Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Valvoja: Moderaattorit
Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Heippa kaikki. Tämä on toinen kirjoitukseni foorumilla. Tähän nuoreen miehenalkuun puri enskakärpänen, taas pitkän ajan jälkeen. Ensimmäinen maastopyörä oli Yamaha Pw 80, jolla tuli ajeltua kovastikin 13-vuotta sitten, kun ura motoristaina alkoi ala-asteen alussa.
Lähtökohta pyörälle oli n. 2000 euron budjetti. Valinnan voittajaksi päätyi vm. 2002 Ktm Exc 125. Pyörä on ilmeisesti ja valitettavasti viettänyt jonkin osan elämästään epäpätevien teinien käsissä, joten se tarvitsi ja tarvitsee vieläkin lämpimää hoitoa ja silitystä. Pyörä on rekisterissä ja kilvissä.
Tähän väliin täytyy kommentoida, että oma tekninen tietämykseni on koko ajan äärirajoilla ja ylikin, mutta olen asennoitunut niin, että harrastus tulee olemaan osaltani yli puolet ajasta manuaalin, räjäytyskuvien ja pankkitilin opiskelua autotallissa.
Alussa pyörästä oli sen verran tietoa, että siihen on tehty täydellinen koneremontti ala- ja yläkertaa ja kytkintä myöten ja ajettu sen jälkeen 25 tuntia. Kuitit löytyy. Myös jarrupalat, ketjut ja rattaat ovat uudet. Jarrulevyt ja vaihteisto OK. Kaikki muu huoltoon liittyvä on pitkälti pimennon peitossa, mutta moottori tuntuu ja kuulostaa nastalta ja vetää hyvin. Hevoset ovat varmasti kaikki tallella. Pyörän moottori on vuosimallia 2004 ja siitä löytyy myös nestekytkin, jota on huollettu, onneksi. Runko on joskus maalattu oranssiksi ja maali on alkanut lähteä rungosta irti. Rujo ''look'' silti sopii pyörään, eikä se harmita. Metsäänhän se joutuu.
Pultteja, muttereita ja kierteitä oli rikki ja iskarit olivat hengenvaaralliset/ aivan viimeisillään elossa. Takaiskarissa öljyä oli ollut kuulemma ruokalusikallinen. Koska tarinaa kertyisi mutkien ja surujen kautta liikaa luettavaksi, listaan tähän osat, jotka on tähän mennessä vaihdettu ja korjattu.:
-PESU
-Ketjurulla
-Laahauspala
-Renkaat (Michelin AC10) + sisäkumit (Kenda Tuff Tube) ja vannenauhat
-Peili
-Tupet
-Kytkinkahva
-Jarrukahva
-Muovien pultit + mutterit
-Takalokasuoja ja takavalo + johdot
-Takahaarukkaan konepajalla uudet kierteet ketjunkiristimiin + uudet ketjunkiristinpultit
-Etu- ja takaiskunvaimentimen huollot (Redsven) (Upeaa työtä!)
-Ilmansuodatin
-Vetoakselin holkin jälkeinen o-rengas (vuosi öljyt tallin lattialle ensimmäisen ajokerran jälkeen, aiempi omistaja oli sen unohtanu )
-Sähköjohtojen suojaukset
-Vaihteistoöljyt (Motorex Cross power 10-60w)
Nämä jo löytyy, mutta laittamatta:
-Takahaarukan laakerit ja uusi mutteri
-Takaiskunvaimentimen ylä- ja alalaakerit
-Takapyörän laakerit ja holkit
Tällä hetkellä murheena on mietintä, että valuuko vaihteistoöljyn sekaan vettä, koska öljy oli mielestäni haaleanharmaata. Vai voikohan se vuotava vetoakseli jotenkin vaikuttaa öljyyn? Se toivottavasti selviää, kun ajan pyörällä parin kilometrin lenkin, ja valutan sitä sen verran pois, että tuon uuden öljyn kunto selviää. Ne haaleat öljyt ovat viikko sitten vaihdetut entisen omistajan puolesta.
