Yamaha WR 450 EFIn modaus - suttusten kuvien aika ohi :)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Viikonloppu tuli poljettua jamppia käyntiin - eli vapaakytkin oli viikon irrallaan seistessään mystisesti lakannut ottamasta. Saan oman vauhtipyörän ulosvetäjän Motokeitaalta huomenna, pääsee sitten purkamaan ja ihmettelemään. Hammaspyörä siis pyörii, näkyy öljykorkista, muttei ota vauhtipyörää mukaan. Eilen kävin Yamaha Centerissäkin Tampereella kyselemässä, uuden vapaakytkimen hinta 160€ tähän konkurssiin kuulosti heti pahalta, mutta oikeestihan se ei loppujen lopuksi paha hinta ole verrattuna mitä moneen muuhun maksaa. Mutta ei pitäisi olla tarvetta, ei kuulemma ole yhtään mennyt... sen verran katuajelusta jäi käteen että
1) liikennevalojen vihreän aikana ehtii hakea vapaalle, polkaista käyntiin rotvallilta ja takaisin vaihteella ;)
2) tasan suoralla akselilla ja kaikilla uusilla laakereilla EI muuten YHTÄÄN TÄRISE (mäntä on Vertex, sama kuin krossiin, joten ei varmaan 100% tasapainokaan) - se tunne kun huomaa "joka nappulankin" :D

Sitten tämän koneremontin aiheuttajaan. Hiekkaa oli siis lohkoissa poteroissa, pahoja jälkiä löytyi öljypumpusta hampaiden välistä ja pääakselin vasemmasta laakerista, laatikon laakerit pyöri kaikki vähän huonosti. AnttiL mulle vihjailikin jo jenkkifoorumeilta juttuja, mutta kliinerillä sumutettuna ei huohotusjärjestelmästä hiekkaa tullut. Aloin miettimään, että ei hemmetti jos sitä on sumppuun päässyt niin ei se näin olisi koneessa kulkenut, joten pulloharjan kanssa kiinni uudelleen huohotusletkuihin. Ja tulihan sieltä sitä hiekkaa! Saattoi hyvin tulla saman reissun aikanakin, joskin pieni epätasaisuus vedossa oli havaittavissa koko pyörän minulla olo ajan, joka nyt on poissa. Yhtä kaikki samasta syystä en toista tonnia uhraa, enkä enää remonttia tee:
Huohotus.jpg
Siinä nököttää konkan päällä kaasariauton yleismallinen bensasuodatin. Lyhensin liitännät, koska pienissä päissä oli pienempi reikä, laiton letkun vielä suodattimelta Y-haaralle läpinäkyvästä.

Kaiken kaikkiaan oli kyllä fiilikset ihan katossa eilen, vaikkei starttiin ratkaisua löytynytkään. Rempan yhteydessä tuli myös huollettua linkut ja swingi, sekä tuo startti, kaikki hyvässä kunnossa ja startti itsessään varmasti luotettava, neulalaakerilla oikein. Pyörä tuntuu ajolleen uudelta ja tuntuu siltä myös korvien välissä nyt kun kaikki käyty läpi, joten pistin ilmon Riksun kisaankin oikein. Jos vaikka olisi inhimillinen lämpötila niin realistisesti saattaisi kerrankin päästä myöhärajan puitteissa maaliin...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
SuperB
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Huhti 07, 2014 7:57 am
Pyörä: KTM 560exc

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja SuperB »

Tuo vapaakytkinhän on suorastaan ryöstöhintainen.. Niinkuin muutkin yamaha osat..
Petri r
Viestit: 67
Liittynyt: To Kesä 18, 2009 1:58 pm
Pyörä: WR250R
Paikkakunta: Oulu

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Petri r »

Niin, mut kun jammun osat kestää 3-4x verratuna porkkanan osiin niin tulee silti halvemmaksi pitkässä juoksussa? :lol:
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

No siinä tapauksessa toi yamppi pitäisi olla vähintään 2000h ajettu :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Eipä kotarin konekaan hiekkaa syöttämällä kauaa pyöri :P
Onhan monet jampin osat kalliita, ei siitä mihinkään pääse ja oli entuudestaan tiedossakin. Kampura 416e ja tuo vapaakytkin 160e sen sijaan ei todellakaan (ja jokainen jolla on enempi kokemusta eri merkeistä varmasti tietää tän), öljypumppu 147e vähän yläkanttiin, sen sijaan tp-akselin laakerit 108e/kpl jamppi-järjetön. Vaan ei ne kotarinkaan osat kaikki järjellisen hintasia ole, esim. alkukäyrä, tavallinen suora putki, oli n. 300e.

