Sivu 1/9

XT600 Performance Scrambler

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 12:15 am
Kirjoittaja Jartsa N
Jospa laittaisi tänne juttua omastakin projektista. Ajattelin seuraavaksi rakentaa yksimukisen, ilmajäähdytteisen vanhanajan scramblerin ja ostin aihioksi huonokuntoisen xt600´sen. Onneksi ennen paloittelua päätin vähän ajella sillä viime kesänä, tuli kierrettyä sillä Viro, polkuja ja pikkuteitäja kkkk´ssakin tuli pyörähdettyä. Siinä sitten mieli muuttui ja en enää haluakkaan huonontaa pyörän maasto-ominaisuuksia, vaan hieman päivittää niitä. Tosin vieläkin on tarkoitus rakentaa siitä nostalgisen näköinen, mutta niin että sillä voisi kkkk´n tapaisiin tapahtumiin osallistua. Projektin aloitin syksyllä ja nyt se on jo hyvää vauhtia etenemässä.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 12:33 am
Kirjoittaja Jartsa N
Nyt pyörä on tuon näköinen aihio, paljon on joutunut tähänkin mennessä tekemään mutta paljon on vielä tekemättä. Pistän kuvia mitä kaikkea on tehty, jos vaikka joku muukin saa jotain inspiraatiota omaan projektiinsa.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 8:37 am
Kirjoittaja jarno78
Tämmöstä xt yamppua kattelin kans mut sitten päädyin lapsuuden haaveseen eli africa twiniin 8)
Minkä keulan oot pistänyt

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 8:49 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Toi on WP 5060 Extreme, käytetty esim. Kottaraisessa ja Husanbergissä ym.
Mulla on noita kaksi, toinen on 98 mallisen KTM LC4 keula, siitä otin sisuskalut ja toinen on 97 leimattu factory keula jostain crossi pelistä, siitä otin nuo ulkoputket, kun värimaailma sopii projektiin. Sisuskalut laitoin LC4 keulaan, luulennpa että täytyy säästää ne jollekkin classic crosssi kisaajalle, vähän liian hienot tällaiseen pyörään jolla ei kuitenkaan tulla kisaamaan ja ovat jousien jäykkyydestä päätellen olleet hieman keveämmässä pyörässä. LC4 on painonsakkin puolesta lähempänä tätä.

Jouduin kyllä modifioimaan keulaa hiukan, hieman jäykemmäksi ja rajoittamaan hiukan liikettä, koska muuten olisi alaputket törmänneet t-paloihin, pohjaanlyönnissä.

Tietääkö muuten joku mitä öljyä valmistaja suosittelee LC4 keulaan? Laitoin nyt 10w puristus säädön puolelle ja 15w paluu puolelle, kun jossain jenkki sivustoilla joku noilla keulilla kisaava sanoi että noilla öljyillä saa säädöt pelaamaan molempiin suuntiin.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 9:14 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Tästä syksyllä aloitettiin.
Tuossa pyörässä oli vähän ylimääräistä jumppaa, kun joku aikaisempi omistaja oli saanut rungon mutkalle. Piti aloittaa projekti oikomisella. Onneksi kaveri hommasi samanlaisen pyörän rakennus aihioksi, siitä oli hyvä ottaa mitat jigiin, sitten kun laittoi oman rungon siihen niin nähtiin että jonkin verran saa oikoa jotta saa samoihin mittoihin.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 9:53 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Tuossa runkoa on jo parista paikasta oikaistu, etu putkesta jouduin alkuperäisen tuen rälläköimään pois oikomisen ajaksi. Myöhemmin tein siihen uuden tuen. Kuvassa näkyy myös "uusi" WP PDS takaiskari joka on ollut Husanberg 640 ´sessä aikaisemmassa elämässään, se pitäisi saada siihen sopimaan ja samalla takapäähän korkeus-säätö.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Su Tammi 03, 2016 11:43 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Pittääpä pistää pirruuttaan kuva-arvoitus.
Laitan tuohon kuvan kolmesta alumiinin palasta, jokaisesta teen yhden osan, arvatkaa minkä?
Mielenkiinnolla odotan osuuko joku oikeaan.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 8:13 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Nyt kun rälläköinti alkoi, niin haluan tankkiin vähän lisää tilavuutta ja mielellään painopistettä hieman alemmas. Koska tuo jammun alkuperäinen iskari on aika lähellä kaasareita ja ilmanputsari kiertää iskarin, vieden koko tilan penkin alta, haluan siirtää ilmanputsarin ja akun iskarin eteen. Iskaria siis pitää siirtää taakse päin ja samalla haluan laittaa korkeus-säädön.
Samalla voisi kasvattaa hieman akseliväliä, pidentämällä takahaarukkaa. XT on todella lyhyellä akselivälillä, pidentämällä sitä 80mm saan saman akselivälin kuin tuossa kottaraisessani ja samalla saan rakennettua saman geometrian kun on Kotarissa ja Husanbergissä joissa tuota samaa wp iskaria käytetään. Sitten on edessä ja takana säädettävät iskarit.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 8:39 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Korkeus-säätöä tehty hieman eteenpäin ja takahaarukkaa muokattu.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 8:45 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Takahaarukan muokkausta.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 9:03 pm
Kirjoittaja skuikka
Onko semmoista tyylisuuntausta kuin performance scrambler? Jos on, niin tuo on semmoinen. Jos ei, niin nyt on.
Hienoa pukkaa.
Mukava pitkästä aikaa seurailla rojektipalstaa kun joka päivä lentää kipinää. Ja vielä kahdessa ketjussa.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 9:10 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Liekkö jonkun YZF Jammun t-kappaleet? Piti sovittaa tuohon keulaan mutta en ihan helpolla päässyt, kun joku edellinen omistaja oli paskonut ala kappaleen akselin sovituksen. Jouduin kalvamaan reijän isommaksi että sain siitä taas pyöreän ja metallinruiskutuksella uutta tavaraa xt,n akselin alapäähän, nyt taas hyvä lämpö sovite. Kaikkiin muihin reikiin sitten pitikin sorvata soviteholkit etuputkille ja akselille.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 9:23 pm
Kirjoittaja Jani M
Kuinka paljon takapäähän tulee joustoa, kun takaiskari näyttää tulevan melko pystyyn Kotarin PDS:ään verrattuna?

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 9:39 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Tuossa on askarreltu uutta takarunkoa ja mallailtu mille korkeudelle sen pitää tulla ettei jousituksen pohjatessa matalalla säädöllä rengas ota lokariin. Iskarin tilalla latta jonka pituus sama kuin iskarin kokoon painettuna.

Re: XT600 päivitystä

Lähetetty: Ma Tammi 04, 2016 10:01 pm
Kirjoittaja Jartsa N
Jani M kirjoitti:Kuinka paljon takapäähän tulee joustoa, kun takaiskari näyttää tulevan melko pystyyn Kotarin PDS:ään verrattuna?
Kuten jo aikaisemmin mainitsin iskari on Husanbergistä jossa se on vielä pystymmässä. Kyllä joustoa on tarpeeksi, siinä oli 250-260mm mutta lyhensin iskarin liikettä 10mm paloilla koska en pysty käyttämään hyväksi kaikkea liikettä, kun en joko yllä maahan tai jousituksen pohjatessa moottori otta maahan kiinni. Tuo 10mm vaikuttaa taka-akselilla 30mm.