Sivu 1/1

Yamaha YZ490

Lähetetty: Ke Joulu 10, 2014 1:17 pm
Kirjoittaja Eastfield
Niin vaan alkoi tämäkin projekti ihan vahingossa.

Eräänä pimeän joulukuun iltana tallissa maasturia elvyttäessä
katse kulkeutui jo vuosia osittain puretun ja pahvilaatikoihin pakattuun
YyZetan raatoon.

Minkähänlaisia vehkeitä noi oikein on ajella?
Varmaan aika hurjia pelejä kun rumpujarrut ja kaikkee?

Ajatus ei anna rauhaa ja pakko kaivaa luuri haalarin taskusta ja soittaa ko. raadon omistajalle.

Kaupat syntyy välittömästi ja onnea toivotellaan myyvästä päästä :)

2014-11-30 16.41.44 (Medium).jpg

Ei muuta kun mopo lavetille ja ihmettelemään mitähän tuli just ostettua.

Nopea tilannearvio antoi ymmärtää että runko on ehjä. Mutta maalin tarpeessa.
Eli puretaan nyt sitten loputkin kilkkeet irti ja runkoa puhaltamaan.

Miten väärässä voikaan ihminen olla.
Puhallus paljasti karun totuuden. Runkohan on ratkennut sieltä täältä ja joku kyläseppä on jo ehtinyt tätä hitsaamaan.

Päätä puhalluskaapin seinään ja puhelin nöyrästi käteen.
Epätoivon sävytteinen soitto luotto hitsaajalle tuotti tulosta.
2014-12-03 17.00.42 (Medium).jpg
Tämä metallin liimaamisen rautainen ammattilainen näytti jälleen miten oikeasti hitsataan.
Runko oli jo siinä kunnossa että jos olisin itse alkanut puikkoa siihen tarjoamaan niin olisin
kuulemma saanut aikaan korkeintaan kasan erimittaisia putkenpätkiä tallin lattialle :)
Totta epäilemättä tämäkin.
2014-12-03 18.32.18 (Medium).jpg
Runko takaisin tallilla hitsattuna ja puhallettuna.

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: Ke Joulu 10, 2014 10:09 pm
Kirjoittaja DT175MX
Nyt ollaan mukavuusalueella. 8) Äkkiseltään tuo näyttäisi -82 malliselta kun emäputki jatkuu alas asti yhtenä ja rungon orgisväri musta. 490 on luotettava peli kun käyt vain kaikki paikat läpi huolellisesti, moottoriin uudet laakerit ja stefat, kampiakselin suoruuden tarkastus (vibraa joka tapauksessa on suora tai ei :lol: :lol: suorana kuitenkin vähemmän ) Moottori on kuuluisa herkästä "kilistysominaisuudesta", sitä voi hieman lievittää kannen palotilan muotoilulla. Pakoputki löytyy tähän malliin käytännössä ainoastaan DG:n tuotelinjastosta jos sille on tarvetta ja samasta putkasta äänenvaimennin. Muoviosia valmistaa DC plastics firma ja niitä löytyy ebay:n kautta esim. Mulla saattaa löytyä tähän -82 malliin numerokilvet uudet originaalina. Thaimaasta saa penkinpäällistä muutamalla kympillä, uusia pehmusteita jenkkilästä.... Kannattaa laittaa kerralla kaikki kuntoon niin YZ palvelee pitkään ja vetää suun hymyyn kun avaa jonkun porkkananelarin vieressä ja lapioi savet silmille :D

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 8:04 am
Kirjoittaja AnttiL
DT175MX kirjoitti:YZ palvelee pitkään ja vetää suun hymyyn kun avaa jonkun porkkananelarin vieressä ja lapioi savet silmille :D
:lol: :lol: :lol:

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 10:20 am
Kirjoittaja kimmokekki
Timo taas liiottelee ei noi vanhat väsyneet 2 tahtiset oikeesti runtaa =)

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 12:36 pm
Kirjoittaja Eastfield
Veikkaus vuosimallista meni nappiin. Pyörä tosiaan on -82 ja moottori numeroiden mukaan niinkin uusi kuin -88.
Moottorin vaihdosta/vaihtajasta ei ole tietoa mutta nykyinen mosa on tallissa kulkeutuneen perimätiedon mukaan
kunnostettu noin vuosikymmen sitten. Pyörä jäänyt kaiketi ajosta seisomaan jonkin vielä löytymättä olevan vian tähden.
Tähän tietoon voi melkosuurella varmuudella luottaa.

Moottori jätetään avaamatta vielä tässä vaiheessa vaan yritetään ensin jos se sattuis vaikka käynnistymään.

Kestävyyteen ja muihin ominaisuuksiin en vielä tässä vaiheessa uskalla ottaa kantaa mutta hyvä kun herättää keskustelua jo
tässä vaiheessa :D

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 12:54 pm
Kirjoittaja Eastfield
Ja sitten takaisin asiaan.

Rungon maalauksen kanssa tuli oikastua tällä kertaa hieman liikaa.
IMG_20141206_125835 (Medium).jpg
Maaliksi valikoitui paikallisessa k-raudassa myytävä vasaralakka. Maalausvälineet, pensseli ja pienempi pensseli :)
Tähän ratkaisuun päädyttiin ihan sillä että purkissa seisoo että pohjamaalausta ei tarvita ja parikerrosta riittää.
Noh kyllähän se siihen levitty mutta jälki on aivan kamala. Aivan mahdotonta tavaraa saada siedettävää pintaa aikaan
ainakaan sivelemällä.

No nyt tuli tällästä, eipä tässä näyttely pyörää muutenkaan olla tekemässä :D

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 7:42 pm
Kirjoittaja DT175MX
Moottori voi olla niin uusi, sylinteri on vanhempi malli koska -84 lähtien pakoputken lähtö on suoraan eteenpäin. Kone kannattaa avata koska ainakin kampuran stefat on varmasti tuon ajan seistyään niin kovettuneet että vuotaa ja aiheuttaa ongelmia.

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 8:06 pm
Kirjoittaja Dominator
Kannattaa uskoa edellistä asiassa kokeneempaa foorumilaista, joka kehottaa avaamaan koneen. Itsellä ei ole kuin yhdestä pitkään seisseestä -85 CR500 kunnostuksesta kokemusta. Alakerta oli siinäkin niin huonossa kunnossa, että koneen täystuho olisi ollut varma jos sen olisi käynnistänyt ilman avaamista :!:

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: To Joulu 11, 2014 8:33 pm
Kirjoittaja DT175MX
Jeps, toi mun 490 oli seissyt about 15v, kaikki moottorin stefat oli ihan koppuroita ja olisi ollut melko turhaa laittaa pyörää muuten kuntoon jos olisi jättänyt koneen aukaisematta.

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: Su Joulu 14, 2014 7:03 pm
Kirjoittaja Eastfield
Keula ja takahaarukka linkkuineen huollettu ja soviteltu paikalleen.
Jotain osapuutteita kuten kytkin&kaasuvaijerit sekä takajarrukengät hommattu.
Täytyypä vielä tuumata tuota moottori hommaa.
IMG_20141206_143415 (1) (Medium).jpg

Re: Yamaha YZ490

Lähetetty: Su Joulu 14, 2014 7:26 pm
Kirjoittaja Uncle_Mickey
No en nyt mene ja suosittele mutta joskus vanhoja kauan seisseitä auton moottoreita lioteltiin naftassa, kone naftaa täyteen, välillä pientä pyörittelyä käsipelillä ja hyvä tuli :D