Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Elo 19, 2019 7:06 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 4:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Viime talvena aloin miettimään edullisen spoorimopon hankintaa, jolla ajettaisiin pelkästään spooria ja ehkä hieman kesäenskaa. Etuna tässä olisi se että ns. ylimääräisen mopon voisi jättää kaverin tiluksille jossa lähin spoorikin sijaitsee, niin jäisi kärrillä kuljetukset pois ja kotonakin olisi pyörä jolla voisi ajella muita ajoja. Mopoon ei ole tarkoitus sijoittaa kovinkaan paljon rahaa, mutta siinämäärin kuitenkin, että alusta pitää olla kunnossa ja yleinen toimivuus siedettävällä tasolla.

Kovin aktiivisesti en ollut syksyn aikana etsinyt aihiota, mutta nettimotoa ja toria seurasin tasaisin väliajoin ja hinnat tuntuivan olevan pilvissä vanhemmillakin mopoilla ja varsinkin 2-tahtisilla jollaista olin alunperin ajatellut hankkia. Sitten ihan yllätten löytyi foorumin kautta osina myytävä otsikon mukainen huski, josta puuttui keula kokonaisuudessaan ja muutamia pisteosia, osina myynnin syynä oli kannen täystuho ja ropausmotivaation loppuminen. Moottorin alakerta oli kuitenkin remontoitu täydellisesti vain hieman ennen kansivauriota. Ostin sitten koko raadon itselleni ja alkuperäinen ajatus oli, että siitä saa hyvin osia toisiin projekteihin. Raatoa tutkittuani päätin kuitenkin laittaa sen kuntoon ja tehdä siitä sen spoorimopon. Lähtötilanne oli tämä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 4:47 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Huskista puuttui siis keula ja mulla sattui olemaan etujarrua vaille kokonainen showan keula, joten sitä aloitin sovittamaan paikoilleen. Ohjausakseli oli sorvattava laakerikaulojen kohdalta 1mm pienemmäksi ja samalla piti tehdä uusi kierre ohjauslaakerien kiristysmutterille.

Kuva

Ja pitihän se mutterikin tehdä, kuten myös soviteholkit etuakselille joka on Honda CR:stä ja etuvanne Suzuki RM:stä. Samassa kuvassa myös parhaat päivänsä nähnyt iskarin alapään laakeri.

Kuva

Ohjausakseli paikoillaan uusien ohjauslaakerien kera.

Kuva

Ohjauksen rajoitinta joutui hieman rälläköimään, jotta saisi kääntösädettä pienemmäksi.

Kuva

Kuva

Siinä keula paikoillaan.

Kuva

_________________
RikuRoiske


Viimeksi muokannut Roiske päivämäärä La Marras 26, 2016 9:01 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 5:19 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Moottorin osalta ainakin kansi on kokolailla entinen, tai vaatisi massiivista kunnostusta, kaikki venttiilit, kaksi ohjuria murtunut, kaikki seetit uusissa jne.

Kuva

Kuva

Kuva

Alakerta näyttäisi selvinneen kolarista, ainakin kiertokanki on suora, välyksetön ja pyörii takertelematta. Pieni riski tietysti on, että alapään laakeriin on jäänyt jotain jälkiä jotka ei vielä tunnu, mutta aiheuttaa ongelmia myöhemmin. Otan sen riskin ja seuraan alkaako sihtiin tulla hilettä.

Kuva

Tuohon on nyt hommattu ehjä käytetty kansi ja mäntä. Sylinterissä oli pieni jälki ihan yläreunassa, mutta männänrengas ei käy niin ylhäällä, joten saa kelvata toistaiseksi. Tiivisteet on vielä tulossa.

_________________
RikuRoiske


Viimeksi muokannut Roiske päivämäärä La Marras 26, 2016 9:03 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 7:55 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1805
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Vena vissiin poikennu? Viitsitkö laittaa katkospinnoista kuvaa?
Edit: nyt kun näkyy minunkin koneella kaikki kuvat niin tuo eka kysymys näyttää kovin tyhmältä :)


Viimeksi muokannut skuikka päivämäärä Su Marras 27, 2016 7:26 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 8:31 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Tuollahan ne romupöntön pohjalla vielä on, pitää kuvata jossain välissä. Tuo venttiilien katkeaminenhan on näissä tyyppivika, isompiin 450 ja 510 tuli juuri 2005 paksumpi vartiset venttiilit, mutta ilmeisesti näihin pieniin vasta myöhemmin. Oisko vasta 2008?? Jos tuon kannen päättää vielä kunnostaa, niin voisi samalla laittaa isompireikäiset ohjurit ja venttiilit samaa kaliberia.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 9:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Ei tainnu äsken kaikki kuvat näkyä, mutta nyt ainakin puhelimella näkyy, kun linkitin ne uudelleen.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 26, 2016 9:08 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Viestit: 904
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: KTM EXC 400 ja SE
Tuohan näyttää edistyvän melko paljon nopeammin kuin meikäläisen tallissa :D
Mielenkiintoista seurata mitä tästä vielä kuoriutuu. Taidanpa keskittyä ropaamaan Kantturan 701 Huskia :P

_________________
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 02, 2016 9:20 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 544
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Roiske kirjoitti:
Tuo venttiilien katkeaminenhan on näissä tyyppivika, isompiin 450 ja 510 tuli juuri 2005 paksumpi vartiset venttiilit, mutta ilmeisesti näihin pieniin vasta myöhemmin. Oisko vasta 2008??


2006 päivittyi 250:n kone suht isosti, mm kansi mäntä yms. 08 tuli ruisku ja punainen venakoppa (ja iso laturi) muttei juurikaan muuta.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2016 3:44 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Hsippe kirjoitti:
Roiske kirjoitti:
Tuo venttiilien katkeaminenhan on näissä tyyppivika, isompiin 450 ja 510 tuli juuri 2005 paksumpi vartiset venttiilit, mutta ilmeisesti näihin pieniin vasta myöhemmin. Oisko vasta 2008??


2006 päivittyi 250:n kone suht isosti, mm kansi mäntä yms. 08 tuli ruisku ja punainen venakoppa (ja iso laturi) muttei juurikaan muuta.


On ne venttiilit näköjään muuttunut paksummiksi tähän pikkumoottoriinkin 2005. Huomasin tämän tänään, kun tutkin tuota hankkimaani kantta joka on 2004. Käytin venttiilit irti ja ne näytti jo silmään sirommilta ja niinhän ne olikin. 2004 on varren paksuus 4,5mm ja 2005 mallissa 5mm. Muuten ois tänään saanu varmaan jo savut otettuu moottorista, mutta tuossa vanhemmassa kannessa on myös pienemmät 7,5mm venttiilinsäätöpalat, joita ei tietenkään tullu kannen mukana eikä mulla ole niitä yhtään. Uudempaan ois ollu täydellinen sarja. No onhan tuossa vielä muutakin puuhasteltavaa, joten ei sillä ajamaan ois vielä päässy kuitenkaan.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2016 10:12 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Etujarrua sai rakennella jonkin verran ja osia hommata sieltä sun täältä. Nyt kuitenkin on toimiva etujarru paikoillaan. Jarrulevyhän siihen oli ensin saatava. Hondan keulassa käytetään 240mm levyä, jollaista mulla ei tietenkään ollut. Vanne on suzuki rm:n ja siihen kävisi DR-Z:n takalevy joka olisi 240mm, mutta sellaistakaan ei ollut ylimääräistä. Yksi bilteman 250mm levy kuitenkin oli, joten päätin kokeilla sorvata sen pienemmäksi.

Kuva

Melko tiukkaa tavaraa se oli, mutta onnistui kuitenkin.

Kuva

Jarrusatulaksi tuohon käy lähes kautta linjan kaikki Hondan ja Suzukin Nissin satulat, joten sitä ei ollut mitenkään hankalaa löytää. Pääsylinteri on joku AJP ja jarruletkuksi tuli Suzukin orkkis kumiletku.

