Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ma Elo 19, 2019 6:27 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Heinä 07, 2016 12:18 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Muutama Uraan pätkä Rovajärveltä ja muuten tylsää kairan hiekka ja sorateitä, tylsää videolla mutta ei suinkaan pyöränselässä. Murkina House Band vastaa muusikillisesta annista...
https://www.youtube.com/watch?v=DG6MUjk ... e=youtu.be

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 09, 2016 11:06 am 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 237
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Yamaha WR250R -10
Parin viikon päästä mulla samantyyppinen reissu tiedossa, tosin vedän pyörän kärryllä Kuusamon tasolle.
Onko kuvassa pyörästä riisuttu matkavarusteita ? Itsellä niitä tuntuu kertyvän niin paljon että hirvittää. Missä on teltta, makuupussi, työkaluja, vaihtovaatteet, sadekamat, vesipullot, ruokavehkeet jne ?
Vai olitko yöt kattojen alla ?
Mukava reissuvideo, nyt kuumottaa ja odotuttaa vielä enemmän.
-Lauri


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Heinä 09, 2016 12:37 pm 

Liittynyt: Pe Tammi 29, 2016 2:09 pm
Viestit: 208
Pyörä: kotari
ATC kirjoitti:
Muutama Uraan pätkä Rovajärveltä ja muuten tylsää kairan hiekka ja sorateitä, tylsää videolla mutta ei suinkaan pyöränselässä. Murkina House Band vastaa muusikillisesta annista...
https://www.youtube.com/watch?v=DG6MUjk ... e=youtu.be


Ei ole tylsää pätkää, mukavaa maisemien vaihtelua.

Ainoa, että itse kuuntelisin mieluummin sitä moottorin ääntä ja muita kilinoita ja kolinoita sekä tuulen kohinaa kuin taustamusiikkia. Musiikissa ei ole mitään vikaa siis.

_________________
Pyörät: -18 exc450, -14 exc250&300, -13 yz450f, -12 exc300, -03 CR250R, -01 kx125


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 10, 2016 1:45 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
LateK kirjoitti:
Parin viikon päästä mulla samantyyppinen reissu tiedossa, tosin vedän pyörän kärryllä Kuusamon tasolle.
Onko kuvassa pyörästä riisuttu matkavarusteita ? Itsellä niitä tuntuu kertyvän niin paljon että hirvittää. Missä on teltta, makuupussi, työkaluja, vaihtovaatteet, sadekamat, vesipullot, ruokavehkeet jne ?
Vai olitko yöt kattojen alla ?
Mukava reissuvideo, nyt kuumottaa ja odotuttaa vielä enemmän.
-Lauri


Kyllä ne kaikki mahtui tuohon pieneen Wolfmanin satulalaukkuun joka oli mukana koko ajan paitti pari päivää Raajärvellä ja Tulppiossa kun majoituin samaan paikkaan kahdeksi yöksi noissa paikoissa. Telttaa en kuskaan vaan varaan majoitukset katon alta mistä halvimmalla/mieluisan vaan saan. Vaihtoalusasuja on yksi kuten sukkaparejakin (niitä saa tarvittaessa hankittua reissussa uusia edullisesti) ja joka ilta huljautan kevyesti toiset puhtaaksi. Väliasu ei vie paljoa tilaa kun se on merinovilla/outlast Halvarssonilta ja sadeasun korvaa Rukan kalvopuku ja lisänä kunnon tuuletuksilla oleva Klimin kuoritakki jota voi pitää myös iltaisin t-paidan ja tuulipuvun housujen kanssa, kevyet tennarit kulkee jalkineina ja muita vapaa-ajan vaatteita en ota mukaan. Työkalut on ripoteltu ympäri pyörää ja suurin osa tuossa takana lokasuojan päällä olevassa työkalulaukussa. Vesipulloa en tarvitse kun kunnollinen juomareppu toimii paremmin minun käytössä. Motoristin ensiapulaukku ja henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet menee pieneen tilaan ja kaikki on tuossa wolfmanissa kuvassa paikallaan. Ruokailen aamupalan ja illallisen aina jossakin ruokapaikassa, päivällä juon vettä ja nautin jonkun proteiinipatukan/minisalamin sekä kahvin jos sattuu kahvipaikka kohdalle.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 10, 2016 6:38 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 237
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Yamaha WR250R -10
Kiitos, tuossa tulikin jo monta hyvää esimerkkiä mietintään, tää on mulla tällaista aloittelijan arvuuttelua että mitähän siellä matkalla tarvii.
Kehtaatko laittaa listaa työkaluista mitä "kannat" mukana, onko esim sisäkumi, paikat vai paikkapullo matkassa?
-Lauri


