Monikäyttö-KMX 200 ja sille pikkuveli KMX 125, lisänä KLE 500

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Monikäyttö-KMX 200 ja sille pikkuveli KMX 125, lisänä KLE 500

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Viime syksynä (edit: loppukesähän tuo taisi olla) iski himo saada edullinen ja järkevä kurapyörä. Pyörä jolla voi surauttaa hikilenkin eikä suosta nostaminen tuota suurempaa tuskaa. Pyörä jolla voi ajaa maantietä niin pitkään kun tankissa riittää bensaa.

Pohdinnan jälkeen Kawasakin KMX 200 näytti täyttävän vaaditut ehdot. Nämä ovat kohtalaisen harvinaisia, ja etsinnän jälkeen sopiva yksilö löytyikin.
20150706_213648 pieni.jpg
Viimeksi muokannut Samikoo, Ma Touko 24, 2021 9:42 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Mulla oli 125 jolla ajoin säkylän kunto enduron melkein läpi, kunnes leikkas kiinni tuore voitelun petettyä :evil:
hyllyyn jäi siitä etujarry levyn suoja ylimääräiseksi, väri on vihriä, vaihdoin eteen kdx keulan
Yksinäinen Susi
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Rengastus tuossa oli pikitielle suunnattu, kuten koko pyöräkin. Tähän piti saada nopeasti muutos. Taakse tuli legendaarinen Kenda. Samalla kengitettiin pojan lelu.

Metsässä kulku oli edelleen niukkaa, joten samalla kun uusin ketjut ja rattaa hankin eteen 3 piikkiä pienemmän rattaan. Ostin myös 16-piikkisen vakiokokoisen rattaan jos joskus tulee tarve ajella pikitietä näkymättömiin. Pitää hankkia vielä 14-piikkinen ratas, tuo pienempi on vähän turhankin tiuha.
Liitteet
20150711_192801pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Etuseksi valikoitui Biltemalainen muovirengas, tästä ei ole vielä kunnollista kokemusta. Märät juuret tuntuivat liukkaalta, mutta niin kai niiden kuuluukin.

Samassa rytinässä karsin kilpitelineen pois ja tein rosterista siromman tilalle. Tämä vaatii vielä kehittelyä, taidan tehdä seuraavan muovista. Rosterinen väpättää ikävästi, ja muovinen voisi olla muutenkin parempi.

Käsisuojiksi ruuvasin hyllystä tuollaiset lerpat, nyt paikallaan on Bilteman alumiiniset. Samalla vaihdoin ohjaustangon alumiiniseen ja siirsin alkuperäisen hyllyyn lepäämään.

Takahaarukkaan pitää soveltaa kunnollinen ketjunohjain, tuossa kunnossa ei uskalla kovin pahoihin paikkoihin yrittää.
Liitteet
20150809_111447pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Pyörä on täyttänyt odotukset kohtalaisena lenkkipyöränä, jolla voi ajaa tasakaasulla vaikka aamusumuun eikä kulutuskaan ole kovin paha. Toisalta pieni hengettömyys vaivaa, eikä jousituskaan ole ihan priima.

KIPS-venttiilin säätötankoa tutkailin syksyllä, ja se vaikutti olevan jumissa. Tämä saattaa olla osasyynä yläkierrosten paukun puuttumiseen. Eihän tämä raketti ole kunnossakaan, mutta toinen koeajamani laite oli kyllä kiukkuisempi.

Viime viikonloppuna käyttelin laitteen lämpimäksi ja mittasin puristukset, 7.5bar. Ohjearvot ovat 7.5-11.8bar, joten suunnittelemani männänvaihto tulee tarpeeseen. Samalla tulee kurkattua miltä pakoaukon säätimet näyttävät. Näillä on ollut taipumusta jumittua ja katketa pesiinsä. Uusia saa Englannista jos tarve vaatii.

Mitä jousitukseen tulee, takajousitus ei oikein pysy mukana isommissa heitoissa, enkä ole pyörällä edes ajanut kovasti pahoissa paikoissa. Linkuissa ja haarukassa on pientä väljää joten ne on korjattava kuntoon. Takaiskari ei taida olla huollettavaa sorttia, joten pitää etsiä jostain n. 420mm pitkä pamppu jatkojalostusta varten.
Etuiskareiden stefoista toinen vuotaa hieman ja ihanan retrot haitarikumitkin ovat uusinnan tarpeessa. Keulalle en tee tässä vaiheessa huollon lisäksi muuta. Jos saan taiottua moottorista mieleisen, vaihdan koko keulan parempaan.
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Koska ääni on voimaa, pitää tähänkin laitteeseen saada lisää ääntä. Alkuperäinen vaimennin on huomattavan tukkoinen ja pyörä kuulostaa enemmän mopolta. Siispä hankin isomman Kotarin vaimentimen minkä lyhensin sopivaan mittaan.

Koska yritän tehdä muutokset pyörääni niin että kaiken voi peruuttaa piti välipillistä tehdä erikoisen mallinen. Tämä vain siksi että joku pussihousu voi tulevaisuudessa entistää tämän ajokin alkuperäiskuntoon jos niin tahtoo.

Vaimentimen kiinnitys pitää vielä rakennella ja kokeilla miltä se nyt kuulostaa.
Liitteet
20160309_195958pieni.jpg
20160309_200917pieni.jpg
20160309_200644pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Jo vain. Kyllä teki vaimentimen vaihto hyvää. Uskottelen itselleni että Kawa ottaa nyt herkemmin kierroksia, tai ainakin kuulostaa paljon herkemmältä...

Vedosta ei osaa oikein näillä keleillä sanoa, nuukuus kun iski ja jäi piikkirenkaat ostamatta. Ainakaan huonommaksi ei kulku mennyt. Vaimentimen takapää pitää vielä kiinnittää jollain ilveellä joustavasti, saapi nähdä mitä tulee.

Tämä oli tälläinen välikokeilu, ja nyt voi hyvillä mielin kaivaa männän esiin ja tutkia mitä muuta pitää uusia. Osa hommista jää keväämmälle, tällä hetkellä laittelen vain tärkeimmät paikat kuntoon. Josko nyt kerrankin olisi kaksipyöräinen valmiina kun tiet ovat suunnilleen sulat. :oops:
Liitteet
20160311_110019pieni.jpg
20160311_110011pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Koska tarkoitus on pitää laitos luotettavana, en aio moottoria suuremmin viilailla. Kokeilen suurempaa kaasutinta, ja jos toiminta paranee alavääntöä menettämättä niin se saa jäädä paikalleen. Putkistoon saattaa tulla muutoksia jos uusi mäntä ja pakoaukonsäätimen toimintakuntoon palautus tuo riittävän muutoksen etenemiseen.
Putkisto vaihtunee modernimman malliseen, koska tarkoitus on lisätä toinen jäähdytin ja nykyinen putki ei jätä juuri tilaa. Näissä värkeissä on huhupuheiden mukaan lämpöongelmia lämpöisellä kelillä hitaasti turratessa, tämä jää vielä nähtäväksi.

Koska tämä laite ei ole järin tehokas, 30hp tehtaan kertoman mukaan, on syytä pitää elopaino minimissään. Ilmoitettu märkäpaino on 119kg ja tässä on kyllä varaa kiristää. Tavoite on maltillinen; kaikkien suojien ja lisävarusteiden lisäämisen jälkeen painon pitäisi olla alle tuon rajan. En ole tuota vielä puntarilla käyttänyt, joten referenssilukema jää nyt saamatta.

Vaimentimen vaihto toi pienen painonpudotuksen, uusi vaimennin painaa 1.3kg kun vanha oli 2.1kg. Tuolla erotuksella jo heittää leikkuulaudan panssariksi...

Tuoreöljyvoitelun taidan heivata myös, varsinkin jos takaiskunvaimentimeksi vaihtuu kiinteällä lisäsäiliöllä varustettu malli. Muutenkaan en luota tuohon voitelulaitokseen vaikka se kovin huoleton onkin. Ennemmin kuskaan mukana öljypulloa kuin vaihdan leikannutta mäntää.

Akkua en hävitä koska uskon että lisää valoa tarvitaan pimeyteen. Syksyllä ei tullut synkimmässä pimeässä ajettua, mutta en millään jaksa uskoa että ilman lisävaloa pärjättäisiin.

Mittarien ja alkuperäisen maskin nostan myös hyllylle, jotta säilyvät ehjänä. Tarvikemallin maski kun on kevyempikin, eikä ihan noin retron näköinen.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Joo omat öljyt mukaan, mulla leikkas omani kunto enduro häpeningissä ja tuli kalliiksi :twisted:
Yksinäinen Susi
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Viikonloppuna koitin saada jotain aikaiseksi. Irrotin kannen ja sylinterin, ja osittainen selitys laiskuuteen (pyörän) löytyi. Pakoaukonsäätimistä oli kotona vain toinen, ja toinenkin oli poikki. KIPS-säiliön puoleinen säädin oli poissa, eli pakokauhu pääsi aina tuonne resonaattorikammioon. Oikeanpuoleinen säädin taasen oli jumiutunut kiinni-asentoon, eli korkeammilla kierroksilla ylimääräinen pakoaukko jäi aukeamatta. Toivottavasti noiden olemassaolon huomaa kun ne saa taas toimimaan.

