2x XTZ750 Supertenere
Valvoja: Moderaattorit
2x XTZ750 Supertenere
Laitetaas nyt pari riviä meidänkin projekteista, vaikka oikeastaan kyseessä on vain hieman laajemmat talvihuollot...
Sairastuttiin kaverin kanssa vakavaan matkaendurokuumeeseen, ja lopulta viime syksynä suuren onnenkantamoisen avulla saatiin hankittua molemmille omat Superteneret!
Molemmat pyörät yli 100tkm ajettuja, mutta kuitenkin täysin toimivia. Siellä täällä oli kuitenkin huollon/korjailun tarpeita eikä huoltohistoriasta ollut tietoja. Syksyllä ehdittiin heittämään pari lenkkiä ennen lumen tuloa. Ajatuksena oli käydä pyörät talven aikana läpi perusteellisesti ja tehdä samalla pieniä modauksia.
Sopivaa lämmintä tallia ei löytynyt, joten sellainen tehtiin pihan perälle pressusta ja rakennuksilta ylijääneistä puista. Koko noin 20m2, peltikatto, levylattia, kiinteät työpöydät, kunnon loisteputkivalaistus ja puukiuas lämmitykseen.
Tammikuussa purettiin pyörät, pestiin kaikki osat ja hiekkapuhallettiin ja maalattiin rungot ja swingit. Ruostetta oli varsinkin takapäässä ja samalla minun pyörän runkoa piti korjata ja vahvistaa hitsaamalla.
Seuraavaksi käytiin läpi:
- Swingien laakerit, pesut, tarkistukset ja uudet rasvat
- etutolppiin uudet stefat ja öljyt (12,5w)
- kaasareiden puhdistukset, kaverin pyörään uudet neulat ja neulaputket
- venttiileiden säädöt. Molemmissa oli imuventtiileiden välykset alle suositusten. Säätöpalat ebaystä.
- uudet jakoketjut, minulle lisäksi toimiva jakoketjun kiristin Juhanalta
- katteiden korjaukset legomassalla, hionnat, maalit ja lakat
- takapyörän laakerit molempiin saksasta, 28e
- Uudet kytkin- ja jarrukahvat kedolta
- uudet ryyppyvaijerit motonetistä
- minun pyörässä oli takalokasuoja, takakatteet ja tarakka palasina, joten rakentelin uuden perän sekalaisista osista
- johtosarjojen korjaukset, varsinkin minun pyörässä oli useita pahoin hapettuneita liittimiä akun lähistöllä
Minun pyörässä oli WP:n lisäsäiliöllinen takaiskari, mutta siinä oli alapään laakeripesä mennyt väljäksi. Sorvautin siihen töissä uuden pään ja vaihdoin samalla o-renkaat (top-osasta kaikki yht 15e), öljyt (allright 12e) ja nivellaakerin (ikh 7e). Ilmaus onnistui alipainepumpun avulla. Laitoin lisäsäiliöön auton venttiilin niin sain omalla kompuralla sinne lähes 10bar paineen.
penkkeihin uudet päälliset eurokankaasta 14e
Uudet renkaat, Mitas e09
Lisäksi pieniä modauksia:
- kahvasuojat, toisessa acerbis ja toisessa biltema
- kahvalämppärit, ebay 4e
- tupakansytytinpistokkeet x2, ebay 3e
sähköllä toimiva ketjurasvari mallia diy, solenoidi ebaysta 4e
- uudet umpiot, hellan kopiot puolasta (wesem, rahteineen 16e kpl)
- 50watin Bi-xenonit, ebay 28e/2kpl
- Yamaha-tarrat, ebay 6e
- peilit, biltema 10e
- tubelessventtiilit keulaan, ebay 1,5e
- Ennen kesää tehdään vielä alumiinilaukut. Kaverin pyörässä oli givin laukkuraudat, mutta minulla ei ollut rautoja, joten lainasin putkentaivutinta ja hitsiä ja tein raudat 20x2mm putkesta.
Ajokausi päästiin aloittamaan kunnolla viikko sitten. Pyörät toimii hyvin, eikä ihmeempiä yllätyksiä ole tullut. Vielä on hankintalistalla halvat navigaattorit joihin saa maastokartat.
Ensimmäinen maastolenkki, pleksit vielä irrallaan
Ei tuosta Supertenerestä voi olla tykkäämättä, on se vaan mahtava laite!