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 10, 2016 9:12 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Osan työkaluista ole kiinnittänyt pyörään vanhoilla etumaskin kumeilla. Niissä kulkee mukana rengasraudat, leterman, osco ketjurasvarin täyttöpullo ja taskulamppu sekä muutama nippuside. Näin ne ovat nopeasti saatavilla jos tarvitsen. Työkalulaukussa renkaan paikkavehkeet, painepulloja ja pumppu, hussen oma työkalusarja sisältää tärkeimmät vääntökalut, varatulppa ja ketjuliitin sekä myrskytulitikut. Työhanskat ja pikku rätti puhistushommiin, nuo kuminauhat pitää hussen työkalupaketin kasassa.
Juomarepussa pidän väliasun paidan sekä Klimin kuoritakin nopeaan vaatetuksen muokkaamiseen, sinne menee vielä vaikka makkarapaketti ym jos haluan päivällä pitää pidemmän tauon.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 4:42 pm 

Liittynyt: Ke Touko 06, 2015 8:59 pm
Viestit: 101
Paikkakunta: Salo
Pyörä: SuzukiPE175/ KTM300EXC/ YamahaXT600 x2
Ihastelinkin Raajärvellä tuota sinun rengasrautojen ym. kiinitystapaa. Mietinkin idean kopsaamista, saisin itsekkin jammun työkalupakkia vähän tyhjennettyä, jos laittaisin rengasraudat johonkin vastaavalla tavalla. Kiitti vielä mukavasta ajoseurasta Uraalla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 13, 2016 10:17 pm 

Liittynyt: Su Syys 07, 2008 2:56 pm
Viestit: 237
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: Yamaha WR250R -10
Wanhalla hyviä vinkkejä, meni toteutukseen tuollaiset lampunpidinkumilenksutelineet. Laitoin väliaikaisen Oscon toiselle puolelle ja rengasraudat toiselle.
Kiitos
-Lauri


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2016 12:18 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Jartsan kanssa olisi ollut kiva ajella vaikka pidempäänkin, harmi että oli meillä etukäteen jo suunnitelmat joihin se ei taipunut. Kiitos kuitenkin hyvästä ajoseurasta ne päivät jotka yhdessä huristeltiin kairoissa ja poristiin Mainarissa ja ensi vuonna uudestaan jos eletään :D
Mielikuvitus ja kattava romulaatikko on tarpeen kun yrittää selvitä pienillä säilytystiloilla seikkailupyörässä. Hyvä jos voi samalla antaa "pirkkavinkkejä" muidenkin tarpeisiin kun on niitä itsekin täältä foorumilta tullut kerättyä. :lol:

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Syys 12, 2016 11:58 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1839
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Lähtenyt tässä pientä pohdintaa pyörimään näiden kevyiden vehkeiden ympärillä tämän ATC:n projektin johdosta. Mitenkähän usein esim. tässä Hussen 450 -mallissa pitää moottorin hiluja vaihdella ja/tai säädellä? Öljynvaihtohommat ei näissä ole mielestäni se kupletin juoni vaan se, jos koneeseen pitää vaihdella osia esim. 80h kohdalla vaikkapa ventiilinjouset tms tai säätää ventiilileitä tms. Öljynvaihto toki on ongelma, jos ei matkan päältä löydy sopivaa öljyä - mukana ei viitsis vaihtoöljyjä kuskata.

