Yamaha WR 450 EFIn modaus - suttusten kuvien aika ohi :)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFI modaus -> kevyt ADV, käynnistys?

Viesti Kirjoittaja THA »

Tuosta kylmäkäynnistyvyydestä, onko kellään ollut turhan pitkiä ne sahaukset? Säädin siis venttiilien välykset ja olisin vaihtanut nokkaketjunkin samalla, kun Tampereen jamppikaupassa hyllyssä oli joten mukaan otin, mutta olikin eri kierre kuin 250:ssä. Tosin ei onneksi ollut vielä varsin tarvekaan. Imussa oli keskimmäinen nippa nappa 0.05, muut 0,10 helposti, pakopuolella oli molemmat väljästi 0,20 (eli tuskin ovat uudesta muuttuneet miksikään). Säädin alueelle, joskin vasen imu meni satkun "liikaa". Ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen. Automaattisen puolipuristimen testasin sorvissa ja 1000rpm ei tapahdu vielä mitään, 1800rpm tappi painui heti sisään. Akseli paikallaan huomasin, että kiksissä jäykin kohta onkin pakopuolen auetessa - miten ihmeessä te muut löydätte kiksillä TDC:n/YKK:n puristustahdin kohdalle kun lipsahtaa siitä yli käsinkin ja jumahtaa pakotahdilla?

Jenkkifoorumeillä puhutaan CO-säädöstä, Diagnostic toolilla joku CO-arvo 0:sta 5:een ensihuollossa ja paljon isompiakin raportoitu - onko kukaan teettänyt tämmöistä muutosta? Mikä on silloin vaikutus alle 4000rpm käytökseen? Kyseinen kierrosalue on nimittäin juuri se millä ajan kaikki "mönkimiset" ja pyörän käytös on nyt sellaiseen ihan täydellinen. Jalat kun ei enää kasva niin kaatuilun määrä vähenee vain rutiinin myötä, mutta kasvaa eksponentiaalisesti jos pyörää räpeltää hankalammaksi hallita...

Tunteja pyörässä on nyt noin 110, tullessaan oli aika tarkkaan 98, katsottu siis YZ tuning toolin diagnostiikalla suoraan ECUsta.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Minulla ei tietystikään ole omakohtaista kokemusta mutta kun tuollaista harkitsin niin tein "taustatutkimusta".

Josko olen oikein ymmärtänyt niin akun pitää olla sellainen jotta jännite ei tipahda startatessa liikaa, niinpä saattaa olla jotta nelikennoinen lifepo on vähän pieni, enpä tiedä, kunhan arvailen. Itse olisin ajatellut että kasikin on tuollaiseen vähän pieni :shock: :o

CO on häkä pakokaasuta mitatuna jota varmatikin saa isommaksi rikastamalla seosta? :wink:

Tuohonhan on maailmalla jaossa valmiita karttoja vaikka ja kuinka, erilaisilla ominaisuuksilla.

Mikähän kartta on Xracing koeajopyörässä kun erikseen kehuvat nöyrää käynnistyvyyttä? Josko tunnet ukkoja niin voisi kysyä?
antti
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Tuosta kylmäkäynnistyvyydestä, onko kellään ollut turhan pitkiä ne sahaukset?
Pystyykö helpolla testaan sellasen karkeen jutun että kun tekee kylmästartin niin ilmanputsari pois ja suhaus jarrukliineriä kaasuläpän viereeen ennen starttia.

Jos lähtee heti käymään sen avulla ilman pitkää sahausta niin ei saa bensaa tarpeeksi kylmänä, jos ei mitään eroa niin sit jossain muualla jotain.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Ne kartat vaikuttaa 4000 rpm ylöspäin, ei mitään tekemistä siis tuon foorumeilla CO-säädöksi mainitun arvon kanssa. Olen kyseisen koeajopyörän pääkäyttäjän ja tuunaajan kanssakin jutellut. Tuo 4cell Li akku pyörittää kyllä sen mitä auton akusta apuvirrallakin kokeillen, ei ole ongelma siinä.
Eikä kyllä ole bensan saannissakaan, JS, ruisku, tää o ruisku, virrat päälle niin pörrää paineet valmiiks linjaan :wink: - kaasaripelit si asia erikseen :P Mutta seosta epäilen. Putsari pois käynnistyy huonommin niin paha tehdä tuollaista testiä, mutten kyllä jarrukliineriä ekana tuuppais titaanivenoille, starttispraykin turvallisempaa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

OK, ei kartasta mutta lainaus miten ovat tehneet eli säätäneet seosta kartan ulkopuolelta sitten.