Mäntä näytti ihan hyvältä, ja sylinterikin oli lähes virheetön. Nyt voin huokaista helpotuksesta ja tilata sisäsiittoisesta saarivaltiosta varaosat.
Liitteet
20160313_195638pieni.jpg
20160313_202132pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Takahaarukan paikkeilla olikin oikeastaan kaikissa laakerissa vähän väljää, yhteensä 9kpl laakereita pitää hankkia. Neljä pölysuojaa oli myös tullut tiensä päähän, pitää nekin vaihtaa jos nuo laakerit pysyisivät paremmalla tolalla.

Kytkinkahvakin oli päästään poikki joten sekin syö olematonta budjettia... Jostain syystä en oppinut ajamaan tuolla nysällä, vaan pitää olla pidempi vipu.

Samalla tuli tilattu 14-piikkinen eturatas. Jos tuo nyt olisi se kaikista paras kompromissi sekalaiseen ajoon.
Ketjulaahainkin on aika heikossa hapessa, tuon tilalle taidan väkertää kumista helpommin vaihdettavan mallin. Jostain vaan pitää löytää sopivaa kumia.

Seuraavaksi on vuorossa sylinterin siistiminen mäntää odotellessa. Kanavista putsailen valujäljet pois jotta oma perverssi mieli on taas tyytyväinen.
skuikka
Viestit: 2211
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Heilun sytkärin kanssa tuohiämpärillä, mutta oletko paljerakoa mittaillut? Squish band enklanniksi.
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

skuikka kirjoitti:Heilun sytkärin kanssa tuohiämpärillä, mutta oletko paljerakoa mittaillut? Squish band enklanniksi.
Juu, ulkomuistista heitän että kannen tiivistepinnasta palotilan reunaan n.1.7mm. Eli aika raju. Ja nyt vakiopaksuisella alatiivisteellä mäntä tulee huuhtelukanavien alareunasta akk:ssa inasen yli, eli sylinteriä voisi hieman nostaa.

Ja vanha mäntä oli kympin-pari tiivistepinnan alapuolella ykk:ssa, plus 0.5mm kansipahvi. Eli yli kahden millin mennään. Oikaisen kannen ja sylinterin tiivistepinnat ja mittaan uuden männän kanssa dekkikorkeuden.

Saa nähdä jaksanko ruveta tuosta stressaamaan, pitää tuumata. Joutuisi palotilaa koneistamaan jos kantta laskisi reilummin.
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Koska tehdastekoisissa laitteissa on aina mielestäni parannettavaa, tutkin sylinterin kanavia. Sieltä löytyi kohtalaisen rujoa jälkeä, varsinkin sylinteriputken ympäriltä. Noista kun isoimmat silottelee niin ei voi pahasti metsään mennä. Kanavien kokoon tai ajoitukseen en kajoa, ei tällä olla kuuhun menossa.

Jos laite pysyy omassa huomassa pidempään aion laakeroida alakerran varmuuden välttämiseksi ja kohdistella lohkojen ja sylinterin kanavat. Sitten voi jo käyttää hieman aikaa ja ajatusta niiden muotoon jos himo käy sietämättömäksi.
Liitteet
20160314_200000pieni.jpg
Samikoo
Viestit: 138
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 4:04 pm
Pyörä: EXC400 -05, XL600V, RM-Z250 ja SXF250
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Monikäyttö-KMX 200

Viesti Kirjoittaja Samikoo »

Toissapäivänä talutin vanhuksen päivänvaloon, pesulle. Hieman oli ketjurasvaa ja muuta törkyä kertynyt koneen takapuolelle ja takahaarukan kiinnityspisteen lähistölle. Lentskaripesuaineella hieroin paikkoja ja kastelukannulla huuhtelin, letkukela kun oli yllättäen jäässä...

Takajousituksen laakerointiinkin löytyi huojennus internetistä, neulalaakereita löytyi edukkaasti hörökorvien ja talttahampaiden saarelta. £6 kappale ne pienemmät, joita systeemi vaatii 6kpl. Ja yksi kapeampi versio iskarin alapään kiinnitykseen, sekin saman hintainen. Toimituskulut £3, saa nähdä kauanko kestää toimitus. Kerran tilasin tuolta toiseen laitteeseen laakerit ja palvelu pelasi.
Linkun kaksi isompaa laakeria tilasin paikallisesta mopokaupasta, ja juuri paikkakunnalle avannut liike toimitti takahaarukan laakerisarjan johon kuuluu 4kpl pölysuojia ja kaksi laakeria. Ulukomailla huutavat viittä taalaa noista tiivisteistä, laakerisarja kustansi 34€.
Joutuuhan tuossa hetken konetta näppäilemään että saa pari kymppiä säästettyä, mutta minun tuntihintani omissa hommissa on aika pieni.
Liitteet
20160316_175129pieni.jpg
Vastaa Viestiin