Valaiskaa pimeässä hortoilevan tietä oi asiantuntijat.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2016 8:09 pm 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Meidän safaripyöriin enää vaihdella mitään moottoriosia, ennen vaihdettiin männät ja jakoketjut 100h, sitten muutettiin aika 200h mutta kun osat oli aina uudenväärtejä niin siitä luovuttiin. Yhdestä 350 mallista on startti hajonnu mutta muuten ei ole tarvinnut kuin öljynvaihtoja. Minun pyörässä nyt 100h rikki ja hieman vajaa 7000km ja ventytilejä ei ole tarvinnut säätää, tarkistin 10h, 50h ja 100h ja seuraavan kerran tarkistan 200h, ei niitä turhaan kannata tarkistella kun safarivehkeistäkään ei huollon poikien mukaan ole koskaan tarvinnut säätää kun tarkisteltu on 50h välein.
Öljyä saa ihan joka paikasta joten turha on mukana raahata, vaihdonkin voi hoitaa liki jokaisen huoltsikan pihalla kun pyytää vaan jäteöljyastian. Minun reissussa vaihdot oli 1500km ja 2010km joten ei niitä päntiönnään tarvitse vaihdella. Ilmanputsarilla olisi helposti ajanyt sen 3500km jos vaan olisi välillä joku ilta pessyt sen kokkihatun.
Tarkoitus on ajaa vähintään 300h tekemättä yhtikäs mitään ja sitten mittaan jakoketjun ja ehkä sen vaihdankin mutta männällä ja vaivillä mennään varmaan se 400h.
Lainaus..
Oulu-Vaala-Oulu-Ranua-Raajärvi-Tepsa-Levi-Pokka-Kelontekemä-Saariselkä-Lokka-Tulppio-Savukoski-Kemijärvi-Raajärvi(2pv)-Kemijärvi-Tulppio (2pv)-Tuntsa-Salla-Kuusamo-Pudasjärvi-Oulu
3560km ja 11 päivää.
Pyörä oli hyvä ajaa reissupainossa, toimi täysin moitteetta ja mitään ongelmia ei ollut. Penkki vaatii parin päivän totuttelun kuten muissakin pyörissä. Muutosten myöstä ajoasento on levollinen sekä istuen että seisten ja auttaa jaksamaan pitkiä ajopäiviä. Kahvanlämmittimiä käytin kun ajoin yhden päivän vesisateessa ja siunasin samalla etukatteen antamaa tuulensuojaa.
Raajärvellä (1550km/26h) vaihdoin öljyt moottoriin, en suodatinta. Öljyt olivat silmämääräisesti hyvät ja niillä olisi huoletta voinut jatkaa ajamista, pohjapropun magneetissa ei ollut metallia.
Myöhemmin vaihdoin ilmansuodattimen (n.2000km) ja sen vanhan suodattimen moni arvioi Uraalla uudeksi, oli niin puhdas kun käytän sitä "kokkilakkia"
Tänään huolsin pyörän (2010km/33h) vaihdoin öljyt sekä kaikki suodattimet. Motormanin huoltomiesten kanssa tutkittiin öljyä ja kaikki olimme sitä mieltä että niillä voisi hyvin jatkaa ajamista, propun magneetti oli puhdas.
Vaihdoin myös ilman suodattimen uuteen ja taas vanha oli puhdas, "kokkilakki" toki likainen ja sen pesin ennen asennusta uuden suodattimen päälle.
Puolet retkestä ajelin yksin ja loput eri ajokavereiden kanssa. Matkavauhti metsäautoteillä oli maltillinen ja kunnosta riippuen 60-70km/h 5 vaihteella ja huonoimmilla sitten tosi hiljaakin, yksin ajaessa ajoin hieman reippaammin kuin porukka-ajossa mutta en hurjastellut.
Kulutus oli alle 4,5 koko reissun ja alin hieman alle 4l/100km. 20l tankki poisti polttoainehuolet vaikka pohjoisen kairoissa liikuinkin.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Syys 13, 2016 8:32 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Viestit: 7151
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Pyörä: T7
Se on meinaan just noin kisakoneen kanssa adventure käytössä, rasitukset on paljon pienemmät ja huoltovälit pitempiä.

Aika hyvällä keskinopeudella on Husse edennyt, ihan turha jatkossa puhua rauhallisesta ajamisesta sekä pienistä nopeuksista :lol:

_________________
Kylätason kurapyöräilijä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Syys 16, 2016 12:42 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1839
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Kiitos vastauksista. Pitää jatkaa suunnittelua ja jossain vaiheessa tehdä ratkaisua, missä muodossa tallista vähenee kalustoa. Voi olla, että kaksi mopoa (kasisatku ja ktm) vaihtuu yhteen.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Loka 13, 2016 11:10 am 
Avatar

Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Viestit: 2314
Paikkakunta: Oulunseutu
Pyörä: HP2E-KLX250S
Eilen kävin katsomassa uutta 500 six Kottaraista ja huomasin saman kuin Hussenkin kohdalla. Jo noista rakentelisin rallytyyppisen seikkailupuyörän niin miten tankin saisi sovitettua siististi. Sivumuovit jatkuu eteen ja peittää tankin joten jonkinlaista muutosta niihinkin pitäisi suunnitella. Toki nykyiseen olen tyytyväinen ja uudistukset ei ole mielestäni vieneet kestävyyttä/toimivuutta ja muutettavuutta yhtään eteenpäin joten vaihtotarvetta ei ilmennyt.

_________________
Weteraani kurapyöräilijä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Loka 14, 2016 9:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Viestit: 1839
Paikkakunta: Upper Sawo
Pyörä: Bao Mao + 501
Tuota 500 Sixiä oon miettiny itsekin safarimopoksi varusteltuna. Pitäs vaan jossain päästä ajamaan sillä enskapolkua, jotta tietäis, miten kankea se on siinä hommassa. Ei vaan tunnu olevan enää missään koeajomopoja säällisen matkan päässä.

_________________
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 88 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com