Viime keväänä hain Ruotsista BMW F650GS Dakar-konepyörän. Olin niitä Suomestakin katellu mutta tuo oli myyjän mukaan virheetön ja lisäksi huollettu ja runsailla varusteilla. Pyörän piti olla vuosimallia 2005. Pyörä oli lisäksi vähillä kilometreillä joten sitähän piti lähteä katsomaan. Laite oli sellainen kun oli puhekin, ainoastaan jälkeenpäin ilmeni että mallissa minua petettiin; olikin käyttöön otettu 2007 (En vaatinu hinnanalennusta enkä kaupan purkua). Syy miksi tällaista olin etsiskellyt, oli se että olin joku vuosi sitten saanut päähänpiston että moottoripyörällä voi ajaa talvellakin (Huurusmiehen syyksi luettava asia). Iso gessu tuntui tarkoitukseen tarpeettoman suurelta ja mieli teki myös 21" etusella olevaa laitetta. Vielä kun lataustehoa saisi olla jonkin verran, niin eipä noita vaihtoehtoja oikein montaa ollut.
Ehdin yhden talven ajaa G650XCountrylla ilman ongelmia koneen puolesta, joten siinä suhteessa ei epäilyjä pikkugessun sopivuudesta talviajoon ollut.
Laturin teho tulee vastaan monessa pienemmässä laitteessa, tehot ovat yleensä 240-300w kun se Dakarissa on ilmoitettu 400W. Isossa gessussa lienee jotain 700w tienoilla. Yhtenä vaihtoehtona oli myös "yhden pyörän taktiikka" ja siinä tarkoituksessa kävin kuolaamassa uutta Africa Twiniä messuilla. Sen lataustehosta ei kuitenkaan ollut tietoa enkä ehkä muutenkaan olisi siihen ollut vielä "valmis".
Dakar on yksipyttyinen, kahdella tulpalla ja painaa ajokunnossa ilmoituksen mukaan 196 kg. Rengaskoko on edessä 21" ja takana 17". Ajovalona on H4, rysterit ja kahvalämppärit sekä ABS-jarrut ovat vakiona. Pyörässä on lisäksi vakiona yksi virran ulosotto joka kestää jotain 4-5 A. Vakioakku on YB12AL-A2 jonka kylmäkäynnistyskyky CCA ilmoitetaan 165 SAE. Näistä lähtökohdista alkoi rakentelu.
Dakarista talvipyörä?
Valvoja: Moderaattorit
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: Dakarista talvipyörä?
Kuulostaa hyvältä.
Väittäisin, että lähes joka moposta tulee talvimopo, kun sen varustelee siihen sopivasti ja ajaa sitten sellaisia pätkiä, joille ko mopo sopii. Aikoinaan ajoin monet talvet Honda VFR:llä ja se toli tosi hyvä talviajossakin. Nyt aion yhden mopon taktiikalla ajaa kesät-talvet ja lähes kaikki ajot KTM 1190:llä. Ja sen verran olen sitä ehtinyt koittaan, että hyvin tuntuu sopivan sekin reissuun, soralle, crossiradalle, polulle, jne jne.
Tässä linkki intoa lisäämään (toivoakseni) talviajoon:
https://www.youtube.com/watch?v=uxodKjhnisE
Tässä vielä talvista työmatkaa KTM 690:llä:
https://www.youtube.com/watch?v=7Zv3Vz_7tOM
Tsemppiä varusteluun ja talviajoon!
Väittäisin, että lähes joka moposta tulee talvimopo, kun sen varustelee siihen sopivasti ja ajaa sitten sellaisia pätkiä, joille ko mopo sopii. Aikoinaan ajoin monet talvet Honda VFR:llä ja se toli tosi hyvä talviajossakin. Nyt aion yhden mopon taktiikalla ajaa kesät-talvet ja lähes kaikki ajot KTM 1190:llä. Ja sen verran olen sitä ehtinyt koittaan, että hyvin tuntuu sopivan sekin reissuun, soralle, crossiradalle, polulle, jne jne.
Tässä linkki intoa lisäämään (toivoakseni) talviajoon:
https://www.youtube.com/watch?v=uxodKjhnisE
Tässä vielä talvista työmatkaa KTM 690:llä:
https://www.youtube.com/watch?v=7Zv3Vz_7tOM
Tsemppiä varusteluun ja talviajoon!
