Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Helmi 25, 2020 12:31 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2014 6:03 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Pittäsköhän hankkia elämä kun viikot menee töissä ja viikonloput pyörän kaa, emäntä arvostaa :roll:
Äsken muutenko tulin, 5km matkalla 2 henkilöautoa meinas ajaa yli. Villi veikkaus on että toi
näyttää niin mopolta että autoilijat ei käsitä että se tuleekin sieltä yli 40km/h. Ei voi olla noin sokeeta porukkaa,
kun harvase päivä joku yrittää jyrätä.

Ekana tein takakilpitelineen sen karmeen häkkyrän tilalle. Tervetuloa rapa!
Tuo kyllä rupis v*tuttaan, kattelin sellasia valmiita kilpitelineitä. Löysin "sopivan" pikku modaukselle, ja ostin sen.
No, kävi joku ajatuskälli, ja siinä vaiheessa kun se oli modattu, huomasin et eihän tätä saa enää kasaan.. :roll:
15e roskikseen ja alumiinipalasta tehden hienompi :roll:

Kuva

Kuva

Sitten asensin DICE:n lämmitinelementit tuppien alle, ja vaihoin samalla tupet. Samalla näin vaivaa että niistä rei'istä mistä rysterien
kiinnitys menee läpi, tulee vähän nätimmät kun viimeks. Viime mallit sahasin kylmästi poikki, näistä vaivauduin kairaan reiän auki
askarteluveitsellä.

Kuva

Kuva
Tästä kuvasta bongattavissa kierrelukite :) Pitää pitää se pyörässä mukana että se löytyy, tuo tuppaa
irrottelemaan liimaamattomia pultteja ynnä ruuveja suht tehokkaasti.

Asentaminen sisälsi pari kirosanaa :roll: Eikä ihan pariakaan, meinas olla hermot pinnassa noita tusatessa.
No, nyt tiiän ainaki millä tyylillä saan ne ens kerralla paikoilleen kokeilematta paria eri keinoa..

Sit on pohjapanssarikin tilattuna. Ajattelin aluks teettää ite sen, alumiinista viemällä jollekkin tekijälle,
mutta mitä kyselin niin hinta kipus aika lähelle sitä tarjousta minkä ite sain jenkeistä, ja se nyt ainaki
sitten sopii suoriltaan kiinne ilman rakentelua.

Yleisenä pohdiskeluna oon miettiny sitä sivulaukkujuttua uudestaan. En ookkaan enää 100% varma että haluun
kovat sivulaukut, tai edes sivulaukkutelineet. Mulle ja emännälle riittäis meinaan kyllä putkimallinen säkki, ja teltta siihen.
Ja olis helppo suojata sateeltakin.
Tää taas liittyy osiltaan siihen, että tekis mieli saaha lisää polttoainetta. Tuohon sais jopa 37 litrasta tankkia,
mutta se on aika overkill. Pienemmätkin tankit, sama juttu että tankki tulee syylärin ympärille, ja jotenkin
en tykkää ideasta että kaikki bensa on samassa säiliössä, siis tapauksessa että se puhkee.
Jotenka tällä hetkellä kiinnostavimpana vaihtoehtona on kotariin tehty tarvikesivutankki, jonka satuin löytään nettiä tonkiessa,
mitä on onnistuneesti sovellettu muihinki pyöriin. 4 litraa ois tilavuus siinä. Ja tosiaan se että sit ei kaikki bensat ois samassa säiliössä.
Sen tankin kanssa pääsiskin jo 450km joka ois jo riittävä toimintasäde.

