Pohjolan Kurapyöräilijät
http://www.matkaendurot.net/forum/

Roiskeen DR800 -92
http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?f=8&t=34325
Sivu 1/6

Kirjoittaja:  Roiske [ To Huhti 02, 2015 12:33 pm ]
Viestin otsikko:  Roiskeen DR800 -92

Laitetaas tännekkin osioon jotain. Joskus mopo ikäisenä poikana muistan moottoripyörä liikkeessä ihmetelleeni Suzuki DR750 Bigin vieressä kuinka tuo lisänimi sopi pyörälle yhtä hyvin kuin se nokka siihen etupyörän päälle. Melkoisen kolossaaliselle se solifer suzuki S:n jälkeen näyttikin ja piti vaan ihmetellä, miten tuollaisella voisi missään metsäpoluilla ajella.

Hyvältä se kuitenkin näytti minun silmään jo silloin ja jonkinlainen etäinen haave sellaisen omistamisesta jäi itämään ja odottamaan sopivaa hetkeä. No mopoja on sen jälkeen vaihtunut jo melkoinen määrä, mutta iso DR oli jäänyt hankkimatta. Nyt sitten päätin sellaisen hankkia ja laitoin hakuun projekti kuntoisen vehkeen, koska olisi ollut tiedossa edullinen kolaroitu ulkomaan tuonti pyörä jota ei olisi saanut suomen kilpiin, mutta siitä olisi saanut kaiken muun, jos löytäisi suomeen rekisteröidyn rungon.

No ei sitä runkoa kuitenkaan sopuhinnalla löytynyt joten päätin ostaa kokonaisen vuoden -92 DR800:n, josta moottori oli rempattu 7700km sitten, mm. laakeroitu, porattu, uusi mäntä, uudet keinut ja hesslerin nokka. Pienen koeajon suoritin lumisella tiellä hyvinkin sileillä renkailla, joten eipä siitä paljon voinut muuta todeta kuin, että mopo toimii kaikinpuolin. Sitten pyörä saikin seisoa tallissa eiliseen asti jolloin kävin märällä asfaltilla kokeilemassa paremmin. Eipähän siinä ajolleen hirveästi kehumista ollut, siinä määrin raskas soutuiselle ja veltolle se tuntui, en tiedä vielä johtuiko hitaassa vauhdissa vaeltelu loppuun kuluneesta eturenkaasta vai liian tiukoista tai muuten jumittavista ohjauslaakereista.

Moottori sinänsä oli ihan hyvä vetoinen aina rajoittajalle saakka eikä tärinätkään häiritse. Kierros herkkyys voisi toki olla parempi, mutta ei kai sitä 90mm iskulla voi hirveitä odottaa. Ihan potentiaaliselta rakentelukohteelta tämä kuitenkin vaikuttaa. Ensi kesäksi tää menee varmaan nakuksi ja katteet kunnostetaan ja maalataan sitten seuraavaksi kesäksi, eli tarkoitus kuitenkin palata alkuperäiseen etulippa tyyliin, joskin värit ja tarrat on vielä suunnittelun alla.

Jotenkin tuo hesslerin keltainen sopii tuohon aika hyvin, mutta ei tässä nyt täysin samanlaista kuitenkaan lähdetä hakemaan.

Kuva

Tarkoitus on pitää tämä ihan matkaenskana eikä lähteä hipoilemaan painon ja alustan suhteen, mutta jonkinlaista parannusta molempiin on kuitenkin saatava, eli keula ja takaiskari vaihtuu ja kevennetään sieltä mistä se on järkevää eikä maksa maltaita. Seuraavaan päivitykseen voi vielä hieman mennä aikaa, kun vaimon *atupyörä on levällään tallissa, niin ei kehtaa kahta mopoa purkaa samaan aikaan, jos vaikka DR:stä löytyy sitten rivinelonen :lol:

Tässä vielä lähtökohdasta kuva.

Kuva

Kirjoittaja:  aapo [ Pe Huhti 03, 2015 7:16 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Mitäs keulaa ajattelit laittaa? Mulla oli jonkun aikaa hakusessa wp extreme (kmt malli, se pidempi) , mutta nyt iski laiskuus ja ensikesäksi huollan vanhan ja laitan ricor intiimitosastoa. Katsotaan taas ensitalvena... Paljonhan tuola on putkea ja palikkaa joka lisää painoa, mutta on turhaa.

Kirjoittaja:  Roiske [ Pe Huhti 03, 2015 9:31 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Aloitin kuitenkin hieman purkutöitä ja keulan osien sovittelua, Tuohon tulee nyt DR-Z:n perinteinen keula, sama mikä mulla oli aiemmin teneressäkin. Tällä kertaa kuitenkin ehkä rajoitan jouston jonnekkin 260mm seutuville. Toinen vaihtoehto ois showan usd, mutta ehkä sovittelen sen tuohon DR-Z:aan jossain vaiheessa. Kuvia tulee myöhemmin, kun nyt on menoa.

