Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Huhti 06, 2020 1:38 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: KTM 690 Enduro harrastelua
ViestiLähetetty: Ma Tammi 30, 2017 3:10 pm 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Useampia katupyöriä sisältäneiden kausien jälkeen tuli ajatus sekä mahdollisuus testata Yamaha 660 Tenere matkaenduroa viikon Suomireissu.
Pyörä oli matkalla sekä maastossa leppoisa ja itselleni ehkä jopa hiukan liian leppoisa. Etenkin soratiellä olisi pikkuisen lisää potentiaalia kaivannut.
Hetken tuumittuani ja tutkittuani vaihtoehtoja päädyin KTM 690 Enduro malliin. Mallia on vuosien varrella päivitelty jonkin verran ja alkaa olla
niin hyvä, kuin tuon hintainen ja tyyppinen tuote ajatuksellisesti voi olla.

Eikun tuumasta toimeen ja pyöriä liikkeisiin katselemaan.

Kuva

Tarjouksia aikansa väännettyäni uusi pyörä matkasi talliin. KTM myös rakentelijan näkökulmasta kiitollinen merkki, koska varustusta löytyy lähes kaikkea ja kaikkialta.

Kuva

Samaan pakettiin tuli otettua supermoto ja piikkirengastus jarruineen. Lämpökahvat, led-vilkut, touringsatula, touringlasi yms..
Näillä sitä saa itsensä harrastettua hetkeksi aikaa varsinaista ajokautta odotellessa. Laittelen pientä rakentelukertomusta jatkossa tulemaan..

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 30, 2017 8:01 pm 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Pultteja ja kasausta tarkastaessa, alkoi ensimmäisenä mahdottoman pitkät peilien varret häiritsemään.
Suunnittelija lienee ollut paikallistason koripalloilija. Kokeilin muutamia jemmasta löytyneitä sport ja tankopeilejä,
mutta näkyvyys oikeasti liikenteeseen heikohko kapealla tangolla ja leveillä hartioilla. :D

Laikkakone käteen ja napsun verran varsista pois. Sen jälkeen mallasin uudet varsien kulmat kohdalleen
(varret gorillateipillä pöytään teipaten) ja hitsasin kiinni. Juureen tein vielä hentoiset loveukset laikkakoneella,
koska KTM peilin kiinnitys suoraan kahvojen rungossa ja kaatuessa saattaa tulla isompia vaurioita.
Nyt peilien varret katkeaa siis loveuksista, mutta muutoin kestää paikoillaan. Varsia en alkanut hiomaan
ja maalaamaan uudestaan, vaan laitoin pintaan hyvällä liimalla olevan kutistesukan (saa myös värillisinä).

Kuva

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 11:13 am 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Takapihatesti n.200m ajettu ja hienosti toimi. :lol: Ajovalot verrattuna uusimpiin matkapyöriin todella tehottomat.
Selkeä tarve kadulle ja etenkin maastoon saada lisänäkyvyyttä. Pääpainohan omissa ajoissani on matkaenduro,
joten muiden tielläliikkujien mopoilijan huomaaminen myös huomioitavaa.
Huomio sekä lisävaloja, pyöreitä ja kiskomallisia soviteltuani, totesin tehtävän olevan liki mahdoton siististi tehtynä, koska
kaatumarautoja tms.. kiinnityspisteitä ei ole pyörään tulossa painon maltillisena pitämiseksi.

Valokauppoja googlettaessa löytyikin molemmat kriteerit täyttävä sarja, eli on säädettävissä himmeäksi huomiovaloksi
sekä tarvittaessa tehoa riittää vauhdikkaampaankin maastoajoon. Sarjassa mukana 2kpl lamppuja ~6000 lumenia ja 12-30v muuntaja.

Kuva

KTM omat lisävirtapistokkeet tulisivat muuhun käyttöön ja sarja ottaa täydellä teholla sen verran virtaa, että en halua pyörän omaa sarjaa
turhaan kuormittaa muutoinkaan. Tarvitaan siis lisävirtalinja ajovalon takana sijaitsevaan sähkökeskukseen. Siliconijohto on ainut toimiva
vaihtoehto jo tangon kääntelyn tuoman rasituksen johdosta ja ei haittaa ole normaalijohdinta suuremmasta lämmönkestostakaan.