Eilen 13:20 tuli viesti että osat olis, saman tien pyörän päälle ja hakemaan. Piti oikein tiskillä ihmetellä että oikeestiko nää tulee näin nopeesti. No normaalisti kyllä menee se 3-4 päivää, mutta nyt käyny tuuri tilausten kanssa ja lentorahtina tullu. Sit olikin malttaminen odottaa koneen jäähtymistä ja joutu kokiksikin välillä. Mut ai että sitä onnen tunnetta kun sai uuden vapaakytkimen kiinni ja taas oli sähköstartti toiminnassa 8)

Tuntuu vaan ettei startti pyöritä kunnolla. Automaattisen puolipuristimen johdosta ei pitäisi rempan vaikuttaa puristuksiin startatessa. Toisaalta tuo Li-akku ei kestä kovin pitkää starttia. Voi toki olla että tässä on potkiessa jo ehtinyt tottua herkempään käynnistymiseen. Starttinapista kun ensin hipasee niin pumppu paineistaa ruiskun, sen jälkeen eka kunnon potkulla lähtee. Tai tokalla ellei koske nappiin. Ilman akkua tarvinnee sen saman 2-3 potkua kuten serpakin.

E: Nuo hinnat on sit ovh-hintoja, ainakin KaMoKelaiset saa -15%
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja THA »

Kokeilin auton akulla rinnalla, ei pyörittänyt yhtään paremmin verrattuna täyteen Li akkuun. Otin sitten startin vielä irti, kiinnitin ruustukkiin, lukkopihdit akselille (juureen, ei siihen kohtaan mistä hampaat ottaa välitykseen) ja vaaka lukkopihtien pään alle, auton akusta virtaa. Kääntelin kenttää ja katselin vaa'alta missä kohtaa momentti on suurin. Itse asiassa kenttä ei ollut alun perin aivan momentin maksimikohdassa, n. 20g enempi vieressä. Näyttäisi olevan n. 1 Nm maksimivääntö mitä tuosta startista irtoaa - 400 W teholla siis n. 3800 rpm. Tulipahan tuokin tutkittua :) - ja se, että apuvirta on talvella tarpeen, tai kiksi, ei kestä Li akku paljoa tyhjentyä ennen kuin alkaa startti hiipua.

Varaosia tulee kyllä paljon herkemmin tilattua kun toimitusaika on yks päivä, ellei pankkitilillä vaanis tyhjän paikan kammo niin tilaisin acran ja oman tuning toolin...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja THA »

Tuli sorruttua tarrasarjan investointiin, uusia muoveja varten. Lukiota aloitteleva tytär suunnitteli numerokilvet. 6pv Riksun kisaan, eka kerta ikinä V40 ja jos nyt ei olis siirtymillä ketään tukkeena eikä tulis paikaltaan kaatumisia ja minuuttien työntämisiä vaan kun ei yllä lähtee liikkeelle. Sit lisätankkia laminoimaan, kunhan toi yks saa kotarin koneensa nippuun ja pääsee hallissa rauhassa pöllyyttelemään. Etukatteestakin on visio jo, tällä kerta tulee ilmanohjaimiin kiinni. Xenon-projektori tarvii talveksi saada, siitä en tingi. Enkä jalkarättien ajolaseille -estosta. Tältä mopo nyt näyttää ja tasan 122 kg tässä varustuksessa:
Photo 10.8.2014 17.39.00_sc.jpg
Photo 10.8.2014 17.41.32_sc.jpg
Photo 10.8.2014 17.45.15_sc.jpg
Photo 10.8.2014 17.44.47_scc.jpg
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja Syke »

Tangonpehmuste puuttuu? Jos on tarkka katsastus..
Braa-aab!
Avatar
Happi
Viestit: 2872
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:42 am
Pyörä: 690ER, 800XCA
Paikkakunta: Pori

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja Happi »

......ja penkin myös. Sitä ei tarvinne katsastuksessa.


