BMW R100GS -91 Projekti

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Kiitoksia linkeistä!
Vaihdampa nyt ensin nuo ölpit sakeampaan, erikoinen juttu tuo eri öljyn käyttö toisessa putkessa. Tuon ohjeen mukaan mennään.

Viikonloppuna pitää vielä muotoilla penkki uusiksi, kulmikas muoto painaa nimittäin tosi ikävästi reisien sisäpintaan. Kyseessä on tarvikepenkki.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Penkki on nyt muotoiltu pyöreämmäksi ja etumuksen kohdalla ollut korotus on leikattu pois. Penkki on alunperin tarkoitettu käytettäväksi Kalaharitankin kanssa, se tankki on huomattavasti korkeampi takaosastaan tämän vuoksi penkissä oli ko korotus.
Samalla intouduin teippailemaan lisää rallyraidoitusta, en tiedä viitsinkö niitä jättää.

Kaasarit sain vihdoin kasaan. Niihin vaihdoin kaikki o renkaat ja tiivisteet, samalla myös uudet kalvot. Kovin likaiset ne ei olleet mutta kaikki osat ja kanavat on nyt myös putsattu.
Käynti muuttui heti paremmaksi ja kaasun vastaavuus parani oleellisesti. Kaasuvaijerit vaihdoin samalla.
Liitteet
tankki3.jpg
tankki2.jpg
tankki1.jpg
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Vaihteiston ulostulotiiviste gardaanipäästä vuotaa, joten päätin vapun kunniaksi irroittaa gardaanitunnelin. Pyörällä on ajettu nyt noin 65 000km, en tiedä onko tämä normaalia näillä kilometreillä, joten netti auki ja tietoa onkimaan.
No, tuosta tiivisteen kestoiästä en mitään viitteitä löytänyt, mutta tiivisteen yläpuolella olevasta mystisestä v-aikosta oli parissakin paikassa tarinaa.
Käsittääkseni kyseinen aukko on perua vanhemmasta perämallista ja tässä mallissa oleva paralever perässä se on turha. Aukko pitäisi kuulemma olla tukittu jollain tiivisteaineella, joka ei tietenkään loputtomiin tuossa paikassa pysy.
Aika erikoinen juttu, ohjeen mukaan aukko tukkoon Sikamassalla tai vastaavalla, ja kamat kasaan. Helppo homma jos tämä on pätevä korjaus.
Tiedä sitten onko tuohon uskomista?

Lisäksi selvisi että nopeusmittarivaijerin kiinnitys vaihteistoon toimii samalla öljytilan huohotinaukkona. Minä olen tukkinut tietämättömyyttäni tiiviisti ko aukon koska pyörässä on erityyppinen tarvikemittaristo, ja vaijeri on tarpeeton.
Onkohan tällä asialla merkitystä?

Jos nyt kuitenkin vaihdan tiivisteen niin kardaanin kiinnitys on neljällä (hex?) pultilla, saakohan noita sopivia hylsyjä halpakaupoista? Kaippa vaihto onnistuu ilman että vaihteistoa pitää irroittaa?

kuvatkin otin, mutta liitettäessä sain herjaa että liitetiedostejen määrä on täynnä, tai jotain sinnepäin.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Kardaanin ruuvien irroittamiseen on 12 kanttinen 10mm lenkkiavain juuri sopiva. Ruuvit on tiheällä kierteellä ja normaalia kovempaa materiaalia, ja tarkoitettu uusittavaksi jokaisen kardaanin avauksen yhteydessä. Itse olen ruuvit käyttänyt uudestaan, mutta se on vastoin tehtaan ohjeita. Mutta mitään normaaleita 8.8 ruuveja ei todellakaan kannata käyttää, ja tuo tila on niin ahdas, että vain nuo erikoispultit sopivat paikoilleen.

Vaihteiston irroittaminen: http://jhau.maliwi.de/mot/r80gs.html#gearbox

Jos tarkoitat että vaihteiston ulosoton stefa vuotaa vaihteistoöljyn kardaanitunneliin, niin sitten pitää irroittaa vaihteisto ja olla erikoistyökalut kardaanin laipan mutterin avaamiseen, sekä ulosvetäjä, joka kiinnittyy kardaanin laippaan.

Vaihteiston ulosottolaipan irroittaminen: http://jhau.maliwi.de/mot/gearbox.html


Mun kokemusten mukaan vaihteiston huohotuksen järjestäminen on tärkeää. Mulla meni tukkoon tuo huohotinpultti (siis jossa on reikä ja akun maakaapeli kytkeytyy siihen), ja vaihteiston kytkinakselin stefa petti ja öljyt kytkimelle. Vaihteisto irti ja kytkinlevy vaihtoon :oops:
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Moi Raimo.

En tarkoittanut sitä haitarikumia, vaan juurikin sitä vaihteiston ulosoton stefaa. Pitää muuten tarkistaa vielä se maakaapelin pultin reikä, jospa se on tukkeessa.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Kyllä tuo vaihteisto menee nyt Myllymaalle, uudet stefat ja laakerit vaihtoon.
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Mulla myös laakerisavotta meneillään. Löytyi vaan täältä Oulusta erikoistyökalut askin avaamiseen ja mittalevy laakerivälysten mittaamiseen, sekä tärkeimpänä taidot homman suorittamiseen, ja kun vielä pääsee itsekin harrastamaan ja oppimaan...

Mulla oli kytkinakselin nykäyksenvaimennin halki, joka on harvinainen vika kyseisessä askissa. Toki tuli aika kovalla kädellä ajettua kivikkoja kun Kanttura oli vielä aktiivikäytössä muutama vuosi sitten. Nyt wanha-rouva on osittain eläkkeellä, ja pääsee tulevaisuudessa helpommalla.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

Vaihteisto on irti ja toimitettuna Hämeenlinnaan. Toivottavasti saadaan GS mittiin pyörä kasaan.

Pääsimpä vielä testiajolle Myllymaan Bigbore Siebenrock GS bemarilla. Kyllä lähtee ja vääntää, pitää vaan yrittää pitää pää kylmänä, en ainakaan vielä ole noita palikoita tilaamassa.
Liitteet
Myllymaan piristetty GS
Myllymaan piristetty GS
Tompan kevennetty GS
Tompan kevennetty GS
Taas lähti mopo käsistä
AeroR
Viestit: 87
Liittynyt: La Syys 24, 2011 11:25 am
Pyörä: R100GSPD, R100CS, RR450, CafeR
Paikkakunta: Inhan Tehtaat

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja AeroR »

Terve,

uskaltaisin veikata, että peli on menetetty. Annoit pirulle pikkusormen ja se vei koko ...
Näin on käynyt kaikille.
Repa kuvaili itse gessun päivityksen jälkeen seuraavaa:
Fiilis on aivan uskomaton! Kyllä nyt on tankkiin plumpsautettu nitroja, viagraa, ja vielä testosteronit ja adrenaliinitkin päälle!! HUH!
Omalta kohdalta voin todeta, että paluuta entiseen ei ole, vaan kahteen muuhunkin pitäisi saada bigborekit.

AeroR
Avatar
TomppaV
Viestit: 727
Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Pyörä: 950 adv S
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja TomppaV »

heh, joo kyllähän tuo bigbore on nyt vakavasti harkinnassa, katellaan jos olisi talven tullen rahkeissa varaa.

Eilen katselin verstaalla pyörää, että mitähän tuolle nyt tekisi kun ei pääse vielä ajamaankaan, katse osui eturenkaan viereen lattialle. Öljytippa perkule, mistähän se on tuohon tullut? Luotisuora suoraan ylös suuntautui keulaputkien haitarikumien alaosaan. Päätin painaa kumia kasaan ja sieltähän kumien reijistä tuli kolmannesdesi öljyä lattialle.
Siitä sitä harrastamista sopivasti tulikin. Onneksi omistaa vanhan pyörän, niin ei tarvitse ajankulukseen käydä shoppailemassa, rahatkin säästyy, kai?
Liitteet
r100gs keulastefat1pieni.jpg
Taas lähti mopo käsistä
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW R100GS -91 Projekti

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Moi. Noita öljyvuotoja saattaa esiintyä vanhemmissa buimureissa. Mulla vuoti öljyä teleskoopeista, työntötankojen putkista, kampiakselin stefasta, öljypumpun kannen tiivisteestä ja vaihdelaatikosta. Muuten se oli kyllä helkkarin kuiva peli!

-ile-
Vastaa Viestiin