo.
Laite on suunniteltu jonkin verran toisenlaisiin maastoihin kuin Suomen Lappiin, vaikkakin voinee suota pohjoisen aavikoksi sanoa.
Kivikkoon ja pehmeeseen hiekkaahan pyörä on Dagarissa tottunut, ja Lappi sitäkin tarjoaa.

Rallymoposta voisi turista lisääkin.

Jani jos luet tämän, kertoistiko kyseisestä laitteesta lisää, kiinnostanee muitakin kuin minua?

Siinä oliko huikeat 35L tilaa bensalle?
Täydet tankit olisi saattaneet hidastaa suon ylitystä ja tehdä siitä jopa hiton työlästä, onneksi oli vajaat.
Liitteet
Rally2.jpg
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Alkaa pikkuhiljaa ralli varustus asettua paikoilleen.
Vielä riittää puuhaa, sähkö hommat ja toinen eli varasetin väkästely.
Mahdollisen frontside voltin varalle toinen setti plug and play asennuksella sikäli mikäli kuski on drive and play kondiksessa :lol:
Mielenkiintoista päästä pian testaamaan ajettavuutta, joutuneeko etujousitukseen puuttumaan.
Eipäs tässä ole enää kuin reilu kuukausi kun mopot jo lähtee kohti Kreikkaa.
Liitteet
HusseR1.jpg
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Navitorni valmis ja toimivaksi todettu, eilen testi lenkki.
Sähköjä en vielä saanut aikaiseksi ei ollut valoa / lamppujakaan, siitäkö lie johtunut, mustikan salapoimija mutkassa vastaan tullessa teki kotilolla äkkinäisen väistöliikkeen, peiliä ei ollut joten en nähnyt jäikö se japanialainen tielle, tai sitten tilanne johtui siitä kun harjoittelin matalemmalla stongalla painon siirtoa eturenkaalle tankin päällä istuen, polkimet tuntui jäävän taakse ja ohjaaminen oli outoa vastaan tuli autoa ja perä liirasi rinnalla :? :lol:
Oli taas niin monta uutta ihmeellistä asiaa yhtäaikaa :shock:
Mustikanpoimialla oli liian suuri tilannenopeus.

By the way, sähkö hommista puheen ollen, mielellään antaisin jonkun muun hoitaa ne hommat, tähän hätään ei sellaista elektroni henkilöä ole käden ulottuvilla.

Timo tule apuun, jos luet tämän niin nyt olisi hyvä keikka tiedossa.
Täysi ylläpito pariksi päivää, pallogrilli muonituksella & nesteytystä riittävästi sisältäen täyden tankin bensaa kotimatkalle 8)
Superiin voi viritellä toisen noista jos haluu testata roadbookilla suunnistusta. :wink:
Liitteet
RB.jpg
Avatar
Salemanteri
Viestit: 772
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 6:50 pm
Pyörä: 990950501250 KiljuvaNärhi & GrazyFrog
Paikkakunta: Pohjoinen-sawo

Re: Salemanteri

Viesti Kirjoittaja Salemanteri »

Mopo nipussa, enpä taas muistanut minkä verran se vaatii askartelua.
Huomenna navigointia & mittareiden kalibrointia yms.
Pientä viimeistelyä vaille Ready to Rally, onneksi on tälläset helteet niin kerkee tottua Reikan ilmastoon :D
Liitteet
Torni1.jpg
Rally2.jpg
Vastaa Viestiin