Kirjoittaja:  aapo [ La Huhti 04, 2015 8:33 am ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Mun mielestä tyylillisesti sopii paremmin perinteinen näihin vanhoihin. Ainakin 750:ssa pitää rajoittaa joustomatka. Muuten voi mennä komiasti ympäri. Laitappa sitten kuvia, että miten drz:n keula istuu ja mitä muutoksia teit. Onko drz:sta etypyörä ja jarrut myös vai pelkkä haarukka? Olis ehkä vaan helpompi löytää drz keula kuin wp extreme. Ja olishan se japsi :D

-aapo

Kirjoittaja:  Roiske [ La Huhti 04, 2015 12:19 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Siitä purkaminen alkoi katteiden ja keulan osien purkamisella.

Kuva

Kuva

Alkuperäiset ohjauksen rajoittimet piti rälläköidä pois, koska DR orkkiksessa alakolmiossa on keskellä stoppari joka vastaa kahdella puolen emäputkea oleviin rajoittimiin. DR-Z on just toisin päin eli emäputkeen tulee keskelle rajoitin johon alakolmiossa molemmin puolin olevat stopparit vastaa. Orkkis rajoittimet rälläköin hitsisauman vierestä niin että orkkis hitsisauma jää emäputkeen merkiksi jonka mukaan rajoittimet voi tarvittaessa hitsata takaisin omille paikoilleen.

Kuva

Tuossa on nyt tenereä varten sorvattu ohjausakseli ja DR-Z kolmiot, mittailin että tuo akseli sopii tähänkin pituutensa puolesta, laakerithan näissä on samat. Yläkolmiosta on ohjaustangon kiinnikkeitä muokattu 15mm eteenpäin, tämä siis tehty tenereä varten, mutta kokeillaan miten tähän sopii, tarvittaessa löytyy toinen kolmio, orkkis tangon kiinnikkeillä.

Kuva

Mulla piti olla tähän uudet ohjauslaakerit hyllyssä, mutta muistin lopulta, että ne menikin syksyllä jäärata monsteriin, joten pitää vielä hommata ne ennenkuin pääsee sovittamaan keulaa paikoilleen. Noilla paikallaan olleilla en kehtaa kasata vaikkei ne ihan surkeat olleetkaan, liian tiukalla kylläkin, josta se vaeltelukin todennäköisesti johtui.

Kirjoittaja:  Roiske [ Su Huhti 05, 2015 9:03 am ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

aapo kirjoitti:
Onko drz:sta etypyörä ja jarrut myös vai pelkkä haarukka?


Niin haarukan lisäksi ainakin etuvanteeksi tulee DR-Z spesifinen talon/excel. Ja jarrulevy SM mallin 310mm, jarrusatula on vielä suunnittelun alla hyödynnänkö DR:n omaa vai jotain muuta.

Onkos kellään tietoa muiden pyörien takavanteiden sopivuudesta isoon DR:ään? Mulla ei muuta ylimääräistä vaimennettu napaista 17'' vannetta ole kuin bemarin pikku gs:n vanne. Se sopii lähes heittämällä tenereen, mutta tähän on turhan leveä navaltaan, joutuisi vaihtamaan takahaarukankin.

Kirjoittaja:  Roiske [ To Huhti 09, 2015 9:32 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Vihdoin sain ohjauslaakerit. Tänään pääsin jo testi asentamaan keulaa, ohjausakselin kokonaismitta on hieman liian pitkä, vaan helpompihan se on lyhentää kuin jatkaa. Muuten kyllä sopii paikoilleen ihan hyvin, mutta jonnekkin oon hävittäny aluslevyn joka tulee ylämutterin ja kolmion väliin enkä löytänyt vastaavan kokoista kuin kuparisena, joten siihen sorvataan huomenna uusi.

Tuossa vielä kuva vanhasta ja uudesta alakoolista.

Kuva

Keulaputket paikoillaan.

Kuva

Purin sen keulahässäkän kokonaan pois ja yllätyksenä se mittaristo on kaikkein painavin osa siinä ja sitten umpio. Putkesta tehty kehikko on jopa melko kevyt. Huomenna vois jo mallata etuvaloa paikoilleen ja ehkä tankin irroittaa ja suunnitella jotain sen tilalle. Ei pitänyt nipottaa sen painon suhteen, mutta tuo teräksinen takahaarukka rupes vaivaamaan sen verran, että siihen on saatava alumiinia tilalle, joten sitäkin suunnitellaan. Alkukäyrä on vähää vaille puhkiruostunut, joten se on tehtävä uusi ehkä hieman paksumpi. Äänenvaimentimena tuossa on joku Yamaha FZR 1000 pönttö, ihan hyvät äänet, mutta ei liene kovin kevyt sekään, saas nähdä kunhan sen irroitan.

