KTM 350 2T -89
Valvoja: Moderaattorit
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
KTM 350 2T -89
Otsikon mukainen peli tuli juhannuksen jälkeen haettua pitkällisen harkinnan jälkeen. Sehän on tainnut olla täällä myynnissä jo viime vuoden puolelta asti ja maaliskuun lopulla kävin sitä jo kokeilemassa.
Mutta nyt siis kotipihalla:
Nyt on siis kaks samanikäistä mutta niin kovin erilaiset enskat tallissa:
Vielä ei ole kuin yks kunnon lenkki kotarilla takana ja vaatiihaan tuo aika tavalla totuttautumista kun kakstahtikokemukset on hankittu aiemmin mopoikäsenä ja tuossa on tuota voimaa vähän eri tavalla ja se ei tuu mitenkään erityisen sivistyneesti ulos.
Sinällään tuo on valoja lukuunottamatta ihan iskussa mutta toki pitää herkistellä ja säätää vähän itselle sopivaksi.
Ihan ekaks täytyy vaihtaa noi dualsport kumit johonki only sport malleihin ku ei tällä montaa kilsaa viitti asvalttii ajella ja sit ruveta ihmettelee sähköjä.
Niistä tulee varmasti vielä kyssäreitä ku edellinen akuton menopeli oli Suzuki S.
Ekaks oikeeks enskaksihan tuossa ei ole mitään järkee mutta joku tuossa vanhassa vaan viehättää.
No enskapolkuja tässä ei oo ees liki mutta ohan tuossa pien mettätilkku heti takapihalla ja mettäautoteitä vaikka kuinka.
Mutta hauska toi on ja Vekarajärvelle on ilmoittauduttu.
Vakuutuskin oli varsin kohtuullinen, 310e vuos ihan 20% lähtöbonuksilla.
Mutta nyt siis kotipihalla:
Nyt on siis kaks samanikäistä mutta niin kovin erilaiset enskat tallissa:
Vielä ei ole kuin yks kunnon lenkki kotarilla takana ja vaatiihaan tuo aika tavalla totuttautumista kun kakstahtikokemukset on hankittu aiemmin mopoikäsenä ja tuossa on tuota voimaa vähän eri tavalla ja se ei tuu mitenkään erityisen sivistyneesti ulos.
Sinällään tuo on valoja lukuunottamatta ihan iskussa mutta toki pitää herkistellä ja säätää vähän itselle sopivaksi.
Ihan ekaks täytyy vaihtaa noi dualsport kumit johonki only sport malleihin ku ei tällä montaa kilsaa viitti asvalttii ajella ja sit ruveta ihmettelee sähköjä.
Niistä tulee varmasti vielä kyssäreitä ku edellinen akuton menopeli oli Suzuki S.
Ekaks oikeeks enskaksihan tuossa ei ole mitään järkee mutta joku tuossa vanhassa vaan viehättää.
No enskapolkuja tässä ei oo ees liki mutta ohan tuossa pien mettätilkku heti takapihalla ja mettäautoteitä vaikka kuinka.
Mutta hauska toi on ja Vekarajärvelle on ilmoittauduttu.
Vakuutuskin oli varsin kohtuullinen, 310e vuos ihan 20% lähtöbonuksilla.
Viimeksi muokannut t.t.tammi, La Joulu 26, 2015 12:40 pm. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Ja historiasta on tietoo tuon verran mitä myynti-ilmossa kerrottiin.
Myynnissä valkokilpinen KTM 350 GS vuodelta 1989. Vaikka pyörä on jo vanha niin se ei ole mikään kiertopalkinto, minä olen ajanut sillä kesästä 1990. Säilytystilan rajat tulivat vastaan ja mopo pitää laittaa myyntiin. Tästä joku saa räyhäpyörän nakkarille tai kevyen (107 kg) tielaillisen soralingon. Voi sillä tietysti oikeaa enskaakin ajaa jos haluaa.
Ajoin 350:llä enskaa kevääseen 2012, uuden pyörän ostoon asti jonka jälkeen modasin Kotarin tieliikenteeseen ja ajoin sillä kesällä 2012 muutaman sata kilometriä. Kokonaistuntimäärästä ei ole tietoa (ei tuntimittaria) mutta veikkaus on noin 300 h. Pyörä oli lähes ajamatta keväästä 1993 kevääseen 2009 jolloin aktiiviajot alkoivat uudestaan. Keväällä 2013 ostin tiekäyttöön valkokilpinelarin ja tänä kesänä en sitten ole työntänyt Kotaria ulos tallista.
Pyörässä on kiinni (tai mukana) paljon uusia osia:
Eturengas Kenda
Takarengas Kenda
Etuketjuratas
Takaketjuratas
Ketjut
Ohjaustanko
Tupet
Käsisuojat
Valo-vilkkukytkin
Vilkut
Satulan päällinen
Ilmanohjainmuovit oikea ja vasen
Kytkinvaijeri
Mäntä (uusi, mukana)
Keuhkoläppä (uusi, mukana)
Uudet villat putkessa
Rekisterikilpi
Yhteenlaskien uusia / 250 km ajettuja osia pyörässä on yli 800 € arvosta.
Manuaalin mukaan tehoa on 53 hv, totuus löytyy tietenkin rekisteriotteesta jossa lukee 12 kW (= saa ajaa vanhallakin pikku A:lla). Ihmeen hyvin tämä 12 kW kuitenkin käytännössä riittää, pyörä kulkee jääradalla tasatahtia uusien 450 cc enskojen kanssa. Uutena pyörä keuli asfaltilla pelkällä kaasulla ykkösellä, kakkosella, kolmosella ja nelosella. Vitosella piti auttaa kytkimellä ja nykäisyllä. Soralla sutii noin 80 vauhtiin (eli sen 4...5 sekuntia). Männän vaihto alkaa olla käsillä kun mopon saa polkaistua käyntiin satulassa istuen (= ei tarvi hyppypolkaisua) mutta mäntähän on paketissa mukana.
Pyörästä näkyy että sillä on ajettu maastossa. Remppaa en ole juuri tehnyt, huoltoa sensijaan olen. Moottorin lohko on sama kuin 500 cc pyörässä ja kun tehon käyttö on ehkä ollut piikin puolikaasua vastaavaa, tai vähäisempää, niin mitoitusarvoihin verrattuna alakerta ja vaihteisto on ollut osapuilleen 1/8 kuormalla. Kytkin toimii niinkuin se 80-luvun pyörissä toimii (vapaa löytyy vain kun pyörä liikkuu tai moottori ei käy) mutta vaatii kohtapuoliin uudet levyt. Osia saa esim. Motopalvelusta Orimattilasta tai jos sieltä ei löydy niin Andre Horwath myy osia vanhoihin Kotareihin (KTMklassiker http://www.enduroklassiker.at).
Vesipumppu on uusittu muutama vuosi sitten, etujarrulevy uusittu kerran. Haarukan linkun laakerit on uusitttu ja rasvattu (rasvanipat). Valot eivät toimi, aloitin uuden johdotuksen teon edellistalvena mutta homma on yhä kesken. Virtapää on kunnossa. Pyörän mukana tulee alkuperäinen moottorin huoltomanuaali ja kopiot GS250 -89 varaosalistoista sekä sekalaista osaa.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Jätkän skootterin sähköjä ihmetelles oli vähän aikaa ihmetellä omaaki.
Tuollaista löyty muovien alta
Staattorilta tulee kaks keltaista johtoo ja yks sininen.
Keltaset on ilmeisesti plussaa, toinen ajovalol ja toinen muille valoille?
Onkohan noilla keskenään eroa?
Sininen muuttuu ruskeaksi ja on ilmeisesti miinus?
Tuolla on kaks regulaattoria joihin tulee kaks johtoo, keltane ja ruskee. Tulevat varmaan siis kyseiseen piiriin samoihin väreihin kiinni?
Takavalo on kyl sit nii nätti
Tuollaista löyty muovien alta
Staattorilta tulee kaks keltaista johtoo ja yks sininen.
Keltaset on ilmeisesti plussaa, toinen ajovalol ja toinen muille valoille?
Onkohan noilla keskenään eroa?
Sininen muuttuu ruskeaksi ja on ilmeisesti miinus?
Tuolla on kaks regulaattoria joihin tulee kaks johtoo, keltane ja ruskee. Tulevat varmaan siis kyseiseen piiriin samoihin väreihin kiinni?
Takavalo on kyl sit nii nätti
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Eikai staattorilta tasasähköä tule?
Ootko mitannut/löytyykö kuvat miten käämit on kytketty?
Ootko mitannut/löytyykö kuvat miten käämit on kytketty?
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Juu, ei kai tuu tasasähköö suoraan mut regulaattorin kytkemisen jälkeen kaiketi tulee?