Liitteenä kuvia vehkeestä. Tarkoitus olisi päästä tällä kohta Muhoksen reitille ja radalle kattomaan, miten se siellä taittuu. Tähän mennessä olen päässyt pyörällä ajamaan n. 50 minuuttia.
Saa kommentoida. Jatkan kirjoittelua, kun uutta tietoa on maailmasta ja pyörästä. Hankin sille jo huoltopukin, joten se ei enään joudu viettämään aikaa renkaiden päällä.
Lähtökohta pyörälle oli n. 2000 euron budjetti. Valinnan voittajaksi päätyi vm. 2002 Ktm Exc 125. Pyörä on ilmeisesti ja valitettavasti viettänyt jonkin osan elämästään epäpätevien teinien käsissä, joten se tarvitsi ja tarvitsee vieläkin lämpimää hoitoa ja silitystä. Pyörä on rekisterissä ja kilvissä.
Tähän väliin täytyy kommentoida, että oma tekninen tietämykseni on koko ajan äärirajoilla ja ylikin, mutta olen asennoitunut niin, että harrastus tulee olemaan osaltani yli puolet ajasta manuaalin, räjäytyskuvien ja pankkitilin opiskelua autotallissa.
Alussa pyörästä oli sen verran tietoa, että siihen on tehty täydellinen koneremontti ala- ja yläkertaa ja kytkintä myöten ja ajettu sen jälkeen 25 tuntia. Kuitit löytyy. Myös jarrupalat, ketjut ja rattaat ovat uudet. Jarrulevyt ja vaihteisto OK. Kaikki muu huoltoon liittyvä on pitkälti pimennon peitossa, mutta moottori tuntuu ja kuulostaa nastalta ja vetää hyvin. Hevoset ovat varmasti kaikki tallella. Pyörän moottori on vuosimallia 2004 ja siitä löytyy myös nestekytkin, jota on huollettu, onneksi. Runko on joskus maalattu oranssiksi ja maali on alkanut lähteä rungosta irti. Rujo ''look'' silti sopii pyörään, eikä se harmita. Metsäänhän se joutuu.
Pultteja, muttereita ja kierteitä oli rikki ja iskarit olivat hengenvaaralliset/ aivan viimeisillään elossa. Takaiskarissa öljyä oli ollut kuulemma ruokalusikallinen. Koska tarinaa kertyisi mutkien ja surujen kautta liikaa luettavaksi, listaan tähän osat, jotka on tähän mennessä vaihdettu ja korjattu.:
-PESU
-Ketjurulla
-Laahauspala
-Renkaat (Michelin AC10) + sisäkumit (Kenda Tuff Tube) ja vannenauhat
-Peili
-Tupet
-Kytkinkahva
-Jarrukahva
-Muovien pultit + mutterit
-Takalokasuoja ja takavalo + johdot
-Takahaarukkaan konepajalla uudet kierteet ketjunkiristimiin + uudet ketjunkiristinpultit
-Etu- ja takaiskunvaimentimen huollot (Redsven) (Upeaa työtä!)
-Ilmansuodatin
-Vetoakselin holkin jälkeinen o-rengas (vuosi öljyt tallin lattialle ensimmäisen ajokerran jälkeen, aiempi omistaja oli sen unohtanu )
-Sähköjohtojen suojaukset
-Vaihteistoöljyt (Motorex Cross power 10-60w)
Nämä jo löytyy, mutta laittamatta:
-Takahaarukan laakerit ja uusi mutteri
-Takaiskunvaimentimen ylä- ja alalaakerit
-Takapyörän laakerit ja holkit
Tällä hetkellä murheena on mietintä, että valuuko vaihteistoöljyn sekaan vettä, koska öljy oli mielestäni haaleanharmaata. Vai voikohan se vuotava vetoakseli jotenkin vaikuttaa öljyyn? Se toivottavasti selviää, kun ajan pyörällä parin kilometrin lenkin, ja valutan sitä sen verran pois, että tuon uuden öljyn kunto selviää. Ne haaleat öljyt ovat viikko sitten vaihdetut entisen omistajan puolesta.
Liitteenä kuvia vehkeestä. Tarkoitus olisi päästä tällä kohta Muhoksen reitille ja radalle kattomaan, miten se siellä taittuu. Tähän mennessä olen päässyt pyörällä ajamaan n. 50 minuuttia.
Saa kommentoida. Jatkan kirjoittelua, kun uutta tietoa on maailmasta ja pyörästä. Hankin sille jo huoltopukin, joten se ei enään joudu viettämään aikaa renkaiden päällä.
- Pete K2
- Viestit: 691
- Liittynyt: Su Huhti 15, 2012 10:41 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adv R
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Viesti:
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Hyvä hyvä! Siitä se taito kasvaa tehdessä ja tuollainen kakstahti on helppo harjoittelukohde. Kotariin löytyy osiakin kivasti.
ex. KTM 690 Enduro R, Yamaha YZF 250 Enduro, KTM 400 EXC, Yamaha WR 250 2-t, Yamaha IT 250, KTM 125 GS
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
piikkisessä on kytkimen välilevyjä jotka ovat alumiinia. Luulen, että niistä irtoaa sen verran alumiinia, että öljy värjääntyy. Jos siellä olisi vettä, niin öljy olisi melko vaaleaa. Esimerkiksi 10h käytön jälkeen öljy on harmaata, se on normaalia.Aatekura kirjoitti:Tällä hetkellä murheena on mietintä, että valuuko vaihteistoöljyn sekaan vettä, koska öljy oli mielestäni haaleanharmaata. Vai voikohan se vuotava vetoakseli jotenkin vaikuttaa öljyyn? Se toivottavasti selviää, kun ajan pyörällä parin kilometrin lenkin, ja valutan sitä sen verran pois, että tuon uuden öljyn kunto selviää. Ne haaleat öljyt ovat viikko sitten vaihdetut entisen omistajan puolesta.
-ville
---x mopolla suohon x---
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Loistava projekti! Näissä "vanhakoppaisissa" piikeissä on sitä jotain mikä vetoaa, tollasella on hyvä harrastaa ja edullinen lähteä liikkeelle jos on teknisesti kunnossa.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Kiitos kommenteista!
Kiitos Ville arvokkaasta ajatuksesta. Näitkö tuon kuvan tuosta öljystä ja oliko se juurikin mitä ajattelitkin kytkimen osalta?
Osia tosiaan on löytynyt aika kivuttomasti, joten siitä ei ole tarvinnut panikoida yhtään.
Jos teillä on minkäänlaisia hyviä neuvoja tämmöisen pyörän kunnostukseen ja huoltoon/hoitoon, antakaa palaa vaan. Otan nöyrästi tietoa ja vinkkejä vastaan. Myös jos jollain lojuu osia tämmöseen joita ei listassa vielä näy, saa ehdotella vaikka yyveellä.
Kiitos Ville arvokkaasta ajatuksesta. Näitkö tuon kuvan tuosta öljystä ja oliko se juurikin mitä ajattelitkin kytkimen osalta?
Osia tosiaan on löytynyt aika kivuttomasti, joten siitä ei ole tarvinnut panikoida yhtään.
Jos teillä on minkäänlaisia hyviä neuvoja tämmöisen pyörän kunnostukseen ja huoltoon/hoitoon, antakaa palaa vaan. Otan nöyrästi tietoa ja vinkkejä vastaan. Myös jos jollain lojuu osia tämmöseen joita ei listassa vielä näy, saa ehdotella vaikka yyveellä.
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Huomasin kuvan vastaamisen jälkeen. Ei tuossa öljyssä vettä ole seassa. Ihan normaalin väristä. Joskus on paljon vaaleamman harmaatkin, varsinkin jos on uudet alumiiniset välilevyt. Jotku ovat vaihtaneet alumiiniset välilevyt teräksisiin. Itse en ole kokenut tarpeelliseksi. Öljyt kannattaa vaihtaa viimeistään ~10h, ettei alumiiniputu ym. epäpuhtaus mene vaihteensiirtäjän mekanismiin. Silloin alkaa vaihteisto takkuamaan ja puhdistukseen täytyy avata vaihteisto. Vaihdepolkimen takana on magneetti, joka kannattaa tsekata/puhdistaa öljynvaihdon yhteydessä. Jos löytyy rattaankärkiä yms, niin siitä voi päätellä huollon ajankohtaa.Aatekura kirjoitti:Kiitos Ville arvokkaasta ajatuksesta. Näitkö tuon kuvan tuosta öljystä ja oliko se juurikin mitä ajattelitkin kytkimen osalta?
-ville
---x mopolla suohon x---
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Yhdyn VAK:n kommenttiin, aika samannäköistä on omankin metsäsavustimen askiöljy 10h kohdalla.
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Hieno homma, alkaa kivi tippua sydämeltä. Eli nyt sitte kovaa ajoa vaan. Mites tuo vaihteistoöljy itse, onko tuo Motorex Cross Power 10-60w asiallista liukastetta vaihteistoon näin Suomen olosuhteissa? Sitä ainakin Motorexin sivut suosittelee.
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Öljyistä riittää paljon mielipiteitä. Itse olen käyttänyt vähän edullisempia öljyjä vaihteistossa. Moottoriöljyä sen ei periaattessa tarvisi olla. Varmasti hyvää öljyä tuo Motorexin öljy, mutta julmetun kallista ja ominaisuuksia muuallekin kuin laatikkoon.
-ville
-ville
---x mopolla suohon x---
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Ohan se varma. Koskahan iso-D ilmestyy?VAK kirjoitti:Öljyistä riittää paljon mielipiteitä.
Askiöljyä mahtuu 2T-mopoihin sen verran vähän, että voipi kannattaa käyttää edullisempaa öljyä ja vaihtaa usein.
Oma 2T menee moitteetta 10W-40 -halpisöljyllä, vaihto n.10h välein.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Ei kukaan uskalla, voi joutua boikotti listalleRässi66 kirjoitti:Koskahan iso-D ilmestyy?
Tiedän muutaman jotka käyttää Delvacia ja hyvin on tominut, samalla tavalla on toiminut moni muu edullinen öljy. Ei kai noissa ole muuta väliä kun kytkin toimii ja vaihteet menee nätisti päälle.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Pyörällä on nyt käyty jo kerran tuolla HBR:n radalla pyörähtämässä. Kaikki toimi kokonaisuutena oikein hyvin, eikä se edes leikannut kiinni.
Ostoslistaa:
Paisarin etummainen orkkiskiinnitys ja siihen orkkispultit
Takaisin murheisiin:
Moottorissa on pieni öljyä vuotava halkeama oikealla puolella. Pitääköhän tilata tuoretta rautaa, vai onkohan tommosta mahollista jollain hitsillä tökätä kuntoon tai oikealla ''tahnalla'', esimerkiksi kemiallinen metalli? Voikohan tuon sivun vaihtaa, ilman koko moottorin poistamista?
Liitteenä kuvaa. Pyörä nyt myös myynnissä sikahintaan, koska vaikka pyörän kunnostus on kivaa, joskus opiskelijan on pakko kattoa lompakkoa. Paljon vikoja korjattu, mutta tavallaan intohimo samalla pyörän ajamiseen on kadonnut. Jos en siitä fiksua tarjousta saa, alan sillä kuitenkin ajamaan.
Ostoslistaa:
Paisarin etummainen orkkiskiinnitys ja siihen orkkispultit
Takaisin murheisiin:
Moottorissa on pieni öljyä vuotava halkeama oikealla puolella. Pitääköhän tilata tuoretta rautaa, vai onkohan tommosta mahollista jollain hitsillä tökätä kuntoon tai oikealla ''tahnalla'', esimerkiksi kemiallinen metalli? Voikohan tuon sivun vaihtaa, ilman koko moottorin poistamista?
Liitteenä kuvaa. Pyörä nyt myös myynnissä sikahintaan, koska vaikka pyörän kunnostus on kivaa, joskus opiskelijan on pakko kattoa lompakkoa. Paljon vikoja korjattu, mutta tavallaan intohimo samalla pyörän ajamiseen on kadonnut. Jos en siitä fiksua tarjousta saa, alan sillä kuitenkin ajamaan.
- Liitteet
Viimeksi muokannut Aatekura, Ti Elo 26, 2014 3:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Jos tuo on kytkinpuolella, niin ainakin sinne vaihto onnistuu jopa öljyjä laskematta.
Tuon ikäiseen löytää varmaan käytettynäkin ehjän kopan.
Tuon ikäiseen löytää varmaan käytettynäkin ehjän kopan.
Braa-aab!
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Taidan ensin kokeilla tyylillä öljyt ulos, pintojen puhdistus ja mömmöä perään. Kyllähän sen huomaa, jos se siinä ei pysy ja valuttaa huoltopukille.
Re: Ktm Exc 125 - teinimoposta enduroksi
Nyt on pieni hikoilukin korjattu. Löydettiin semmosta metalliepoxia, kakskomponenttia. Puhdistettiin ja hiottiin eka kunnon vehkeellä päältä pinta rosoiseksi ja siveltiin hellästi. Jälkikin on nätti, eikä näy kun alta katsoessa. Ehkä metsästäisin ''perfektionistina'' siihen purkuosana kopan, kun seuraava alakertaremppa kuuluttelee itsestään joskus 170h päästä.
Ainoa parannus mitä tällä hetkellä pyörään enään keksin, on takajarrupolkimen jousen hankinta. Toki sähköt saa laittaa tieliikennekuntoon jos haluaa, mutta se ei ole oma hommani. Kytkinkin on vähän huono irroittamaan kylmänä, mutta lämpimänä alkaa heti toimimaan. Olen kuullut, että se johtuu ajon puutteesta ja siitä, että kytkin on niin uusi.
Tiiättekö, kun jotain asiaa korjaa liikaa, se täytyy laittaa myyntiin. Täällä kävi kaveri ehdottamassa jo ihan pihalla vaihtoa Ktm 690 SM:mään. Ajoi Kotaria ja tykkäsi, mutta rakastui lopulta pari päivää myöhemmin nelitahtisen vääntöön. Siitähän toki, kun vaihtoa ajatteli joutui herättämään itselleen 690 kuumeen. Tässä sitä nyt sitten ollaan. Pyörä on myynnissä nettimotossa ja sitä saa tulla tänne kokeilemaan. Hinta on törkeän halpa, en mä tästä mitään talousvoittoa ole hakemassa.
Saihan tässä kokemusta, stressin kestoa, mutta myös lopulta onnistumisen tunteen. Pyörä on hyvä ja se palvelenee seuraavaa omistajaa innolla, kuka lieneekään.
Täten tänään, uskallan ristiä pyörän enduroksi, joka myös tuo projektin päähänsä.
Ainoa parannus mitä tällä hetkellä pyörään enään keksin, on takajarrupolkimen jousen hankinta. Toki sähköt saa laittaa tieliikennekuntoon jos haluaa, mutta se ei ole oma hommani. Kytkinkin on vähän huono irroittamaan kylmänä, mutta lämpimänä alkaa heti toimimaan. Olen kuullut, että se johtuu ajon puutteesta ja siitä, että kytkin on niin uusi.
Tiiättekö, kun jotain asiaa korjaa liikaa, se täytyy laittaa myyntiin. Täällä kävi kaveri ehdottamassa jo ihan pihalla vaihtoa Ktm 690 SM:mään. Ajoi Kotaria ja tykkäsi, mutta rakastui lopulta pari päivää myöhemmin nelitahtisen vääntöön. Siitähän toki, kun vaihtoa ajatteli joutui herättämään itselleen 690 kuumeen. Tässä sitä nyt sitten ollaan. Pyörä on myynnissä nettimotossa ja sitä saa tulla tänne kokeilemaan. Hinta on törkeän halpa, en mä tästä mitään talousvoittoa ole hakemassa.
Saihan tässä kokemusta, stressin kestoa, mutta myös lopulta onnistumisen tunteen. Pyörä on hyvä ja se palvelenee seuraavaa omistajaa innolla, kuka lieneekään.
Täten tänään, uskallan ristiä pyörän enduroksi, joka myös tuo projektin päähänsä.
Viimeksi muokannut Aatekura, Ke Syys 17, 2014 6:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.