Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Nyt avasin kansalle viteon!
http://youtu.be/09LOjf7EPlg
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Sehän käy varsin siististi.
antti
Hasky510TE
Viestit: 133
Liittynyt: La Elo 10, 2013 8:41 pm
Pyörä: husqvarna

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja Hasky510TE »

siinähän se käyvä räklättää 8)
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Pikuhiljaa olen yrittänyt saada kytkintä pelittämään, huonoin tuloksin. Sylinterin sain pelittämään ja ilmattua ok.Mutta todennäköisesti pakka on jollain tavalla koottu väärin. Purkuun menee siis vielä kerran, kaksi kertaa käytin kytkinkoria jo tänään irti. Samalla löytyi haljennut käynnistyspolkimen välirattaan akselin pidike. Kerran sain polkea pyörän käyntiin tuolla uudella osalla, nyt se on taas halki. (startti pelittää, pärjää varmaan ilmankin hetken :P) Yritän muistaa ottaa ensi kerralla kuvat niin saan selvennettyä mistä kyse. Osa maksoi kolmisen kymppiä, ei sinänsä paha, mutta kelju tilata taas parin kympin rahdilla sama osa uusiksi. Pitää yrittää rakentaa osa itse tukevaksi.

Kytkin ei siis irrota tällä hetkellä ollenkaan, vaikka levyt eivät ole kireällä / pakka tiukalla. --> korit ottavat kiinni jostain kohtaa --> asennus / kokoamis virhe.

Olen ihmetellyt kun pyörää ei saanut ennen millään työnnettyä käyntiin, kytkin tuntui luistavan. Tämä johtuu tietenkin siitä, että pyörässä on Adlerin APTC luistokytkin. Kaikkea sitä oppii.. Selittää samalla sen, miksi kytkin oli niin kevyt käyttää, vaikka hydraulinen onkin (yhdellä sormella helposti käytettävissä).

Tuo luistokytkin on kyllä jännä kapine, löysin pari tekstiä joissa tuo selitetään (sisäkori, jossa metallilevyt kiinni, on kierteisesti uritettu ja sillä aikaansaadaan se luisto).
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Kytkimen saa näköjään toimimaan kun sen kasaa oikein :) ei irrottanut vielä aivan kokonaan, mutta toimii selvästi. Epsanjasta tulossa vielä uusi kytkinsylinteri väärän tilalle, jospa sitten saisi kuntoon.

Lumikelillä ja katurenkailla jäi koeajot lyhyeksi - nappulat alle ja piikit harkintaan siis seuraavaksi.

Katteetkin mallailin paikoilleen, keväällä voi miettiä ulkonäköasioita myös kun kone alkaa olla kunnossa.KuvaKuvaKuva

Kuvat myös käynnistyspolkimen välirattaan akselin pidikkeestä ja sen paikasta - tuohon pitää keksiä jotain uutta tilalle. Varmaan siinä ja siinä kestäisikö kemiallinen metalli tuossa.
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja skuikka »

En tunne tuota konetta, mutta jokin syyhän sille välirattaatn pidikkeen halkeamiselle on oltava. Onko tuo pesä lohkossa väljä välirattaan akselille? Jos on, niin kuuluisiko siinä olla holkki?
Näyttää kuvasta arvioituna isommalta kuin akseli.
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Kun laittoi uusilla pulteilla kiinni, oli tuo akseli tukevan tuntuisesti kiinni - niin kauan kun pultit alkavat antaa periksi ja vääntyä ja / tai samalla kohtaa tuo laippa halkeaa. Eli kyllä, vaikuttaa siltä että tuo kolo on liian iso, se on ikäänkuin kuluneen näköinen (epäsymmetrinen) ja siksi en usko että siihen holkkia tulee (ei löydy myöskään räjäytyskuvasta).

Kemiallista metallia ajattelin nimenomaan tuon kuopan ja akselin välin tiivistämiseen. Yksi vaihtoehto olisi varovasti porata isommaksi tuota reikää (kotikonstein haastavaa saada keskitetysti isompi reikä) ja sitten laittais sinne holkin. En muista paljonko tuossa on materiaalia ympärillä, en tutkinut tuota niin tarkkaan kun taistelin lohkojen kanssa.

Kyseessä on tyyppivika (jossain foorumilla taisin törmätä), ja taitaa olla myös niin, että muissakin yksimukisissa nelarikoneissa saa rikottua noita käynnistyksen voimansiirron rattaita varomattomalla polkemisella?
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Reikä voisi onnistua jos tekisit ohjurin joka pultataan noihin laipan pultteihin. Siis käytännössä tarkkaan tehty teräslätkä jossa on halutun kokoinen reikä keskellä, niin että pora ei vaella.
Vaan saattaisi tuossa kemiallinen metallikin ehkä kestää.
Kiksit rikotaan potkimalla ilman että painaa löysät pois polkimesta. Liittyy yleensä vasymykseen ja turhautumiseen kun kone ei käynnisty. Ainakin minulla.
meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja meikä »

Jos ei mikään auta niin akselin sisään voisi laittaa vielä pultin, lohkoon pitäisi tehdä reiän pohjalle pienempi reika ja kierteet sekä vähän modata akselia että sen saisi pultilla kiristettyä pohjaan (tällaisia on porkkanamopoiss). Tosin jos reikä on jo soikea voi olla ettei mikään kestä.
DT175MX
Viestit: 87
Liittynyt: To Loka 25, 2012 5:38 pm
Pyörä: 2- tahtinen 500

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja DT175MX »

Porataan isompi reikä ja laitetaan lämpösovitteella mittoihin sorvattu holkki reikään ja taas on timmi pesä akselille.
Yamaha IT 175 -83
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Sunnuntain ratoksi eka kertaa enskat paikoilleen. Motolevyllä etujarru, mutta eipä tuota tod näk kivikkoon tule mentyä ensimmäiseksi ja pitkillä välityksillä kun ei ketju piisannu isompaan taka hammasrattaaseen. Taas tietää mihin menee rahaa seuraavaksi :D

Kytkin alkoi irroittaa kun kävi pikkulenkin ajamassa ja odotan yhä uutta sylinteriä kytkimeen saapuvaksi.
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Kuva
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Endurolenkit jäi tekemättä, etuvanne kohtuu kiero - samalla kelit alkoivat olla sitä luokkaa, että motovanteet takaisin ja pyörä käyttöön.

Gasgasrider -foorumilta bongasin että sinikeltaisen johdon irroittaminen ruiskun ohjauksesta saa "race"-moden päälle jolloin kone käy rikkaammalla. Tämä ja tyhjäkäyntiseoksen säätäminen auttoi tyhjäkäyntiongelmiin joita on ollut (sammuilee varoittamatta stumpaten).

Kytkin ei irroittanut kunnolla ja lopulta syynä oli liika iso momentti keskimutterissa.

Nyt alkaa olla hommat kunnossa, uusi äänitorvi pitäisi vielä hommata ja sitten mahdollisesti uutta käytettyä sliparia, fatbaria ja jopa tarrasarjaa jos innostun kovasti. Mutta nyt ajoa, hyvää alkukautta kaikille! Kuva
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Jäähdytysjärjestelmän ongelma: kun kierrättää vapaalla konetta lämpimänä, nesteet pysyy kierrossa - kun taas tekee täyskaasu kiihdytyksen niin syylärin korkki päästää nesteet ulos (tulee aika voimalla, housut kastuu).

Toki seuraavaksi vaihdan tuon korkin (toivottavasti löytyy jostain hyllystä vastaava) mutta pelottaa ajatella kannentiivistettä. Voiko olla niin, että kun on veto päällä, tulee järjestelmään painetta kannentiivisteen läpi ja tyhjäkäynnillä se vielä pitää paineet sylinterissä? Onko veto päällä koneessa isompi paine?

Vaihdoin nesteet ja mielestäni ihan terveen väristä, ei vaikuttanut että olisi öljyä seassa. Motonetista "motocool expert" valmista nestettä olen käyttänyt.

Öljynvaihto pitää varmaan tehdä niin näkee miten kone on asettunut remontin jäljiltä - jotain 200km nyt koneella ajettu.
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
ic3
Viestit: 49
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Paikkakunta: Oulu

Re: Gas Gas 450 FSE -04 supermoto, koneremonttia

Viesti Kirjoittaja ic3 »

Nyt kun kone on jäähtynyt ja seisontatuella vähän kallellaan, on siellä kuitenkin nestettä sen verran että pinta näkyy. Pitää tarkistaa manuaalista vielä tilavuus / taso - parhaimmillaan se nyt vaan pukkaa ylimääräiset ulos kun lausunta säiliötä ei ole, mutta eihän se korkki saa noin valskata.
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450
Vastaa Viestiin