TENEstä reissu pyörä?
Valvoja: Moderaattorit
Re: TENEstä reissu pyörä?
Sivupaneeleita ja putkea mallailtu..
Jos vähentäisi ravan lentämistä takapyörältä lahkeille,
eikä tuo omaan silmään hassumalta näytä..
(maailmalta apinoitu homma)
Jos vähentäisi ravan lentämistä takapyörältä lahkeille,
eikä tuo omaan silmään hassumalta näytä..
(maailmalta apinoitu homma)
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Re: TENEstä reissu pyörä?
Kerroppa nyt kansalle mistä teit ja miten?pekkas kirjoitti:Sivupaneeleita ja putkea mallailtu..
Jos vähentäisi ravan lentämistä takapyörältä lahkeille,
eikä tuo omaan silmään hassumalta näytä..
(maailmalta apinoitu homma)
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: TENEstä reissu pyörä?
Joudut levittämään svingiä aika reilusti että saat keltaisen vanteen mahtumaan paikalleen
Projekti näyttää hyvältä ja noilla muutoksilla pyörä muuttuu merkittävästi parempaan suuntaan. Mulla oli 275mm jousto keulassa, 690 keula missä oli 5.6 jouset. Jouset oli aika sopivat sekalaiseen ajoon, kantavuutta löytyi eikä keula pohjannut isoissa loikissa tai vastapateissa. Shimmauksen keula olisi vaatinut mutta joku vaihtoi pyörän ennen kun kerkesi rakentamaan sitä loppuun asti
Projekti näyttää hyvältä ja noilla muutoksilla pyörä muuttuu merkittävästi parempaan suuntaan. Mulla oli 275mm jousto keulassa, 690 keula missä oli 5.6 jouset. Jouset oli aika sopivat sekalaiseen ajoon, kantavuutta löytyi eikä keula pohjannut isoissa loikissa tai vastapateissa. Shimmauksen keula olisi vaatinut mutta joku vaihtoi pyörän ennen kun kerkesi rakentamaan sitä loppuun asti
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: TENEstä reissu pyörä?
Se homma on apinoitu tuollaisesta tyttöjen pyörästä http://advrider.com/index.php?threads/h ... ol.512589/Kallet kirjoitti:Kerroppa nyt kansalle mistä teit ja miten?pekkas kirjoitti:Sivupaneeleita ja putkea mallailtu..
Jos vähentäisi ravan lentämistä takapyörältä lahkeille,
eikä tuo omaan silmään hassumalta näytä..
(maailmalta apinoitu homma)
Muovit on Honda XR 250/400 Acerbis numero 0003803.030
Menevät melko nätisti paikoilleen,vähän mattopuukkoa apuna käyttäen,onnistuu tällaiselta yksinkertaisemmaltakin rakentajalta.
Tuossa kuvassa tuo kahva vähän liikaa painaa muovia,vähän voisi keventää.
Yhden kiinnitysmutterin hitsasin uuden,saanee onnisyumaan ilman hitsaustakin.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Re: TENEstä reissu pyörä?
On minulla swingi tuolle keltaiselle vanteelle,se vaan menee tuohon isoveljeen.Koheltaja kirjoitti:Joudut levittämään svingiä aika reilusti että saat keltaisen vanteen mahtumaan paikalleen
Projekti näyttää hyvältä ja noilla muutoksilla pyörä muuttuu merkittävästi parempaan suuntaan. Mulla oli 275mm jousto keulassa, 690 keula missä oli 5.6 jouset. Jouset oli aika sopivat sekalaiseen ajoon, kantavuutta löytyi eikä keula pohjannut isoissa loikissa tai vastapateissa. Shimmauksen keula olisi vaatinut mutta joku vaihtoi pyörän ennen kun kerkesi rakentamaan sitä loppuun asti
Ei taida tuo pikkuveli jaksaa pyörittää..renkaan leveys 330
Mut tuohon jousi hommaan,jäykät on ollut jouset jos 5.6 kun 990 adventuressa 4.8 vakio.