Pujotin irtokaapelit kutistesukkaan ja kevyesti lämmitin tiukemmaksi. Kaikki liitokset tein tinaamalla sekä kutistesukalla suojaamalla.
Ennen liittimien suojaamista kutistesukalla, kannattaa liittimet kevyesti pyyhkäistä suojasiliconilla niin pysyy liitokset vuosia kunnossa.

Kuva

Lisävirtakaapeliin laittamani sulakerasia löysi hyvin paikkansa akun välittömästä läheisyydestä. Päälle tulee vielä KTM omat suojamuovit.

Kuva¨

Lisävirtakaapeli asentuu nätisti niputettuna oman johtosarjan vierellä akulta keulaan. Haasteen tuottaa tangon sivuitse menevä kohta.
KTM oma johtosarja ja vedonpoistaja on mitoitettu juuri tarvittaville johtimille, joten sitä ei kannattanut ruveta availemaan.
Laitoinkin kutistesukan päälle vielä kovempaa muovipunosta ja kiinnitin rungon sekä ajovalon päihin kaapelin nippusiteillä ja keskelle löysä
ohjausnippuside. Nyt riittää kaapelissa vara vasemmalle kääntäessä ja oikealle kääntäessä nousee nätisti tuota rungonsuojamuovia pitkin.
Liike yllättävänkin pieni kaapelin kiinnityskohdissa, joten luulisi kestävän ja parin metrin päästä katsoessa ei edes itse havaitse muutosta.

Kuva

Lisävaloille laitoin kumisella suojahatulla minikatkaisijan mittaristokotelon kylkeen, joka ohjaa microrelettä ja valojen toimintaa.

Kuva

Valoille oli muutamia vaihtoehtoja asennuksellisesti mm. valokotelon kylkeen (vilkkujen likelle) tai etusuojan päälle jonkinlaisella väliraudalla.
Paikka löytyi kuitenkin käsisuojista ja eivät tärise sekä jää mukavasti suojaan jopa kaatumisen tapahtuessa.
Kiinnityksessä toimi hyvin pienen miljoonalaatikkoinventaarion jälkeen actionkamerakiinnikkeet ja ko. asennuspaikassa valojen tehosäätönapit
helposti ajonaikanakin käytettävissä.

Kuva

Kuva

Valot ovat isolla teholla todella hyvin näyttävät. Useat henkilöautojen valot jäävät helposti heikommiksi.
Laajempi valotesti myöhemmin, kunhan pääsee maastoon.

Kuva

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 2:51 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 471
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
moottorijamppa kirjoitti:
Paikka löytyi kuitenkin käsisuojista ja eivät tärise sekä jää mukavasti suojaan jopa kaatumisen tapahtuessa.

Ihan näppärän näköiset valot ja asialliset "johtotyöt". Muoviset alkup. käsisuojat ei sitten kestä juuri mitään.
Paikaltaan kaadat pyörän, niin todennäköisesti ne on kappaleina.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 3:11 pm 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Sama kävi itselläni mielessä käsisuojista, hyvä tietää todeksi. Metallivahvistetut päivittynee ensimmäisen maakontaktin jälkeen,
jota tosin pyritään minun ajoissa välttämään. :wink:

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 4:37 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Viestit: 622
Paikkakunta: Rovaniemi
Pyörä: KTM+Hondat+Suzuki
Tämä meni mielenkiinnosta seurantaan :mrgreen:

_________________
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 7:04 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1201
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tekee tietenkin mieli ripustella kaikenlaista pyörään, mutta kato sopiiko ne olemaan tuossa tangon alla. Vähän kun kanttaa niin polvi ottaa kiinni noille main. Joskus saanut melkoisen mustelman reiteen kun (tieltä pois) taitettava peili on tärinästä kääntynyt alas noille kohdille.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 7:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Viestit: 820
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: Tenere 700
Samoin, mielenkiinnolla seurataan mitä tästä tulee.

_________________
"Eternally, unavoidably, eventually, all paths will lead to the cemetery." Sentenced

"Breathing doesn't keep the flame alive in us." Insomnium

”Älykäs pääsee pinteestä, johon viisas edes koskaan joudu ei.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Tammi 31, 2017 11:30 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2298
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Tuli heti mieleen lukiessa että tämän sällin projektin olen seurannut ennenkin ja ihastellut sitä kuinka pieteetillä sitä tehdään. Mahtaa olla tuttu Jamppa. :D

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2017 10:36 am 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Aina mukavaa saada palautetta ja tietenkin havaita kanssaharrastajien kiinnostus värkkäilyistäni.
Foorumin jaloin tarkoitushan osaltaan on auttaa kanssaharrastajia sekä yleensä pitää hengissä harrastuksemme.

Kiitos

ATC.lle vahvistus epäilyihin. "On törmäilty virtuaalisesti sekä maastossa". :wink:

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2017 11:11 am 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Eilen tuli odotettu tekstiviesti paikalliselta kauppiaalta ja Joulukuussa tilaamani tavarat vihdoin saapuivat.
KTM jarrulevyihin sekä pultteihin päädyin, koska löytämäni "Kiinamallit" eivät olleet ihan 100% tehdasmitoissa
sekä usein myös jäykkiä levyjä. ABS kehiä en tarvikkeena edes löytänyt nopealla etsimisellä.
Välityksiä otin useammat ja jokaiselle rengastukselle oman tyylisen, motovanteille piti ottaa myös lyhyempi seisontatuki.

Huoltovälinä öljynvaihdon osalta tulen pitämään karkeasti seuraavaa. Merkkihuollon ensihuollossa 1000km ja sitten omatoimisesti
2500km välein, eli karkeasti luulisin vaihtuvan 2-4 kertaa kaudessa. Seuraava merkkihuoltohan takuun kannalta vasta 10.000km kohdalla.
Välirasvauksia ja toimia tulee tietenkin kokoajan tehtäväksi kilometrien kertyessä.

Kuva

Muutoin ei viikolla ehdi isompia värkkäillä, mutta innoissani kasasin talvirengastuksen. Satapiikistä tilasin talvikäyttöön välikelin
nastalla täyteen nastoitetut Mitas renkaat (enempi nastoja -> parempi kesto). Palvelu oli Satapiikissä hyvä ja tiedusteltiin tilatessa
mihin käyttöön ja pyörään tulossa. Renkaat nastoitettu nyt sekalaiseen matkaenduroon, jossa joutuu ajoittain ajamaan kestopäällysteelläkin.

Kuva

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Helmi 01, 2017 7:10 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 245
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Yamaha WR250R -10
Peukku tälle, seurannassa on :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2017 11:50 am 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Valaistuksen parannusta kerkesi pikkuisen jatkamaan, kun kerrankin taipui ns. ruuvaa kiinni sarjaan.
Vakiovilkut ovat valkeista laseista huolimatta hiukan ikääntyneen näköiset perinteiset hehkulankamallit.
Otinkin KTM oman led-sarjan, jossa vilkkujen lisäksi tuli muutoskaapelit sekä rele.

Kuva

Asennuksellisesti ei tarvitse oikeastaan kuin ottaa vanhat pois ja laittaa uudet paikoilleen sekä vaihtaa rele.
Sen verran muutin sarjaa, että takavilkkujen johtimien suojana oleva vakio kutistesukka verrattoman hentoa
ja kovemmalla soratiekuskilla saattaa kivet hakata johtimet jopa poikki. Laitoin vakiosukan päälle takavilkkujen
johtimiin lisäkerroksen kutistesukkaa. Lisäksi laitoin tietenkin kaikkiin liittimiin kasatessa suojarasvat.

Samalla laitoin KTM oman touring savulasin paikoilleen. Sen ohjevihkosessa mukana kaksin kappalein leikattavia
sabluunoita, joka sopivaksi leikattuna teipataan ohjeen mukaisesti ajovalon yläpuolelle. Sen jälkeen vain 2-3mm
terällä porataan alkureikä ja lopullinen 8-9mm reikä kiinnityspulteille. Jos et ihan ohjeen mukaan toimi ja irroita
maskia ajovalosta, niin alempia reikiä tehdessä kannattaa olla varovainen koska jos poraat vauhdilla liian pitkälle,
niin poraat myös valoumpioon, mutta onnistuu ilman koko maskin purkamistakin.

Kuva

Muuttuu ulkoinen olemus elektroniikalla mukavasti vanhaankin malliin. Ajovalo ja parkkipolttimon vaihdoin Phillips Xenon
yhteensopiva sarjan valkeampaa valoa antaviin e-malleihin. Ei tule niin herkästi keskustelua viranomaistenkaan kanssa. :)

Kuva

Vilkut ovat uudempaa led-tekniikkaa ja tehokkaat sekä tukevan oloiset. Samalla laitoin myös rekisterikilvelle led-valon
jo ulkonäkön ja virrankulutuksen takia. Takavalohan mallissa on jo valmiiksi led-toiminen.

Kuva

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Helmi 03, 2017 9:02 pm 

Liittynyt: La Helmi 22, 2014 11:43 pm
Viestit: 20
Pyörä: vaihtelee
Kiinnitettävää laukkusarjaa keskimittaisille retkille katselin useilta toimittajilta ja vaatimuksina
kapeus, keveys sekä helppo irroitus ja mukana kuljettaminen kun kohteessa mahdollisesti jalkautuu.
Viimekesänä oli testipyörässäni Touratec alumiinilaukut ja matkalaukkuina oli aivan huiput,
mutta monet omista toiveistani ei niissä oikein toteudu ja kyseisten mallisien laukkujen telineet
ilman laukkuja ajaessa jotenkin raskaan oloiset. Laajensin ajattelua ja löysin sporttipyöriin tarkoitetut
vesitiiviillä sisäpussilla olevat keskikovat nylonlaukut, joissa kätevä pikakiinnitys ilman laukkuja ajeluihin.

Kuva

Kiinnikesarjalle pienten mittailuiden ja tuumailun jälkeen löytyi tukeva ja KTM omien sarjojenkin kiinnityksessä
käytettävä paikka jalkasuojan kiinnityksestä.

Kuva

Karkeat suunnat sabluunaan sai helposti piirrettyä jalkasuojia mallina käyttäen. Sabluunoita voi tehdä pahvista tai
läpinäkyvästä ja saksilla leikattavasta muovista. Muovisen sabluunan etu huomattavasti tarkempi kopiointi itse
materiaaliin sekä suunnitteluvaiheessa piirtojälkien pois pyyhintä.

Kuva

Karkeasti näin sen pitäisi mennä. :)

Kuva

Materiaaliksi valitsin 4mm laadukaan alumiinin. Sabluunalla kopiointi alumiiniin ja sitten karkea leikkaus pistosahalla
ja vinkulla tasoittelua, alkuun karheammalla ja lopuksi hienommalla viimeistelylaikalla. Välissä kannattaa sovittaa ja
piirtää tarvittaessa pientä apuviivaa lisätasoitteluihin.

Kuva

Kun palikat muotoiltu ja laukkujen telineiden reiät myös mitattu ja porattu, niin viimeistelyn tein epäkeskolla pinnat hioen
karkeasti 600-1000-1500 laikoilla ja lopuksi kalikat Sinol kylpyyn.

Kuva

Ilman laukkuja ajaessa tuli mukavan kevyt ratkaisu.

Kuva

Kanttauskoneella palikoita pikkuisen käänsin ulospäin, niin jää takahaarukkaan varmasti riittävät välit ja
pakoputkipuolella laukku riittävän kaukana putkesta.

Kuva

Laukkujen tukirauraudat lukkiutuvat pikalukoin kiinnikkeisiin.

Kuva

Laukuissa olevat vastakappaleet pujotetaan rautoihin ja yhdyskappale menee satulan päältä. Laukuissa olevan lisälukituksen
laitoin tuohon sivukatteen takaruuviin pidemmällä pultilla ja muutama rikka alle, niin ei hankaa katteeseen jälkeä.

Kuva

Siinäpä valmis paketti makkaranpaistoreissuille ja mahtuu paljon enemmänkin, koska laukut levitettävää mallia.
Mukana tuli sisäkassien lisäksi vielä kurasuojat päälle, niin pysyvät siisteinä pitkään. Kiinnitys todella jämäkkä ja jalka ei ota kiinni
seisaaltakaan ajaessa pikaisessa takapihatestissä.

Kuva

_________________
http://www.jpvracing.fi/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 06, 2017 10:27 pm 

Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Viestit: 471
Paikkakunta: Keski-Suomi
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Mihinkä pyörämalliin nuo laukkuraudat on varsinaisesti tarkoitettu?
Jotain vähän samantapaista systeemiä mielikuvittelin joskus, mutta jäi toteuttamatta.
Pelkkiä rautoja ei tietenkään myydä erikseen. Olisi vaan edellisestä pyörästä jääneet kangaslaukut joutilaana...


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 42 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com