F800GS:n modifionti..

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Jottei sotketa liikaa tuota pyöräpuolella olevaa "kokemusketjua", niin tänne voisi laittaa kaikkia ihmisten tekemiä muutoksia kyseiseen mopottimeen.

Itselläni menossa keulan "Shiveröinti" jonka pystyy jokainen tekemään suhteellisen helposti ja kohtuu kustannuksinkin (sillä oletuksella että elintenluovuttaja keula on ehjä, toisin kuin minulla...). Tämän jälkeen käsissä pitäisi olla keula jossa on sekä kompression että reboundin säädöt, ilmaus ja jota pystyy simmittelemäänkin mielensä mukaisesti (toisin kuin vakio keula johon ei voi vaihtaa kuin öljyt ja jousen).

Originaali kasisatasen keula osoittautui kuuluvaksi samaan perheeseen kuin Shiver 45 ja niissä kummassakin on siten samat alajalkojen halkaisijat, liukuholkit, tiivisteet, vaimennin patruunan halkaisia, yläkorkin mitoitus jne. Tässä kohdin bemari on vai valitettavasti mennyt sieltä alitse mistä aita on matalin ja jättänyt kaikki säädöt pois säästääkseen pari euroa. Vakio keula on ihan hyvä rauhalliseen soratie surffailuun, mutta aktiivisemmassa ajossa ominaisuudet loppuvat hieman kesken..


Resepti menee suurinpiirtein seuraavasti:


1. Osta ebaysta Marzocchi Shiver 45 keula. Näitä löytyy joko ihan Factory mallina tehtaan tekeminä ("kisamalli" jonka suurin ero muihin lienee putkien erikoispinnoite), tai sitten esimerkiksi Aprilia RXV:n keula (näitä on tarjolla hyvin ja edukkaasti), BMW G450X:n keula tai joku Husqvarnassa, GasGas:ssa, Betassa jne.. ollut Shiver 45.

2. Kiikuta kasisatkun vakio alajalat koneistamoon (jos et itse pysty/uskalla sorvata) ja sorvauta niihin samanlaiset pesät kompressioventtiileille kuin mitä juuri ostamissa Shivereissäsi on.

3. Osta jäykemmät jouset jos painoa on miehen verran. Lineaarisia jousia löytyy Öhlinssiltä jäykkyydeltään 5.5N/mm ja Bitubolta jäykkyydeltään 6.0N/mm. Muut jousivalmistajat tarjoavat progressiivisia jousia ja Marzocchilta itseltään ei saa jousia kuin 5.0N/mm asti.

4. Vaimentimen karaan täytyy sorvata sopivan mittainen rajoitinholkki, muuten iskun pituudeksi tulee about 260mm..

5. Vaimenpatruunaa täytyy hieman lyhentää yläpäästään jos ei halua alkaa katkoa jousia. Muuten tulee liian paljon esijännitystä jouselle. Helppo homma, sorvilla poikki sopivan verran ja poralla uudet öljyreijät. Jousilautasina voi käyttää tämän jälkeen kasisatasen omia alalautasia (kunhan sorvaa sen yläpään inan kapeammaksi 3mm matkalta).

6. Sitten vaan koko komeus nippuun ja iskarigurulle säätöön;)


Itse olen edelleen vaiheessa 5. sattuneesta syystä...
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Hätäapuna tuli viikonloppuna hoonattua tuo tehtaan jäljiltä urilla oleva vaimentimen putki jotta pääsisi edes hieman kokeilemaan jousijäykkyyksiä sun muita ennen kuin saa ehjän tilalle. Hieman tulee ohivuotoa urista, mutta eipähän syö ainakaan männänrengasta enää..

Sitten vaan koko haarukka ja mopo kasaan puolentoista kuukauden seisokin jälkeen ja ajelulle! Ja hieman kun korjasi esijännitystä, käänti rebound namiskat kaakkoon (kun tuo simmipakka on alunperin tehty aika paljon köykäisemmälle jouselle) ja passasi keulan korkeuden sopivaksi (jatkoin iskua 20mm vakioon nähden, eli nyt edessä joustoa 250mm) suhteessa toistaiseksi hieman lyhyeen perän joustoon (toinen muovi spacer poistettu männän varresta, lisää joustoa vajaa 10mm sisäänpäin), niin voi morjens.. Kuva On meinaan hieman eri peli ajella reippaammalla kädellä kuin vakio keula vaikka öljymäärä ja simmitys on luultavasti ihan perseellään siihen nähden mitä ne pitäisi olla!

Ajoon tulee ihan eri luotto kun jarrupaikoissa pyörä pysyy vakaana eikä keula katoa alta. Lisäksi tuo tuntuisi olevan aika lailla alkuherkempikin koska jäykemmät jouset (nyt paikoillaan Öhlinsin lineaariset 5.5N/mm jouset) mahdollistavat sen että keulaan ei tarvitse ruuvata esijännitystä lainkaan niin paljon kuin vakio keulassa on tehtaan jäljiltä (mikä onkin ihan liikaa - nyt esijännitystä melkein puolet vähemmän, 14-15mm). Saa nähdä millaiset noista tulee kun ne iskari kurko saa vielä säädettyä.. Kuva

Ensi tuntuma on hemmetin kiva. Pyörä muuttui ison askeleen omaan käteen sopivampaan suuntaan, vaikka tuota ei ole edes vielä simmitetty (minkä tuo kyllä vielä vaatii)! Kuva


Mutta sen jälkeen pitääkin sitten perä saada samalle tontille. Aikaisemmin se ei ole häirinnyt juurikaan, mutta nyt jotenkin sekin alkoi tuntua inan pintakovalta, mutta silti hieman löysältä omalle painolleni (ja tämän kyllä sagi mittaukset vahvistivat). Tosin ei mikään ihme, aika reilusti sielläkin näytti olevan esijännitystä jousessa (esijännitys namiskuukekin ollessa "nollassa") linkuttomaksi peräksi..


Ps. Aikamoista opettelua nämä vieterikeulojen salat (ja koko jousitus) on alamäki- ja maastopyörien ilmakeuloihin tottuneelle! :lol:
Liitteet
Reboundin säätö+ilmaus namiskuukelit.
Reboundin säätö+ilmaus namiskuukelit.
Ensimmäisen testiajon jäljiltä.
Ensimmäisen testiajon jäljiltä.
Kompressioventtiili ja koneistettu pesä alajalassa.
Kompressioventtiili ja koneistettu pesä alajalassa.
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Keula sai taas kokonaan uudet sisuskalut! :shock: :lol:

Oli näet halvempaa ostaa Italiasta täydelliset ja iskemättömät Aprilia RXV:n Shiver 45 etutolpat kuin ostaa Marzocchilta tuo yksi vaimenninputki!¤#&!!&%! :evil:

No eipä siinä mitään, onneksi oli järkihintainen "löytö" ja tosissaan ihan käyttämättömät. Itse asiassa tuon keulan sisukalut osoittautuivat paremmiksi lähtökohdiksi laittaa bemarin putkien sisään, niissä kun oli jousilautanen alempana kuin noissa Shiver Factoryissä - ei tarvinnut lyhentää yläpäästä lainkaan (eli voi skipata tuon kohdan 5 kokonaan)! Eli noilla sisuskaluilla tarvitsee ainoastaan koneistaa alajalkoihin kompressioventtiilien pesät + laittaa vaimentimen karaan 40mm holkki jos haluaa 230mm joustoa (=vakion määrä). Ja tietenkin pohjaanlyöntimännän lukkorenkaalle voi tehdä uuden uran alemmaksi karaan jos haluaa, mutta se ei ole välttämätöntä (koska vakio sisuskaluissa ei ole koko pohjaanlyöntimäntää). Itse laitoin nyt 30mm holkin jolla jousto siis 240mm koska takana on tällä hetkellä myös 10mm vakiota enemmän joustoa (225mm).

Tolpat kävivät myös iskarigurulla (http://www.mphuolto.fi/index.php?id=17) simmityksessä ja "jonkun verran" simmipakkoja piti noille jäykille jousille kuulemma muuttaakin. Mielenkiinnolla odotan ensitestejä loppuviikosta.. 8)
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

En tiedä kiinnostaako tämä haarukka modaus ketään, mutta todetaan nyt kuitenkin lopuksi että simmauksen jälkeen toimii ainakin meikäläisen skaalalla "aikasta kivasti" sen mitä kerkisin ennen reissurenkaiden alle laittoa kokeilla... 8) 8) 8)
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Kun millon öljyt vaihdat, kurki millaiset pakat se guru oli tehnyt. Olisi kiva vertailla, kun noita lirpakkeita olen uudelleen järjestellyt tuon oman möhkon shivereihin.
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Itse asiassa oli hirveän suuri kiusaus leväyttää nuo tolpat vielä kerran ennen paikalleen laittoa ja katsoa mitä ne simmipakat on nyt syönneet! :lol:

Jotenkin käsittämättömästi maltoin mieleni (tulossa vanhaksi kenties..? :roll: ) enkä niitä vielä avannut kun alkaa olla himppusen verran pirun kiire saada tuo ajoon kesälomareissua varten. Syksyllä täytyy varmaan vaihtaa "talviöljyt" noihin ja sen yhteydessä ihmetellä simmipakkoja. Erikseen ei jaksa enää avata, sen verta monta kymmentä kertaa on tuota tullut kasattua ja purettua että nyt on välillä ihan kiva vain ajaa. 8)

Syksyllä voisi sitten kanssa alkaa pähkäillä takapäätä. Etupää on nyt niin jouhea ja "hyvä" verrattuna aikaisempaan että takapään tietty pintakovuus (kun joutuu kääntämään liikaa esijännitystä) / silti löysyys isommissa pateissa on nyt hieman eri paria keulan kanssa. Tuo tosin saattaisi korjaantua jo ihan pelkästään jäykemmällä jousella jolloin esijännitystäkään ei tarvitsisi niin paljoa. Tosin iskarin ostoksi se menee kun ei vakiota voi oikein huoltaa ja säännöllinen talviajo vaatisi kyllä huoltoa iskarillekin (ja enää ei saa takuusta uuttakaan kun on sekin ummessa :lol: )..
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja mek »

Tuolta saa näköjään tuollaisia settejä etuhaarukkaan. Myös pelkät esijännityksen säädön sisältävät etuhaarukan tulpat voi hankkia samasta putiikista.
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka paljon noista alatolpista pitää sorvata tavaraa pois eli tuleeko kestävyyden kanssa ongelmia?

-Ilkka
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Noissa alajaloissa on sorvauksen jälkeenkin vielä hieman enemmän matskua kuin esimerkiksi noissa Shiver Factoryissa tai Aprilia RXV:n (tai vaikka HP2:n jne) alajaloissa on tehtaan jäljiltä. Ei pitäisi olla mitään ongelmia kestävyyden suhteen. Omillani ajettu nyt modifikaation jälkeen 10tkm erilaisilla alustoilla vailla pienintäkään ongelmaa (eli lienee onnistunut modaus teknisesti kaikenkaikkiaan, varsinkin kun keula pelaa aivan sairaan hienosti muutenkin! 8) ).

Noihinhan siis vain periaatteessa "suurennetaan" ne orkkikset kuusiokolopultin reijät niin isoiksi että sinne mahtuu tuo Shiverin kompressioventtiilit. Kaikki tarvittavat sorvaukset näkyy tuossa viimeisestä kuvasta.
Avatar
Ilipo
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Helmi 17, 2009 5:47 pm
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja Ilipo »

OK... On vaan ruvennu tuo pienempi Gessu kiinnostamaan tuon järkäleen sijaan... Pojat pakeni Africa Twineillään liian kovaa horisonttiin, joten pyörässä on pakko olla vikaa :oops:
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja mek »

Il1kka kirjoitti:OK... On vaan ruvennu tuo pienempi Gessu kiinnostamaan tuon järkäleen sijaan... Pojat pakeni Africa Twineillään liian kovaa horisonttiin, joten pyörässä on pakko olla vikaa :oops:
Vaiha mun Dakariin :lol:
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Pjoo, tätä modaustahan saa näköjään kohta ihan "kaupastakin" ostaa:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=607282

Kyseinen kaveri on tässä kuukauden aika kysellyt (kun laitoin ohjeet tästä konversiosta tuonne advrider foorumillekin) ummet ja lammet koskien haarukan modausta ja nyt kun se sai sen vihdoin "valmiiksi" niin seuraavana päivänä oli heti "myynti" topic pystyssä! :shock:

Kova on luotto kaverilla kun ei ole tainnut keritä metriäkään ajaa ja kehutaan silti niin mahtavaksi.. Hiukan kyllä hirvittää että miten sällin käy (tai lähinnä asiakkaiden) jos se noita alkaa oikeasti kaupata. Sen verta on meinaan hatara kaverin tietämys jousituksesta (tai tekniikasta yleensä) ja haarukan modaus & simmauskin on hiukan oudosti tehty omaan korvaan..

Mut on ne vaan eri markkinamiehiä nua ameriikan poijaat! :lol:
FSA
Viestit: 126
Liittynyt: La Syys 05, 2009 10:46 pm
Pyörä: FE 390
Paikkakunta: Kuopio

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja FSA »

Tere,
XChallengessahan taitaa olla samanlainen keula kuin F800GS:ssä? Siihen olen katsellut uutta keulaa tai jotain modifointia, jolla sen saisi paremmaksi. Tällä hetkellä Ebayn tarjonnat aika heikkoja, mutta onko tämä samanlainen Factor malli jonka laitot itsellesi?
http://cgi.ebay.co.uk/Marzocchi-Shiver- ... 3f02eeb671

Jossain vuosimallissa yläputkien koko vissiin muuttui, joten sitä vaan arvuuttelen et onkohan nuo vielä sopivan kokoiset vai ei?
Full Speed Ahead
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Terse!

Näyttääpi hyvin pitkälti samoilta kuin omani. Ja tuossa myyntisivun alareunan linkissä esiintyy kanssa "maaginen" numero 45, joten senkin perusteella veikkaisin että ovat ihan samat.

Jos noita meinaa sellaisenaan käyttää (eikä vaihtaa vain sisuskaluja), niin alakolmion kohdalta pitää milli sorvata yläputkien ulkohalkaisijasta pois (sekä X:ssä että 8GS:ssä). X:n ja 8GS:n keulathan ovat samasta sukupuusta, mutta X:ssä taitaa jotain säätöjä olla sentään (8GS:ssä kun ei ole mitään säätöjä vakiona).

Noita 45 Shivereitä kannattaa muuten kytätä Italian ebaystä. Siellä niitä on silloin tällöin myynnissä kun ovat Aprilian RXV:n vaihtaneet muita tilalle. Tosin nuo nyt on melkoisen edulliset Factoryiksi - hintahan tosin voi vielä nousta! :lol:

"Uudemmat" Marzocchin Factoryt on sitten kai 48:sit..
-W-
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Loka 12, 2009 6:05 pm
Pyörä: Dune RR
Paikkakunta: Jyvässeutu

Re: F800GS:n modifionti..

Viesti Kirjoittaja -W- »

Do Dii, jatketaanpas sitten hieman eri aiheesta seuraavaksi - eli vanteista. Eli jos joku toinenkin nimittäin harkitsee F8GS:ään vahvempien ja kapeampien vanteiden vaihtoa niin ajattelin hieman laittaa tähän inffoa moisesta operaatiosta.


Oma etuvanteeni vaihtui jo viime keväänä nimittäin Excelin 1.85"x21" vanteeseen vakion Behrin 2.15"-21" kehän antautuessa rantapallon kokoisen kiven edessä.. Tämä etuvanteen kehän vaihto on simppeli juttu sillä vakiot pinnat käyvät suoraan ja nippelitkin vaikka hieman pienet ovatkin Excelin kehään. Omaani tosin laitatin samalla uudet vähän järeämmät nipatkin.

Nyt sitten alkoi talven tullen jurppia ihan tosissaan takavanteen tolkuton 4.25" leveys johon on aika mahdoton saada mitään järkevän levyistä piikkipyörää asettumaan siten että renkaan profiili ei aiheuttaisi naurunsekaista itkua.. :lol: Niinpä takakehäkin meni vaihtoon ja tilalle tuli DID Dirtstar 3.5" leveänä. Takakehän vaihto onkin tässä tapauksessa sitten huomattavasti monimutkaisempi juttu kuin etukehän vaihto. Bemari kun pinnaa takakehän kahden pinnan sarjoissa (2xvasen, 2xoikea, 2xvasen, jne..) ja vieläpä siten että pinnojen reijät eivät sijaitse keskellä kehää vaan toisella laidalla! Kunnon kestäviä kehiä kun ei sitten saa kuin yleensä keskellä olevalla normaali porauksella (1xvasen, 1xoikea, 1xvasen, jne..) joten soppa on selvä.

Tämä ei sinällään ole kunnon vanteen tekijälle ongelma, mutta se vaatii mittatilauspinnojen teettämisen sillä vasemman ja oikean puoleiset pinnat tulevat hieman eri mittaisiksi että kehän saa keskelle (vakiot pinnat on kaikki yhtä pitkiä).


Itse myös pitkään mietin takavanteen muuttamista samalla 18" kehälle (olisi ollut ihan saman hintainenkin), mutta lopulta päädyin pysymään vakiossa 17" vannekoossa. 18" vanne olisi ollut "offroad" ajossa parempi, mutta ei tämän tyylistä pyörää ole mihinkään umpimetsään muutenkaan tehty, vaikka sielläkin tulee aina silloin tällöin pyörähdettyä. 18" vannekoossa oli ongelmana myös se että kestävät vaihtoehdot rajoittuivat 2.5" leveyteen mikä on ehkä hieman kapoinen reippaaseen maantieajoon kaksi päällä. Lisäksi piikkipyörillä ja pidempijoustoisella takaiskarilla oltaisiin oltu todella lähellä bensatankkia täydessä sisäänjoustossa ja kuskilta muutenkin loppuisivat sentit jaloista pitää mopo pystyssä konttaus nopeuksilla. Sinällään muuten jännä juttu ettei kukaan valmista 3" levyisiä vanteita - olisi tosi hyvä leveys..

Ja jos joku ihmettelee miksi moinen Excel/DID sekasikiökombinaatio, niin syy on yksinkertaisesti se, että Excel ei tee 3.5"x17" leveätä takavannetta, eikä DID puolestaan 1.85"x21" leveää etuvannetta! :lol: Kumpainenkin on kuitenkin 7000-sarjan alumiinia ja siten jo ihan eri maata "suklaa" Behreihin verrattuna.


Ja lopuksi Å:lle kiitoksia takavanteen offset mittausten varmistamisesta tuon rihtausrumban aikana. Kuva
Liitteet
Takavanne DID:n 3.5" leveällä kehällä.
Takavanne DID:n 3.5" leveällä kehällä.
Etuvanne Excelin 1.85" leveällä kehällä.
Etuvanne Excelin 1.85" leveällä kehällä.
Vastaa Viestiin