Sairastuttiin kaverin kanssa vakavaan matkaendurokuumeeseen, ja lopulta viime syksynä suuren onnenkantamoisen avulla saatiin hankittua molemmille omat Superteneret!
Molemmat pyörät yli 100tkm ajettuja, mutta kuitenkin täysin toimivia. Siellä täällä oli kuitenkin huollon/korjailun tarpeita eikä huoltohistoriasta ollut tietoja. Syksyllä ehdittiin heittämään pari lenkkiä ennen lumen tuloa. Ajatuksena oli käydä pyörät talven aikana läpi perusteellisesti ja tehdä samalla pieniä modauksia.
Sopivaa lämmintä tallia ei löytynyt, joten sellainen tehtiin pihan perälle pressusta ja rakennuksilta ylijääneistä puista. Koko noin 20m2, peltikatto, levylattia, kiinteät työpöydät, kunnon loisteputkivalaistus ja puukiuas lämmitykseen.
Tammikuussa purettiin pyörät, pestiin kaikki osat ja hiekkapuhallettiin ja maalattiin rungot ja swingit. Ruostetta oli varsinkin takapäässä ja samalla minun pyörän runkoa piti korjata ja vahvistaa hitsaamalla.
Seuraavaksi käytiin läpi:
- Swingien laakerit, pesut, tarkistukset ja uudet rasvat
- etutolppiin uudet stefat ja öljyt (12,5w)
- kaasareiden puhdistukset, kaverin pyörään uudet neulat ja neulaputket
- venttiileiden säädöt. Molemmissa oli imuventtiileiden välykset alle suositusten. Säätöpalat ebaystä.
- uudet jakoketjut, minulle lisäksi toimiva jakoketjun kiristin Juhanalta
- katteiden korjaukset legomassalla, hionnat, maalit ja lakat
- takapyörän laakerit molempiin saksasta, 28e
- Uudet kytkin- ja jarrukahvat kedolta
- uudet ryyppyvaijerit motonetistä
- minun pyörässä oli takalokasuoja, takakatteet ja tarakka palasina, joten rakentelin uuden perän sekalaisista osista
- johtosarjojen korjaukset, varsinkin minun pyörässä oli useita pahoin hapettuneita liittimiä akun lähistöllä
Minun pyörässä oli WP:n lisäsäiliöllinen takaiskari, mutta siinä oli alapään laakeripesä mennyt väljäksi. Sorvautin siihen töissä uuden pään ja vaihdoin samalla o-renkaat (top-osasta kaikki yht 15e), öljyt (allright 12e) ja nivellaakerin (ikh 7e). Ilmaus onnistui alipainepumpun avulla. Laitoin lisäsäiliöön auton venttiilin niin sain omalla kompuralla sinne lähes 10bar paineen.
penkkeihin uudet päälliset eurokankaasta 14e
Uudet renkaat, Mitas e09
Lisäksi pieniä modauksia:
- kahvasuojat, toisessa acerbis ja toisessa biltema
- kahvalämppärit, ebay 4e
- tupakansytytinpistokkeet x2, ebay 3e
sähköllä toimiva ketjurasvari mallia diy, solenoidi ebaysta 4e
- uudet umpiot, hellan kopiot puolasta (wesem, rahteineen 16e kpl)
- 50watin Bi-xenonit, ebay 28e/2kpl
- Yamaha-tarrat, ebay 6e
- peilit, biltema 10e
- tubelessventtiilit keulaan, ebay 1,5e
- Ennen kesää tehdään vielä alumiinilaukut. Kaverin pyörässä oli givin laukkuraudat, mutta minulla ei ollut rautoja, joten lainasin putkentaivutinta ja hitsiä ja tein raudat 20x2mm putkesta.
Ajokausi päästiin aloittamaan kunnolla viikko sitten. Pyörät toimii hyvin, eikä ihmeempiä yllätyksiä ole tullut. Vielä on hankintalistalla halvat navigaattorit joihin saa maastokartat.
Ensimmäinen maastolenkki, pleksit vielä irrallaan
Ei tuosta Supertenerestä voi olla tykkäämättä, on se vaan mahtava laite!
-
- Viestit: 46
- Liittynyt: La Joulu 28, 2013 10:26 pm
- Pyörä: shine 230, Buell M2Cyclone
- Paikkakunta: Satakunta
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Kyllä on saatu komiat pelit puukiukaan lämmössä tehtyä. Arvostan.
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Mykistävän fanaattista toimintaa.
Moni ei saa samaa aikaiseksi edes lattialämmitetyssä puuhaparatiisissa.
Moni ei saa samaa aikaiseksi edes lattialämmitetyssä puuhaparatiisissa.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma Joulu 16, 2013 12:35 am
- Pyörä: Yamaha SuperTenere XTZ-750
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Täälläpä on toisen (alkuperältään sinisen) omistaja..
Paino niin ajokuume päälle, että pikkusen on vielä pyörässä laittamattomia paikkoja, mutta laitellaan tässä kevään mittaan kuntoon.
Asennuslistalla mm:
- kaatumaraudat (löytyy maalattuna)
- ketjurasvari (vaatii 5 min asennustyön)
- uusi ohjaustanko (vanha on auttamattoman matala/lurppakorvainen)
- pieniä pedaalien säätöhommia
- katkaisimien uusinta ohjaustankoon (mahdollisesti tankon mukana laitetaan)
Hankintalistalla seuraavalle kaudelle:
- progressiiviset etujouset
- takaiskari menee jossakin vaiheessa uusintaan
Onhan se uskomaton peli tuommoinen pyörä. Minullahan alunperin oli pyörä katuenduron renkailla ja eihän sillä kyllä tehny sorateillä yhtään mitään. Lisäksi keula roikku Teneremäisen? alhaalla.
Nuo nykyiset nappulat siirtää soraa vähintäänkin riittävästi ja varsinkin sivuttaispito soralla on mykistävä. Keulan korotus paineilmalla oli hyvä ratkaisu (jouset olivat kyllä mitoissaan).
Täytyy kait mke lähteä vappuajelulle?
Paino niin ajokuume päälle, että pikkusen on vielä pyörässä laittamattomia paikkoja, mutta laitellaan tässä kevään mittaan kuntoon.
Asennuslistalla mm:
- kaatumaraudat (löytyy maalattuna)
- ketjurasvari (vaatii 5 min asennustyön)
- uusi ohjaustanko (vanha on auttamattoman matala/lurppakorvainen)
- pieniä pedaalien säätöhommia
- katkaisimien uusinta ohjaustankoon (mahdollisesti tankon mukana laitetaan)
Hankintalistalla seuraavalle kaudelle:
- progressiiviset etujouset
- takaiskari menee jossakin vaiheessa uusintaan
Onhan se uskomaton peli tuommoinen pyörä. Minullahan alunperin oli pyörä katuenduron renkailla ja eihän sillä kyllä tehny sorateillä yhtään mitään. Lisäksi keula roikku Teneremäisen? alhaalla.
Nuo nykyiset nappulat siirtää soraa vähintäänkin riittävästi ja varsinkin sivuttaispito soralla on mykistävä. Keulan korotus paineilmalla oli hyvä ratkaisu (jouset olivat kyllä mitoissaan).
Täytyy kait mke lähteä vappuajelulle?
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Kuin kaksi marjaa. Ihminen on onnellinen kun tallista löytyy kyseinen laite
Sähköinen ketjurasvarin toteutus kiinnostaa?
Hienoa järjestelmällistä toimintaa
Sähköinen ketjurasvarin toteutus kiinnostaa?
Hienoa järjestelmällistä toimintaa
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: 2x XTZ750 Supertenere
pieni varotus noista bilteman peileistä,varsi on umpirautaa ja peilin muovikuori erittäin hepponen(pari hajotin pelkästä tärinästä).Jos onnistut poistumaan sarvien yli,niin varsi voi seivästää... Allright kauppas saman hintasia mp käyttöön tarkotettuja peilejä,joista jopa näkeekin ja joissa on kesto toisinpäin(eli varsi katkeaa juuresta ja poistuu pusikkoon,ei kuitenkaan itsestään. Saa ainakin kerran vielä hitsattua takas...Kierteet oli o+v)
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma Joulu 16, 2013 12:35 am
- Pyörä: Yamaha SuperTenere XTZ-750
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Minusta nuo bilteman peilit ovat tyylikkäät ja aivan toimivat.. Katotaan nyt kuin kestää sitten tosikäytössä.
Siinä vaiheessa ku poistutaan sarvien yli pöpelikköön, niin luulenpa että yksi pienimmistä murheista on se, että mitenhän tuo peili seivästää. Sarvien yli lentäessä taitaa huonosti käydä jokatapauksessa?
Siinä vaiheessa ku poistutaan sarvien yli pöpelikköön, niin luulenpa että yksi pienimmistä murheista on se, että mitenhän tuo peili seivästää. Sarvien yli lentäessä taitaa huonosti käydä jokatapauksessa?
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma Joulu 16, 2013 12:35 am
- Pyörä: Yamaha SuperTenere XTZ-750
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Akkukotelossa magneettiventtiili johon tulee letku omavalmisteiselta säiliöltä. Rele kytkee magneettiventtiilin toimintaan jolloin toista letkua pitkin rasva tulee ketjulle. Letkun pää etuhammasrattaan tykönä.Pilssi kirjoitti: Sähköinen ketjurasvarin toteutus kiinnostaa?
Kojelaudassa nappi jota painamalla homma tapahtuu käden käänteessä. Säiliö taitaa riittää aina muutaman kuukauden verran?
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Itse löysin kerran peilin varsineen kypärän ja päälaen välistä, sen jälkeen ei tangon yläpuolella ole peilejä ollut.supertennari kirjoitti:Siinä vaiheessa ku poistutaan sarvien yli pöpelikköön, niin luulenpa että yksi pienimmistä murheista on se, että mitenhän tuo peili seivästää. Sarvien yli lentäessä taitaa huonosti käydä jokatapauksessa?
- Juhana
- Viestit: 2355
- Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
- Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
- Paikkakunta: Eura,Loei
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Pari kertaa on lennetty sarvien yli ,superin tankki järjestää yleensä rampin maatakiertävälle radalle,jos pitää sarvista väkisn kiinni voi jalat näyttää hetken pilviin toisen kerran vatsa nappas tuulisuojan mukaan,eli keskeltä mentiin,peilit on niin helv.n leveellä,etten osuis,vaikka yritäisin,tangentin suunta on yleensä tuolloin satulasta ylospäin,jos etupyörä toppaa ojaan tms äkisti,kun takapyörä haluaa tulla yliolan myös...Mun peilin varret on 10mm rautaa,eipähän väpätä kuva edes kahdessa markassa:ja toimii tankopainoina samalla
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Ajattelinpahan varottaa,kukin tehköön kuten tykkää... Supermään asento ei yleensä satuta juurikaan,ja jos etupyörä on suorassa ei peileihin osu,mutta jos joku(kivi,juuri,oja yms) linttaa stongan toppariin ja sen jälkeen poistutaan,asia voi olla eri.
-
- Viestit: 56
- Liittynyt: Ma Joulu 16, 2013 12:35 am
- Pyörä: Yamaha SuperTenere XTZ-750
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Se on hyvä, että jaetaan mielipiteitä.. Ei siinä mitään..ceevu kirjoitti:Ajattelinpahan varottaa,kukin tehköön kuten tykkää... Supermään asento ei yleensä satuta juurikaan,ja jos etupyörä on suorassa ei peileihin osu,mutta jos joku(kivi,juuri,oja yms) linttaa stongan toppariin ja sen jälkeen poistutaan,asia voi olla eri.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Pitäis ainakin olla pyörä tuttu ku heti alkuun käyty tolleen läpi. Tuskin tuolla kauheesti on joutunu hikoileen vaikka aika leuto talvi olikin.
Siistiä tulosta kyllä tullu.
Siistiä tulosta kyllä tullu.
Re: 2x XTZ750 Supertenere
Hyviä kommentteja, varsinkin nuo Juhanan kuvaukset miten matkaa jatketaan sarvien yli
Yllättävän hyvin tuolla tarkeni talvellakin kunhan pesässä oli tulet. Puuta riittää ja samalla hävisi kaikki jäteöljytkin ... lämmitysteho on öljy+puu-yhdistelmällä varmaan yli 30kW ja kun sisäpuolen pressu on tiivis niin kiukaasta nouseva ilma alkaa pyörittää koko tallin ilmaa. Parhaimmillaan ulkona -28 ja sisällä T-paita päällä
On tosiaan eri fiilis nyt ajella kun vähän tietääkin tuosta pyörästä, ja samalla suhde pyörään syveni merkittävästi
Yllättävän hyvin tuolla tarkeni talvellakin kunhan pesässä oli tulet. Puuta riittää ja samalla hävisi kaikki jäteöljytkin ... lämmitysteho on öljy+puu-yhdistelmällä varmaan yli 30kW ja kun sisäpuolen pressu on tiivis niin kiukaasta nouseva ilma alkaa pyörittää koko tallin ilmaa. Parhaimmillaan ulkona -28 ja sisällä T-paita päällä
On tosiaan eri fiilis nyt ajella kun vähän tietääkin tuosta pyörästä, ja samalla suhde pyörään syveni merkittävästi