Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Joulu 12, 2019 7:25 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: La Loka 18, 2014 2:23 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Kesällä tuli hankittua Gas gas SM 450 FSE -04 pyörä, jossa -05 kone. Omistajahistoriaa tiedossa 2009 vuoteen saakka, jolloin pyörä kaadettu ja lunastettu vakuutusyhtiön toimesta. Sen jälkeen tiedossa seuraavaa:

- runko mitattu, OK
- takahäkki vaihdettu
- jäädyttimet vaihdettu
- ohjaustanko vaihdettu
- katteita uusittu
- mäntä vaihdettu

Ajomäärää ei ollut tiedossa, kilvettömänä ajeltu x-määrä. Vaihteet kunnossa ja napista käyntiin ostohetkellä. Käynnistyspolkimen "väliratas" porsinut ja poistettu.

Itse vaihdoin pyörään kaikki vilkut, laitoin peilit ja rekisterikilven valon sekä -telineen ja heijastimet. Katsastus OK ja pyörä ajoon.

Pari sataa kilometriä myöhemmin pyörä jätti välille, staattori meni vaihtoon.

Pari öljynvaihtoa kesällä ja paljon oli töhnää ja jonkun verran silppua/metallin paloja öljyn seassa.

Runsas 1000 kilometriä myöhemmin kiertokangen alapään laakeri antautui --> kone levälleen ja tässä mennään nyt.

Vaihtoon menee kampiakseli, kiertokanki, petilaakerit, tasapainoakselin laakerit vaihteiston akselien laakerit, alakerran stefat, sylinteri, mäntä, venttiilivarren kumit. Uskomaton tuuri poisto-osien kanssa: kampiakselisetti kankineen 200€, sylinteri 179€

Mäntää vaille kaikki nyt postissa ja laakerit vaihdettu.

Laakerien kumisuojien poistamista vielä pohdin, jälkeenpäin ajateltuna yksi pitää vielä käyttää irti koska siinä on öljynkierto laakerin "takapuolella". Vaati vain kohtuu paljon voimankäyttöä a) vanhojen poistaminen ja b) uusien asentaminen - jäi suojat poistamatta kun oli vauhti päällä. Ajattelin, että kyllä kai se öljy siellä huilaa - mutta varmasti olisi parempi ottaa pois.

Kuvia myöhemmin (puhelinteknisiä ongelmia)

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 12, 2014 11:15 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Tutkittuani tarkemmin kuvia ja osalistaa, sekä öljynkiertoa, päätin jättää suojatut suojineen paikoilleen. (Pakottaa öljyn akselin läpi jne).

Ensimmäisen lohkojen kiinnityksen kanssa yksi prikka väärään väliin --> ei tarpeeksi välystä kun pultit kiinni --> purkuun.
Toisella kasauksella vaihteensiirtimen akseli tippui paikoiltaan ja älkää kysykö yksityiskohtia mutta lohkon kylkeen saa nyt laittaa bilteman epoksikittiä tai muuta kemiallista metallimeininkiä..

Vaihderummun uriin pitää sovittaa kolme siirtäjää, pitää ottaa vielä kuva jos puran uudestaan koneen, mutta parhaiten sopi niin että siirtäjän tapin levyisiin uriin, reunimmaisiin ja keskimmäiseen sovitin ne, väleihin jää "tyhjät ja leveämmät" urat. Näin sain vaihteiston pyörimään myös tyhjää, mutta en saa käsipelillä (vaihdeakseli ja vaihdevipu paikoillaan) kuin pari vaihdetta menemään silmään. Tyly käyttää konetta paikoillaan ja huomata että jokin vinksallaan. Onko jollain kokemusta näistä niissä määrin että ymmärtää tuon selitykseni? :D Eli pitäisikö vaihteiden huilata läpi noin vain, vai vaatiiko aina jotain pyörittämistä tjs.?

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Marras 12, 2014 11:41 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Aina täytyy pikkuisen pyörittää että putoilee vaihteet. Käytännössä moottorin käydessä toisella akselilla on pikkuisen vetoa vaikka kytkin on auki. Se aina pyöräyttää akselia sen verran että vaihde putoaa. Suoraan ne ei mene.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 13, 2014 12:01 am 

Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Viestit: 176
Pyörä: Polku-pyörillä
Meikä jo vastailikin, eikä minulla ole tuosta enskanelarista edes tarkempaa näköhavaintoa. GasGassin trialpyörän moottoreita olen muutaman kerran purkanut ja kasannut. Niissä on keskitysjousi säädettävä sairaan tarkasti, ja joutuu pyörittämään laatikkoa testatakseen toimintaa. Eikä saa oikein muutoin kuin kone rungossa ja ketju paikallaan takapyörästä pyörittäen laatikkoa pyörimään riittävästi jotta näkee - tai kokee - vaihteiston toiminnan. Trialissa tosin se neljällä ratasparilla toteutettu kuusilovinen loota, joka vaatii vaihtaessa hieman enemmän liikkeitä lootassa, noissa enskoissa lienee normaalimpi rakenne?

Betan trialpyörissä oli joskus suojatut laakerit runkolaakereina. Lohkoissa oli kuitenkin voitelukanava huuhtelukanavan mutkasta runkolaakerille. En oikein tuota filosofiaa koskaan ymmärtänyt, mutta kait sille joku syy oli? Nuo suojatut laakerit olivat kuitenkin aika pienen käytön jälkeen kovettunutta käppyrävaseliinia täynnä ja laakerit entiset. Suojaamattomina ne olivat vielä nopeammin entiset, eli ilmeisesti trialmoottorin luonne kuivasi huuhtelutapahtuman aikana sen voitelukanavan? Otin parista laittamastani Betan koneesta nuo suojat pois takaa ja jätin kampikammion puolelle paikoilleen ja pesin vaseliinit pois, ajatus siis että voitelukanava syöttää öljyä laakerille, mutta toinen suoja estää kampikammion painetta huuhtelun auetessa kuivaamasta laakeria. Ovat pysyneet kasassa niin, ajomääristä ei varmaa tietoa. Miksi tuossa nelarissa on suojatut, siitä en osaa sanoa mitään. Lämpötilaeroilla voi voiman käytön tarvetta kasauksessa vähentää.

Lykkyä remonttiin joka tapauksessa!

Jv

Ps. Joskus kun on ollut epävarma olo laatikon toiminnan suhteen, oon kasannu lohkot yhteen ilman kampiakselia ja varmistanut laatikon toiminnan, ja sitten toinen lohko pois ja myös moottorin osat sisään...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 13, 2014 11:00 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Kuva

Lohkon reikä oli siis noin 15x10mm. Siitä tuli vaihteensiirtäjän tappi läpi. Hioin irronneen palasen sen verran pienemmäksi että sain sen paikalleen ja epoksikitti päälle. Jos ei kestä niin hitsautetaan tai keksitään muuta.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Marras 20, 2014 10:12 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Kuva

Vaihteet tuntuivat menevän kohdilleen ja vapaa löytyi oikeasta välistä. Harjoituksen vuoksi tuli kasattua nyt kokonaan kone, vaihdettua tahon mennessä kampi kankineen, sekä laakerit koneeseen kauttaaltaan.

Polkimella sai koneen pyöritettyä läpi, testailen lauantaina käyntiin (vanha mäntä ei tosin nosta toiveita korkealle, uusia renkaitakaan ei ole) öljyineen ja nesteineen.

Näin se tulee pyörä tutuksi!

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Marras 22, 2014 11:07 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
KuvaKuva kone pyörii, kipinää tulee ja näytti siltä että ruiskun pääkin oli kostea starttailun jälkeen. Mutta ei se käyntiin lähde. Voi olla että puristukset on niin matalat ettei toivoakaan ole.

Samalla yritin laitella kytkintä käyttökuntoon, muuten hyvä mutta ilmausnupissa ei enää muotoa (sai taistella pois) ja sylinterissä kierteet entiset. Nesteletkun kierteisiin laitettu helicoil jo aiemmin, ja melko voimalla pitää vääntää kiinni että tiivistyy kupariprikalla.

Nyt on mäntä tilattu ja samalla tulee uusi kytkin sylinteri niin pääsee tuostakin. Samalla kun vaihdan sylinterin ja männän, pitää purkaa kansi toistamiseen ja vaihtaa venttiilivarren kumit uusiin jotka saapuivat tuossa viikolla.

Ajoitukseen löysin ohjeet kohtuullisella kaivamisella ja pitäs olla kunnossa. (huoltomanuaalissa näytettiin että merkit nokkien rattaissa, mutta ei kerrottu miten ne kohdistetaan).

Kokeilun bensaa tulpanreijästä tekniikalla, sain yhden lievän pamauksen kuulumaan putkesta - uskaltaako näissä kokeilla starttipilottia tms putsarin ohi? Tai muuten varmistuis siitä että meneekö bensaa.

Tankissa nyt 2kk lojuneet bensat, mutta ei kai se noin nopeasti menetä laatuaan.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Marras 25, 2014 2:43 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Usein kehumani espanjalainen varaosatoimittaja teki juuri päätöksen puolestani ja lähetti 94,95mm männän sijaan 94,96mm männän. Minulla on uusi sylinteri, jolle tuo 94,95 olisi passeli. Vanha sylinteri on naarmuinen ja hoonattu. Pitää toki mittailla vielä, paljonko yleensä yksipyttyisissä männän ja sylinterin välys? Tarkistan vielä manuaalin ohjearvot ja toivon ettei mene paikat ahtaaksi tuon sadasosamillin takia..

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Joulu 01, 2014 9:07 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
KuvaKuva

Mäntä saapui, tosiaan 0,01mm isompi kuin vakio - jos jollain kommenttia että onko oikeasti vaikutusta näissä ykspyttyisissä tuolla sadasosamillillä niin kuuntelen mielelläni. Selviääkö näistä esim huolellisella sisäänajolla \ kannattaako nähdä vaivaa ja hoonauttaa uutta sylinteriä (pinnoitettu).

Kaiken lisäksi pientä osumaa on tullut vt johon mäntään kuljetuksessa, alustavasti ajattelin että 1000:sella paperilla terävät reunat pois kun noin pienet nuo naarmut.

Saapunut kytkinsylinteri oli toki väärän mallinen, joten uudet kierteet ilmausnipalle ja sormet ristiin että saan kupariprikoilla tuon tiiviiksi. Tasoitin nuo pinnat samalla.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 02, 2014 7:48 am 
Avatar

Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Viestit: 3088
Paikkakunta: ROI
Pyörä: exc
Ei meinaa Epsanjan pojilla oikein sattua jos kaksi kahdesta meni huti...

Raaskiiko tuolla enää kohta ajaakkaan kun työtunteja ja osia alkaa olla aika paljon kasassa. :roll: :wink:

_________________
antti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 02, 2014 7:49 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Nyt tuli lunta Ouluun, hyvää aikaa opetella :D

Ei se käynnisty ja syykin löytyi, pakonokka yhden hampaan edellä. Putkessa paukkui jonkun verran - mutta bensaa ja kipinää riittää, mukava tietää edes tämä.

Hyvin huilasi B-mäntä A-pytyssä, digimauseriin en luota sadasosien mittaamisessa niin täytyy rakotulkilla vielä tökkiä ja pohdiskella kun saan ensin purettua ja kasattua taas.KuvaKuva

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Joulu 02, 2014 9:20 pm 

Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Viestit: 1204
Paikkakunta: hki
Pyörä: 610 "crate" exc
Tuo toleranssi on vähän tuurista kiinni, mutta melko suurella todennäköisyydellä se on ok. Riippuu tietty mikä on ok, mutta valmistajan speksien sisällä siis. Selviää mittaamalla mutta tartvitsee aika hienon mitan ja koko varmaan vaihtelee pytyn eri kohdissa jonkin verran. Eli puhutaan varmaan minimissään jostain 0.04mm välyksestä, mutta todennäköisesti siinä on alunperin välystä jotain 0.05 ja 0.1 väliltä, joten ei siinä yksi sadaosa vähemmän haittaa ollenkaan jos on koon yläpäästä pytty. Varmin olisi käyttää pajalla jossa on kunnon mittavälineet.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Joulu 03, 2014 10:00 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Uusi mäntä ja pytty asettui kivasti paikoilleen, kannen purkua vielä luvassa kun venttiilivarren kumit vaihdettava. Venttiilivälykset olivat myös päin honkia. Vaikka olin huolellinen järjestyksen kanssa, voi olla että meni shimmien järjestys sekaisin edellisessä kasauksessa. Se selittäisi suurehkot erot välyksissä (esim. imupuolella toinen noin 0,05 ja toinen noin 0,20). Mikrometriä metsästämään siis, shimmeissä ei enää mitään lue.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 05, 2014 8:28 pm 

Liittynyt: Ke Heinä 23, 2014 12:32 am
Viestit: 49
Paikkakunta: Oulu
Pyörä: GasGas SM 450 FSE -04
Gas gas 450 FSE -05 First start after full rebuild: http://youtu.be/09LOjf7EPlg

Sen verran pitää myöntää, että kolmas starttaus kyseessä. Ekalla kertaa taisi startin vapaakytkin hirttää kiinni ja toisella tippui maajohto akulta. Mutta kokonaisuudessaan noin 10sek käyntiä ennen tuota. Palkitsevaa on päräyttää käyntiin noin laajan, ja ensimmäisen itse tehdyn koko koneremontin jälkeen! Lopussa stumppaa - tuota tutkimaan kun saan yhden öljyvuodon vielä palkattua ja kytkimen pelittämään. Hommaa riittää siis vielä.

Venttiilien välykset: imu max 17 ohjeessa, 15-20 väliin menee. Pako 22 ohjeessa, 20-25 menee. Näillä uskaltaneet sisäänajaa. (Sadasosamillejä)

Pitää vielä harkita josko käyttäis pyörän vielä kevään aikana osina, rungon voisi maalata, samoin kytkin koppa, rungon suojat jne.

_________________
________________________________________________
Suzuki RM 80 -88, -10v taukoa-, Gas Gas SM450


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Joulu 05, 2014 8:52 pm 

Liittynyt: To Maalis 08, 2012 6:21 pm
Viestit: 46
Paikkakunta: Järvenpää
Pyörä: Bandu
ei näy sun viteota... jokin yksityisyys herja siinä :o

_________________
"Perheessä voi sanoa mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla. (Håkan 6v)"


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com