BMW k100 cafe-racer!

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Moe. Laitetaan nyt pari sanaa ja ehkä jopa kuvaakin tuosta ekasta omasta projektista.

Kyseessä siis orginellin BMW k100 RS:n riisumisesta mutta mitä täs nyt tapahtui alunperin?

Prätkä tuli taloon 2012 vuonna ja sen tarkoitus oli toimia kulkineena lähinnä siinä, missä Xchallenge ei toimi, eli kahden henkilön kuskaamisessa matkatavaroineen.

Ja hyvin toimikin. Tuo RS on iästään huolimatta kelpo peli maantiellä ja toimii hyvin kovapohjaisilla sorateillä. Tonnisessa rivinelosessa on voimaa, Boschin Motronic-ruisku huolehtii taloudellisesta menosta ja onhan tossa ABS-jarrutkin. Kolme pienehköä laukkua kuuluu settiin, tietty original BMW-lisävarusteita! Helposti huollettava ja kardaaniveto, nämähän olivat Bemarin tavaramerkkejä jo -70 luvulla.

Ajelin pyörällä neljä vuotta pitkin suomea ja pisin retki tehtiin pojan kanssa viroon Tartoon.

Pyörä pelasi todella hyvin aina kesään 2106 asti, jolloin kone alkoin kärsimään satunnaisesta sammuilusta. En päässyt vikaan käsiksi ja pyörä alkoi savuttaan kiihdytyksissä. Laitoin vehkeen seisontaan ja korvasin kulkineen 1200 Suzuki Bandiitilla.

Bemari häpesi tallissa parempiaan parisen kuukatta ja sitte aloin hommiin. Päätin tarkastaa kannen ja sylinterin savutuksen takia. Ilmeinen vika pössäytelyyn oli kovettuneet venttiilivarren kumit. Hioin venttiilit ja vaihdoin kumit, kun kansi kerran oli irti. Saman talven aikana "arvasin tilastollisesti", että sammuilu VOI EHKÄ johtua hall-antureista joten vaihdoin nekin. Kasasin pyörän ja hylkäsin sen taas talliin. Mennenenä kesänä ajoin sillä jonku kymmentä kilometriä ja laite toimi hyvin. Tosin, tuo satunnainen sammuilu voi edelleen olla keskuudessamme, vika saattaa generoitua parhaimmillaan 500km ajon jälkeen.

Jos tosta remontista oli jotain hyötyä niin sain ainaki viimein laitettua tallissa työkalut järjestykseen...

Jotain huomioita... Bandiittiin verrattuna Bemarissa on huomattavasti paremmat jarrut ja ajettavuus. Siltikin aion jatkaa maantieajoja Bandiitilla, se on jotenkin ikään kuin kiimaisempi tapaus....

Ja tässä välissä HUOM! moderaattoreille. Jos homma haisee liian paljo asfaltille niin poistakaa ketju tai koko kardaani.

Mutta mitä helkkaria tolle Bemarille nyt pitäis tehdä?
Liitteet
Työkalut_1067x800_1024x768.jpg
Jani M
Viestit: 2102
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Kurapyörämiehelle luonteva valinta olisi tietenkin tehdä siitä scrambler tai flat tracker.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Part 1. Keski-ikäistyvän motoristin identiteetin hakeminen.

Jossain vaiheessa aloin kärsiä tulevan talven pitkistä ja pimeistä illoista ja herättelin ajatusta K-satasen uudelleen rakentelusta. Moni ehdottikin Scrambleria, mutta en jaksanut alkaa siihen. Talossa on ollut kurapyöriä kumminkin 11 vuotta eikä ainuttakaan Cafe-raceria joten tarviiko tässä enempää asiaa selitellä.

Sinänsä kuppilakilpurin rakentaminen Kokkolan kokoisessa kaupungissa on täysin idioottimaista hommaa. Kaupungin kahvila ovat kävelykadulla sisätiloissa. Leirintäalueella merenrannassa taitaa olla yksi kahvila ja ABC-ketjuja boikotoin muuten vaan. Käyttö siis tälle pelille on todella kyseenalainen.

Toisekseen, täysin alkuperäisen kulkineen tuhoaminen raastoi sisälläni asuvaa veteraanipyöräilijää. Monien mielestä Bemari on todella ruma, ja sama mitä sille tekee, pyörä ei voi mennä huonommaksi...

"Tuo on patu-pyörä, etkö näe?" sanoi tyttöystäkin....

Homma on vain niin, että en voi ymmäärtää ihmisiä, joiden mielestä kulkinen on "ruma ja vanhanaikainen"

Klassikot eivät vanhene, niin kerta!

Toisaalta, netissä löytyy ihan mukavia modauksia K-satasesta, varsinkin tuo musta kulkine Hell-custom sivustoilta, oishan siinä jonkinmoinen esikuva...
Liitteet
caferacer_1202x800_1024x682.jpg
Hevonen ja moottoripyörä 106(1)_1280x713_1024x570.JPG
repa
Viestit: 225
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 8:56 pm
Pyörä: 950 Adventure
Paikkakunta: Salo

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja repa »

Aika vähän työkaluja on ainakin näkyvissä, mahtaako riittää kuppilakilpurin tekemiseen?
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

repa kirjoitti:Aika vähän työkaluja on ainakin näkyvissä, mahtaako riittää kuppilakilpurin tekemiseen?
Ei riitä. Tossa on lähinnä "mekaanikon" työkalut. Rakentajan työkalut onki muualla, kuten paineilmalaitteet ja kulmahiomakone. Töistä löytyy sitte järeämmät pelit.

Homma alkoi purkamisella ja sitä tossa RS-mallissa riittää. Katteet ja niitten sisälmykset sisälsivät ihan helkkaristi tavaraa. ABS-jarrujen kohdalla mietin jonku aikaa mutta lopulta päätin purkaa nekin. Tossahan on ne pumput molemmilla puolilla takana ja ovatki melkoset jöötit. Painoa lähti varmaan 15 kg ja metritolkulla erinäisiä johtoja.

Kun katteet oli purettu, aloitin homman satulasta. Aihiona toimi Bilteman muovinen leikkuulauta. Lämmitin lautaa kuumailmapuhaltimella ja muotoilin sen runkoon sopivaksi. Tämä leikkuulauta määrittikin sitten rungon mitan. Tässähän ei ole "irtoavaa" takahäkkiä vaan runko on hitsattu kiinteäksi. Tossa toisessa kuvassa sen näkeeki.

Kun lauta oli sulatettu muotoonsa, vedin ulkomuodon kuviosahalla. Sulatin muoviin kiinnityspultit ja kiinnikkeet ruiskun ohjausboksille. Sen jälkeen satula AMMATTILAISELLE joka sitte laitto penkkiin minimaaliset pehmusteet ja tikkasi päällisen

Tossa yhdessä kuvassa näkyy myös pakoputki, jonka sielunelämää joku fiksumpi voisi avata?

Ajatus oli ottaa änkkäristä reilu 30 cm pois ja käyttää alkuperäistä rosterikuorta. Homma ei ollutkaan niin yksinkertainen. Äänenvaimennin sisälsi siis "sisäkuoren" jonka sisällä risteili kolme putkea ja pari laipiota. Oli reikäputkee, soikeaa putkee, pyöreetä putkee ja niin päin pois. Laikkasin rojut pois ja nyt välivaimentimesta tuleeki ulos sitte kolme 20mm putkea. Mulla ei ole kyllä aavistustakaan miten savukaasut on siellä risteillyt ja miten ne menevät nyt. Tuota ulkokuorta en ole vielä niitannut kiinni eli muutoksia ehtii vielä tehdä.
Liitteet
Motronic
Motronic
IMG_6270_1024x768.JPG
Rungon sovittelua.jpg
Muotoutuu.jpeg
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Hiukka etenemää....

Clip-on tankojen sovittelua. Eivät jää tohon vaan raacerimaisesti yläkolmion alapuolelle. Suunnitelmissa ruskeat tupit ja tangonpääpeilit.

Virtalukon viereen Koson pieni pyöreä mittari.

"Rearhoop" en tiedä mikä on suomeksi, hitsautettu kiinni ihan ammattimiehellä. Tohon soikeaan koloon tulee minimaalinen motonetin lamppu/jaruvalo.
Tankki ja vanteet viety maalarille. Tietyt hommat on vaan parempi teettää ammattilaisilla.
Liitteet
IMG-20180108-WA0003_1024x576.jpeg
Avatar
Långa
Viestit: 210
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 10:31 am
Pyörä: R 1200 GSA, " MV Agusta 50"
Paikkakunta: Sipoo

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Långa »

Moi.
Joku oli jo saanut projektin ajoon Palmalla.
Toivon kuvien antavan innostusta.....

Masa
Liitteet
K100.jpg
K kuski.jpg
K 100.jpg
ja hiekka peittää jäljet
malandio
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Paikkakunta: Espoo

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja malandio »

Aika komeehan tuosta on syntymässä ja jos tuntuu että tiet muuttuu liian huonoksi, ainahan sitä voi vaihtaa karkeampaa kumia alle ;)
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Palman Bemarissa tyylisuunta on melko lähellä omaa näkemystä, lopputulos on tietty sitte semmonen, mikä sattuu tulemaan....

Mennyt viikko koostui lähinnä epäonnistuneista elektroniikkakokeiluista ja kylmästä raudasta....