"Like i have been saying have the dealer tune the idle circuit using the yamaha FI management tool and the adapter for the wr. They will need to stick a sniffer down the exhaust to set it correctly. Mine was rich. Others may be lean. As soon as this was done on my bike. I crack the throttle and it fires up every time. "

Kuulostaa jotta hänellä olisi laihalla jos kerta kylmä sahauttaa, lämpöisenä parempi? Yleensä tuntuu olevan päinvastoin ihmisillä eli jotta kuumana heikko käynnistyvyys...
antti
Laiska
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Kesä 14, 2013 3:46 pm
Pyörä: 690 Enduro R & WR250R

Re: Yamaha WR 450 EFI modaus -> kevyt ADV, käynnistys?

Viesti Kirjoittaja Laiska »

THA kirjoitti: Jenkkifoorumeillä puhutaan CO-säädöstä, Diagnostic toolilla joku CO-arvo 0:sta 5:een ensihuollossa ja paljon isompiakin raportoitu - onko kukaan teettänyt tämmöistä muutosta? Mikä on silloin vaikutus alle 4000rpm käytökseen? Kyseinen kierrosalue on nimittäin juuri se millä ajan kaikki "mönkimiset" ja pyörän käytös on nyt sellaiseen ihan täydellinen. Jalat kun ei enää kasva niin kaatuilun määrä vähenee vain rutiinin myötä, mutta kasvaa eksponentiaalisesti jos pyörää räpeltää hankalammaksi hallita...
WR250R pystyy säätämään CO suoraan ajotietokoneesta, jenkkifoorumeilla tuntuu olevan kovasti mielipiteitä säädön hyödyistä mutta..

Mulla on ollut ongelmana kehno vaste kaasuun matalila kierroksilla, voimaa ei vaan tuntunut olevan. TÖrmäsin CO-säätöön ja koska olen modannut ilmanottoa väänsin arvoa rikkammaalle. Testit on edelleen kesken mutta alustavien säätöjen jälkeen perstuntumalla (!) tuntuu paremmalta - mutta persdyno nyt on mitä on. Joka tapauksessa jos sulla ei ongelmaa tunnu alakierroksilla olevan, en tiedä maksaako vaivaa korjata, itselleni koin hyödylliseksi.
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Eikä kyllä ole bensan saannissakaan, JS, ruisku, tää o ruisku, virrat päälle niin pörrää paineet valmiiks linjaan :wink: - kaasaripelit si asia erikseen :P Mutta seosta epäilen.
Seosta meinasinkin, onko suuttimen aukioloaika kylmäkäynnistyksessä riittävän pitkä että seos olisi sopivan rikkaalla käynnistyäkseen kylmänä.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Kiitoksia, kiitoksia. Antti löytäny jonkun jutun mihin en ole törmännyt, mutta samaa infoo mitä itsekin löytämäni. Harmi kun 450:ssä ei pääse itse säätämään. Tosiaan suuttimen aukioloaikahan tuossa on ainoa parametri. Lämpöisenä käynnistyy yleensä paremmin, silloinkin kun ei niin mielestäni lähtee heti kun painaa kytkimen pohjaan ja nykäisee eteen tai taakse, vähänkin. Tämä siksi kun rekkula ottaa jo 1650-1700rpm sillä alimmalla tartuntanopeusasetuksella. Seuraava, eli keskimmäinen, oli alkuun, ei ollut hyvä 450:een. Ainakaan enduroon. Pitää selvittää asia jamppikaupan kanssa, koska tuo kylmäsahaus on vähän noloa, tai siis harmittaa ainakin mua ja sit hävettää kun vaikuttaa ettei olis pelit tip top kunnossa.
Kaasuun vastaaminen on, kun "ryyppy" on pois, semmoinen yskäisevä/empivä kun tk:lta avaa nopeammin, ei kyllä ajossa huomaa, mutta vapaalla käyttäen ihan selvä. Eli viittaa sekin laihalla käymiseen.