Linkun laakerit oli ihme kyllä kunnossa, joten niille riitti pelkkä puhdistus ja rasvaus, iskarin alapään laakeri tuli uusi. Rasvanipat oli laitettu jo aiemmin. Swingin laakerit sai vielä elvytettyä vaikka olivat hieman päässeet kuivaksi menemään.

Kuva

Takavanteesta oli yksi pinna poikki tyvestä ja toinen vääntynyt, niille löytyi vastaavat uudet pinnat.

Kuva

_________________
RikuRoiske


Viimeksi muokannut Roiske päivämäärä Su Joulu 04, 2016 11:07 pm, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Joulu 04, 2016 10:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Moottori aiheinen palapeli.

Kuva

Kuva

Tällä hetkellä moottori on venttiilinsäätöpaloja ja nokkien asennusta vaille valmis.

Kuva


Edit. Melko työlästä linkittää näitä kuvia google valokuvista, kun osa kuvista vaihtaa osoitetta vaikka ne ois jo albumissa eikä järjestystäkään ole muutettu. Varmaan pitää jatkossa antaa kuvien "asettua" vuorokauden verran, jos osoitteet pysyisi samoina sitten.

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 06, 2016 4:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Moottori on paikoillaan rungossa. Sähköjohtoja oli irrallaan ja niitä piti selvitellä vähän aikaa, mutta lopulta sain startinkin toimimaan. Kaasarille tein vain puhdistuksen ja tsekkasin, että neulaventtiili toimii ja pitää.

Kuva

Lähtihän se käymäänkin, mutta tämä oli vaan pieni kokeilu, koska jäähdytysnesteet ei pysy sisällä. Vesipumpun ja kannen välisessä mutkaletkussa on reikä, joten sen joutuu vielä uusimaan ennen suurempia lämmityskäyttöjä.

Kuva

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 06, 2016 5:01 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Viestit: 904
Paikkakunta: Muurame
Pyörä: KTM EXC 400 ja SE
Olikos niissä osalaatikoissa toiset letkut, vai muistanko väärin ?

_________________
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 06, 2016 7:51 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Oli siellä joitakin letkuja, mutta tuota mutkapätkää en löytänyt toista. Takahaarukanakselin mutteria en myöskään löytänyt, en tiedä hävitinkö sen itse kun haarukka oli kuitenkin paikoillaan mulle tullessa. Miljoonalaatikosta kuitenkin löytyi oikeanlainen mutteri, joten sen suhteen ei hätää. Ja niinkuin kaikissa kunnon remonteissa tuppaa käymään, niin tästäkin on jäämässä ylimääräisiä osia :lol:

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 12, 2016 9:45 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Viestit: 1281
Pyörä: Suzuki DR800S, Suzuki DR-Z 400S
Renkaat tuli satapiikiltä ja laitoin ne vanteille.

Kuva

Takarenkaan asennuksesta seurasi välitys- ja ketjuongelma. Tuossa oli paikoillaan 13/46 välitykset, jolloin ketjutkin on melko lyhyet. Näilläkin välityksillä ja ketjun mitalla ottaa nastat kiinni tuohon suojamuoviin. Mukana tuli 51 piikkinen takaratas, joka pitäisi saada paikoilleen, niin joutuu hankkimaan pidemmät ketjut. Tällä ei kuitenkaan tarvitse huippunopeuksia ajella, niin lyhyemmät välitykset helpottaa elämää spoorissa.

Kuva

Ajoin pienen testilenkin ja otin kuvan päivän valossa. Takajarrupolkimessa on kauhea välys, niin se ei ollut tuossa edes paikoillaan, etujarru kuitenkin toimi hyvin. Vielähän siinä ois monenlaista pikku sipistelyä, mutta lähiaikoina varmaan pääsee oikeasti ajamaan.

Kuva

_________________
RikuRoiske


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com