Happi
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja THA »

Mitä sitä penkkiä liikaa pehmustamaan, turhia ylellisyyksiä, kyllä 15mm retkipatjaa riittää :mrgreen:
Tangonpehmustetta ei onneksi määritellä suomisäännöissä mitenkään, MM-säännöissäkin vain "peittää kattavasti tangon kiinnikkeet" :o
- onhan tossa "suomisääntöjen mukainen" tangonpehmuste, integroituna nopeusmittarin johtoon :P
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja THA »

Meni sit "vähän" persiilleen :twisted: Riksun reissu. Keskiviikkona Li akku ei enää jaksanut käynnistää kylmänä, lämpöisenä ei ongelmia. Pe iltana klo 18-19 lastattiin pyörä kaverin autoon ja la aamuna riksussa kiksillä käyntiin, lämpöiseksi ja sitten katsastukseen lähtö: eipä jaksanut enää pyörittää lämmintäkään konetta tarpeeksi :? . Eka siirtymällä tuli sitten turattua, aina kun mopo nurin niin refleksinä sammutus -> mopo pystyyn, työntely paikkaan josta ylsi polkaisemaan :oops: , aikaa paloi ja sade saavutti jo ennen eka MK:n puoliväliä. Vielä minuuttitolkulla turausta yhden kivikasan kanssa ja pahin monsuuni matkalla MK2:lle, jossa sitten mäessä ties kuinka ja kauan ilman sitä starttia ja lisäksi hiekka oli muuttunu ihme lällyksi (mm. mutkassa kerran jalasta/saappaasta kiinni). Myöhässä siirtymälle ja sitten n. 5km ennen loppua syyläri kiveen, taittui tukineen taakse puolan ympärille, kennot repes alapäästä irti ja puolan ympäri kantta vasten taittunu syyläri painoi alavesiletkun alkukäyrään. Repeämät uloittui pidemmälle kuin juoksutteen suti, joten la iltana juottelin ensin hopealla, kemiallista metallia perään. Sain syylärin pitämään ja su aamuna hain pyörän varikosta, laitoin syylärin kiinni ja ajelin reppupyöränä pari kierrosta :D Shortsikeli ja vähän helpompi "maasto" työnnellä aina polkaisupaikkaan :lol: .

Li akku on siis Partsilta Motokeitaan kautta Ballistic Performance:n isompi 4 cell, pelitti hyvin vielä P-kankaalla ja kolme ajoreissua rempan jälkeen. Laitoin Motokeitaalle infoa akun kuolemasta, heiltä tuli takuuanomuskaavake täytettäväksi. Aika näyttää miten käy, kuva akusta tuli liittää mukaan ja mittausdataa kuormitus/napajännite. Ainakin tässä vaiheessa, verrattuna paketista löytyneisiin takuukeissimenettelyohjeisiin, kotimaasta ostaminen kannattaa ehdottomasti ennemmin kuin itse maailmalta tilaaminen 8)

Tampereen Yamaha Centeriin laitoin syyläri ym. tiedustelun kokeeksi meilillä ja vastaus tulikin nopeammin kuin soittaen. -04 maksoi 250:n syyläri kauppiaalta saadun alennuksen kanssa pk:een 420e, nyt ovh. 255e - asiakkaan kannalta samanlaista positiivista kehitystä varaosahinnoissa kuin kampiakselin kanssakin, en valita :) . Seuraavana päivänä, eli ti, tuli ennen klo 15 taas viesti, että osat olis noudettavissa 8)
syylari.jpg
Oli ihan pakko ihmetellä varaosatiskillä miten on mahdollista että taas tuli päivässä - kertoivat sitten että saa ne talvellakin päivässä maksamalla +25e pikatilauksesta :idea: Ei tässä tietty muuta ongelmaa enää kun tää rahatilanne :( - mut hakemuksia on vetämässä, kaippa sitä kohta joku pesti nappaa ja sit vaan ajellaan ja naatiskellaan :wink:
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja THA »