Koska alkuperäinen mittaristo poistui käytöstä, tuli kylkiäisenä kolmekin ongelmaa, ensimmäinen koskee vapaan merkkivaloa....

Vapaan merkkivalo vaatii uudessa mittaristossa maadoituksen mutta myös starttirele vaatii "luvan" vapaavaihteesta, joka pitääkin olla plussaa. Tuo tieto tuli vanhaan mittariin ja vaihdenäyttöön kolmenapaiselta kytkimeltä vaihdelaatikosta, joilla koskettimien eri yhdistelmillä saadaan tarvittava info.

Normaalisti tuo homma toteutetaan yksinkertaisesti neljällä releellä ja diodilla. Töissä asiaa käytiin läpi heikkovirta-asentajien kanssa ja lopputuloksena kädessäni oli mikropiiri, jolla tuo homma olisi kaikista helpoin toteuttaa... No joo, muutaman tunnin tinailun, googlettelun, mittailun ja ihmettelyn jälkeen hylkäsin elektroniikan ja tilasin releet Vaasan elektroniikka keskukselta... Tuo homma saa jatkua ens viikolla.

Seuraavaksi aloin miettimään pakoputkea ja päädyin DIY-ratkaisuun änkkärin ohella. Kuvassa näkyy kolme rööriä, joista kaksi ohutta tulee suoraan sylinterikannesta. Homma toimii pareittain eli toinen putki tulee 1 ja 4 sylinteriltä ja toinen 2 ja 3 pytyltä. Tuo kolmas isompi putki menee suoraan välivaimentimeen vajaat parikymmentä senttiä. Katkaisin nuo ohuet putket kolmisen senttiä ja päälle hitsattiin kansi, josta ulos tulee se välivaimentimen rööri. Nyt siis pakokaasut törmäävät kanteen, palautuvat välivaimentimeen ja tulevat ulos ”kuppiin” joka jäi jäljelle orkkisvaimentimesta. Tuohon kuppiin tein DB-killerin 32mm putkesta johon porasin perstuntumalta neljä 9mm reikää. Lopuksi kuppi hitsattiin putkeen kiinni ja se alkuperäinen katkottu kromiputki asennettiin päälle popniiteillä.

Tuohon alkuperäisen putkiston hyödyntömiseen oli syynä laiskuus. Tuossa välivaimentimessa on nyt valmiina topparit sivu- ja keskiseiontatuelle. Samoin kaikki putkiston kiinnikkeet pysyvöt ennaltaan. Täysin ”uuden”putkiston asennus olisi ollut työläs ja ehkä kalliskin homma. Putkistton olisi pitänyt siis tehdä tai ostaa kollektosi, vaimennin, erilaista muuta putkea ja tehdä vielä kiinnikkeet runkoon eli tällä ratkaisulla mennään nyt...

Jos jollain on kommentoitavaa tuon DIY-vaimentimen toimivuudesta tai toimimattomuudesta niin kertokaa ihmeessä!
Liitteet
20180130_015936_1024x768.jpg
Kuppi ja huilu
Kuppi ja huilu
Kansi
Kansi
Röörit
Röörit
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Pikkusenhiukka etenemää tallin puolella...

Vanteet ja tankki tuli sutarilta. Vanteisiin tuli tommoset oranssit tehosteet ja maalari toteutti hiukan taiteellista näkemystään noiden tribaaleitten muodossa.

Clip-onit jätin kuitenkin tuohon yläkolmion yläpuolelle. Jos ne olisi sijoittanut sporttisesti kolmion alapuolelle, olisi tuo virtalukon tolppa jäänyt kiusallisesti esille, enkä jaksanut alkaa rälläköimään sitä poikki. Nyt ainakin omaan silmään mittari, virtalukko ja tangot ovat sopovasti tasapainossa keskenään. Noihin kumitötsiin, missä orkkistanko oli, tulee jotku jutut, en tiedä vielä mitkä.

Oikella näkyvä kuivashamppoo pullo saa kutistemuovin päälle ja tekee tulevaisuudessa paisuntasäiliön virkaa.

Jarruletkut sain tänään ja akkukotelo on alumiinihitsarilla. Sen jälkeen laitos alkaa olemaan valmis ekaan starttiin. Tietty, onhan tuossa vielä avoimia kysymyksiä, kuten lokasuojat ja rekkariteline joka tulee vasemmalle jalkatapin taakse.

Lampusta oli kolmeakin eri vaihtoehtoa, loppupelissä tuo klassinen pyöreä sopi habitukseen parhaiten.

