Roiskeen DR800 -92
Valvoja: Moderaattorit
Re: Roiskeen DR800 -92
Mulla on töitä lauantaina, vaan yritän saada vapaaksi jos työtilanne sallii. Varmaan kaikki sillä hetkellä kunnossa olevat mopot tulee sängelle.
-
- Viestit: 2211
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Roiskeen DR800 -92
Koitahan neuvotella.
Re: Roiskeen DR800 -92
Siinäpä on jopa kaksi foorumin projektipyörää samalla videolla nauttimassa sänkipellosta.
https://youtu.be/mOocKMDBaas
https://youtu.be/mOocKMDBaas
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
- Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
- Paikkakunta: Kellokoski
Re: Roiskeen DR800 -92
Sänki peltoa oli myös ruuhijärven classic ebndurossa, taka kumi vaan ihan väärä, loppuun kulahtanut heidenau
Yksinäinen Susi
Re: Roiskeen DR800 -92
Tämä projekti on ollut rakentelutauolla jo hyvän tovin. Teneren koneremontti sotki täydellisesti viime talven suunnitelmat tohtorin osalta, vaan eihän tälle mitään sen kummempaa aikataulua ole laitettu, tehdään kun keritään. Onhan se toki ajokunnossa ja ajettukin on aina kun on kerinny. Takahaarukan vaihto on seuraava rakennuskohde, johon on periaatteessa kaikki osat valmiina. Koneistettavien osien tarve ratkeaa, kunhan pääsee ensin sovittelemaan. Iskarin kanssa saattaa tulla ongelmia, kun yrittää lyhytiskuisesta iskarista saada enemmän joustomatkaa. Tähän varten on hommattuna säädettävä ZX9R:n iskari, pituus siinä vastaa melko lähelle orkkista. On vaan todella jäykkä, joten simmitykset menee uusiksi ja näyttäisi olevan holkilla rajoitettu ulosjousto, joten tarvittaessa onnistuu myös iskarin pidentäminen.
Syksyn ajeluiden jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimen ja jätin tohtorin talviunille. Talven aikana kuitenkin moottorin pohjassa oleva neliskanttinen luukku oli ruvennut tihkumaan öljyä. Luukku on melko sopivasti keskellä, joten luultavasti öljyä tulee luukusta vaikka pyörän kallistaisi kyljelleen, niin tihkukoon seuraavaan öljynvaihtoon. Samalla sitten venttiilivälysten ja tasapainoakselien ketjun tarkistus.
Syksyn ajeluiden jälkeen vaihdoin öljyt ja suodattimen ja jätin tohtorin talviunille. Talven aikana kuitenkin moottorin pohjassa oleva neliskanttinen luukku oli ruvennut tihkumaan öljyä. Luukku on melko sopivasti keskellä, joten luultavasti öljyä tulee luukusta vaikka pyörän kallistaisi kyljelleen, niin tihkukoon seuraavaan öljynvaihtoon. Samalla sitten venttiilivälysten ja tasapainoakselien ketjun tarkistus.
Re: Roiskeen DR800 -92
Jatketaanpas tätä vuorostaan. Tuleva moottoripyörävero sai minut poistamaan tämän liikennekäytöstä, joten nyt ei ainakaan ensivuoden aikana tarvitse tällä ajella, jos nyt ei ihmettä tapahdu ja verosta luovuttaisiin. Kuitenkin rakentelua varten sopiva ajotauko.
Moottorin pohjasta tihkui öljyä tuon neliskanttisen pohjan välistä, joten öljyt pois ja mopo kyljelleen.
Tuossa on O-rengas tiiviste joka vaan on painunut ihan littanaksi. Ei tuosta kuvasta kyllä oikein hahmota.
Samalla otin magneetonkopan auki tasapainoakselien ketjun kiristämistä varten, sieltä kuitenkin löytyi vakavampaakin. Yhdeltä startin rattaan akselilta on puuttunut laakeriholkki lohkon puolelta ja akselilla olevat boorit on ottaneet kiinni lohkoon.
Salaman kanssa näkyy paremmin.
Tuollainen holkki siinä pitäisi olla, niinkuin kopan puolella.
Moottorin pohjasta tihkui öljyä tuon neliskanttisen pohjan välistä, joten öljyt pois ja mopo kyljelleen.
Tuossa on O-rengas tiiviste joka vaan on painunut ihan littanaksi. Ei tuosta kuvasta kyllä oikein hahmota.
Samalla otin magneetonkopan auki tasapainoakselien ketjun kiristämistä varten, sieltä kuitenkin löytyi vakavampaakin. Yhdeltä startin rattaan akselilta on puuttunut laakeriholkki lohkon puolelta ja akselilla olevat boorit on ottaneet kiinni lohkoon.