Kirjoittaja:  mti [ To Huhti 09, 2015 10:35 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Tulee dejavu tästä projektista... viewtopic.php?f=8&t=17842 :D

Kirjoittaja:  Roiske [ Pe Huhti 10, 2015 7:04 am ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Niimpä :lol: Kyllähän tuo sinunkin projekti on tullu luettuu läpi ja samoin advriderilta pari projektia katsottua. Hyvähän se on, että näistä voi katsella mallia ennakkoon miten jotkin asiat kannattaa tai ei kannata toteuttaa.

Kirjoittaja:  mti [ Pe Huhti 10, 2015 10:30 am ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Roiske kirjoitti:
Niimpä :lol: Kyllähän tuo sinunkin projekti on tullu luettuu läpi ja samoin advriderilta pari projektia katsottua. Hyvähän se on, että näistä voi katsella mallia ennakkoon miten jotkin asiat kannattaa tai ei kannata toteuttaa.


Totta puhut. Tuota omaa projektiani näin jälkikäteen lueskellessa tekisin nyt paljon toisin tai jättäisin tekemättä. Harmittaa, että tuli mentyä tekemään noinkin "suuria" muutokia. Sen verran kiven takana hyvät yksilöt, joka myös kyseinen DR oli että olisin nykypäivänä tehnyt alustan ja jotain pieniä päivityksiä ja pitänyt muuten ulkoisesti orginaali asussaan. Jotain Hesslerin rallityyliä ehkä :D Ennen nykyostä Honda projektia yritinkin etsiä jälleen hyvää DR:ää, mutta hyvän yksilön löytäminen oli vaikeaa, jopa Saksasta...

Kirjoittaja:  Roiske [ La Huhti 11, 2015 9:26 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Projekti oli jo hetken pyörillään, kun piti koe istua ja mittailla sagia sun muuta. Sinällään oli ihan mukavaa huomata ettei tuota keulan joustoa välttämättä tarvitse rajoittaa. Noilla jousilla täydellä tankilla ilman kuskia etupään sagi on n.30mm, kuskin kanssa en vielä mitannut. Se mikä tuossa oli mukavaa, niin kantapäät yltää edelleen tukevasti maahan, joten takapäätä kärsii korottaa ihan reilusti ennenkuin istuinkorkeus kasvaa liiaksi. Teneressä tällä keulalla oli hyvä kun varpaat ylsi maahan. Piti sitten mittailla noiden runkojen korkeus eroa ja takahaarukan akselin kohdalta teneren runko on 40mm korkeampi kuin tämän, joka selittää osaltaan istuinkorkeus eroa.

Kuva

Sähköjäkin kerkisin hieman selvitellä, kun näytti olevan kaikenlaista huomion arvoista. Kahvanlämmittimille oli otettu virrat virtalukon johtosarjasta ja tietysti rosvoliittimillä. Oisko ensimmäinen menny väärään johtoon kun siitä lähtevä johto oli katkaistu ja laitettu toinen rosvo toiseen johtoon ja pittäähän niille maajohtokin olla joka näkyy toisessa kuvassa. Rosvot aukaisin ja korjasin johtosarjan orkkis kuosiinsa. Maajohto siirtyy jonnekkin muualle.

Kuva

Kuva


Valoille virrat oli tehty sitten kahden releen kautta, joille tulee paksu johto suoraan akulta ja valokatkaisijat ohjaa vaan niitä releitä. Tuota pitää vielä hieman selvitellä onko tuo nyt ihan tarpeellista. Jos ne releet poistaisi valokäytöstä, niin ois valmis johto akulta ja rele niille kahvalämppäreille.

Kirjoittaja:  kimmokekki [ La Huhti 11, 2015 10:36 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Älä poista releitä valoilta ! Noissa vanhoissa susukeissa hävii useampi voltti matkalle .. Eikä tarvii itseasiassa olla niin vanhakaan ... Mun drz:etassa hävisi 1.3V matkalle akulta polttimon kantaan !
Se dr650 rs mitä vuosi sitten talvella laitoin niin siinä oli 1.8V hävikki välille jo ilman että oli polttimoakaan paikallaan .. Polttimon kun laittoi kiinni niin hävisi 3.1V

Kirjoittaja:  Roiske [ Su Huhti 12, 2015 8:27 am ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

En vielä kerinny noita jännitteitä mittaamaan, mutta hyvä tietää tuokin, tuskin niitä releitä ois sinne turhaan laitettu. Katsoin jo että löytyy hyllystä vielä yksi rele niille kahvalämppäreille, mutta johtoa pitää käydä ostamassa.

Kirjoittaja:  kimmokekki [ Su Huhti 12, 2015 9:18 am ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

Muista ostaa kaapelikenkiäkin [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Kirjoittaja:  Roiske [ Su Huhti 12, 2015 1:20 pm ]
Viestin otsikko:  Re: Roiskeen DR800 -92

:lol: :lol: :lol: Tuo viisaus ei kaikille aukeakaan :mrgreen:

Sivu 1/6 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/