Ja välillä vähän henkisen hyvinvoinnin taspainottamista Xchallengen kanssa. Ainakin täällä rannikolla kelit parhaimmillaan! Ei nyt kannata joka vapaapäivää pilata tallissa.
Liitteet
IMG_6285_1024x768.JPG
IMG_6286_1024x768.JPG
IMG_6287_1024x768.JPG
talvi_1024x768.jpg
talvi2_1024x768.jpg
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

yks kuvatus vielä...
Liitteet
fooru_1024x768.jpg
Avatar
Ilmari
Viestit: 1058
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW k100 cafe-racer!

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Ooops. Päivitetään nyt tätäkin hiukka tätkin. Muutama vanha viisaus alkuun...

"Aina ei mee kuin strömsössä"

"Aina ei voi voittaa"

"Ite ku tekee niin saa mitäs sattuu tulemaan"

Löytyyhän noita. Mopo tuli siis alkukesällä valmiiksi. Joidenkin mielestä siitä tuli hieno, harmi vaan, että laitos ei toiminut...

Pahin vika oli se, että prätkästä hävisi tehoja perstuntumalta noin 75%.

Toinen vika oli se, että paisuntasäiliö kuohui iloisesti ylui, kun laitteella lähti tien päälle. Molemmat vaivat íhmetyttivät suuresti, koska customointi tehtiin täysuin toimivasta vehkeestä. Tietty nuo kaksi asiaa yhteenlaskettuna eivät kohottaneet mielialaa kovinkaan korkealle.

Prätkä lähti siis hyvin käyntiin, kävi todella nätisti. Ei vaan kiihtynyt eikä kiertänyt. WTF?
No aloitetaan tuosta paisuntasäiliöstä.... Korvasin siis alkuperäisen paisarin hiukan pienemmällä hiuslakkapurkilla, jonka syyksi tuo kuohuminen aluksi laitettiin. Vika ei loppupelissä ollutkaan siinä, vaan paisuntasäiliön korkissa. Tuossa korkissa on kaksisuuntainen venttiilihässäkkä. Toinen venttiili päästää nesteen säiliöön, kun paine kohoaa syylärissä. Syylärin jäähtyessä toinen venttiili laskee nesteen taasen sisään. Tuo venttiiili saattaa jumiutua ajan myötä ja alkaa päästämään nestettä läpi hyvinkin spontaanisti, jolloin säiliö kuohaa. Liotin korkkia etikassa päivän ja nyt vaikuttaa, että systeemi toimii.

Tuo tehottomuus aiheutti sen sijaan henkistä tuskaa....
Aluksi laitoin tehohäviön tuon itse tehdyn pakoputken piikkiin. Sain kaverilta alkuperäisen tuubin lainaksi, tulos nolla. Mittailin myös puristukset mutta ei siltäkään osastolta löytynyt mitään vikaa. Käytin suuttimet testipenkissä, mittailin bensanpaineet, tarkistin bensalinjat, kaikki ok.
Koska helteet ja muut mukavat asiat painoivat päälle, "unohdin" bemarin tallin pariksi kuukaudeksi.

Syksyllä sain hommaan uutta draivia. Aloitin homman vaihtamalla kaasuläpän asentotunnistimen lainavaraosalla (Kiitos Jonille näistä!). Ei vaikutusta.
Kaveri tuli mittaamaan säädettävällä strobolla sytytys ja mitä helev... 1.sylinterille ei tullut kipinää ollenkaan. Ja samalla tarkastettiin 4. pytty. Kylmähän oli sekin. Kone oli käynyt siis kahdella koko ajan!

Seuraavaksi puolat, ok. Hall-sensorit, ok. Molemmille puolille tuki kumminkin +12VDC ohjaus, eli johdotuskin oli kunnossa. Triggeröinti ei vaan nyt toimi. Vika lienee ICU-askissa, jonka sain taas Jonilta lainaksi. Ei toiminut vieläkään...

Ankaraa johdotuskaavioiden tutkintaa... Joko Motronic on rikki, tai motronicin ja ICU-askin välillä ei ole yhteyttä. Päätin putsata motronicin töpselin vielä kerran ja BINGO! Motronicistä yksi kytkentäpinni oli vääntynyt ihan vinoon. Kyseinen pinni ohjaa justiin tuon ICU-askin toista "stagea". Käänsin pinnin meisselillä suoraksi ja nyt toimii.

Maailmassa edelleen monta ihmeellistä asiaa. Alusta alkaen suljin pois tuon vajailla pytyillä käymisen, koska laite kävi niin nätisti. Tarkistin myös tulpat, jotka näyttivät ainakin jossain määrin samanlaisilta. Nyt Bemu saa taas levätä rauhassa, katotaan, milloin alan neulomaan sen valmiiksi....
Liitteet
racer2_1024x768.jpg
racer1_1024x768.jpg
Vastaa Viestiin