Yamaha WR 450 EFIn modaus - suttusten kuvien aika ohi :)

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Rengas keskustelussa en saanut vastausta joten kokeillaan täällä, jos vaikka purkka putoisi toistamiseen suusta kun tätä viestiketjua lukee...
THA kirjoitti:Edelleen, menkää märkään kuusimetsään niiden renkaiden kanssa ennen kuin väitätte mitään - joskin osa MT16 ja UC eroista pitäisi huomata jo rengassulkeisissa.
Mitä eroa näillä renkailla on?
Kylätason kurapyöräilijä.
DT175MX
Viestit: 87
Liittynyt: To Loka 25, 2012 5:38 pm
Pyörä: 2- tahtinen 500

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja DT175MX »

THA kirjoitti:
Niamola kirjoitti:Sen verran vinkkiä, että ruiskupelin kaikenlaiset ilmaboximodaukset ja säädöt perstuntumalla kannattais jättää väliin. Jos perstuntumalla säätää, niin ei muutakun soppaa koneeseen ja reilusti niin johan tuntuu hyvältä. Totuus kuitenkin saattaa olla ihan toinen. Laajakaistalambda pitäisi ainakin olla, jotta edes jotain tietäisi. Perseellä tunnustelemat yleensä on ollut juuri sieltä itsestään tulleita, näitä tulee nähtyä ja korjailtua päivittäin.
Moi urpo! Ei muuta kun oot täysin väärässä! Tiedän että oot vetäny päitsin, ihan unelmakelissä, olin monessa kohtaa spoorin vieressä kuolaamassa. Olisit vetäny tänä vuonna niin tietäsit: se perstuntuntuma nyt sattuu oleen ihan kaikki kaikessa! Ei pahalla, mutta et tiiä mitään oikeesta endurosta, kun väliin oikeenti se oma takavalo näkyy ja kaikkein tärkeintä on miten pyörä istuu käteen - muuten et edes kuvittelis että säädetään rikkaalle... tai niin laihlle että köhii. Sori mut oon siks paljon syttykarttoi modannu et osaan tehdä ittelle sopivan ja bonuksena saa vielä lisää löylyy ruutan kartalla omaan makuun. Sä voisit joskus tehdä jotain iskareille ja kuristaa sitä reikää päässä niin ei tarttis totaaliluukutuksistakaan lähtee lanssilla lasarettiin...
Pyrin välttämään tätä viimeiseen asti mutta nyt oli ihan pakko...

Mä olen sitä mieltä että tällä tietotaidolla mikä THA:sta oikein pursuaa ulos pitäisi olla mekatsuna jossain enduron tai motocrossin tehdastiimissä. Mukava nähdä täällä kotimaisella kurapyöräsivustolla että tietoa ja osaamista on enemmän kuin tehtaiden insinööreillä ja suunnittelijoilla jotka pääsääntöisesti ovat suoltaneet tehtaistaan käyttökelvotonta p***aa. Tämä on ihan hieno ketju :lol: :lol: :lol: , tässä näkee alusta loppuun kuinka hyvä Yamaha raiskaantuu käyttökelvottomaksi ruoskaksi, yksi KTM meni jo (niistä niin väliksi kyllä olekaan...).
Yamaha IT 175 -83
Yamaha YZ 360 -89
Yamaha YZ 490 -84
Honda CR 250 R -01
Honda CRF 450 R -08
Honda CR 500 R -96
KAWASAKI KX500 -90
Husqvarna 500 CR -85
BMW R65 -80
"500cc or nothing!!"
Avatar
MKN76
Viestit: 53
Liittynyt: Ma Marras 09, 2009 8:40 pm
Pyörä: Classic Suzuki
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja MKN76 »

Mut hei onhan tää aika viihdyttävää seurattavaa Kuva
Husqvarna WR125 '86 / ex-Suzuki DR800S '90
Jaakkovaakko
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Pyörä: Polku-pyörillä

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Koheltaja kirjoitti:...jos vaikka purkka putoisi toistamiseen suusta kun tätä viestiketjua lukee...
..mut kumpi on vaarallisempaa, purkka kurkussa vai herne nenässä?
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä mä sanoisin että purkka nenässä, se jää nenäkarvoihin kiinni ja sattuu niin stanasti kun sitä repii klyyvarista irti :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja ATC »

Veli Kohelluksen lausumasta kuuluu vankka kokemuksen ääni :D :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Melko hyvä vasta veto tosiaan. :lol: Toisekseen mulla on nykyään pyörä missä on iskarit ja tuli juuri ne huollettuakin. Tuo reikä päässä tosin taitaa olla kasvanut, SE aiheuttaa sitä lisää. Lanssia en ole kuin kerran tarvinnut silti, mutta mielestäni sekin kuuluu lajiin. Vai montako endurokuskia huipulta tiedät, joka ei sitä ole tarvinnut oli sitten jouset tahi iskarit. Moottoreiden säätöhommat sattunut kuulumaan vuosikausia taas työhöni, sekä mielenkiintoni ykköskohteisiin ja luulen olevani niistä perillä yleistasoa paremmin ja monen mielestä jopa erittäin hyvin, mutta kun ei neuvot kelpaa niin ollaan neuvomatta.
Se että miten koneet laulaa ei kaikille riitä, se miten kauan ne laulaa merkitsee monelle myös. Perse ei varsinkaan sytkäpuolelta sitä kerro.

Hyvää kesää ja mukavia ajokelejä.

T.Urpo Niemelä
Viimeksi muokannut Niamola, To Kesä 26, 2014 2:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja juhap »

eile kävin ajelee... perse sano reissun jälkee jotta onneks ei oo isompi pyörä, koska välillä hävis tie

Kuva

ja sit oli risuja tiellä

Kuva

silti mun perse sanoo jotta enemmä tehoo sais olla koko alueella... huipputehoa mielellää tuplat
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Niinno, meikäläisen tietotaidolla olis aikanaan kelvannu Ranskaan Rellun tehtaalle hommiin. Jos olis kiinnostanu Ranskaan lähtee. Niamolan kommentti oli asiaton, johon vastasin samalla mitalla, kyse on kuitenkin pyörän säätämisestä juurikin siihen mitä kuski tarvii ja mikä parhaalle TUNTUU, huom! TUNTUU!!!
No back-to-business eli jamppiin, ei tullu ajettua kuin 10min. Heinolan ja Vantaan välillä, mut kun vertaa viimeseen yritettuun kisaan FR:llä eli Lievestuoreeseen niin voinee Mamin pätkäaikoihin verrattuna sanoa, että ne mitkä olin täysin tajuissani Vantaalla vs. kaikki Liepeellä niin ehkä ne iskarit ja pyörän ajettavuus + itselle sopivuus nyt jotain kummiskin merkkaa/tiedät mistä puhun. Huvittaa sit jotakuta tahi ei. Ei tässä ajassa ilman täyspäivästä reeniä kehity, jos silläkään, tuota vertaa. Tätä jamppia pääsee halukkaan Pohjankankaalla kokeilemaan, tuskin kovin moni voi edes niissä pääosin tehoa kutsuvissa maisemissa sanoa haluansa mitään muuttaa. Vaikka olenkin itselleni modannut, enkä keskimääräiselle 80kg kuskille. Olen siis erittäin tyytyväinen pyörään, hieman kesympänä kuin maahantuojan vastaava, iskarit melko lähellä vakioita mutta madallettuina, painoa reilusti pois ja rekkula.
Ainut vika on tuo surkea kylmäkäynnistyvyys, ei ollut säädettävissä kuten 250:ssä, koommin jäi setvimättä kun yhteys foorumeihin katkesi.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Niamola
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Tammi 31, 2007 1:29 pm
Pyörä: 890 Adventure R
Paikkakunta: SASTAMALA
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Niamola »

Missä mielessä kommenttini oli asiaton? Vastauksesi oli, mutta minun kommenttini ei ollut tarkoitus ainakaan olla asiaton. En nimitellyt, enkä availlut arkistoja kuten sinä. Enkä sorru siihen nyt, enkä koskaan.
Ura metsässä on kotaristin pikatie, umpihanki ja sänkipelto monikaistainen moottoritie.

p.050nelkolnol8957
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Odotan kanssa mielenkiinnolla tuota Niamolan kyselemää tietoa.

Nimittäin näitä projektirakenteluja lukee aika iso osa porukkaa ja monet ja me vähemmän osaavat otamme näistä mallia omiin rakenteluihin. THA:n tietotaito tiedetään ja se että hän pystyy ilman laajakaistalamboja ja dynopenkkiä säätämään ruiskupelin sopivaksi ja paremmaksi kuin tehtaalta tuleva perstuntumalla. Moni osaamaton kenellä ei ole vastaavaa osaamista ja tietämistä voi kuitenkin luulla että pystyy samaan ja varmaan aika moni on nähnyt niitä lopputuloksia. Minusta Niamolan kommentti oli ihan asiallinen ohjeistus meille tietämättömille. Ammattilaisethan on tietysti sitten erikseen.
Nakkiz
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:43 pm
Pyörä: DR350
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja Nakkiz »

Popparit tulille, kohta osuu paska tuulettimeen... :D
Mopot : DR350, Kinuski 200cc
Exät : Derbi Senda 60cc, Honda Monkey 49cc, Kinuski Monkey 70cc, Honda CR 80cc, Pitpro 125cc, Samurai 150cc, ThumpStar 160cc.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Niamola kirjoitti:Sen verran vinkkiä, että ruiskupelin kaikenlaiset ilmaboximodaukset ja säädöt perstuntumalla kannattais jättää väliin. Jos perstuntumalla säätää, niin ei muutakun soppaa koneeseen ja reilusti niin johan tuntuu hyvältä. Totuus kuitenkin saattaa olla ihan toinen. Laajakaistalambda pitäisi ainakin olla, jotta edes jotain tietäisi. Perseellä tunnustelemat yleensä on ollut juuri sieltä itsestään tulleita, näitä tulee nähtyä ja korjailtua päivittäin.
En jaksa tästä enempää vääntää, tuo on selkeästi minulle osoitettu. Ja itsellä sattu yliampuminen ensireaktiossani, pahoitteluni siitä.

Niin kauan kun syttykarttoja on päässyt muokkaamaan, on niitä muokkaamalla haettu haluttuja ominaisuuksia. Yhdessä kaasarin tuunauksen kanssa penkissä parhaita tehoja. Enduroon sen sijaan on etenkin 450 krosseihin haettu ajettavuutta ja ne oikeasti kovaa ajavat, joiden kanssa olen jutellut, ovat hekin todenneet dynon siihen täysin turhaksi. Tässä pyörässä on haettu pienillä kaasun avauksilla pikkunelaria ja reilummalla isoa, ei kuitenkaan mitään krossia. Voi toki olla että kaipaan sinne ylärekisteriin lisää tulevana viikonloppuna, mutten misään nimessä niinkään paljoa kuin Yamahan omalla MX-kartalla saa.

Samilta hyvä kommentti sikäli, että pitää tosiaan pitää mielessä mitä sorkkii, joissain pyörissä kun ei saa orkkis karttaa takaisin sen kerran hukattuaan. Tässä jampissa homma käy helposti, vakiokartta on se missä joka ruudussa on nolla. Ja pyörän saa todellakin täysin sekaisin niissä raameissa missä arvoja pystyy muuttelemaan, esim. pelkällä sytkän säädöllä pyörän saa keulimaan kaasusta pienimmästäkin kaasun avauksesta. No aina voi palata alkuun, eli kaikki nolliksi.

Vaan takaisin projektiaiheeseen.
IMS:n tankkia ei ollut saatavana tällä aikataululla, eikä muita valmistajia ilmeisesti ole, Acerbikseltakaan ei löydy valikoimasta. Niinpä päätin tehdä lisätankin, "jo" tiistaina. Tänään homma tyssäsi kun ei ollutkaan materiaalia korkin kierteeseen. No ei kun biltsusta 4e musta 4L bensakannu ja sille telinettä tekemään. Eipä sitten ollut ainesta telineeseenkään, olikin tuo RST-putki seinämältään vain 0,5...0,75mm ja TIGissä ei alapäässä säätöalue riitä moiseen, sytyttää ja reikä saman tien. Huomenna kun ripustelen kaikki kamat roikkumaan muoveista yms. ja vielä tuon bensakannun päälle niin melkoinen joulukuusi suuntaa Pohjankankaalle :lol:
Muuten ei sitten olekaan mitään tapahtunut, olen ollut pyörään tyytyväinen ja istuu kerta kerralta paremmin käteen. Etukatetta alkaa kaivata vasta kun sattuu sateella ajelemaan. Helteitä ei ainakaan kuski kaipaa, pyörällä ei varsin lämpöongelmia ole ollut. Paikallaan käyttäen keittää kyllä.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Lauantaina pohjankankaalta lounaalle Kankaanpäähän ja lounaalta lähdettyämme n. 500m ja pyörä sammui. Oli jo nykinyt ennen, siis lounaalle mennessäkin, eli ennen kunnon sadetta. No startti vaan naksahti, joten ajattelin latausta ja kokeilla kiksillä. Ei edes liikahtanut, vaikka reilu tunti sitten lähti kiksillä helposti.
Tänä iltana sain mopon kotiin, nyt kone palasina. Vikaakin löytyi, joskaan ei vastauksia: öljypumpussa jäljet esim. hiekasta öljyntarkastuksessa, kampuralla nokkaketjun rattaalla ylhäältä katsoen kunnon jäljet, pääakselin vasen laakeri nippa nappa pyörii sormivoimin. Mutta mäntä ja pytty indikoi ainoostaan pientä pölyä olleen putsarin puhtaalla puolen, vaihteisto täysin priima, veivin alapää vielä hyvin toleranssien sisällä. Eli seuraavaksi kampuran purku, jospa olisi pitänyt, kun viimein käynnistyi, käyttää pidempään. Jotta olisi mahd. kiinni leikannut veivin alapää mennyt reilusti väljäksi. Pitää myös puhdistaa varuiksi ruisku. Vielä siis vähän auki missä vika ja mikä vika, mutta kaivetaan kunnes löytyy. Harmittaa kyllä esim. tuo öljypumppu, selkeesti päässyt hiekkaa tms. sisään esim. öljyjä tarkastettaessa, harmillista välinpitämättömyyttä siis aikaisemmalta omistajalta.

Pyörä oli kyllä justiinsa täydellinen myös pohjankankaalla, ehkä kakkosella olisi saanut venyä paremmin ylös, toisaalta mäki meni ihan ok kakkosella. Kolmosella alkuun koitin, ei toivoakaan, liikaa alkuvauhtia ja upotus vastapenkkaan. Jotenkin myös tosi ketterän tuntuinen, leikittely mm. hyppyyttely ihan alamäkeenkin oli hauskaa ja helppoa. Niinpä virtaa riittää tähän remonttiinkin ja Riksuun sitten vetskuihin kokeilemaan josko olisi vähän ihimillisempi keli pohjosen akalle...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Yamaha WR 450 EFIn modaus - kohti ADV versiota

Viesti Kirjoittaja THA »

Eilen sitten kampura kaverille, todettiin ettei tappia saa pois ilman konetta, joka pystyisi repimään limput irti toisistaan. Eli katkastaan tappi ja katsotaan tilanne. Veivisarja lk. 150e tarvike tai 220e orkkis, orkkis kampura 416e (halpa jamppiosaksi!), joten koska ratas on jo selvästi kulutunut, uusi akseli. Akseli heitti kympän, kun hylkyraja on 3 satkua, päittäisvälyt oli kyllä ok.
Petarit uusiksi, kun ei luonto anna myöten laittaa uutta akselia vahoilla lakruilla, ovat silti häpeällisen hyvät heittää pois, no ei voi mtn. Askin puolella yksi laakeri liikkui todella huonosti, tänään sen purin ja oli leikannut kiinni. Automaattikykän kanssa ei pitäisi konetta stopata, mutta löytyi sitten metallinpalanen kytkinlevyjen välistä. Saattoi siis olla syyllinen.

Hiekan jäämiä löytyi lohkojen poteroista, puhtaalla puolella ei ollut vaurioita. Mutta tulee nyt uusi mäntäkin. Kannessa ei mikään oikeastaan uudesta poikennut, eikä ollut siis venojen välyksiäkään ennen minua säädetty (1.78mm, 1.71mm, jne. kun orkkiksenakaan ei saa kuin 5 satkun välein). Nyt kaikki laakerit uusiksi ja sitten nokkaketjun vaihto-ohjelmaksi 70h välein, samalla venojen säätö, 200h myöhemmin laitan tuon pois otetun männän sitten takaisin ja 300h vois ottaa lohkot seuraavan kerran auki ja vaikka hoonaa pytyn.... saas nähdä... no ei ainakana maahantuoja vaihdu ja jos vaihtuu niin osia saa jenkeistäkin 3vkk, saksasta 4pv.

Tein siis päätöksen jättää kaikki suunnitelmat vaihtaa uuteen. Johtosarjan modaus toistamiseen ei houkuttele, vaikkei kevennyksen vuoksi kannatakaan, niin ainakin tarviisi pidempiaikaisen luotettavuuden nimissä ne jakoliittimet purkaa ja tinata yhteen. Nyt mulla on kummiskin pyörä johon mitä epätodennäköisimmin ilmaantuu sähkövikaa. Ja pian moottorikin uudenveroinen. Koneen osat pesin pokkana meidän uudehkossa tiskikoneessa, onneks ei oo akkaa marmattamassa ;) - ohessa kuva valuosista pesun jälkeen, seuraavaks meni kaikki muu sälä. Huomenna sit viimeisteleen lisätankin muottia ja valmistaan moinen moottorin osia odotellessa. Meni jostain kumman syystä budjetti IMS-tankin ostoon johonkin muuanne ja vähän vielä tarttis lisääkin jostain loihtia.
pesu_koneessa.jpg
E: tämmösessä kuosissa huippufiiliksin viime pe startti kotoa 14:45
PKP14.jpg
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin