Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Valvoja: Moderaattorit
Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Aloitetaanpa oman projektin esittely suoraan insinööripainoitteisesti dynokäyrillä:
(En ole itse insinööri, vaimo toki on )
Mitäs tykkäätte S10:n vääntökäyrästä? Mitattu Metzeler Karoo-nappularenkaalla. Esimaisteja olen jo ajosta saanut ja mukavasti soratiellä kulkee. Dyno otettu tässä maaliskuulla ja uusilla 530-rattailla ja ketjulla.
Tilauksessa Tutoro Auto-ketjurasvari Brittein saarilta ja pistän siitäkin vähän kuvia kun ehdin.
Pyörä -91 lilaväritteinen SuperTenere, joka sopii näin isolle kuskille oikein mainiosti.
(En ole itse insinööri, vaimo toki on )
Mitäs tykkäätte S10:n vääntökäyrästä? Mitattu Metzeler Karoo-nappularenkaalla. Esimaisteja olen jo ajosta saanut ja mukavasti soratiellä kulkee. Dyno otettu tässä maaliskuulla ja uusilla 530-rattailla ja ketjulla.
Tilauksessa Tutoro Auto-ketjurasvari Brittein saarilta ja pistän siitäkin vähän kuvia kun ehdin.
Pyörä -91 lilaväritteinen SuperTenere, joka sopii näin isolle kuskille oikein mainiosti.
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Hienostihan tuo vääntö nousee, mutta mikä sen tappaa noin nopeasti? Ajettiinko dynossa vain teho-vääntökäppyrä? Mites AFR? Eihän rengas/kytkin luistanu?
-- jari --
-- jari --
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Hyviä kysymyksiä, joihin en suoralta kädeltä osaa vastata. Muuta dataa en saanut mukaan, eli ilmeisesti tuossa on ajettu vain teho-vääntökäppyrä.
Pyysin dynoamaan pyörän tässä ennen ajokauden alkua, eli se on talvisäilytyksessä tuolla Lempäälässä. Poikkean alkuviikosta kyselemään lisää, itseäkin on kiinnostanut tuon käppyrän putoaminen. Ajossa ei luistoa ole, vaihteella kuin vaihteella kiihtyy rivakasti. Tyhjäkäynniltäkin on tosi ärhäkkä, eli kytkin tuntuu vähän on/off-malliselta.
Sata kuutiota pienemmällä koneella käppyrä on samasta dynosta itse asiassa hyvin saman mallinen. Ko. dyno otettu viime elokuussa alkup. koneella. Samalla renkaalla, toki vanhoilla rattailla ja ketjulla. Mutta antanee osviittaa.
Mopossa K&N-suodattimet ja Marving äänenvaimennin jo alunperinkin asennettuna.
Pyysin dynoamaan pyörän tässä ennen ajokauden alkua, eli se on talvisäilytyksessä tuolla Lempäälässä. Poikkean alkuviikosta kyselemään lisää, itseäkin on kiinnostanut tuon käppyrän putoaminen. Ajossa ei luistoa ole, vaihteella kuin vaihteella kiihtyy rivakasti. Tyhjäkäynniltäkin on tosi ärhäkkä, eli kytkin tuntuu vähän on/off-malliselta.
Sata kuutiota pienemmällä koneella käppyrä on samasta dynosta itse asiassa hyvin saman mallinen. Ko. dyno otettu viime elokuussa alkup. koneella. Samalla renkaalla, toki vanhoilla rattailla ja ketjulla. Mutta antanee osviittaa.
Mopossa K&N-suodattimet ja Marving äänenvaimennin jo alunperinkin asennettuna.
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Onhan nokkien ajoitukset oikein, käppyrä vähän sen näköinen kuin olis kovasti aikasella. Yritin katella pyörän specsejä, niin 7000rpm kieppeillä pitäis olla vääntöhuippu. Tietysti riippuu mitä kaikkea tuolle koneelle on tehty?
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Sytkäboksi on 750:n vakio, jossa on ennakkoa enemmän kai kun TDM850:ssa. Pitänee koittaa jossain vaiheessa tuon boksilla. Sellainenkin on tullut hommattua varoiksi.JRA kirjoitti:Onhan nokkien ajoitukset oikein, käppyrä vähän sen näköinen kuin olis kovasti aikasella. Yritin katella pyörän specsejä, niin 7000rpm kieppeillä pitäis olla vääntöhuippu. Tietysti riippuu mitä kaikkea tuolle koneelle on tehty?
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Tälläisen kuvan löysin liittyen ennakkoihin, voisitko tulkita miten tämä mahdollisesti vaikuttaisi asiaan?
Ilmeisesti vain ehkä tuohon vääntöhuippukohtaan 3500 rpm kohdalle?
http://www.super-tenere.net/forum/xtz75 ... 0rpm#40616
Ilmeisesti vain ehkä tuohon vääntöhuippukohtaan 3500 rpm kohdalle?
http://www.super-tenere.net/forum/xtz75 ... 0rpm#40616
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Tarkoitin nokka-akselien ajoitusta, en sytytysennakkoa. Eli tsekkaus että ajoitusmerkit on kohdillaan vauhtipyörällä ja nokka-akseleilla.
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Ok, kiitos tarkennuksesta. Tämä täytyy tsekata seuraavassa vaiheessa kun konetta avataan. Muuten koneen pitäisi olla vakio TDM 850 kone (3VD-malli).
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Tapasin tuossa pikaisesti dynottajan ja kertoi ko. vääntökäyrän olevan ihan luonnollinen tuolle moottorityypille. Ajoitukset on katsottu konetta vaihdettaessa samalla kun mm. venttiilit on tsekattu. Ja nythän nuo käyrät on ajettu kahdella eri n. 50tkm ajetulla koneella. Takarengas sama.
Voiko kakkosajossa välitysten muutos (1.034 vs. 0.904) vaikuttaa käppyröihin? Molemmat vitosvaihteiden välityksiä. Samoin itseasiassa toisella ajokerralla (3VD-kone) ratastus on ollut n. -10% vakiovälityksestä. Käsittääkseni dynottaja on ajanut molemmat dynot vitosvaihteella.
Voiko kakkosajossa välitysten muutos (1.034 vs. 0.904) vaikuttaa käppyröihin? Molemmat vitosvaihteiden välityksiä. Samoin itseasiassa toisella ajokerralla (3VD-kone) ratastus on ollut n. -10% vakiovälityksestä. Käsittääkseni dynottaja on ajanut molemmat dynot vitosvaihteella.
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Mitkä on valmistajan ilmoittamat teho/vääntö lukemat ja millä kierroksilla?pantila kirjoitti:Tapasin tuossa pikaisesti dynottajan ja kertoi ko. vääntökäyrän olevan ihan luonnollinen tuolle moottorityypille.
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Matkaendurot Wikin mukaan XTZ750 teho on 51,5 kW (70 hp) @7500 ja vääntö 67 Nm (6,8 kpm) @ 6750 rpm.JRA kirjoitti: Mitkä on valmistajan ilmoittamat teho/vääntö lukemat ja millä kierroksilla?
Yamaha TDM850 (3VD) tehot vastaavan Wikin mukan 57 KW (77 hp) @ 7500 ja vääntö 75,5 Nm 6000 rpm.
Nokat ajoituksineen pitäisi olla samat, eroa moottorissa sekä porauksessa että iskussa (87x63 vs. 89,5x67,5). Toki myös TCI eroaa sytytysennakoltaan, kuten yläpuolella olevassa kuvassa nähdään, alakierroksilla vähän.
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Eli vääntöhuippu pitäis olla kuuden ja seitsemän tonnin välissä, käppyrässä näyttäis olevan noin 3500rpm kohdalla. Eli ei tuo nyt omasta mielestä ihan "luonnolliselta" näytä.
