Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on La Elo 24, 2019 3:17 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Pe Joulu 05, 2014 8:55 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Nyt avasin kansalle viteon!
http://youtu.be/09LOjf7EPlg

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 05, 2014 9:07 pm 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3086
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Sehän käy varsin siististi.

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 05, 2014 9:11 pm 

Liittynyt: La Elo 10, 2013 8:41 pm
Viestit: 139
Pyörä: husqvarna
siinähän se käyvä räklättää 8)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 22, 2014 9:17 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Pikuhiljaa olen yrittänyt saada kytkintä pelittämään, huonoin tuloksin. Sylinterin sain pelittämään ja ilmattua ok.Mutta todennäköisesti pakka on jollain tavalla koottu väärin. Purkuun menee siis vielä kerran, kaksi kertaa käytin kytkinkoria jo tänään irti. Samalla löytyi haljennut käynnistyspolkimen välirattaan akselin pidike. Kerran sain polkea pyörän käyntiin tuolla uudella osalla, nyt se on taas halki. (startti pelittää, pärjää varmaan ilmankin hetken :P) Yritän muistaa ottaa ensi kerralla kuvat niin saan selvennettyä mistä kyse. Osa maksoi kolmisen kymppiä, ei sinänsä paha, mutta kelju tilata taas parin kympin rahdilla sama osa uusiksi. Pitää yrittää rakentaa osa itse tukevaksi.

Kytkin ei siis irrota tällä hetkellä ollenkaan, vaikka levyt eivät ole kireällä / pakka tiukalla. --> korit ottavat kiinni jostain kohtaa --> asennus / kokoamis virhe.

Olen ihmetellyt kun pyörää ei saanut ennen millään työnnettyä käyntiin, kytkin tuntui luistavan. Tämä johtuu tietenkin siitä, että pyörässä on Adlerin APTC luistokytkin. Kaikkea sitä oppii.. Selittää samalla sen, miksi kytkin oli niin kevyt käyttää, vaikka hydraulinen onkin (yhdellä sormella helposti käytettävissä).

Tuo luistokytkin on kyllä jännä kapine, löysin pari tekstiä joissa tuo selitetään (sisäkori, jossa metallilevyt kiinni, on kierteisesti uritettu ja sillä aikaansaadaan se luisto).

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 23, 2014 1:37 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Kytkimen saa näköjään toimimaan kun sen kasaa oikein :) ei irrottanut vielä aivan kokonaan, mutta toimii selvästi. Epsanjasta tulossa vielä uusi kytkinsylinteri väärän tilalle, jospa sitten saisi kuntoon.

Lumikelillä ja katurenkailla jäi koeajot lyhyeksi - nappulat alle ja piikit harkintaan siis seuraavaksi.

Katteetkin mallailin paikoilleen, keväällä voi miettiä ulkonäköasioita myös kun kone alkaa olla kunnossa.KuvaKuvaKuva

Kuvat myös käynnistyspolkimen välirattaan akselin pidikkeestä ja sen paikasta - tuohon pitää keksiä jotain uutta tilalle. Varmaan siinä ja siinä kestäisikö kemiallinen metalli tuossa.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 23, 2014 6:24 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1810
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
En tunne tuota konetta, mutta jokin syyhän sille välirattaatn pidikkeen halkeamiselle on oltava. Onko tuo pesä lohkossa väljä välirattaan akselille? Jos on, niin kuuluisiko siinä olla holkki?
Näyttää kuvasta arvioituna isommalta kuin akseli.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 23, 2014 7:39 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Kun laittoi uusilla pulteilla kiinni, oli tuo akseli tukevan tuntuisesti kiinni - niin kauan kun pultit alkavat antaa periksi ja vääntyä ja / tai samalla kohtaa tuo laippa halkeaa. Eli kyllä, vaikuttaa siltä että tuo kolo on liian iso, se on ikäänkuin kuluneen näköinen (epäsymmetrinen) ja siksi en usko että siihen holkkia tulee (ei löydy myöskään räjäytyskuvasta).

Kemiallista metallia ajattelin nimenomaan tuon kuopan ja akselin välin tiivistämiseen. Yksi vaihtoehto olisi varovasti porata isommaksi tuota reikää (kotikonstein haastavaa saada keskitetysti isompi reikä) ja sitten laittais sinne holkin. En muista paljonko tuossa on materiaalia ympärillä, en tutkinut tuota niin tarkkaan kun taistelin lohkojen kanssa.

Kyseessä on tyyppivika (jossain foorumilla taisin törmätä), ja taitaa olla myös niin, että muissakin yksimukisissa nelarikoneissa saa rikottua noita käynnistyksen voimansiirron rattaita varomattomalla polkemisella?

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 23, 2014 8:20 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1810
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE
Reikä voisi onnistua jos tekisit ohjurin joka pultataan noihin laipan pultteihin. Siis käytännössä tarkkaan tehty teräslätkä jossa on halutun kokoinen reikä keskellä, niin että pora ei vaella.
Vaan saattaisi tuossa kemiallinen metallikin ehkä kestää.
Kiksit rikotaan potkimalla ilman että painaa löysät pois polkimesta. Liittyy yleensä vasymykseen ja turhautumiseen kun kone ei käynnisty. Ainakin minulla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 23, 2014 11:30 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Jos ei mikään auta niin akselin sisään voisi laittaa vielä pultin, lohkoon pitäisi tehdä reiän pohjalle pienempi reika ja kierteet sekä vähän modata akselia että sen saisi pultilla kiristettyä pohjaan (tällaisia on porkkanamopoiss). Tosin jos reikä on jo soikea voi olla ettei mikään kestä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 23, 2014 11:50 pm 

Liittynyt: To Loka 25, 2012 5:38 pm
Viestit: 87
Pyörä: 2- tahtinen 500
Porataan isompi reikä ja laitetaan lämpösovitteella mittoihin sorvattu holkki reikään ja taas on timmi pesä akselille.

_________________
Yamaha IT 175 -83
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2015 12:46 am 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Sunnuntain ratoksi eka kertaa enskat paikoilleen. Motolevyllä etujarru, mutta eipä tuota tod näk kivikkoon tule mentyä ensimmäiseksi ja pitkillä välityksillä kun ei ketju piisannu isompaan taka hammasrattaaseen. Taas tietää mihin menee rahaa seuraavaksi :D

Kytkin alkoi irroittaa kun kävi pikkulenkin ajamassa ja odotan yhä uutta sylinteriä kytkimeen saapuvaksi.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Tammi 05, 2015 12:48 am 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Kuva

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Huhti 26, 2015 11:39 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Endurolenkit jäi tekemättä, etuvanne kohtuu kiero - samalla kelit alkoivat olla sitä luokkaa, että motovanteet takaisin ja pyörä käyttöön.

Gasgasrider -foorumilta bongasin että sinikeltaisen johdon irroittaminen ruiskun ohjauksesta saa "race"-moden päälle jolloin kone käy rikkaammalla. Tämä ja tyhjäkäyntiseoksen säätäminen auttoi tyhjäkäyntiongelmiin joita on ollut (sammuilee varoittamatta stumpaten).

Kytkin ei irroittanut kunnolla ja lopulta syynä oli liika iso momentti keskimutterissa.

Nyt alkaa olla hommat kunnossa, uusi äänitorvi pitäisi vielä hommata ja sitten mahdollisesti uutta käytettyä sliparia, fatbaria ja jopa tarrasarjaa jos innostun kovasti. Mutta nyt ajoa, hyvää alkukautta kaikille! Kuva

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 01, 2015 3:09 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Jäähdytysjärjestelmän ongelma: kun kierrättää vapaalla konetta lämpimänä, nesteet pysyy kierrossa - kun taas tekee täyskaasu kiihdytyksen niin syylärin korkki päästää nesteet ulos (tulee aika voimalla, housut kastuu).

Toki seuraavaksi vaihdan tuon korkin (toivottavasti löytyy jostain hyllystä vastaava) mutta pelottaa ajatella kannentiivistettä. Voiko olla niin, että kun on veto päällä, tulee järjestelmään painetta kannentiivisteen läpi ja tyhjäkäynnillä se vielä pitää paineet sylinterissä? Onko veto päällä koneessa isompi paine?

Vaihdoin nesteet ja mielestäni ihan terveen väristä, ei vaikuttanut että olisi öljyä seassa. Motonetista "motocool expert" valmista nestettä olen käyttänyt.

Öljynvaihto pitää varmaan tehdä niin näkee miten kone on asettunut remontin jäljiltä - jotain 200km nyt koneella ajettu.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 01, 2015 3:50 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Nyt kun kone on jäähtynyt ja seisontatuella vähän kallellaan, on siellä kuitenkin nestettä sen verran että pinta näkyy. Pitää tarkistaa manuaalista vielä tilavuus / taso - parhaimmillaan se nyt vaan pukkaa ylimääräiset ulos kun lausunta säiliötä ei ole, mutta eihän se korkki saa noin valskata.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com