Salaman kanssa näkyy paremmin.
Tuollainen holkki siinä pitäisi olla, niinkuin kopan puolella.
Re: Roiskeen DR800 -92
Takahaarukan, linkuston ja iskarin vaihto olisi seuraavana vuorossa, kunhan mopon saa taas pystyasentoon. Tuollaisia osia sinne olisi tarkoitus sovitella.
Kaatumarautoja pitää ehkä harkita vaikka ne taas lisää painoa, mutta ei nuo katteet ilmankaan kestä. Kevein vaihtoehto ois tietysti luopua katteista, mutta sitten menetetään tohtorin upea keulan muotoilu. Muutama pieni nutullaan käynti ja molemmin puolin on sivukatteet hajalla.
Kaatumarautoja pitää ehkä harkita vaikka ne taas lisää painoa, mutta ei nuo katteet ilmankaan kestä. Kevein vaihtoehto ois tietysti luopua katteista, mutta sitten menetetään tohtorin upea keulan muotoilu. Muutama pieni nutullaan käynti ja molemmin puolin on sivukatteet hajalla.
Re: Roiskeen DR800 -92
Upea pyörä ja projekti. Itselläni oli tämmönen kanssa ja mukava ajella, ei vaan riitä taidot / aika / mielenkiinto tehdä näin hienoksi..
Tosta verosta pakko sanoa, eikö se ole suunniteltu nimenomaan omistusveroksi. Eli ei hyötyä poistaa liikenteestä, verot juoksevat silti. Näin sitä on kaavailtu ja näin toteutuu, melko p-koreapohjainen vero.
Tosta verosta pakko sanoa, eikö se ole suunniteltu nimenomaan omistusveroksi. Eli ei hyötyä poistaa liikenteestä, verot juoksevat silti. Näin sitä on kaavailtu ja näin toteutuu, melko p-koreapohjainen vero.
Nykyisiä: Honda XR650R, KTM EXC300 TPI, Suzuki Bandit 1200 Turbo, Honda CB500S, Yamaha FZ-6, Kymco Super8, Thumpstar 125
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Menneitä: Suzuki Vstrom 1000, Honda CB900F, Suzuki DR-Z400S, Suzuki DR800S, Honda CB500, Honda NSR125, Baotian
Re: Roiskeen DR800 -92
Tuossa lainaus toisesta keskustelusta, varmaahan ei mikään ole ennen lopullista päätöstä, mutta jos tuon mukaan menee, niin poisto kannattaa sikäli kun pitää poistettuna koko vuoden.pmw kirjoitti:Upea pyörä ja projekti. Itselläni oli tämmönen kanssa ja mukava ajella, ei vaan riitä taidot / aika / mielenkiinto tehdä näin hienoksi..
Tosta verosta pakko sanoa, eikö se ole suunniteltu nimenomaan omistusveroksi. Eli ei hyötyä poistaa liikenteestä, verot juoksevat silti. Näin sitä on kaavailtu ja näin toteutuu, melko p-koreapohjainen vero.
"Jos ajoneuvo olisi kuitenkin poistettu liikennekäytöstä verokauden päättyessä, veroa ei pantaisi maksuun ennen kuin ajoneuvo otetaan uudelleen käyttöön. Liikennekäyttöön otto käynnistäisi tällöin uuden verokauden.Ensimmäinen verokausi alkaisi lain voimaantulopäivänä niille moottoriajoneuvoille, jotka silloin on merkitty rekisteriin liikennekäytössä oleviksi. Myöhemmin rekisteriin merkittävien tai liikennekäyttöön ilmoitettujen moottoriajoneuvojen verokausi alkaisi rekisterimerkinnästä."
Eli verolta välttyy, jos pärrät on liikennekäytöstä poistettuja. Sitten kun ottaa käyttöön, joutuu maksamaan käyttömaksun seuraavilta 12 kk:lta eikä siitä saa palautuksia vaikka ottaisi pois liikennekäytöstä tai myisi.
Re: Roiskeen DR800 -92
Moottori pitää taas öljyt sisällään, niin irroittelin takahaarukan linkkuineen ja iskarin. Laitoin osat pahvilaatikkoon ja käytin vaa'alla. Tuossa on samat osakokonaisuudet vanhaa ja uutta, eli takahaarukat, linkut, iskarit ilman jousta ja takajarrusylinterit.(uusi jarruletkukin on laatikossa vaikkei näykään kuvassa)
Linkun kiinnitys korvakon joutuu poistamaan ja tekemään uuden, kiinnitysreijän paikka siirtyy n.15mm eteenpäin ja 25mm ylöspäin. Tämä on suunniteltava huolellisesti, ettei törmäisi ongelmaan, jota vaan ei tullut ajatelleeksi.
Alkuperäinen linkku on tosi alhaalla ja nyt se nousee ylemmäs, eli uusi iskari tulee olemaan hieman lyhyempi kuin orkkis, tämä muutos oli otettu huomioon uuden iskarin etsinnässä. Eli uusi iskari ei vastaa alkuperäistä mittaa, vaikka tuolla aiemmin taisin niin kirjoittaa, vaan pitäisi sopia DR-Z:n linkun ja haarukan kanssa.
Linkun kiinnitys korvakon joutuu poistamaan ja tekemään uuden, kiinnitysreijän paikka siirtyy n.15mm eteenpäin ja 25mm ylöspäin. Tämä on suunniteltava huolellisesti, ettei törmäisi ongelmaan, jota vaan ei tullut ajatelleeksi.
Alkuperäinen linkku on tosi alhaalla ja nyt se nousee ylemmäs, eli uusi iskari tulee olemaan hieman lyhyempi kuin orkkis, tämä muutos oli otettu huomioon uuden iskarin etsinnässä. Eli uusi iskari ei vastaa alkuperäistä mittaa, vaikka tuolla aiemmin taisin niin kirjoittaa, vaan pitäisi sopia DR-Z:n linkun ja haarukan kanssa.
Re: Roiskeen DR800 -92
Iskarin sisältä löytyikin topout jousi eikä rajoitinholkki, niinkuin ensin ajattelin. Tarkempien mittailujen mukaan tarvitsen iskariin pari senttiä lisää mittaa, joten pitää kokeilla poistaa topout jousi, josko sillä pääsisi haluttuun mittaan.
Nyt on poistettu alkuperäinen linkun kiinnike, joten melko varmaa on ettei orkkis rojuja tähän enää laiteta.
Nyt on poistettu alkuperäinen linkun kiinnike, joten melko varmaa on ettei orkkis rojuja tähän enää laiteta.
Re: Roiskeen DR800 -92
Meneekö haarukka suoraan paikalleen, vai joutuuko kiinnikkeet modaamaan?
Re: Roiskeen DR800 -92
Ei se haarukka mene ihan heittämällä. Takahaarukan akselien paksuudessa on millin ero, DR 16mm ja DR-Z 17mm. Tähän siis joutuu joko suurentamaan reikiä rungon puolelta tai tekemään uudet laakeriholkit haarukkaan pienemmällä reijällä, en ole vielä päättänyt kummin teen, mutta helpommalla pääsee rungon porauksella jolloin DR-Z laakerit ja holkit käy jatkossakin. Sivusuunnassa jää vielä 5mm säätövaraa ketjulinjauksen ja linkun kiinnityksen helpottamiseksi. Orkkis takavanteeseen saa laakerit vaihdettua isommalle akselille (20mm), mutta jarrulevy pitäisi siirtää 10mm ulospäin, joten siihen pitää joko sorvata adapteri tai käyttää jotain muuta vannetta. Kuvassa haarukka orkkis akselin kanssa paikoillaan.smppa kirjoitti:Meneekö haarukka suoraan paikalleen, vai joutuuko kiinnikkeet modaamaan?
Linkun kiinnikkeestä on jo aihio olemassa. Nuo alapäässä olevat siipat on tarkoitus vääntää sivuille päin alkuperäistä muotoa mukaillen. Mitään ei kuitenkaan hitsata lopullisesti ennenkuin kaikki osat saa paikoilleen ja niiden liikkuvuus ja linjaukset on tarkistettu, ehkä jopa kaksikin kertaa
Re: Roiskeen DR800 -92
mul ois omaan 800 tarkotus tuplaputket laittaa mut pitäs jostaki saaha haarotus kappale siihen mistähän semmosen löytäs vai pitääkö ite tehä/tilata
ja olis swingiin tarkotus jatkaa max n.6"
ja olis swingiin tarkotus jatkaa max n.6"
Re: Roiskeen DR800 -92
Tuolla ois tupla slipari settiä tarjolla,tosin melko hinnakas. Voisihan tuolta kysyä myykö haarakappaletta pelkästään. http://www.dr-big-shop.de/BIG_Auspuff_766.htmlmihkuli kirjoitti:mul ois omaan 800 tarkotus tuplaputket laittaa mut pitäs jostaki saaha haarotus kappale siihen mistähän semmosen löytäs vai pitääkö ite tehä/tilata
ja olis swingiin tarkotus jatkaa max n.6"
Mikäs ajatus sulla tuossa swingin jatkamisessa on?