Re: Veikeä vääntökäyrä XTZ 750 Super Tenere
Talven aikana pyörään on vaihtunut TRX850-pyörän sylinterit ja männät, löytyi sopivasti vähänajettu luovuttaja, joissa ei juurikaan kulumaa. Vanhassa näytti olevan jälkeä. Tätä ei ole penkitetty, mutta entistä nöyremmäksi kone muuttui. Ei täristä ym. eli kivuton toimenpide oli. Olisko tää mopo nyt sitten XTZ850R ?
Viimeisin hankinta, eikä mitenkään vähäisin ajonautintoon nähden oli YSS Techin uusi takaiskari. Mukavan jämäkkärakenteinen, rebound-säätö ja tarvittaessa voi mm. nostaa takaosaa 10mm. Mäntä 50mm ja se varsi 16mm (2mm vakiota paksumpi). Tuossa kuvassa originaali ja YSS MZ506-460TRL-02 vierekkäin:
Ostin ihan Suomen maahantuojalta, Hakala Servicestä/Jari Hakala (http://www.hakalaservice.fi/), asennuksen kera. Erittäin positiivinen kokemus, infoa ja tietoa karttui lisää ja asennuksen ja perussäädön jälkeenkin kyseltiin tuntumia ym. Osaamista tuntui olevan mm. shimmittämisestä. Jari tekee hommia mm. endurokuskeille, veteraanipyöriin ym. Heti löytyi yhteinen tuttukin kun juteltiin, tulevan Pyynikin muistoajojen yksi puuhamies, jolle Jari oli myynyt YSS:t. Kaveri ajaa mm. kisaa veteraanikalustolla, eikä ihan huonosti pärjääkään.
Suosittelen harkitsemaan Hagonien, Wilberssien ym. rinnalla. YSS Techin yksi pääsuunnittelijoista on hollantilainen Harrie Essens, mies perusti kai mm. Hyperpron ja oli aikaisemmin Wilbersin iskarien suunnittelija. Eli kyse ei ole halpaiskareista, vaan ihan eurooppalaisiskarien tasoisista pumpuista.
Super Teneressä ainakin toimii!
Viimeisin hankinta, eikä mitenkään vähäisin ajonautintoon nähden oli YSS Techin uusi takaiskari. Mukavan jämäkkärakenteinen, rebound-säätö ja tarvittaessa voi mm. nostaa takaosaa 10mm. Mäntä 50mm ja se varsi 16mm (2mm vakiota paksumpi). Tuossa kuvassa originaali ja YSS MZ506-460TRL-02 vierekkäin:
Ostin ihan Suomen maahantuojalta, Hakala Servicestä/Jari Hakala (http://www.hakalaservice.fi/), asennuksen kera. Erittäin positiivinen kokemus, infoa ja tietoa karttui lisää ja asennuksen ja perussäädön jälkeenkin kyseltiin tuntumia ym. Osaamista tuntui olevan mm. shimmittämisestä. Jari tekee hommia mm. endurokuskeille, veteraanipyöriin ym. Heti löytyi yhteinen tuttukin kun juteltiin, tulevan Pyynikin muistoajojen yksi puuhamies, jolle Jari oli myynyt YSS:t. Kaveri ajaa mm. kisaa veteraanikalustolla, eikä ihan huonosti pärjääkään.
Suosittelen harkitsemaan Hagonien, Wilberssien ym. rinnalla. YSS Techin yksi pääsuunnittelijoista on hollantilainen Harrie Essens, mies perusti kai mm. Hyperpron ja oli aikaisemmin Wilbersin iskarien suunnittelija. Eli kyse ei ole halpaiskareista, vaan ihan eurooppalaisiskarien tasoisista pumpuista.
Super Teneressä ainakin toimii!
- En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin