BMW R100 GS -> street tracker
Valvoja: Moderaattorit
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su Helmi 17, 2008 2:21 pm
- Paikkakunta: Tyrwää
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Jos joku muukin innostuu putkista "ala kautta"...
0400 496865
0400 496865
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Hyvältä näyttää penkki ja pakoputki!
Mitkäs nuo jalkatapit on? Näyttäisi olevan hieman normaalia matalammat ja selvästi leveämmät. Tuommoiset voisi ostaa.
Mitkäs nuo jalkatapit on? Näyttäisi olevan hieman normaalia matalammat ja selvästi leveämmät. Tuommoiset voisi ostaa.
Taas lähti mopo käsistä
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Terve,
jalkatapit on pudotettu noin 3 cm alemmaksi ja niitä löytyy vaikka täältä:
https://www.louis.de/en/artikel/sw-mote ... t=28830790
Muuten viikonloppu meni juhliessa ja Hectorin konsertissa, mutta pikkusen kerkesin lamppuja sovitteleen,
eteen tulee ihan vakio 7 tuumanen H4 ja taakse tein vanhasta Hellan takavalosta kuvan mukaisen
himmelin johon laiton pienet led-vilkut. En tiedä sopiiko tyyliin ?
AeroR
jalkatapit on pudotettu noin 3 cm alemmaksi ja niitä löytyy vaikka täältä:
https://www.louis.de/en/artikel/sw-mote ... t=28830790
Muuten viikonloppu meni juhliessa ja Hectorin konsertissa, mutta pikkusen kerkesin lamppuja sovitteleen,
eteen tulee ihan vakio 7 tuumanen H4 ja taakse tein vanhasta Hellan takavalosta kuvan mukaisen
himmelin johon laiton pienet led-vilkut. En tiedä sopiiko tyyliin ?
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Päivitelläänpä hieman,
isompaa edistystä ei ole tapahtunut, koska vanteiden purku ja pinnojen irroitus
vei aivan käsittämättömän paljon aikaa. Nippelit irtosivat kohtuu helposti, mutta
pinnat olivat pureutuneet kehään aivan sairaan tiukkaan. Suihkuttelin irrotusöljyä,
hakkasin, napputtelin, kiersin, väänsin ja lämmitin, mutta lopulta pinnat piti rälläköidä
poikki ja sitten hakata ne pätkät irti kehästä ja tämä kaikki otti vain 14 tuntia, huh huh,
en olisi uskonut. No nyt se on tehty ja uskon napojen ja kehien olevan vielä käyttökunnossa
ja seuraavaksi ne menee lasikuulapuhallukseen ja pulverimaalaukseen ja sitten uudet pinnat
ja rihtaus. Taidan varata siihen aikaa viikko / vanne, jos onnistuu minulta sittenkään.
No sehän nähdään.
Maailmalta saapui taas hieman lisää osia. Olikos joku testannut tätä Acewellin mittaristoa
bemuu tai muuhun kulkineeseen. Tarkoitus tehdä pieni "koetaulu" johon virranulosotto, virtalukko,
muutama katkaisija ja varoitusvalo.
AeroR
isompaa edistystä ei ole tapahtunut, koska vanteiden purku ja pinnojen irroitus
vei aivan käsittämättömän paljon aikaa. Nippelit irtosivat kohtuu helposti, mutta
pinnat olivat pureutuneet kehään aivan sairaan tiukkaan. Suihkuttelin irrotusöljyä,
hakkasin, napputtelin, kiersin, väänsin ja lämmitin, mutta lopulta pinnat piti rälläköidä
poikki ja sitten hakata ne pätkät irti kehästä ja tämä kaikki otti vain 14 tuntia, huh huh,
en olisi uskonut. No nyt se on tehty ja uskon napojen ja kehien olevan vielä käyttökunnossa
ja seuraavaksi ne menee lasikuulapuhallukseen ja pulverimaalaukseen ja sitten uudet pinnat
ja rihtaus. Taidan varata siihen aikaa viikko / vanne, jos onnistuu minulta sittenkään.
No sehän nähdään.
Maailmalta saapui taas hieman lisää osia. Olikos joku testannut tätä Acewellin mittaristoa
bemuu tai muuhun kulkineeseen. Tarkoitus tehdä pieni "koetaulu" johon virranulosotto, virtalukko,
muutama katkaisija ja varoitusvalo.
AeroR
- nieppi
- Viestit: 522
- Liittynyt: Ke Loka 29, 2008 4:04 pm
- Pyörä: ic ja beemer
- Paikkakunta: Kirkkonummi
- Viesti:
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Mulla on acewellin mittari ja pelittää hienosti, ainut ongelma on et vaihteen vapaavalo toimii juuri päinvastoin kuin pitäisi
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
No nyt pinnat ja nippelit Saksasta ja navat ja kehät on puhallettu ja
laitettu pari kerrosta mustaa pulveria pintaan.
Nyt olis hyvät neuvot ja ohjeet poikaan ettei ihan koko joululoma mene
tallissa vanteiden kanssa.
Onko jollain kokemusta näistä bemarin vanteista ?
Onko momenttiavain (5 Nm) pakollinen ?
Mitä jos mittais akkuporan momentit metrin varrella ja 1/2 kilon painolla ?
Tiedän että kohtuu hankala homma, mutta pitäis kuulemma onnistua maltilla
ja rauhallisesti edeten.
AeroR
laitettu pari kerrosta mustaa pulveria pintaan.
Nyt olis hyvät neuvot ja ohjeet poikaan ettei ihan koko joululoma mene
tallissa vanteiden kanssa.
Onko jollain kokemusta näistä bemarin vanteista ?
Onko momenttiavain (5 Nm) pakollinen ?
Mitä jos mittais akkuporan momentit metrin varrella ja 1/2 kilon painolla ?
Tiedän että kohtuu hankala homma, mutta pitäis kuulemma onnistua maltilla
ja rauhallisesti edeten.
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Väliaika tietoo, ensimmäinen vaihe eli pinnojen asennus
onnistui helposti, eikä ollut vaikea.
Näyttää ainakin ihan hyvältä.
No vaikein vaihe vielä edessä, mutta onneksi heittoa ei ole mahdottomasti.
Katsotaan kuinka käy, tavoite olisi saada heitot alle 1.0 mm.
Kommentteja ? vai meneekö näin yksinpuheluksi ?
AeroR
onnistui helposti, eikä ollut vaikea.
Näyttää ainakin ihan hyvältä.
No vaikein vaihe vielä edessä, mutta onneksi heittoa ei ole mahdottomasti.
Katsotaan kuinka käy, tavoite olisi saada heitot alle 1.0 mm.
Kommentteja ? vai meneekö näin yksinpuheluksi ?
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Tehty, helppo homma. Eli ei tämä ollut mikään vaikea homma,
vaikka niin yleisesti huhutaan. Maltilla, niin täysin järkeen käypää hommaa.
Pysty- ja sivuheitto jäi alle 0.5 mm, joten selkeesti alle tehtaan toleranssien
ja tuli parempi kuin lähtötilanteessa.
AeroR
vaikka niin yleisesti huhutaan. Maltilla, niin täysin järkeen käypää hommaa.
Pysty- ja sivuheitto jäi alle 0.5 mm, joten selkeesti alle tehtaan toleranssien
ja tuli parempi kuin lähtötilanteessa.
AeroR
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Hyvältä näyttää!
Itsellä olisi tuo sama pinnaamistyö edessä, kiristelitkö pinnat vaan pikkuhiljaa ympäri vannetta ?Tuppasko vanne vääntyilemään kiristyksen edetessä?
Pakko kysellä kun ei ole tullut itse koskaan ennen tehtyä, helposti kun saa sellaisen käsityksen että homma ei ole helppo.
Itsellä olisi tuo sama pinnaamistyö edessä, kiristelitkö pinnat vaan pikkuhiljaa ympäri vannetta ?Tuppasko vanne vääntyilemään kiristyksen edetessä?
Pakko kysellä kun ei ole tullut itse koskaan ennen tehtyä, helposti kun saa sellaisen käsityksen että homma ei ole helppo.
Taas lähti mopo käsistä
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Kiitos.
Itselläkin oli pelko persiissä, että kuinkahan homma onnistuu.
Kokemusta pinnauksesta ja rihtauksesta ei kauheesti ole, vaikka
olenkin Jupiterin polkypyörätehtaalla 70-luvulla ollut harjoittelemassa.
Homma eteni niin että ensi luin netistä pari ohjatta, sitten katselin yuotubesta pari videoo
ja näin sain käsityksen mikä on oleellista ja kuinka homma etenee.
Ensi pinnat sormitiukkuuteen, napa keskelle ja karkea heittojen tarkastus,
summittainen oikaisu.
Momenttiavainta näin pienelle momentille ei löytynyt, enkä tätä hommaa varten viitsinyt hankkia.
Käytin akkuporaa momentin säätämiseen. Tein ensi metrin rimasta vipuvarren ja laitoin 1/2 litran
pullon metrin päähän ja sitten kokeilin mikä akkuporan asetus vastaa tätä momenttia.
Tässä tapauksessa (Panasonic 18V) se oli momentti 15 = 5 Nm.
Ensimmäisen kiristyksen tein arvolla 2 ja sitten tarkistin sivuttaisheitot mittakellolla,
pientä säätöä, eli kiristin aina 4-5 pinnaa vajaat 1/4 kierrosta ja näin sain heitot pois.
Kiristykset tein ensin 10 pinnaa vasemmalta, sitten 10 oikealta, sitten toiset 10 pinnaa taas vasemmalta ja lopuksi toisen 10 oikealta. Ja tämän toistin 5 kertaa aina korottaen momenttia
sopivin askelin ja joka kiristyskierroksen jälkeen tarkastus ja tarvittavat korjaukset.
Hätäillä ei parane ja edettävä melko varovaisin askelin, vähän kuin "ripulin parantamista piarasemalla."
Katsotaan kuinka huomenna käy takavanteen kanssa, voi olla että teoria menee uusiksiksi.
AeroR
Itselläkin oli pelko persiissä, että kuinkahan homma onnistuu.
Kokemusta pinnauksesta ja rihtauksesta ei kauheesti ole, vaikka
olenkin Jupiterin polkypyörätehtaalla 70-luvulla ollut harjoittelemassa.
Homma eteni niin että ensi luin netistä pari ohjatta, sitten katselin yuotubesta pari videoo
ja näin sain käsityksen mikä on oleellista ja kuinka homma etenee.
Ensi pinnat sormitiukkuuteen, napa keskelle ja karkea heittojen tarkastus,
summittainen oikaisu.
Momenttiavainta näin pienelle momentille ei löytynyt, enkä tätä hommaa varten viitsinyt hankkia.
Käytin akkuporaa momentin säätämiseen. Tein ensi metrin rimasta vipuvarren ja laitoin 1/2 litran
pullon metrin päähän ja sitten kokeilin mikä akkuporan asetus vastaa tätä momenttia.
Tässä tapauksessa (Panasonic 18V) se oli momentti 15 = 5 Nm.
Ensimmäisen kiristyksen tein arvolla 2 ja sitten tarkistin sivuttaisheitot mittakellolla,
pientä säätöä, eli kiristin aina 4-5 pinnaa vajaat 1/4 kierrosta ja näin sain heitot pois.
Kiristykset tein ensin 10 pinnaa vasemmalta, sitten 10 oikealta, sitten toiset 10 pinnaa taas vasemmalta ja lopuksi toisen 10 oikealta. Ja tämän toistin 5 kertaa aina korottaen momenttia
sopivin askelin ja joka kiristyskierroksen jälkeen tarkastus ja tarvittavat korjaukset.
Hätäillä ei parane ja edettävä melko varovaisin askelin, vähän kuin "ripulin parantamista piarasemalla."
Katsotaan kuinka huomenna käy takavanteen kanssa, voi olla että teoria menee uusiksiksi.
AeroR
-
- Viestit: 2656
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Hienoa. Vanteiden pinnaus on moponkorjauksen kuninkuuslaji.
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
No niin, takavannekin tehty, mutta niinkuin hieman epäilin oli takavanne
paljon haastavampi, pinnat on enemmän ristissä jne..
Pariin kertaan piti aloittaa alusta ja kerran irroittaa kaikki pinnatkin,
lisäksi napa on hieman hankala keskittää, ei onnistu tasapainotusakseliin,
pyörän perässä sen saisi nätisti pyörimään, mutta toisenpuolen pinnat jää
jarrurummun sisälle, joten tein parikin adapteria, mutta ei onnistunut.
Lopulta jouduin laittamaan vanteen sorviin kiinni, kuten kuvasta näkyy.
Lopputulos on kelvollinen, mutta ei paras mahdollinen, no parempaan en pysty,
joten tähän on tyydyttävä. Max heitto on 1.3 mm, eli juuri toleranssin ylärajalla.
Yhteenvetona: ei koskaan enää !
AeroR
paljon haastavampi, pinnat on enemmän ristissä jne..
Pariin kertaan piti aloittaa alusta ja kerran irroittaa kaikki pinnatkin,
lisäksi napa on hieman hankala keskittää, ei onnistu tasapainotusakseliin,
pyörän perässä sen saisi nätisti pyörimään, mutta toisenpuolen pinnat jää
jarrurummun sisälle, joten tein parikin adapteria, mutta ei onnistunut.
Lopulta jouduin laittamaan vanteen sorviin kiinni, kuten kuvasta näkyy.
Lopputulos on kelvollinen, mutta ei paras mahdollinen, no parempaan en pysty,
joten tähän on tyydyttävä. Max heitto on 1.3 mm, eli juuri toleranssin ylärajalla.
Yhteenvetona: ei koskaan enää !
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Tässä pyhinä ja välipäivinä oli sopivasti aikaa laitella osia valmiiksi
hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen ja kardaanista paljastui
hieman ongelmia. Nyt tarvittais hieman apuja, tämä ilmagessun kardaani
on aiheuttanut ongelmia muillekin ja uusi kardaani maksaa mallista riipuen 500-600 Euroa.
Ristinivelissa tuntuu hieman väljää ja kuminen vaimennin hieman antautunut, kulmamuutos
on nyt 14 astetta, kuinka paljon saa olla ? Ristinivel ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, mutta
onkos kukaan niitä kuitenkin vaihtanut ? Huhun mukaan Hiacen ristinivelen saisi tuunattua tähän.
Onko asiasta lisätietoa, vai tehdäänkö yritys ja erehdys menetelmällä.
BMW kerhon sivuilla nimimerkki "Mikki" Tyrwäältä oli tämän tehnyt, mutta onko mukana myös tällä saitilla?
AeroR
hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen ja kardaanista paljastui
hieman ongelmia. Nyt tarvittais hieman apuja, tämä ilmagessun kardaani
on aiheuttanut ongelmia muillekin ja uusi kardaani maksaa mallista riipuen 500-600 Euroa.
Ristinivelissa tuntuu hieman väljää ja kuminen vaimennin hieman antautunut, kulmamuutos
on nyt 14 astetta, kuinka paljon saa olla ? Ristinivel ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, mutta
onkos kukaan niitä kuitenkin vaihtanut ? Huhun mukaan Hiacen ristinivelen saisi tuunattua tähän.
Onko asiasta lisätietoa, vai tehdäänkö yritys ja erehdys menetelmällä.
BMW kerhon sivuilla nimimerkki "Mikki" Tyrwäältä oli tämän tehnyt, mutta onko mukana myös tällä saitilla?
AeroR
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
- Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
- Paikkakunta: Inhan Tehtaat
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Nettiä selaamalla, kardaania tutkimalla ja hieman nivelristien mittoja
ihmettelemällä selvisi että sopiva nivelristi on 19*48 ja niitä löytynee
ihan laakerikaupasta, vielä kun löytyisi vahvistettu malli ja vaikka vielä
rasvanipalla, niin avot.
Sitten täytyy sorvarilla teettää sopivat prikat lukitusrenkaita varten,
katso oheinen kuva.
Hintaa hommalle kertynee noin 100 Euroa, kunhan ei laske omia tunteja.
Haastavin homma lienee prikkojen hitsaus niveliin ja lukituksien avaaminen
vinkulla tai Dremelillä. Helvetin pientä hommaa ja kun ei nää kunnolla,
onnistuiskohan suurennuslasin kanssa.
Kaikkia pitää kokeilla, kokenut kaiken tietää ja hullu kaiken kokee.
AeroR
ihmettelemällä selvisi että sopiva nivelristi on 19*48 ja niitä löytynee
ihan laakerikaupasta, vielä kun löytyisi vahvistettu malli ja vaikka vielä
rasvanipalla, niin avot.
Sitten täytyy sorvarilla teettää sopivat prikat lukitusrenkaita varten,
katso oheinen kuva.
Hintaa hommalle kertynee noin 100 Euroa, kunhan ei laske omia tunteja.
Haastavin homma lienee prikkojen hitsaus niveliin ja lukituksien avaaminen
vinkulla tai Dremelillä. Helvetin pientä hommaa ja kun ei nää kunnolla,
onnistuiskohan suurennuslasin kanssa.
Kaikkia pitää kokeilla, kokenut kaiken tietää ja hullu kaiken kokee.
AeroR
Re: BMW R100 GS -> street tracker
Motorworksiltä saisi tuohon korjaussarjankin, jossa on muitakin kardaanin osia mukana. Rasvanipoilla.
Tuolta
Homma ei kai ole kovin vaikea. Ainakin autopajat osaavat tuon vaihtaa.
Kuuklettamalla löytyy kanssa ohjeita
EDIT: AI HITSI, TOI EI SOVIKAAN alkuperäiseen kardaaniin. Huomasin tuon vasta jutun kirjoitettuani.
Pekka
Tuolta
Homma ei kai ole kovin vaikea. Ainakin autopajat osaavat tuon vaihtaa.
Kuuklettamalla löytyy kanssa ohjeita
EDIT: AI HITSI, TOI EI SOVIKAAN alkuperäiseen kardaaniin. Huomasin tuon vasta jutun kirjoitettuani.
Pekka