UncleW:n vinkistä hain motonetistä Li-akun http://www.motonet.fi/fi/tuote/900066/E ... xL70xK85mm
Kuva
Tuotetiedoissa ilmoitetaan suoraan korvaavaksi jampin orkkis akulle, tämä 2,41Ah ja orkkis 6Ah, mutta käynnistyvirta 1,5-kertainen. Ballistic EVO2 4cell on 2,3Ah ja 120A. Motonetin takuu 0,5v., Ballistic 3v. Motonetin akku suurempi, meni järjestys uusiksi ja tila loppuu kesken (jakkaran rungosta ei korkeampaa tule, nytkin vaan 15mm solumuovia pehmusteena = kova, liian kova).
Mutta nyt tärähtää käyntiin, paremmin kuin koskaan ennen! Rempan jälkeen käynnistyvyys parani siinä mielessä, että pärähti heti kun pyörähti kunnolla, mutta sitä iloahan ei riittänyt montaa päivää. No eipä tarvii CO-muuttujan säätöä enää pohtia.

Jahka saan uuden Ballistic-akun (ellen, niin eipä niitä kannata sitten kenenkään ostella jos takuu on diipadaapaa ja kestoikä 3kk), niin saatan pitää varalla jotta saa jonkun kiinni tän Eurogloben tilalle kun tilttaa, saatan myydä uutena pois tai saatan laittaa likan kevariin. Liekö nyt meikä liian pessimisti tässä Li-akkuasiassa... toisaalta luulis sen piikin käynnistävän pakkasessa paremmin kuin vakioakku ja kyykky kun on niin kiksi tietenkin puuttuu. Tässä pakollisen rakentelutauon aikana tein tuohon kyykkyyn jo 12 tkm huollon (10400km), sekä valmisteluja talviajoon: otin keulasta 25mm esijännitystä pois ja nostin putkia 20mm, perään vielä uudet koiranluut niin se putoaa 26mm ja lopputuloksena jakkara laskee 31mm, sekä keulakulma asettuu niin, että itsetehostavuus ohjauksesta poistuu ja saattaa likka pärjätä lumessakin.
200820141706.jpg
200820141707.jpg
Heti kun tuo moottoriprojekti tuosta lähtee, leikkelen uudet koiranluut, pistän kevarin nippuun ja pääsen vihdoin ja viimein sitä lisätankkia rakentamaan. Lisätankin jälkeen sitten etukatetta tekemään, tai hätäratkaisuna päitsille valomaskiin viritelty projektorixenon nokalle.

Huoh, viimein valoa projektitunnelin päässä, johan tässä varmaan tänä vuonna pääsee siihen mitä serpan kanssa oli jo valmiina!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Kylänmies
Viestit: 466
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 8:57 pm
Pyörä: polkupyörä
Paikkakunta: Espoo

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - eiku remonttia

Viesti Kirjoittaja Kylänmies »

THA kirjoitti:Tampereen Yamaha Centeriin laitoin syyläri ym. tiedustelun kokeeksi meilillä ja vastaus tulikin nopeammin kuin soittaen. -04 maksoi 250:n syyläri kauppiaalta saadun alennuksen kanssa pk:een 420e, nyt ovh. 255e - asiakkaan kannalta samanlaista positiivista kehitystä varaosahinnoissa kuin kampiakselin kanssakin, en valita :) . Seuraavana päivänä, eli ti, tuli ennen klo 15 taas viesti, että osat olis noudettavissa 8)
Ihan vaan vinkkinä, sitä hinnan kehitystä on tapahtunut Kiinassa hieman reilummin. ;) http://www.aliexpress.com/item/GPI-Raci ... 61176.html
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - jatkuu viimein

Viesti Kirjoittaja ceevu »

oletko tilannu tolta allexpressiltä?
BryGgi
Viestit: 146
Liittynyt: Ma Heinä 29, 2013 9:42 pm
Pyörä: EXC 300 TPI -20
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - jatkuu viimein

Viesti Kirjoittaja BryGgi »

Nuo kiina syylärit tehty melko jämäkästi ja käsin hitsattu. Kahdella ajokaverilla jo ebaysta tilatut, ei valittamista. Toisissa oli jo jäykiste tuetkin valmiina. Ja kotiin kannettuna 90€ hintaan sama vaikka herra jamaha tai honda tois nuo osat ja asentais pyörään niin jättäsin ostamatta
Vastaa Viestiin