Lyhempi joustoiseen 990 adveen muistaakseni 5.2 laitoin mutta pitempijoustonen meni vakiolla.
Voi minun ajatus metsään mennä mut jos kokeilis tuolla löysemmällä ja reilummin sagia kun joustomatkaa on käyettävissä.
Toki silloin kun mennään pyörään alunperin suunnitelluilla joustomatkoilla on pysyttävä aikalailla rajoissa mitä sagista on neuvottu.
Tuota jos lähtisi tulla täydellä joustolla kokeilee ja jos ei onnistu niin joustomatkaa lyhemmäs ja kovempaa jousta.
Tätä saa kommentoida.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: TENEstä reissu pyörä?
Jos prioriteetti on naapurikansakunnan reikäiset tiet niin löysä etujousi voisi olla toimiva, siihen hakee sopivan shimmauksen vaimennukselle. Mulla ajot oli sekalaista surauttelua joka oli enemmän asfaltti/sora painoitteista ja siinä 5.6 jousi toimi paremmin kuin 4.8 jousi. 690 vakio shimmityksellä 4.8 jousi oli pehmeämpi ajaa mutta pohjaamisia tuli patikoissa, tämän olisi varmaan saanut korjattua shimmauksella ja öljymäärällä. Riskinä on että keula on pehmeä joustoinen jota kompensoidaan vaimennuksella josta saattaa tehdä keulasta pintakovan? Vastaavasti 5.6 jousi ja herkkä shimmaus olisi myös voinut olla hyvä yhdistelmä, jousi tuo kantavuutta pitkissä joustoissa ja shimmauksella haetaan keulan herkkyys. Nyt en yhtään muista miten keulan sagit asettui noilla jousilla.
Kun laitoin pyörän myyntiin ja vaihdoin vakiokeulan, siinä vaiheessa viimeistään ymmärsi miten suuri ero oli ajettavuudessa WP:n keulalla. Erittäin suuri harmi ettei Yamaha ole viitsinyt panostaa alustaan yhtään enempää, toivottavasti tulevassa Tenessä (700?) on valmiiksi kunnollinen alusta.
Kun laitoin pyörän myyntiin ja vaihdoin vakiokeulan, siinä vaiheessa viimeistään ymmärsi miten suuri ero oli ajettavuudessa WP:n keulalla. Erittäin suuri harmi ettei Yamaha ole viitsinyt panostaa alustaan yhtään enempää, toivottavasti tulevassa Tenessä (700?) on valmiiksi kunnollinen alusta.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: TENEstä reissu pyörä?
Varmasti vaatii tutkimista,kokeilua,säätöä että hyvän saa.
Ei tuosta kovin paljon vakiota huonompaa taida saada
Jos jollakin pyörii WP keulan 505mm pituisia 5.0 -> jousia joutilaana niin saa tarjota..
Ei tuosta kovin paljon vakiota huonompaa taida saada
Jos jollakin pyörii WP keulan 505mm pituisia 5.0 -> jousia joutilaana niin saa tarjota..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Re: TENEstä reissu pyörä?
Ankara varmaan tarkoittaa, että jos keulaa laitetaan alemmas nostamalla putkia reilusti läpi kolmioiden, niin väli saattaa täys joustolla käydä ahtaaksi. Jos joustomatkaa rajoitetaan, niin putkia ei tarvitse nostaa, jolloin väliä jää reilummin.pekkas kirjoitti:Paljon nuita WP keuloja maailmalla on teneen asennettu,olisin sitä mieltä että ei sisään menoa ole rajoitettu.ankara kirjoitti:
Täydestä joustosta saattaa joutua tinkimään ettei etunen kolista mihinkään sisäänjoustossa. Muistaakseni omassa vastaavassa tuunauksessa rajoitettiin johonkin 270mm tienoille. Tarkkaan en muista mittaa, kerroin vaan keppien huoltajalle mahdollisesta ongelmasta.
Eri joustomatkoilla noit on paljon,mutta ulompi putki samanmittainen lähes kaikissa?
Mielestäni exc ja 690 on samalla ulkoputkella,liukuputki ja sisäkalut muuttuu sit joustomatkojen mukaan.
Joustomatkatkat jotai 250-300 väliltä mutta kaikissa liukuputki menee aina pohjaan saakka..
Voin toki olla väärässäkin!
Tuohon keula hommaan tulee se ongelma, että pyörä itsessään ei ole tasapainoinen, vaan melko takapainoinen varsinkin jos painavan ja lyhyt joustoisen vakiokeulan tilalle laitetaan kevyt ja pitkäjoustoinen, joka muuttaa painopistettä vielä enemmän taakse. Mullakin on tuolla keula odottamassa, mutta jotain radikaalia tuohon ois keksittävä ennenkuin kehtaan vakiokeulasta luopua. Sen huomasi ihan selvästi, kun mulla oli kevyt pitkäjoustokeula paikoillaan, niin mutkien luistossa ajo oli paljon helpompaa reilusti eteen nojaten. Varmaan jostain tenere-ketjusta löytyy punnitus lukemat tuosta mun pyörästä, pitää katsella.
Pitää tutkailla talven aikaan voisiko tankki/penkki yhdistelmää siirtää eteenpäin(luultavasti ei onnistu), akun voisi vaihtaa lithiumiin ja ehkä siirtää vaikka paisuntasäiliön paikalle kytkinkopan päälle.
Re: TENEstä reissu pyörä?
Roiske kirjoitti: Varmaan jostain tenere-ketjusta löytyy punnitus lukemat tuosta mun pyörästä, pitää katsella.
Ei löytynyt tenere ketjusta, vaan löytyi kuitenkin. Eli täydellä tankilla 194kg, josta etupyörällä 91kg ja takana 103kg. Harmi, kun ei tullu mitattua myös kuskin kanssa, niin ois nähny muuttuuko vielä miten paljon takapainoisemmaksi. Tässä siis oli DR-Z keula yhdellä 310mm jarrulevyllä, teräspunosletkulla ja ylälokarilla. Takaa kevennetty rekisterikilven teline ja vaihdettu yksi suoravirtaus äänenvaimennin vakion tilalle.
Re: TENEstä reissu pyörä?
Pitäis melkeen vertailun vuoksi saada samat painot 990 advesta ja 950 SE stä ja vaikka HP2
Voisi alkaa vähän vertailla mistä kääntyminen/kääntymättömyys johtuu.
En välttämättä laittaisi painon piikkiin,enempi ehkä keulakulmaan kääntyisin.
Vuosia kaverin kanssa ajettu 990/HP2 ja monenlaista ajoa tuo HP on vähän samaan malliin loivakeulainen kuin Tene,
se ei käänny läheskään samoin mutkaan kuin iso adve,joutuu jarrulla/moottorijarrulla kääntää.
Vaikuttaa kyllä sekin mihin aina vertaa,jos kevyemmästä hyppää tuohon niin voi olla että puskee.
Minulla tuosta niin vähän kokemusta mutta heti kun ajamaan lähtee niin on se numeroa pienempi kuin 990.
Painot ei paljon eroa mutta tuntuu huomattavasti pienemmältä muutoinkin kuin tehossa.
Viimeistään vuoden päästä viisaampi.
Voisi alkaa vähän vertailla mistä kääntyminen/kääntymättömyys johtuu.
En välttämättä laittaisi painon piikkiin,enempi ehkä keulakulmaan kääntyisin.
Vuosia kaverin kanssa ajettu 990/HP2 ja monenlaista ajoa tuo HP on vähän samaan malliin loivakeulainen kuin Tene,
se ei käänny läheskään samoin mutkaan kuin iso adve,joutuu jarrulla/moottorijarrulla kääntää.
Vaikuttaa kyllä sekin mihin aina vertaa,jos kevyemmästä hyppää tuohon niin voi olla että puskee.
Minulla tuosta niin vähän kokemusta mutta heti kun ajamaan lähtee niin on se numeroa pienempi kuin 990.
Painot ei paljon eroa mutta tuntuu huomattavasti pienemmältä muutoinkin kuin tehossa.
Viimeistään vuoden päästä viisaampi.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: TENEstä reissu pyörä?
Mittailitko keulojen ofsettia ja jättöä?
Re: TENEstä reissu pyörä?
Eipä sillä nyt reissupyörässä niin väliä ole, kun ne yleensä kuormataan kuitenkin takapainoisiksi. Itse kun tulee vedettyä tuolla myös rallia ihan niinkuin muillakin pyörillä, niin oon tarkka käytöksen suhteen. Sen vaan laittanut merkille, että kaikki minkä takaa keventää, niin tuntuu paremmalta, edestä keventäminen taas huonommalta. Kyse ei niinkään ole kääntymisestä, kyllä se kääntyy ja sladiin saa, mutta lähinnä käytös sen luiston aikana on rauhallisempaa jos painoa on enemmän edessä. Eihän tosin vakio takaiskarikaan ei ole ihan ajantasalla, joka vaikuttaa käytökseen tosi paljon, ei vaan ole raahtinu vielä öhläriin sijoittaa.
Re: TENEstä reissu pyörä?
Tämä on aivan totta,käytös muuttuu totaalisesti kun viikon varustuksella on liikenteessä.Roiske kirjoitti:Eipä sillä nyt reissupyörässä niin väliä ole, kun ne yleensä kuormataan kuitenkin takapainoisiksi.
Ja tuolla idässä varustus sisältää luottokortin lisäksi ehkä sisäkumia,paikkaustarviketta,rengasrautoja,kompuraa,kemiallista metallia,
ehkä ruokailuvälineitä ja leiri varusteita vaatetksen lisäksi..
Mutta muuttuu siellä vähän ajotapakin vähän rauhallisemmaksi kun tietää että lähes omillaan saa olla jos jotain...
Ei tuolla 990 kään kehdanut joka mutkassa kokeilla kuinka pitkää sladia saa vedettyä,pitää tietysti välillä.
Kaikki kamat päällä tuohon kaasulla luisutteluun sais olla jo 1190/1290 niin vais vajaan satkun vauhdista vetää piiitkää sladii.
Katsotaan ensi kesä tuleeko missä ja miten paljon ajettua,tänä kesänä n.10t tuli tuolla rajan takana ja alta vitonen suomessa.
Aina kamat päällä ja pidemmällä reissulla.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Re: TENEstä reissu pyörä?
En ole mittaillut kun en mitään uutta ja ihmeellistä ole yhteen naittamassa.ceevu kirjoitti:Mittailitko keulojen ofsettia ja jättöä?
Tuota kotarin keulaa on vuosia tuolla maailmalla teneen laitettu ja positiivisia kokemukset olleet.
Eiköhän liene kymmeniä tehty,osa noilla kotarin kolmioilla ja osa OTR palikoilla.
Katsotaan tutkiskellaan,paikoillaan se nyt on.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
-
- Viestit: 346
- Liittynyt: La Helmi 10, 2007 8:19 pm
- Pyörä: KTM 640 Sumo enskavantein
- Paikkakunta: Raahe
Re: TENEstä reissu pyörä?
Edellisen pyörän (dr600) kanssa tuli painittua takapainoisuuden kanssa usempi talli ilta.
20mm pidempi takaiskunvaimennin ja reilumpi jousen esijännitys nostivat perää ja auttoivat eniten. Pieni muutos oli myös takarenkaan siirtämimen takahaarukassa ihan säätöuran takaosaan, vaati pari lenkkiä pidemmän kettingin.
Ajoasennon muutos auttoi myös paljon, suoremmat sarvet, raiserilla sarvet ylemmäs ja reilusti eteenpäin.
20mm pidempi takaiskunvaimennin ja reilumpi jousen esijännitys nostivat perää ja auttoivat eniten. Pieni muutos oli myös takarenkaan siirtämimen takahaarukassa ihan säätöuran takaosaan, vaati pari lenkkiä pidemmän kettingin.
Ajoasennon muutos auttoi myös paljon, suoremmat sarvet, raiserilla sarvet ylemmäs ja reilusti eteenpäin.