Africa twinin parantelu...

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

JH2 RD07
Viestit: 6
Liittynyt: Pe Heinä 31, 2015 8:36 am
Pyörä: XRV 750

Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja JH2 RD07 »

Morjesta kaikille! Nyt on niin että -00 vuoden, melkolailla orkkiskuntoinen twini on pihassa ja täytynee viedä talvehtimaan lämpöiseen talliin parinviikon päästä.

Oon aina pariviikkoa kerrallaan työreissulla ja sit pari vapaalla. Näin iltaisin kun tulee nettiä selailtua ja mieli tekis tilailla vaikka mitä... Oon toistaiseksi onnistunu malttamaan mieleni ja kyselenkin nyt omistajilta oikeita kokemusperäisiä kokemuksia erinäisistä modauksista? Mihin parannuksiin ootte tyytyväisiä? Vaikka linkkejäkin. Tiedän itestäni että tää tulee lähtemään ihan käsistä. Oisin kiitollinen jos vinkeillä voisin väistää kaikista paskimmat hankinnat.

Niinkuin moni muukin aloittelija, tulee matkaa ja päivittäistä ajoa ajettua, mutta varmasti myös enenevissä määrin kuraisempaa pätkää.
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Mulla lähtee alpista koko etukate pois, iibeista enska lamppu, yläloksu ja taakse endurovalo,bilteman minivilkut ja slipari
Tässä nämä muutokset näin alkuun, ai niin eteen tulee wilbersin progressiiviset ja jos jostain löytäs 18 tuumasen crossi vanteen niin semmosen pinnottas taakse, pikkasen nousis maavara ja ajettavuus et ihan maltillista 8)
Orkkis kunnossa kävin jo ajamassa classic enskaa ruuhijärvellä ja näillä muutoksilla tuo homma hitusen helpompaa
Yksinäinen Susi
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Viime keväänä ostin AT:n ja olin jo valmiiksi lukenut mitä kaikkea siihen pitää tehdä, ohjaustangon korotuksista penkin modauksiin jne. Kun pääsin ajamaan pyörällä ja sain kilsoja alle niin ensimmäisenä huolsin iskarit, siihen ne suurimmat tuunaukset jäikin, mitä nyt pieniä lisävarusteita ruuvailin kiinni. Kahvalämppärit, volttimittari ja lisäpistokkeet.

Samalla kunnollinen huolto, öljyt, suodattimet, tulpat, venojen säätö, kaasareiden synkkaus, kaikkien nesteiden vaihto, vaijereiden rasvaus, pyörän laakereiden vaihto, linkustojen rasvaukset, jarrujen läpikäynti jne. Noi kun käy kerralla läpi niin voi ajaa huoletta pitkän aikaa eikä tarvii arvuutella missä kunnossa mikäkin paikka on

Jos pyörä olisi jäänyt mulle niin ensimmäisenä olisi vakio vaimennin vaihtunut ja kaasarit säädetty uusiksi että olisi saanut lisää alavääntöä. Takajousi olisi myös vaihtunut hieman jäykempään, vakio etujouset oli ihan ok, keulaan olisi varmaan tullut emulaattorit. Ohjaustangon olisin vaihtanut fättikseen ja korkeammilla paloilla kiinni, penkille uutta muotoa etuosaan ettei istu notkossa ja madaltavat jalkatapit. Kaatumaraudat oli myös hankintalistalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Jos syyhy on kova niin tästä voi ottaa mallia http://matkaendurot.net/phpBB3/viewtopi ... =8&t=34125 :mrgreen:

Jos into ei oo noin kova niin toi Koheltajan lista on aika hyvä. Uudenaikaista ei siitä saa helpolla joten nauttii vaan alkuperäisistä ominaisuuksista ja hienosäätää itselle.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
pepe750
Viestit: 262
Liittynyt: To Helmi 14, 2008 9:46 pm
Pyörä: XRV 750 ,VFR1200, 690 R, Vespa 200 Cosa.
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja pepe750 »

Mulla kanssa 00 mallin AT. Oli pitkään ihan orkkis. Mutta onneksi tuli tehtyä pieniä muutoksia.
Wiberssin etujouset. Ajettavuus parani huomattavasti.
Dynojetin suutinsarja. Pakosarjan avaruus. (Kiinityslaipoissa melkoiset hitsisaumat)
Avarampi äänenvaimennin. Alavääntö huomattavasti parempi.
Ohjaustangon korokepalat
Näillä muutoksilla menty nyt useampi vuosi ja ihan mukavalta se tuntuu edelleen
Penkityksessä muistaakseni takapyörältä 61hv. Väännöstä muistan sen että aikaisempi maksimivääntö löytyi 1000kierrosta alempaa.
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 744
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Mulla oli pari vuotta ensimmäisenä prätkänä RD03 jossa oli KTM:n keula, WIlbers 641 takaiskari ja kaikenlaista pienempää hauskaa. Ilmaboksi oli avarrettu, joku Yoshimura änkkärinä ja kaasarit säädetty parempaa virtausta vastaaviksi. Itse en ole vakiokuntoisella vastaavalla ikinä ajanut, mutta tuon vehkeen alusta toimi ainakin mielestäni hienosti, joskin taisi olla vähän huollon tarpeessa.

Edellisten omistajien havaintoja suoraan huoltokirjasta lainattuna:
Äänenvaimentimeksi vaihdoin
Yoshimura RS-3:n, sen kiinnittäminen vaati aika paljon näpräämistä.
Moottorin luonne parani selkeästi, alakierroksille tuli lisää vääntöä, nyt
kone vetää jo 2000 kierroksesta nykimättä, kun alkuperäisenä alle 3000
kierroksella ei tapahtunut muuta kuin tärisemistä.
Etuteleskoopeiksi ja kolmioiksi vaihtui KTM LC4 Enduron (vm 2002) WP USD
4357. Kaveri sorvasi custom emäputken joka menee Hondan runkoon 47mm ja KTM
kolmion 29mm väliin ja siihen saatiin laitettua standardikokoinen uusi
laakerikaupan kartiorullaohjauslaakeri. Etuvanne on KTM 620 Supercompin 21"
Excel tosi paksuilla pinnoilla. Etuakseli KTM:n 17mm, johon sorvattu custom
spacerit. Jarrulevy 320mm KTM Supermoto johon laserilla leikattu 10mm
spaceria taakse että satula sopii pinnavanteen kanssa. Etujarru kahvoineen
ja teräspunosletkuineen KTM 640 Duke (1.sukupolvi) 4mäntäinen brembo, siihen
laitettu KTM satulaadapteri millä sen sai 4354 keulaan kiinni
Supermotolevyyn sopivana. Etulokasuoja KTM 950 Adventuren alakiinnityksellä
oleva jota teipattu harmaammaksi. Nopeusmittarin pyöritintä tuossa
vanteessa ei ole, joten digimittari puolustaa paikkaansa.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Noviisi-58
Viestit: 1
Liittynyt: La Syys 05, 2015 8:11 pm
Pyörä: -89 Afrika 650

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja Noviisi-58 »

morjesta vaan.
Jokke Espoosta taitaa puhua meikäläisen AT:sta------nuo laina tekstit sopivat hyvin papereihin jotka sain saatteena, kun pyörän ostin.
Kokemusta eri pyöristä ei juurikaan ole, mutta tällä on ihan kiva ajella, ja hyvin on toiminut. Öljy tosin tuntuu maistuvan--n.1l/1000 km.
Mitähän öljyä tuo ei polttelis?
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Africa twinin parantelu...

Viesti Kirjoittaja an13 »

Minun kirjoittamia on nuo historiat eli rakentelin sen aikoinaan tuollaiseksi. Delvac sille ainakin maistui. Vaikka sylinterit tuli hoonattua ja männänrenkaat sekä venttiilinvarren kumit vaihdettua. En koskaan itse keksinyt mistä se sitä öljyä lopulta vie. Ehkä venttiilinvarren kumit pitäisi vaihtaa uudestaan, kenties paremmin. Männät voisi kanssa mitata onko ne vielä pyöreät ja joskus jossain vehkeessä oli öljyrenkaan urat kuluneet hassusti, että mäntien vaihtoa tutkimaan.
Vastaa Viestiin