XT660RR rakentelua

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kuvia viimeisimmistä turauksista. Tanko, tangon korotus, rysterit ja pikaviritys puhelinteline joka jo hajosi. Rysterit tilasin kiinasta kun halavalla sain ja taas tuli todettua ettei köyhällä ole varaa halpaan... pakettia avaessa kiroilin ettei runko olikin muovia eikä alumiinia. Kyllä noi alkuun välttää viima/sadesuojana kunnes saan tehtyä uudet rungot alumiinista, tai ostettua uudet.

Tuunaukset jatkuu kun pyörä palaa joskus keskisuomen turneelta.

Kuva

Kuva

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Biltemassa oli mielestäni taas rystereitä,vaikka ei nekään paljoa kestä ollakseen alurunkoset. Enempi kuitenkin kun muovi
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pala kerrallaan eteenpäin, ketjurasvarin "pumpulle" teline ohjaustankoon. Kupla löytyi purettujen pienkoneiden laatikosta ja 4mm paksua hiilarilevyä oli jäänyt vanhoista projekteista, jos ensi viikolla saisi hankittua jostain pienen säiliön ohjaustankoon ja letku eturattaalle.

Kuva

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
vinski
Viestit: 149
Liittynyt: La Loka 31, 2009 5:38 pm
Pyörä: XLV 750R- 84, DR650R -91, Husse 701E -17

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja vinski »

Siistiä työtä. Millä olet leikannut tota hiilikuitua?
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kiitti, tehdään miten osataan ja loput tarvittaessa maalin alle piiloon. Hiilaria saa parhaiten työstettyä hiomalla. Dremel ja hiomakivet sekä timanttilaikka on hyviä hiilarin muotoiluun, tuon palan muotoilin smirgelissä ja viilalla terävät kulmat pyöreiksi. Poraaminen onnistuu normi poranterällä mutta ei ole pitkäikäinen, muutama reikä menee helposti. Jos potaa enemmän reikiä niin kovametalliterät on siihen hyviä, joitain teriä olen tehnyt kovametallikärjellä olevista kiviteristä Dremelillä ja timantilla hiomalla.

Pojan kanssa käytiin vääntämässä navi telinettä 12mm putkesta, vähän ehkä turhan järeällä seinämällä mutta sitä löytyi hyllystä ja sata grammaa sinne-tänne, ei tästä olla mitään kisaenskaa rakentamassa vaan luotettavaa seikkailupyörää. Taivuttelua, sovittamista, hitsaus, hiekkapuhallus ja maalaaminen otti aikaa nelisen tuntia, alunperin piti tehdä ihan toisenlainen teline mutta ajatukset alkoi molemmilla virtaamaan ja siitähän tuli Tenere tyylinen putkihässäkkä mittariston päälle. Vielä pitää POM muovista tehdä yläputkeen kiinnike telineelle niin saa puhelimen tai gepsin kiinni. Ensi viikonloppuna sähköjen vetoa lisälaitteille, entinen omistaja kytkenyt kahvlämppärit suoraan kkuun ja tilapäinen puhelimen virtajohto kytkettiin parkin johtoihin.

Ainoa putkentaivutin mikä löytyi oli vähän turhan loivalla R:llä mutta kyllä tuon kanssa tulee toimeen. Muutaman proton joutui taivuttamaan ennen kun taivutukset osui kohdalleen. Putket hitsuuttelin Magilla kasaa kun en jaksanut lähteä kaapista hakemaan elektroidia Tigiin, ei ehkä aivan mallikelposet saumat kun en ole hitsari mutta hyvä siit tulee ku sen maalaa :)

Kuva

Kehikko hitsattu kiinni ja siihen piti ensin hitsata peltilappu mihin saa rojut kiinni. Näyttää toispuoleiselta mutta niin on mittarikin toispuoleinen ja putki taivutettu mittariston ehdoilla.

Kuva

Mallaamisen jälkeen peltilappu ei tuntunut hyvältä ajatukselta joten lisättiin kehikkoon yläkaari mihin saa navin kiinni kunhan ensin tekee siihen kiinnikkeen.

Kuva

Kärpäset ja muut ötökät pääsee tutustumaan telineeseen tästä kuvakulmasta.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kehikkoon vielä pidike luurille/gepsille, kiinnityslevyyn laitoin velcroa mihin saa luurun/gepsin kiinni. Kiinnityslevyn jätin tarkoituksella paksuksi ja isoksi, sirostellaan sitä aikanaan jos tämä tulee jäämään käyttöön tai tiedetään mitä siihen ruuvataan kiinni. Pidike jyrsitty alumiinista, puhallettu ja 121:stä pintaan.

Kuva

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Keulan ja ohjaustangon korotus muutti jarruletkun asentoa sen verran että se meni merkkivalojen eteen. Tämä korjattiin tekemällä vähän pidempi ylempi kiinnike ja nyt taas näkee merkkivalot, materiaalina POM muovi ja muotoiltu smirgelissä. Vähän tuli muotopuoli mutta kyllä se asiansa ajaa.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
vinski
Viestit: 149
Liittynyt: La Loka 31, 2009 5:38 pm
Pyörä: XLV 750R- 84, DR650R -91, Husse 701E -17

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja vinski »

Mun pitää tuoda oma pyöränikin navin yms. varusteiden asennukseen, kun osat ovat kun tehtaan alkuperäisosia :D
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kuvat otetaan vain onnistuneista osista, navitelineen 3 versio oli vasta mieleinen josta kehtasi ottaa kuvat :)

Ai niin, perjantaina tein sähkötöitä. Asettelin kahvalämppäreiden johdotukset uudelleen ja samalla vietiin releen kautta syöttöjohto konttoriin ja nyt sieltä löytyy laturit valmiiksi puhelimelle sekä autogepsille. Rele löysi paikkansa oikean takaposken alta missä on muitakin releitä, heräte otettiin akun vasemmalta puolelta parkkien sulakepesän liittimestä. Kuvia en tästä ottanut koska sähkötöissä ei juuri kateltavaa ole, pari johtoa ja rele...
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
x-mean
Viestit: 1165
Liittynyt: Ti Marras 20, 2007 6:28 pm
Pyörä: sattuman kaupalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Koheltaja kirjoitti:Kuvat otetaan vain onnistuneista osista, navitelineen 3 versio oli vasta mieleinen josta kehtasi ottaa kuvat :)

Ai niin, perjantaina tein sähkötöitä. Asettelin kahvalämppäreiden johdotukset uudelleen ja samalla vietiin releen kautta syöttöjohto konttoriin ja nyt sieltä löytyy laturit valmiiksi puhelimelle sekä autogepsille. Rele löysi paikkansa oikean takaposken alta missä on muitakin releitä, heräte otettiin akun vasemmalta puolelta parkkien sulakepesän liittimestä. Kuvia en tästä ottanut koska sähkötöissä ei juuri kateltavaa ole, pari johtoa ja rele...
Tulet huomaamaan varmaan että tankin alla olevat liittimet pääsevät aikas hyvin likaantumaan,mikä nyt ei tietenkään ole vain tämän mallin ominaisuus.
Ite kun noita putsailin,niin laittelin "ison kutistesukan" päälle,eli toisin sanoen fillarin sisuskumi/nippuside patentin suojaksi.Toivottavasti ei tullu vedenkeräys pussi :lol:
Takavillkujen johdotukset on hieman arka kohta,sinne tuli laitettua lisäsuoja-lärpykkää,kun samalla vedin johdot uusiksi.Olivat näet päässeet hiertymään hiukka rikki,ja sehän aiheutti omituista vilkun toimintaa. :wink:
Foorumin "sekakäyttäjä"
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyviä vinkkejä, noi pitää käydä läpi talvella kun pyörää paloitellaan enemmän.
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Rallikatteen kanssa voi käydä huonosti jos ei ala löytymään helposti sovitettavaa katetta, kuvamallinnusten perusteella alkaa näyttämään huonolta ja joutuisi tekemään liikaa kompromisseja jotka ei ainakaan paranna lopputulosta. Eikä noita viitsi lähteä tilaamaan yritys/erehdys periaatteella kun hinnat on yleensä satasia. OTR:än viritelmä on edelleen pois suljettu vaihtoehto. Kyllä nykyinen pleksi suojaa mutta tekee pyörän levottomaksi isommissa vauhdeissa ja erillistä keulakatetta kaivataan myös muista syistä.

Mielessä olen hahmotellut minkälainen katteen tulisi olla mutta toteutus on vähän niin ja näin koska en ole tehnyt koskaan mallia tai muotteja, ja tässä pitäisi tyhjästä lähteä rakentamaan etukatteen sivupalat, katteen keulaosa tulee muotoillusta pleksistä ja valot sen taakse. Ja vielä opettelemaan koko homma alusta asti joka on mulle täysin vieraalla alueella.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, tai jopa auttavaa kättä tämän projektin osalta. Kiinnitänkö pyörään molemmille puolille styrofoam palat tai uretaania ja siitä lähtee muotoilemaan sivupaloja? Kun muoto on haluttu niin mitä sen jälkeen, hartsi/kuitu pintaan ja hionta ennen muottien tekoa? Vai unohdanko koko homman ja tyydyn nykyiseen pappamopo pleksiin?
Kylätason kurapyöräilijä.
LightSpeed
Viestit: 1294
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Pyörä: FE390,12GS
Paikkakunta: Hamina

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Koheltaja kirjoitti: Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, tai jopa auttavaa kättä tämän projektin osalta. Kiinnitänkö pyörään molemmille puolille styrofoam palat tai uretaania ja siitä lähtee muotoilemaan sivupaloja? Kun muoto on haluttu niin mitä sen jälkeen, hartsi/kuitu pintaan ja hionta ennen muottien tekoa? Vai unohdanko koko homman ja tyydyn nykyiseen pappamopo pleksiin?
Taisit jo itsellesi vastata.
Itse värkkäsin tennariin työkalu kotelon takalokarin alle. Styrofomista ja uretaanista sekä kipsistä malli josta tehdään muotti,tässä kohtaa oikaisin ja muotti tuli myös kipsistä ,kertakäyttöinen mutta jos tarvii niin valmiista kappaleesta voi tehdä uuden muotin. :| lopputulos toimiva , ulkoisesti viimeistelemätön prototyyppi joka kelpaa kun on hieman piilossa. Onneksi en laskenut työtunteja....
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Niin siinä varmaan tulee käymään että aikaa vieväksi opetteluksi menee ja onnistuminen on tuurissaan, syksyllä/talvella sen sitten näkee kuin tän kanssa tulee käymään. Täytyy sitä ennen käydä paikallisista kaupoista penkomassa pleksihyllyjä.

Ei ole ehtinyt käymään missään kohnaamassa säiliötä ketjurasvarille joten ruokatunnilla sorvi pyörimään ja lastua pois valkoisesta nylonista, sopivan läpikuultavaa että öljymäärä näkyy läpi. Kansi mustasta pommista. Vielä alaosan jyrsiminen, letkunipan sekä huohottimen sorvaus ja viimeistely niin saa pyörään ketjurasvarin.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: XT660RR rakentelua

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nostopukki saatiin valmiiksi ja värit päälle, vielä kumimatto molemmille puolille ja veivin teko. 2-1 putken vaihdon jälkeen pohjapanssarin tekoon niin saa nostimen käyttöön.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin