Roiskeen DR800 -92

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jarsii
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Joensuu

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Jarsii »

"On muuten tiukkaan pinttynyttä hyttysen paskaa tuossa pleksissä, meinaa jo usko loppua, että sitä saisi puhtaaksi turmelematta itse pleksiä, onko ehdotuksia?"

Ite kiillottelin pleksin varaosaliikkeen muovinkiillotusaineella, hion sen vesihiomapaperilla ensin ohjeen mukaan... eihän siitä uutta saanut, mut huomattavasti paremman.
Liitteet
pleksi2.jpg
(7.56 KiB) Tiedosto ladattu 92 kertaa
pleksi1.jpg
(6.54 KiB) Tiedosto ladattu 92 kertaa
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

EsaaM kirjoitti:Moi...

Onko remontti jatkunut, ja missä nyt mennään. Kiinnostavaa on olut seurata
pyörän kehitystä. Vetäsitkö kokonaan keltaseksi? Mielenkiintoinen värivalinta.
Oma on jo niin karmean näkönen, että pitää talvella tehdä jotain.
Vinkit kyllä kelpaa....

T Esa
Moi.

Ei ole kerinnyt jatkamaan viime päivityksen jälkeen. Just kotiuduin AT-Ralli/Norjan reissulta, joten nyt kun saa reissu kaluston huollettua, niin pitää jatkaa taas tätä.

Keltaiseksi maalasin alkuun kaikki muovit, mutta nyt ainakin sivukatteet tulee mustaksi ja takasivu muovit varmaan jää hyllylle.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Jarsii kirjoitti: Ite kiillottelin pleksin varaosaliikkeen muovinkiillotusaineella, hion sen vesihiomapaperilla ensin ohjeen mukaan... eihän siitä uutta saanut, mut huomattavasti paremman.

Onhan tuo nyt jo liiankin hieno kurapyörään :mrgreen:

Pitääpä tutkia tuollaista vaihtoehtoa.
MrX
Viestit: 193
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 8:13 pm
Pyörä: Pegaso
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja MrX »

Tässä videossa kohdasta 3.40 eteenpäin näkyy hinkkaavan tonnisella paperilla auton umpion muovia ja kirkkaalta näyttäis lopputulos joten vois toimia pleksissäkin. Itsellä ei tosin moisesta hommasta kokemusta ole...

Ja peukku ylöspäin tästä projektista, jollain perverssillä tavalla tuollainen iso DR on hyvin kiehtova pyörä.
Avatar
Jarsii
Viestit: 40
Liittynyt: Pe Huhti 19, 2013 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Joensuu

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Jarsii »

Tarkemmin sanottuna se oli muovin naarmunpoistoainetta ja hioin 2000 paperilla...
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Kiitoksia vinkeistä, katsotaan jos siihen pleksiin saa hieman "loistoa" noilla eväillä.

Motivaatio rakenteluun ollut hieman kateissa lapin reissun jälkeen eikä näitä harvoja kauniita kesäpäiviä ois muutenkaan kiinnostanut viettää tallissa. Vielä kun sattui tuon teneren vaihteiston hajoaminen jonka korjaaminen vaatii käytännössä koko pyörän paloittelemisen, niin työnsin sen nurkkaan ja päätin, että DR laitetaan ajokuntoon ensin.

Tekaisin virtalukolle ja ryypylle telineen kulma-alumiinista.

Kuva

Siinä paikoillaan, ohjauslukko ei ole käytössä.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Etuvalojen asennus tuntuu työläältä. Tai lähinnä lyhyen projektori umpio ei meinaa sopia paikoilleen, siihen on tehty nyt väistö etupumpulle ja toinen etuhäkin keskiraudalle. Umpion joutui vielä tiivistämään liiman kanssa, koska perä on leikelty eikä siihen tuleva kumikuppi enää istu paikoilleen.

Kuva

Tiivisteliiman kuivuessa purin takahäkin sisältä kaiken pois ja aloin suunnitella ilmansuodatinta ja sille boxia. Nyt on tilattu auton vapaavirtaussuodatin 155X143mm ja 100mm lähdöllä. Näistä lisää myöhemmin. Akku vaihtuu myös pienempään ja kevyeen lithium akkuun ja samaan koteloon siirtyy myös cdi boxi josta oli toinen kiinnike murtunut ja yritetty jo kertaalleen liimata huonolla menestyksellä. Itse boxi on kuitenkin ehjä, joten laitetaan vaikka panta kiinnitys lisäksi.

Kuva

Matkustajan jalkatapit vaati myös hieman päivitystä. Alkuperäiset rauta/kumipötkylät painavat paljon eivätkä ole kovin nätitkään, lisäksi niiden kiinnitystapit olivat tiensä päässä. Alumiinisissa jalkatappirungoissa on kummalliset ulokkeet eteenpäin joihin housun lahkeet voi tarttua helpostikin.

Kuva

Viime talven jäämonsteri projektista jäi sopivasti alumiiniset kumipäällystetyt takatapit, jotka sovittelin paikoilleen. Ulokkeet on myös poistettu.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Etuvalot alkaa istumaan paikoilleen, umpioiden ympärillä oleva kehys on tehty millisestä pellistä viidessä eri osassa joita on jäykistetty särmäämällä ja sitten hitsattu kasaan. Kehys kiinnittyy päissä oleviin 4mm alumek levyihin ja kehyksen puolelle hitsatut pultit jotka tulee läpi alulevystä toimivat saranoina joiden varassa umpioiden suuntausta voi säätää. Tuossa sovitteluvaiheesta kuva ennen viimeistelyä ja maalausta.

Kuva

Tässä maalattuna, keskellä kehyksen yläreunassa reikä suuntauksen säätöruuvia varten, ei vaan löytynyt sopivan mittaista ruuvia, niin se puuttuu vielä.

Kuva

Sitten sitä ilmansuodatin hommaa väliin, eli orkkis putsarikotelo lähti ja jotain pitäisi tilalle kehitellä. Kahdella kaasarilla varustetussa mopossa on tietenkin soikea putsarikotelon liitos kaasareitten takana. Ihan sukkana ei siis mikään tarvike suodatin siihen istu, ellei tilaa Hessleriltä koko boxia.

Kuva

Tähän tarvii siis välikappaleen jolla soikea muoto muutetaan tarvikesuodattimien kannalta helpommaksi pyöreäksi. Laskin tuon soikelon ympärys mitaksi 100mm. Varastosta löytyi 100mm alumiiniputkea ja nettikierroksen jälkeen totesin myös 100mm lähdöllä löytyvän erilaisia suodattimiakin jotka sopii takahäkin sisään. Pikaisten mittausten jälkeen sain välikappaleen pituudeksi 80mm ja aloitin värkkäämisen. Tuo on siis pakotettu oikeaan muotoon 100mm putkesta puristamalla. Tarkoitus olisi että toinen pää ois pyöreä ja toinen soikea, mutta pituutta ois pitänyt olla hieman lisää mikäli sen onnistua, joten toinenkin pää on hieman soikea mutta asettuu kuitenkin hyvin suodattimeen. Reunoihin on tehty hieman huullosta takomalla, jotta saa lisää pitoa liitoksiin.

Kuva

Suodatin on tuollainen kaksoiskartio vapaavirtaussuodatin. Tälle pitää vielä rakentaa boxi ympärille, joka tehdään näillänäkymin 1mm alumiinilevystä.

Kuva
Avatar
AKH
Viestit: 525
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Pyörä: Yamaha RD

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja AKH »

Kivaa puuhastelua, tuollaisessa tekemisessä saa helposti arkirutiinit unohtumaan. Ainakun tyhjästä tekee jonkun osan ja sen saa toimimaan, niin kyllähän se palkitsee.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

AKH kirjoitti:Kivaa puuhastelua, tuollaisessa tekemisessä saa helposti arkirutiinit unohtumaan. Ainakun tyhjästä tekee jonkun osan ja sen saa toimimaan, niin kyllähän se palkitsee.
Tuo on kyllä ihan totta, että palkitsee jos saa jotain itse tehtyä toimimaan ja vieläpä kestämään käyttöä. Mukava tuota sinunkin projektia on ollut seurata, onhan se kuitenkin ihan muuta toista, kun vanhasta 2t katupyörästä tehdään enduro. Sitä luomisen tuskaa on varmaan ihan eri tavalla kuin tässä.

Eipä sikäli samansuuntaisia projekti haaveita on ollut mullakin, joku 1000cc sporttipyörä muunnettuna enskaksi voisi olla ihan järjetön, mutta hauska peli. Saa nähdä mitä vielä keksii.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Akkukoteloakin on tullut suunniteltua, tai lähinnä sitä teenkö uuden vai jatketaanko entisellä. Tuo orkkisteline on vaan yllättävän painavan tuntuinen vaikka ei juurikaan siltä näytä. Pitäähän sen tietysti jämerä olla jotta tuon normaalin lyijyakun jaksaa kantaa. Kunhan saan tuon suodatin osaston kuntoon, niin pitää kokeilla jaksaako tuo 8 cell Antigravity pyörittää tuota konetta. Tuon akun käytössä ois se hyvä puoli, että cdi boxi ja akku sopisivat vierekkäin koteloon ja korkeussuunnassa jäisi vielä tilaa n. 6cm .

Kuva

Siirsin tuota pleksiä 15mm eteenpäin, mutta en kääntänyt pystympään. Jos tuon pleksin taakse ei saa sopimaan navigaattoria kunnolla, niin pitää tehdä kokonaan uusi ja pystympi pleksi. Umpiot kuitenkin ihan hyvin tuolla sisässä eivätkä mulkoile enää pahemmin.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Päivitykset jääny viime aikoina vähiin, mutta pyörä on nyt kuitenkin jo ajokunnossa, joten seuraavaksi alkaa teneren vaihteiston korjaaminen. Tähän tehdään siinä sivussa testiajoa ja pikku sipistelyjä. Kunhan tenere on kunnossa, niin tähän on odottamassa mm. alumiininen takahaarukka linkkuineen ja kunnolliset jalkatapit joiden sovittaminen vaatii jonkin asteisia runkomuutoksia joiden jälkeen runko puhalletaan ja käytetään pulverissa(pintaruostetta on hieman kaikkialla), joten eiköhän siinä ensi talveksi vielä askaretta riitä.

Tältä se näyttää nyt, sivukatteissa on puolikiiltävää mustaa.

Kuva

Etuvalot kytketty niin, että pitkillä palaa molemmat. Jonkinlainen alalokarikin on suunnitteilla.

Kuva

Kaksi leditakavaloa rinnakkain. Äänenvaimentimeen laitoin pienen killerin, niin äänet sai siedettävälle tasolle.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Toinen kaasari alkoi tulvimaan. Edellinen omistaja on kylläkin kunnostuttanut kaasarit ja vaikka neulaventtiilit pohjineen olikin uudenveroisessa kunnossa, niin ilmeisesti pohjat oli asennettu vanhoilla tiivisterenkailla, joista toinen nyt antautui ja kaasari tulvi vaikka neulaventtiili toimikin oikein. Laitoin uudet tiivisterenkaat ja tulvinta loppui.

Säädötkin alkaa olemaan kohdillaan, tuossa on nyt 30 numeroa isommat pääsuuttimet kuin aiemmin ja täytyy kyllä sanoa että, veto riittää minun matkaenska tarpeisiin. Ihan mukavan tuntuinen moottori, vääntää hyvin alhaalta ja vetää iloisesti aina rajoittajalle asti. Ykkösvaihde tuntuisi olevan lyhyempi kuin teneressä eikä tämä stumppaa yhtä helposti, joten hidaskin mönkiminen maastossa on mielekkäämpää. Maasto ominaisuudet paranee vielä kunhan vaihdan isomman takarattaan.

Akkuna on nyt tuo 8 cell Antigravity joka tuolla aiemmin kuvissa esiintyy. Kylmäkäynnistyksessä tahtoo alkuun kyykätä, mutta on se lopulta lähtenyt kuitenkin joka kerta ja lämpimänä lähtee helposti. Jaksaa aina vaan yllättää tuo akku, vaikka ikääkin sillä taitaa olla jo neljä vuotta.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Tuhannen kilsaa on ajeltu, pyörä on ihan hyvän tuntuinen, mutta perä tuntuu melko levottomalle. Vaikka tarkoitus onkin laittaa tähän myöhemmin alutakahaarukka ja säädettävä iskari, niin ihan mielenkiinnosta laitoin kameran kuvaamaan takapyörän elämää ajossa. Kaikenlaista tallentui päivän mittaan kameralle, joten laitoin videon pätkän tuubiin. Lähdin umpikypärän kanssa ajoon, jossa ei ole kameralle kiinnikettä, niin tää on kokonaan kuvattu taaksepäin kamera kiinnitettynä runkoon.

https://www.youtube.com/watch?v=SL0aPEZDFXU
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Meinasitko Tohtorin tuua sängelle?
Vastaa Viestiin