Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Kesä 02, 2020 6:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 4:49 am 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Eli tällainen mielennyrjähdys iski.. Ei tässä varmaan paljoakaan järkeä ole, mutta kyselään viisaammilta, että mitä pitäisi tehdä ja kuinka paljon tulisi projekti maksamaan, jos haluaisi muuttaa otsikossa mainitun pyörän pidempikestoiseen maastoajoon soveltuvaksi? Vaikkei siinä mitään järkeä ehkä rahallisesti olekaan, niin periaatteessa olisin valmis laittamaan moiseen hullutukseen 1500-2000 euroa. Pyörä on vähän ajettu, säännöllisesti huollettu ja todella vähillä ajotunneilla (yhteensä noin 150h pääasiassa motocross ajoa) ja ulkoisesti todella hyvässä kunnossa.

Eli ajoa pitäisi saada rauhallisemmaksi ja käyttötunteja pidemmäksi. Sinänsä ei haittaa, vaikkei muutostöiden jälkeen kaikkia tehoja saisikaan ulosmitattua, sillä sitä pyörässä on minun tarpeisiin jo liikaakin. Toiveena olisi, että pidennetyn viikonlopun maastoreissun pystyisi tekemään ilman öljynvaihtoa., joka varmaankin vaatisi isomman öljysäiliön? Kierroksia pitäisi nyt alkuun saada maltillisemmaksi. Neuvokaa, mistä pitäisi aloittaa ja mitä kaikkea lähteä vaihtamaan? En ole itse mikään mekaanikko jumalan armosta, mutta eräs rasvanäppi kaveri (tosin tuntee autot paremmin kuin pyörät) on lupautunut lähtemään projektiin mukaan ns. viinapalkalla :D

Sähköstartti ei ole pakollinen, mutta valot tuohon täytyisi saada kiinni, koska joskus ajopäivä venähtää sen verran pitkäksi, että valolle on jo tarvetta. Onko mikään noista kevyistä led-valo systeemeistä kelvollinen? Niin, ymmnärrän ja hyväksyn että tarvittavilla muutoksilla pyörän paino pakostakin nousee, mutta tarpeettomasti en haluaisi kasvattaa pyörän painoa, koska keveydessähän osa pyörän viehätyksestä piileekin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 9:10 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1675
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Eihän tuossa mitään järkeä ole mutta onhan se mahdollista :) Itselläni on vanahasta Hondan 2T 250CC krossista muunnettu yleismetsähöntsäpyörä. Enduroksi sitä ei voi kuitenkaan kutsua koska siinä ei ole kaikkia endurosääntöjen vaatimia varusteita kuten vilkkuja, takavaloa, sivutukea jne. ym.

Krossissa on lähtökohtaisesti liian räväkkä moottori sekä kova iskunvaimennus rauhalliseen metsässä ajeluun. Painavammalla vauhtipyörällä saa moottorin luonnetta muutettua hiukan jouhevammaksi. Enemmän alavääntöä antavalla nokka-akselilla voisi nelitahtikonetta myös rauhoittaa. Iskunvaimentimien uudelleen "simmityksellä" asiantuntevalla pajalla taas alustan saa miellyttävämmäksi. Valot krossiin saa vaihtamalla alkuperäisen staattorin sellaiseen mikä tuottaa sähköä myös valoille sytytyksen lisäksi. Tasasuuntaaja sekä akku tarvitaan myös varsinkin ledivaloille jotka eivät yleensä toimi vaihtosähköllä. Markkinoilta löytyy tosin ainakin yksi vetomiesten käyttämä ledi jonka saa tomimaan myös vaihtosähköllä http://www.tyovalot.fi/product/538/enduro-led-60w-5400-lm-ajovalo-customkeila-endurospecial Bensatankki on myös krosseissa varsin vaatimattoman kokoinen joten sen päivittäminen isompaan on myös lähes välttämätöntä. Öljytilavudesta en niinkään olis niin huolissaan, jos haluaa niin öljynjäähdyttimen asentaminen pidentää öljyn käyttöikää ja lisää hieman tilavuutta. Viikonlopun reissun heittää varmasti myös vakio öljytilavuudella, ajo on varmasti kuitenkin rauhallisempaa kuin kilpakrossissa. Tuosta vanhemmasta CRF Hondasta on olemassa myös X-malli joka on valmiiksi tehty enemmän metsäpolulle sopivakisi. En ole asiantuntuntija mutta muistan jostain lukeneeni että siinä on ainakin erilainen nokka-akseli. pienemmät venttiilit, erilainen sytytyskäyrä ja pakoputkisto joilla koneen luonnetta on muutettu..

Tästä aiheesta krossin muuttamisesta enskaksi on ollut aikaisemminkin puhetta foorumilla ja lopputulema on yleensä ollut että jopa halvemmalla tai ainakin pirusti helpommalla pääsee kun ostaa valmiin enduron jonka voi myös rekisteröidä tieliikenteeseen. Liikennevakuutushan noissa kilvettömissä harrastepeleissäkin on oltava ja nykyään kilvettömän ympärivuotinen liikennevakuutus maksaa tuhannesta eurosta ylöspäin :shock:

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 10:33 am 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1565
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Mulla oli -04 450Crf enskakäytössä. Alusta laitettu, 18" takavanne ja Rekluse.

Tuo Rekluse rauhoittaa aika paljon pyörää, joten ei ryntäile vahingossa niin paljon.
Endurospesiaali on hyvä valo hämärähommiin, mutta kevyt se ei ole.
Siltikin laittaisin sen ja voimakkaamman virtapään.
Sivujalkakin helpottaa elämää reissuillessa.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 10:52 am 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Dominator kirjoitti:
Eihän tuossa mitään järkeä ole mutta onhan se mahdollista :)

...Tästä aiheesta krossin muuttamisesta enskaksi on ollut aikaisemminkin puhetta foorumilla ja lopputulema on yleensä ollut että jopa halvemmalla tai ainakin pirusti helpommalla pääsee kun ostaa valmiin enduron jonka voi myös rekisteröidä tieliikenteeseen...


Kiitoksia Dominator vastauksesta, highest respect! Jos on tarkempaa vinkkiä itse osasarjoista, mitä kannattaisi alkaa tilailemaan ja mistä, niin tänne vaan linkkiä!

Eipä tullut tällaiselle peukalo keskellä kämmentä olevalle epä-kesko-mekaanikolle edes mieleen tuo öljynjäähdyttimen asentaminen. Se tuntuu juurikin oikeanlaiselta ratkaisulta tähän tarpeeseen. Onko vinkkejä mistä isompia bensatankkeja (pyörään ja malliin sopivia) kannattaisi alkaa metsästämään? Tuo valovinkki oli loistava, menee vaihtoon toiseenkiin pyörääni, jossa nykyinen keulavalo painaa varmasti noin "satakiloa" (vähän lapinlisää..).

Tiedän, että tässä projektissa ei ole kerrassaan mitään järkeä ajallisesti tai rahallisesti, mutta saa kai sitä ihmisellä harrastuksia saa olla. On tämä silti halvempaa kuin tyttökaverin pito, vaimosta (tai molemmista yhtäaikaa) puhumattakaan... (jotka toki nekin minulla on, mutta kuitenkin...) :lol:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 1:02 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1675
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Honda CRF rakentelu osia saa kätevästi Parts Europe jälleenmyyjien kautta, varsinkin jos sellainen sattuu paikkakunnalla olemaan.. https://partseurope.eu/pageflips/catalo ... ang=en_GB#

eBay on myös hyvä, brittien eBaystä olen paljon itselle tilannut Honda palikoita.. http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from= ... 5573.m1684

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 3:38 pm 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Syke kirjoitti:
Mulla oli -04 450Crf enskakäytössä. Alusta laitettu, 18" takavanne ja Rekluse.

Tuo Rekluse rauhoittaa aika paljon pyörää, joten ei ryntäile vahingossa niin paljon..


Tyhmä kysymys, mutta tietämättömälle se sallittakoon... Olenko ymmärtänyt oikein, että Reklusen asentamisen jälkeen ei vauhtipyörän vaihtamiselle ole enää tarvetta.. tai mainittavaa hyötyä?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 3:43 pm 

Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Viestit: 1565
Paikkakunta: Iitti
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Dirty Old Man kirjoitti:
Syke kirjoitti:
Mulla oli -04 450Crf enskakäytössä. Alusta laitettu, 18" takavanne ja Rekluse.

Tuo Rekluse rauhoittaa aika paljon pyörää, joten ei ryntäile vahingossa niin paljon..


Tyhmä kysymys, mutta tietämättömälle se sallittakoon... Olenko ymmärtänyt oikein, että Reklusen asentamisen jälkeen ei vauhtipyörän vaihtamiselle ole enää tarvetta.. tai mainittavaa hyötyä?


En ainakaan kokenut mitään tarvetta painavammalle vauhtipyörälle.

_________________
Braa-aab!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 4:18 pm 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Tällaisilla vaihdoksilla ajattelin lähteä nyt alkuun liikkeelle... kommentteja kaivataan, josko löytyisi parempaa tai parempaan hintaan jostain muualta?

https://www.amazon.com/Honda-450R-2005-2008-Engine-Cooler/dp/B004J226DY

http://www.ebay.com/itm/Honda-CRF450R-2005-2008-IMS-Fuel-Tank-3-2-Gallon-Natural-/291665005553?hash=item43e896cbf1:g:1~MAAOSwKtlWn~3x&vxp=mtr

https://www.solomotoparts.com/Rekluse-EXP-Auto-Clutch-for-CRF450R-02-08/

Valosetti Dominatorin vinkkaama ledi-valosarjalla

Olisiko noviisille vinkkiä, mitä nokka-akselia kannattaisi harkita laittaa tilaukseen?

Noiden säätöjen kanssa täytyy yrittää löytää jokin paja täältä missä asustelen, joka ne osaisi säätää. Itsellä ei siihen taitoa ja ymmärrystä ole. Hammasrattaat olenkin jo vaihtanut paremmin endurotyyppiseen ajoon sopiviksi.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 8:28 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
Viestit: 559
Paikkakunta: Raasepori
Pyörä: Suzuki DL1000 Hva TXC310 TE310 TE250
Se Rekkula kannattaa varmaan ostaa Suomalaiselta dealerilta, tulee yleensä halvemmaksi niin, näyttäis olevan ovh 480€.
http://portal.emx.se/fi358/Produktgrupp ... id=RMS6013

Tohon jenkkihintaan kun lisää rahdin + tullin ja alvin niin...

Rekluset Suomessa myy:
http://portal.emx.se/fi358/Meny/Jalleenmyyja


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 4:22 am 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Hsippe kirjoitti:
Se Rekkula kannattaa varmaan ostaa Suomalaiselta dealerilta, tulee yleensä halvemmaksi niin, näyttäis olevan ovh 480€.
http://portal.emx.se/fi358/Produktgrupp ... id=RMS6013

Tohon jenkkihintaan kun lisää rahdin + tullin ja alvin niin...

Rekluset Suomessa myy:
http://portal.emx.se/fi358/Meny/Jalleenmyyja


Kiitti vinkistä. Tosin en asustele Suomessa joten sikäli minun tapauksessani jenkeistä tilaaminen on itse asiassa edullisempaa. Mutta noin periaatetasolla suosin kuitenkin Suomalaisista liikkeistä ostamista aina kun pystyn ja jos hinta en edes lähellekään sama.. Usein olen ostanut Suomesta, vaikka hintaero olisi ollut tuntuvasti jenkkien hyväksi.

Selvemnnyksen vuoksi... minulla on kaksi pyörää täällä missä asustelen ja yksi pyörä Suomessa, joten siksi tulee aika paljon ostettua myös Suomesta tavaraa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 11:19 am 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Syke kirjoitti:
Mulla oli -04 450Crf enskakäytössä. Alusta laitettu, 18" takavanne....


Palataan vielä tähän, josko Syke tai joku muu voisi antaa käytännön kokemuksia? Ymmärrän kyllä 18 tuumaisen vanteen/renkaan edun endurotyyppisessä ajossa verrattuna 19 tuumaiseen takarenkaaseen, mutta kuinka paljon sillä on elävässä elämässä eroa? Olen toki ajanut - paljonkin - enduroilla, joissa on 18 tuumainen takakiekko, mutta jos jollakulla olisi kokemusta kuinka se muuttaa pyörän luonnetta/ajettavuutta samassa pyörässä kun vaihdos on tehty, niin siitä olisi kiva kuulla kokemusperäisiä kommentteja?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 17, 2017 11:32 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1675
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Omaan CR250 on myös vaihdettu 18" takavanne, ajelin alkuun 19 tuumaisella. Eron huomaa parhaiten kivikkoisella polulla jossa on hyötyä takarenkaan isommasta ilmatilasta ja pehmeämmästä renkaasta. Hiekkamontulla 19" taas toimii hienosti joten vaihtamisen mielekkyys riippuu paljolti siitä millä alustalla aikoo pääasiassa ajella. Jokapaikan vanteeksi valitsin kuitenkin 18 tuumaisen jo pelkästään renkaiden paremman saatavuuden takia..

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 11:35 am 

Liittynyt: Ti Loka 27, 2009 6:10 am
Viestit: 18
Pyörä: Honda CR-F 450R
Dominator kirjoitti:
Omaan CR250 on myös vaihdettu 18" takavanne, ajelin alkuun 19 tuumaisella. Eron huomaa parhaiten kivikkoisella polulla jossa on hyötyä takarenkaan isommasta ilmatilasta ja pehmeämmästä renkaasta. Hiekkamontulla 19" taas toimii hienosti joten vaihtamisen mielekkyys riippuu paljolti siitä millä alustalla aikoo pääasiassa ajella..


Kiitti Dominator, Minun ajo on pääasiassa (ja valitettavasti) aika ajoin löysää hiekkaa ja enemmän tai vähemmän vetistä mutapolkua. Ei kovinkaan paljoa kivikkoa. Kyllä minä varmaan tuon 18" laitan taakse, mutta sen asian kanssa ei ole tulenpalavaa kiirettä. Toukokuun lopussa olisi enduro-kisat tiedossa, jonne olisi mukava lähteä polun tukkeeksi päivitetyllä pyörällä, joten täytyy alkaa tilailemaan tavaroita asap :lol:

Lukaisin kokemuksia netistä ja aika moni on kuitenkin päätynyt laittamaan myös painavamman vauhtipyörän siitä huolimatta, että ovat asentaneet myös Reklusen. Pitää harkita tätäkin vielä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 12:33 pm 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1675
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Painavammaan vauhtipyörän asentaminen vaikutti mielestäni eniten normaali kytkimellä varustetun moottorin sammumis herkkyyteen vaikeassa maastossa hitaalla nopeudella ajaessa. Panavammalla vauhtipyörällä moottori ei sammu niin helposti kivien ja kantojen välissä kikkaillessa. Myös 2-tahti moottorin repivää voimantuottoa se rauhoitti kohtuudella. Reklusen kanssa ei tuota sammumisvaaraa ole, joten en osaa sanoa onko vauhtipyörän suuremmasta massasta vastaavaa hyötyä kuin perinteisellä kytkimellä..

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 14 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com