EXC:n kaavio osuu lähimpään mitä vermei ja johtoi mopost löytyy
EXC:n kaavio osuu lähimpään mitä vermei ja johtoi mopost löytyy
-
- Viestit: 2094
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Ei kai valot tasavirtaa vaadi? Eikö tommoisessa pyörässä kaikki sähköt ole vaihtovirtaa?
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2642
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Tai sitten ei, jos ovat vain reguja ilman tasasuuntausta...
Eikä tuossa kuvassa mitään tasasähköä vaativaa näy...
Eikä tuossa kuvassa mitään tasasähköä vaativaa näy...
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Sulla oli halvempi vakuutus kuin mulla, mul oli 348,20 ja onhan näissä vanhoissa 2t vehkeissä oma tunnelmansa, minä en osais ees ajaa nelarilla enää kun aina käskenyt 2t vehkeitä
Yksinäinen Susi
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Voe helevettiläinen . Että pitikin lukea tää sun juttus Teemu. Kaveril olis toimintakuntoinen cr500 . Täytyy varmaan käyä kyselemäs et tartteekohan ko. herra Hondaa enää. No cr Hondaa ei kilpiin saa mut vois olla lusti vehe ajella sängellä ,jäällä jne.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Eiku Mika hakee pois.
Perheen mennessä nukkuun kerkesin vähä ihmettelee lisää
Laakerit oli vähä kuivan olosii, pitää tutkii saako rasvattuu vai joutuuko ettiin uudet. Vielä ei vaikuttanut olevan väljää.
Paksut sisäkumit meni kans ostoslistalle.
Ja tosiaan taitaa olla pelkkää vaihtosähköö tarjolla, eipä tullu mieleen ku aina noit akullisii vaa ropannu. Ny näyttää kaaviokin järkevämmältä.
Alkuperäsessä johtosarjassa keltaset johdot yhdistyy niin eipä tarvii niitäkään ihmetellä sen enempää.
Kaasuki rupes pienellä herkistelyllä palauttaan, kahvassa näytti olevan cross ja enduro-moodi.
Perheen mennessä nukkuun kerkesin vähä ihmettelee lisää
Laakerit oli vähä kuivan olosii, pitää tutkii saako rasvattuu vai joutuuko ettiin uudet. Vielä ei vaikuttanut olevan väljää.
Paksut sisäkumit meni kans ostoslistalle.
Ja tosiaan taitaa olla pelkkää vaihtosähköö tarjolla, eipä tullu mieleen ku aina noit akullisii vaa ropannu. Ny näyttää kaaviokin järkevämmältä.
Alkuperäsessä johtosarjassa keltaset johdot yhdistyy niin eipä tarvii niitäkään ihmetellä sen enempää.
Kaasuki rupes pienellä herkistelyllä palauttaan, kahvassa näytti olevan cross ja enduro-moodi.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Valot toimii sittenki.
Myös takavalo toimii mutta jarruvalokytkin on sökö ku ei syttyny.
Renkaat vaihtu kaverin kanssa. Taakse uus unicross ja eteen kohtalainen biltsu. Molempiin uudet misukan UHD:t.
Valokytkimenä uuden EXC:n CEV ja muistiks että
Keltane on IN
Vihree lyhyt
Sinine pitkä
valkone parkki
Vilkut sit joku kerta...
Oliskos hyvii ehdotuksii millasen pussukan tonne satulan taakse vois laittaa? Ei tarvii ku vähän työkaluja mahtuu. Ja kohtuu hintane tietty.
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Tiedä onko hyvä ehdotus mutta:
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 078000-2-2
Etullinen pikkulaukku
ja toisaalta isompi mutta ei niin edullinen enää...
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 8112978000
Olisi oikeaa merkkiä
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 078000-2-2
Etullinen pikkulaukku
ja toisaalta isompi mutta ei niin edullinen enää...
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... 8112978000
Olisi oikeaa merkkiä
antti
-
- Viestit: 496
- Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 3:32 pm
- Pyörä: suzuki
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Tuo ikäisessä ajan henkeen sopiva.
Tässä 1977 mallisen laitteen alkuperäinen laukku.
Tässä 1977 mallisen laitteen alkuperäinen laukku.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM 350 2T -89 ylläpitoo...
Nahkapussukka tosiaa sopeis tyyliin.
Ja kiitti vinkeistä.
Ja kiitti vinkeistä.