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
- Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R
Re: Dakarista talvipyörä?
Ensimmäisillä ajeluilla ilmeni, että etupyörä nostaa roiskeet ylös ja kuskin naamalle. Asiaan löytyi ratkaisu 20 l:n delvakkikannun kupeesta josta palanen ja poppareilla lokariin kiinni. Etuteleskooppien suojat löytyi Biltemasta.
Pleksi on vakiona melko turhake mutta sitä sai paranneltua laittamalla lippa pleksin yläreunaan 6mm kierretangoilla kiinni. Talviajoa varten tilasin RM.Heinolta ZTecknikin korkean tourin-pleksin jonka yläreunaan ruuvasin lipan vanhasta MRA-pleksistä. Lisäksi vääntelin polykarbonaattilevystä mittariston sivuille ilmanohjaimet mallia "mek". Alkuperäisestä poiketen tein ne alumiinirungolle joihin ruuvasin SAE 60 led-lisävalot. Oman ajovalon H4-polttimon korvasin puhallinjäähdytetyllä "kiinanledillä". Ajovalossa palaa nyt vain lähivalo ja pitkille vaihdettaessa syttyy lisävalot ja omaan umpioon jää vain parkki. Näin pitkillä riittää valoteho hyvin ja virtaa kuluu vain 40w.
Alkuperäinen akku oireili ja hankin sen tilalle YX14AHL-BS akun. Siinä on sama 12 Ah kapasiteetti mutta kylmäkäynnityskykyä luvataan CCA 210 alkuperäisen 165:n sijaan. 14-mallinen on 6mm korkeampi ja melkein sentin leveämpi kuin alkuperäinen joten akun paikkaa piti jonkun verran muokata.
Moottorinsuojaraudat tein 20 mm hydrauliputkesta ja laitoin niihin vielä "hyllyssä" olleet päiväajovalot letkukannattimilla kiinni.
Pleksi on vakiona melko turhake mutta sitä sai paranneltua laittamalla lippa pleksin yläreunaan 6mm kierretangoilla kiinni. Talviajoa varten tilasin RM.Heinolta ZTecknikin korkean tourin-pleksin jonka yläreunaan ruuvasin lipan vanhasta MRA-pleksistä. Lisäksi vääntelin polykarbonaattilevystä mittariston sivuille ilmanohjaimet mallia "mek". Alkuperäisestä poiketen tein ne alumiinirungolle joihin ruuvasin SAE 60 led-lisävalot. Oman ajovalon H4-polttimon korvasin puhallinjäähdytetyllä "kiinanledillä". Ajovalossa palaa nyt vain lähivalo ja pitkille vaihdettaessa syttyy lisävalot ja omaan umpioon jää vain parkki. Näin pitkillä riittää valoteho hyvin ja virtaa kuluu vain 40w.
Alkuperäinen akku oireili ja hankin sen tilalle YX14AHL-BS akun. Siinä on sama 12 Ah kapasiteetti mutta kylmäkäynnityskykyä luvataan CCA 210 alkuperäisen 165:n sijaan. 14-mallinen on 6mm korkeampi ja melkein sentin leveämpi kuin alkuperäinen joten akun paikkaa piti jonkun verran muokata.
Moottorinsuojaraudat tein 20 mm hydrauliputkesta ja laitoin niihin vielä "hyllyssä" olleet päiväajovalot letkukannattimilla kiinni.
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
- Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R
Re: Dakarista talvipyörä?
Moottorinsuojarautojen lisäksi väänsin 25 mm hydrauliputkesta "huilausraudan" jonka yläreunaan ruuvasin SAE Seeker-merkkiset led-sumuvalot. Raudan etupintaan leikkasin 3 mm muovilevystä palan jota reiitin pakoputken kohdalta sen jäähdytyksen takia. Huilausraudan kiinnitin yläreunasta moottorinsuojarautoihin kierretangosta väännetyillä henkseleillä ja alareunasta pohjapanssariin. Moottorinsuojarautoihin laitoin molemmille puolille Hankkijan työkonekäsikirjasäilytysputkilot (Toiseen putkeen rengasraudat ja ketjuöljy ym. ja toiseen termospullo).
Satulan korvasin matalalla versiolla ja siihen teetin lampaannahkasta suojan.
Kojetauluun löytyi sopiva runko Rimula-kannun pohjasta ja siihen sain pari virran ulosottoa ja niille sekä sumareille/päivävaloille kytkimet merkkivaloineen sekä jännite- ja lämpömittarit. Virran kojetauluun otin akulta releen kautta johon heräte tulee parkilta.
Tankorukkaset oli vanhastaan ja sopivat "heittämällä".
Mittarivalojen ja etu-ja takavalon polttimot korvasin led-polttimoilla.
Kampikammion huohotinletkun viilsin alapäästään mattopuukolla halki. Sen lisäksi laitoin sen suojaputkeen. Huohottimen yläpäätä ja samalla läppäkurkkua eristin umpisolumuovilla ajoviimasta eroon.
Moottoriin laitoin synteettiset 5W-40 öljyt ja keulaan 5W-synteettiset.
Lopputulos vaikuttaa käytettävyyden kannalta kohtuullisen hyvältä, katteet suojaa hyvin, valot ovat hyvät ja virtaa tuntuu riittävän kahvojen lisäksi myös vastusvehkeille ja visiiriin. Pyörän ulkonäköäkin on jo kommentoitu:" Miten hitossa sä onnistut aina pilaamaan nää pyöräs tälleen"! Pyörällä on nyt talvikeleissä ajettu lyhyempiä turauksia ja tuntuu toimivan. Varsinainen testiajo on tarkoitus suorittaa loppiaisena kun lupailee sopivaa keliäkin: Aamusta liikkeelle ja illaksi Ylitornioon, taitaa tulla siinä seittemänsataa kilometriä.
Satulan korvasin matalalla versiolla ja siihen teetin lampaannahkasta suojan.
Kojetauluun löytyi sopiva runko Rimula-kannun pohjasta ja siihen sain pari virran ulosottoa ja niille sekä sumareille/päivävaloille kytkimet merkkivaloineen sekä jännite- ja lämpömittarit. Virran kojetauluun otin akulta releen kautta johon heräte tulee parkilta.
Tankorukkaset oli vanhastaan ja sopivat "heittämällä".
Mittarivalojen ja etu-ja takavalon polttimot korvasin led-polttimoilla.
Kampikammion huohotinletkun viilsin alapäästään mattopuukolla halki. Sen lisäksi laitoin sen suojaputkeen. Huohottimen yläpäätä ja samalla läppäkurkkua eristin umpisolumuovilla ajoviimasta eroon.
Moottoriin laitoin synteettiset 5W-40 öljyt ja keulaan 5W-synteettiset.
Lopputulos vaikuttaa käytettävyyden kannalta kohtuullisen hyvältä, katteet suojaa hyvin, valot ovat hyvät ja virtaa tuntuu riittävän kahvojen lisäksi myös vastusvehkeille ja visiiriin. Pyörän ulkonäköäkin on jo kommentoitu:" Miten hitossa sä onnistut aina pilaamaan nää pyöräs tälleen"! Pyörällä on nyt talvikeleissä ajettu lyhyempiä turauksia ja tuntuu toimivan. Varsinainen testiajo on tarkoitus suorittaa loppiaisena kun lupailee sopivaa keliäkin: Aamusta liikkeelle ja illaksi Ylitornioon, taitaa tulla siinä seittemänsataa kilometriä.
Re: Dakarista talvipyörä?
Mitä tuli Dakarin hinnaksi verojen,katsastuksen jälkeen jälkeen? Paljon on ajettuna km? Toi on ihan ok pyörä!
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
- Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R
Re: Dakarista talvipyörä?
Autovero oli 532,72 ja rekisteröintikatsastus 214,00 A-katsastuksessa. Kilometrejä pyörällä oli 26.000 ja nyt 12.000 enemmän (joista tän vuoden puolella reilut 5000 km) .pauli kirjoitti:Mitä tuli Dakarin hinnaksi verojen,katsastuksen jälkeen jälkeen? Paljon on ajettuna km? Toi on ihan ok pyörä!