Toimiikohan tää nyt samalla lailla kuin Freeridessa, että vois ensiapuna kokeilla TPS:n säätöä CCW? Tietääkö kukaan kuinka paljon se seosta rikastaa prosentteina, eli kakkkiiko sitten ruiskukartan modaustakin samalla?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
AnttiL
Viestit: 3017
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Mitkä öljyt on koneessa?
Kylmästartti ongelmiin suosittavat 0w40 öljyä jotkut :shock: :o
antti
HarriI
Viestit: 1129
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 4:44 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Roi

Re: Yamaha WR 450 EFI modaus -> kevyt ADV, käynnistys?

Viesti Kirjoittaja HarriI »

Jos oikein ymmärsin tätä viimeisintä eli kylmäkäynnistystä.
En tiedä liittyykö tähän, mutta kerronpa kuitenkin...

Bemun GS:ssä oli kanssa kylmäkäynnistysongelmaa. Kylmänä pyörää piti ns. "kutitella" ja sahata kylmänä eli startata useamman kerran, jotta se käynnistyisi. Vaihdoin myös uuden akunkin, jotta paremmin käynnistyisi. Lopulta starttimoottori meni lopullisesti rikki tai/ja oikosulkuun. Uuden starttimoottorin myötä loppuivat myös kylmäkäynnistysongelmat. Nyt pärähtää kylmänäkin helposti käytiin. Startin sisällä oli vettä!!


THA kirjoitti:Tuosta kylmäkäynnistyvyydestä, onko kellään ollut turhan pitkiä ne sahaukset? Säädin siis venttiilien välykset ja olisin vaihtanut nokkaketjunkin samalla, kun Tampereen jamppikaupassa hyllyssä oli joten mukaan otin, mutta olikin eri kierre kuin 250:ssä. Tosin ei onneksi ollut vielä varsin tarvekaan. Imussa oli keskimmäinen nippa nappa 0.05, muut 0,10 helposti, pakopuolella oli molemmat väljästi 0,20 (eli tuskin ovat uudesta muuttuneet miksikään). Säädin alueelle, joskin vasen imu meni satkun "liikaa". Ei vaikutusta kylmäkäynnistykseen. Automaattisen puolipuristimen testasin sorvissa ja 1000rpm ei tapahdu vielä mitään, 1800rpm tappi painui heti sisään. Akseli paikallaan huomasin, että kiksissä jäykin kohta onkin pakopuolen auetessa - miten ihmeessä te muut löydätte kiksillä TDC:n/YKK:n puristustahdin kohdalle kun lipsahtaa siitä yli käsinkin ja jumahtaa pakotahdilla?

Jenkkifoorumeillä puhutaan CO-säädöstä, Diagnostic toolilla joku CO-arvo 0:sta 5:een ensihuollossa ja paljon isompiakin raportoitu - onko kukaan teettänyt tämmöistä muutosta? Mikä on silloin vaikutus alle 4000rpm käytökseen? Kyseinen kierrosalue on nimittäin juuri se millä ajan kaikki "mönkimiset" ja pyörän käytös on nyt sellaiseen ihan täydellinen. Jalat kun ei enää kasva niin kaatuilun määrä vähenee vain rutiinin myötä, mutta kasvaa eksponentiaalisesti jos pyörää räpeltää hankalammaksi hallita...

Tunteja pyörässä on nyt noin 110, tullessaan oli aika tarkkaan 98, katsottu siis YZ tuning toolin diagnostiikalla suoraan ECUsta.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Eihän toi lähtis talvella ollenkaan käyntiin ellei 10W50 kelpais näille keleille... toivottavasti ei ole startti, en ole kyllä ikinä kuullut että Jampissa olisi ollut näillä tunneilla starttivikoja kun ei ole yleensä ollut 300h mennessäkään mitään. Eikä toi kyllä toisaalta kiksilläkään paremmin lähde, tosin kuten edellä todettu niin oikean polkaisukohdan tunnistus on vähän "herran haltuun".
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Sen verran vinkkiä, että ruiskupelin kaikenlaiset ilmaboximodaukset ja säädöt perstuntumalla kannattais jättää väliin. Jos perstuntumalla säätää, niin ei muutakun soppaa koneeseen ja reilusti niin johan tuntuu hyvältä. Totuus kuitenkin saattaa olla ihan toinen. Laajakaistalambda pitäisi ainakin olla, jotta edes jotain tietäisi. Perseellä tunnustelemat yleensä on ollut juuri sieltä itsestään tulleita, näitä tulee nähtyä ja korjailtua päivittäin.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Niamola kirjoitti:Sen verran vinkkiä, että ruiskupelin kaikenlaiset ilmaboximodaukset ja säädöt perstuntumalla kannattais jättää väliin. Jos perstuntumalla säätää, niin ei muutakun soppaa koneeseen ja reilusti niin johan tuntuu hyvältä. Totuus kuitenkin saattaa olla ihan toinen. Laajakaistalambda pitäisi ainakin olla, jotta edes jotain tietäisi. Perseellä tunnustelemat yleensä on ollut juuri sieltä itsestään tulleita, näitä tulee nähtyä ja korjailtua päivittäin.
Moi urpo! Ei muuta kun oot täysin väärässä! Tiedän että oot vetäny päitsin, ihan unelmakelissä, olin monessa kohtaa spoorin vieressä kuolaamassa. Olisit vetäny tänä vuonna niin tietäsit: se perstuntuntuma nyt sattuu oleen ihan kaikki kaikessa! Ei pahalla, mutta et tiiä mitään oikeesta endurosta, kun väliin oikeenti se oma takavalo näkyy ja kaikkein tärkeintä on miten pyörä istuu käteen - muuten et edes kuvittelis että säädetään rikkaalle... tai niin laihlle että köhii. Sori mut oon siks paljon syttykarttoi modannu et osaan tehdä ittelle sopivan ja bonuksena saa vielä lisää löylyy ruutan kartalla omaan makuun. Sä voisit joskus tehdä jotain iskareille ja kuristaa sitä reikää päässä niin ei tarttis totaaliluukutuksistakaan lähtee lanssilla lasarettiin...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

THA kirjoitti:Moi urpo! Ei muuta kun oot täysin väärässä! Tiedän että oot vetäny päitsin, ihan unelmakelissä, olin monessa kohtaa spoorin vieressä kuolaamassa. Olisit vetäny tänä vuonna niin tietäsit: se perstuntuntuma nyt sattuu oleen ihan kaikki kaikessa! Ei pahalla, mutta et tiiä mitään oikeesta endurosta, kun väliin oikeenti se oma takavalo näkyy ja kaikkein tärkeintä on miten pyörä istuu käteen - muuten et edes kuvittelis että säädetään rikkaalle... tai niin laihlle että köhii. Sori mut oon siks paljon syttykarttoi modannu et osaan tehdä ittelle sopivan ja bonuksena saa vielä lisää löylyy ruutan kartalla omaan makuun. Sä voisit joskus tehdä jotain iskareille ja kuristaa sitä reikää päässä niin ei tarttis totaaliluukutuksistakaan lähtee lanssilla lasarettiin...
On sulla kumma tapa kyllä vittuilla kaikille joka ketjussa. Jotain käytöstapoja sietäis olla foorumeilla.
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Happi »

En kanssa ymmärrä miten Niemolan ihan asialliset mielipiteet saa tollasen vastaanoton. Miten toisen Päitsiajo tai onnettomuus liittyy ruiskun säätämiseen?

Happi
Vastaa Viestiin