Eihän näillä oikeesti oo mitään väliä, mutta mulle on pyöräilyssä yhtä iso osa se rakentelu ja suunnittelu,
kun se ite ajaminen. Onhan se hauskaa nähä mitä saa toteutettua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Kesä 08, 2014 8:02 pm 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1677
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Mulla toisena mopona tunturi super sport ja pikku kawa oottaa enää kumeja alle ja mulalkin alkaa kesä :lol:

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 06, 2014 10:28 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Pyörät on vaan seisonu työkiireiden takia. Nyt vklp vihdoin joudin ajelemaan ja olihan se hienoa!
Ei oo yhtään ikävä kyykky- tai nakupyörää. Eikä mitään muutakaan pyörää, tää on MUN tarkotukseen tosi hyvä pyörä,
voi pistellä työmatkaa assulla, ja ajella minne mieli tekee kun näkee jotain kivaa. Ja metsässäkin voi ajella.
Eihän se ole nopeaa, mutta perille aina pääsee. Joka on just se mitä haen moottoripyöräilyltä,
päästä paikkoihin mihin autolla ei pääse :) Adventure riding!

Nyt pukkas ens viikonlopuks yllättävä telttamatka Viron puolelle, kun ajelen lauantaiks vanhempia vastaan Riikaan, josta
sitten Pärnuseen takas yöks. Yövyn täällä myös perjantain, josta ajelen Riikaan heitä vastaan. Ja sunnuntaina laivalla takas illaks.
Teltan kanssa tämä retki.
Toimikoon pohjustuksena meiän kokonaisen viikon (!) kesälomalle, jollonka aion mennä 9. päiväksi ajelemaan Pohjois-Suomeen ja Norjaan,
tietty teltan kera. Tän loman takia itseasiassa jouduin perumaan Pohjankankaankin, koska viikon loma sattu just sen kanssa päällekkäin,
ja valitsen mielummin 9 päivää reissussa.. Kesä kun on valitettavan lyhyt.
Tilasin myös 6.6gal tankin jenkkilästä :shock: Ois ollu 10gal tankkiakin tarjolla :shock: Olkoonsa kaikki lisätankkiviritykset,
tuo oli nopean ja laiskan miehen ratkaisu. Silleen että C-mallin satula ei kuulemma oikein istu tuon IMS tankin kanssa joka
on suunniteltu A-mallille, joutuu hitsaamaan kiinnityspisteet satulalle uusiks runkoon, ja satulan etureunakin jää irvistään.
Mutta sen peittää tankkilaukku, ja myöhemmin sit olis tarkoitus tehä A- ja C-mallin satuloista hybridi, jossa A-mallin etuosa joka istuu tankkia vasten, ja C-mallin takaosa, joka taas istuu takakatteiden kanssa linjaan. Mut ans kattoo, nyt on jännää :)


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: KLR650 matkan valmistelua
ViestiLähetetty: Ti Heinä 15, 2014 6:54 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Ensiks välitripistä.

Tuli käytyä viime vklp sitten Latviassa. Painelin töistä Tallinkille, joka lähti Helsingistä 16.30 ja oli perillä 18.30.
Ajelin illaks Pärnuuseen ( sekoilin Tallinnan ympäristössä tunnin kiitos tietöiden heti satamasta tullessa ja hämärien viitoitusten)
johon pistin teltan pystyyn. Seuraavana päivänä ajelin Saulkrastin Statoilille ( 30...40km Riikasta pohjoiseen valtatien 4 varrella)
vastaan lomalta palaavia vanhempia, josta taas takaisin Pärnuuseen leirintä-alueelle. Seuraavana päivänä
pyörinkin sitten Pärnuun ympärystössä ja ajeltiin kotio. Laivassa näinkin yhden raskaasti lastatun 600V Transun,
ja sitten itävaltalaisen K1150R tjsp matkapyörällä, joka jutteli kovasti. Oli menossa Oulussa käymään.

Kuva

Tolla varustuksella perjantai-aamuna 05.00 töihin lähössä. Teltta oli hel*etin hyvä ( teltat-topicissa mainitsemani Hannah Covert S AL ).
Varusteissa oli jotain tarpeetonta, ja jotain uupu. Korjataan kys. asiat lomareissulle

Kuva

Kuva

Todiste Latviassa käynnistä :D

Ja siinä sitten Pärnussa, Konsessa josta ajelin sitten sinne Latviaan.

Sitten toinen trippi. Loma sit siirty viikolla etiepäi. Tällä hetkellä onki sitten varattuna laivamatkat Helsinki-Tallinna 25.7 ja Tallinna-Helsinki
3.8. Innostuin vähän enempi Euroopan turneesta kerta meillä on vaan viikon loma kesässä, joten nokka kohti Dubrovnikia.
Teltan kanssa tietysti.

Pitänee vähän varustautua. Tuli tieto että IMS:n tankki ei ehdi tänne ennen mun loman alkua. Eli pitää ottaa muovikanisteri.
Tilasin myös touratechin laukkuloopit. Ite en saa niistä nättejä kaaria, saatika kahta edes liki samanlaista. Tietty jos
ois jaksanu rakentaa jigin ja taivuttaa lämmön kanssa. Ei jaksa.
Nopeusmittarin ostin tänään, Koso DB01R, mittarin pyöritin kun maksaa liki saman. Viitti toiste kokeilla ulkomailla
ilman nopeusmittaria, Suomessa nyt pärjää ihan hienosti ilman. Sekä hankin etu- että takarenkaalle varasisärenkaat,
ja ostin työkaluputkeen mahtuvat rengasavaimet 3kpl. Ei huvita hirveästi alkaa jossain ulkomailla miettiä heti
että missä on rengasliike kun rengas on puhki.

Sitten vklp pitää vaihtaa öljyt ja jäähd.nesteet, niin eiköhän me olla reissussa sitten ens viikon perjantaina?
Kirjotan siitä matkasta varmaankin erillisen kertomuksen ...Reissut..-topicciin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 17, 2014 9:19 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Jaha. Ei sit tullukkaa kesälomarahat vielä vaikka vähän niinku oli puhetta. Tulee tietty keskellä lomaa sit :roll:
No, ihan sama.

Alotin asentaan Kosoa.
Ensinnä Kososta: Miinusta tulee johtosarjan johdoista, törkeän ohuet. Sekä siitä että mittariston mukana toimitetaan säkillinen rosvoliittimiä.
Kakspiippunen juttu, mahdollistaa mittarin nopean asentamisen, mutta mutta.. Toimiikin sitten just sen pari kuukautta ja sit
ihmetellään kun on orig. johtosarjan johdot jostain poikki eikä mittarikaan toimi.

Ensiks asensin magneetit. KLR650C, 9 jarrulevyn pulttia, ja magneetit pitää asentaa symmetrisesti, eli vaihtoehtoina joko 1, 3 tai 9 magneettia. Pakkauksessa tuli 6, joten 3 mennään. Jarrusatulan kiinnityksestä etutolppaan saa sensoritelineelle hyvän kiinnityksenkin,
kävin ostaan jopa oikeen pitusen pultin huomatakseni että orig. pultti onkin tuumasella kierteellä.. :roll:

Kuva

Sitten orig. mittariston johtosarja telineestään liittimestä irti. Ei rikota tai pistetä poikki mitään originaalia. Otin mittariston päästä liitinkotelon johtosarjasta irti, kunhan eka merkkasin johtojen paikat liitinkotelossa.

Kuva

Koson johtosarjaan liittimet ja kutistesukat. Olin vähän kahden vaiheilla miten teen nää, vaihtoehtoja oli monia, mutta päädyin noihin,
laitan kytkentäriman noitten väliin, niin vianetsintä tulevaisuudessa on helpompaa, sekä myös mittariston mahdollinen irrotus kun ei tarvi johtosarjaa napsia poikki.

Kuva

Sitten RPM-signaali, johtohaarotus tulee suoraan puolalle tulevan plussan ja puolan väliin. Ei tarvi poikkasta mitään, joten jos tulee sytyshäiriöitä, on nopea kattoa ainakin tuon johtosarjan osalta onko vikaa, kun ottaa vaan irti ja vetää johdon suorana puolalle.

Kuva

Tän tekemisessä meni suurin aika, plug-in johtosarja mittaristolle jossa valmiit signaalit Kosolle.

Kuva

Sinne se sit istu. Ei o jälellä oikeen muuta ku telineen teko mittaristolle, ja johtojen liittäminen. Tietty releen kautta virta mittaristolle, ja sulake väliin. Samalla releytän virran ulosoton ja lämpökahvat, ja lisään sulakkeet näihin. Ja tietty teen johdotukset niille siistimmin.

Kuva


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Heinä 17, 2014 10:16 pm 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1677
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
on se helppoo kun osaa :mrgreen:

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Su Heinä 20, 2014 9:31 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Sainpas koson asennettua. Meinas olla häikkää vähäsen aluks, kun yks ohjausvirta ei jaksanukkaa
vetää relettä auki, oli pikku tutkimustuokio siinä.. -> Rele jäi välistä.

Seuraavaan hauskaan.. Kaikki toimii hyvin, mut mites pitkien merkkivalo? Pitkät päälle ja... woooozzz
pimeni sekä koso että kaikki valot jarruvaloa lukuunottamatta pyörästä. Fuckin great. Melkein jo tiiänkin missä
kytkentä kusi, pitää vaan toivoa että mittari ei kärähtäny tuosta.. :roll:
Mä veikkaan et sieltä vaan hävis yksinkertasesti virta mittarin takaa, pitää paneutua nyt kytkentäkaavion uusiks.
Viddu. Onneks Karhu IV :roll:

E: Jep. Pelkkä väärinkytkentä. Pakko oli käyä ulkona kokeileen. Mittariinki sytty valot ku otin kahvanlämppärien takaa testiks +12v. Onnistuin ottamaan virrat mittarille siis väärästä välistä :D
Ois ehkä kannattanu kattoa koneelta koko kytkis eka läpi eikä tehä omia kytkiksiä pelkän alkuperäsen
mittariston johtosarjan perusteella :lol:

E2: Jos nyt oikein tulkitsin kytkistä, riittää et vedän yhden jumpperin ja koko roska toimii taas.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Heinä 28, 2014 5:03 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
"Doohickey" remontti liki tehty. Muuten kaikki ok, mut hävitin akselilta kiilan :roll:
Kuljetin osia tallista pyörän luo niin se tippu soralle, eikä muuten löydy. Hauskaa että kivetki on jotain magneettista, niin ei voi ettiä ees magneetilla.... :roll:
Nooo, mm. biketeam ei ole vieläkään vaivautunut vastaamaan kyselyyni löytyykö Suomesta moista osaa, kyselyssä ihan varaosanumerokin mukana, mutta IKH:stahan löytyi täysin vastaava suoraan hyllystä :D Huomenna käy sit kasaan sen loppuun.
Rempan aikana tosiaan tuli nyt vaihdettua öljyt, öljynsuodatin, jäähdytysnesteet, sekä aukastua molemmat koneenposket.
Ja tietysti tasapainoakselin kiristin vaihdettu.
Ja pohjapanssarikin löysi jo tiensä, ei vaan o nyt kii kun koneenposki ei muuten oikein mahu ohitte kiinni sitten kun sen kasaa.

Kuva

Siinä alkaa purku. Ämpärissä nähtävissä keulan stefarempan jämät. Oli tollaset ölpät ollu keulassa, kahvinväristä litkua :(

Kuva

Ja tässä, alhaalla keskellä näkyvä musta kiristin. Paskana. Yllätys. GJ Kasawika. Paska osa jo vuodesta 1984. Pyörää sentään valmistetaan vieläkin.. Kuulemman mukaan vuoden 2008 malliuudistuksen ( eri katteet tuli) myötä ne olis saannu jo ton osan vahvistettua (!!!! Eikä menny kun 24 vuotta) mutta edelleen ongelmana säily taas kiristimen jouset, joista loppuu kiristysvara heti. Munkin jousi oli jo aivan kiristysvaransa lopulla, eli liian pitkä. Tässä Eagle Miken ( miettikää, yksityinen henkilö jenkeissä on saannu myydä korjaussarjaa tuohon jenkkien suosituimpaan dual-sporttiin ties kuinka kauan, Kasawian yhtään kiinnostumatta asiasta, tai korjaamasta orig. osaa) setissä
tuollainen vetotyyppinen jousi vaihtukin sellaseen spiraalijouseen, jossa riittää kiristysvara niin pitkälle että jos ketju on niin venyny on peli menetetty jo, koska sitten se ottaa jo tod.näk startin hammaskehään kiinni.

Kuva

Toinen poski auki. Öljypumpun verkkosihdin takana oli jotain möhnää, puhdistettu.

Kuva


Kiiltävä on tarvike, alempi orig. Materiaalivahvuudessa vähän eroa..


Kuva

Originaali hitsattu kasaan

Kuva

Tarvike sorvattu yhdestä kappaleesta. Puhdistin tietty osan ennen asennusta

Kuva

Ja siellä se lepää. Olipahan vittumainen asennettava "semijäykän" jousen ansiosta.

Koko doohickey kit jenkkilästä posteineen veroineen 150e, joka sisälsi kiristimen, kiristimen jousen, akselin kuningasmutterin, tiivisteet, erikoistyökalun kampiakselin lukitsemiseen ja generaattorin ulosvetäjän. Ei paha hinta. Suomessa huoltoliike ei pierasekkaan tohon hintaan tai varmaan
edes myy originaalia paskaa osaa..
EDIT: Hinnassa muuten onkin mekaaninen eli ei alipainetoiminen polttoainehana. Oliskohan pelkän doohickey-kitin hinta sillon siinä 120e paikkeilla? Ei jaksa kaivaa laskua esiin.

Tää ois muuten myynnissäkin. Karmia triumppikuume ois :shock: Erehdyin sellasia kattomaan liikkeessä,
ja ekaa kertaa eläessäni pyörien kanssa iski tunne että tollanen on siisteintä mitä ikinä oon nähny, tollanen on pakko saaha.
Scrambler tai T100 ei osaa päättää niitten välillä :?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Heinä 29, 2014 7:45 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Jahas, se remontti tuli tiensä päähän. Enää tarttis ilmata jäähytysjärjestelmä ja kiristää ketjut. Ja pestä WD40:sellä. Se on hyvää tavaraa
omien havaintojen perusteella ketjujen puhistamiseen, öljyy kunnolla sillä ja ajelee niin johan irtoo ketjusta kaikki rapa.

Hauskaa, tänään tuli kyselyä Biketeam Vantaalta aivan liikkeen sulkemisajan tienoilla että mikä osa ja mihin pyörään ja mikä vuosimalli.
Ja annoin niille suoraan Kawasakin original osanumeron. Jo on kumma varaosajärjestelmä jos ei voi suoraan kattoa originaalilla osanumerolla
löytyykö sellasta.. :roll: Voisin muutenkin avautua kys. liikkeen toiminnasta erinäisiltäkin kerroilta, mutta jätänpä väliin.
Näytin ilmeisesti siellä liian nuorelta kun eivät halunneet pyörääkään mulle kerran myydä.

Anyways, IKH:n kiila oli passeli. Ja eiku kasaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Eturattaan suojankin putsasin. Yllättävän vähän oli möhnää, eli ilmeisesti tullu sopivasti öljyttyä ketjua eikä liikaa :D

Kuva

Ja sinne löys JNS pohjapanssarikin paikkansa. Tuo suojaa kriittisesti vesipumppua justiinsa. Paksua alumiinia muutenki tuo panssari.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 30, 2014 12:57 pm 

Liittynyt: La Maalis 08, 2014 6:49 pm
Viestit: 120
Pyörä: Triumph Bonneville
Tämä projekti osaltani sulkeutuu tähän, uuden pyörän tieltä. Tunturista päivitän kuitenkin tähän kunhan saan aikaiseksi alkaa sen kasaamisen.
Ajelen tällä kunnes saan luovutuksesta toisen. Kiitoksia kaikille mielenkiinnosta.
Pyörän vaihtoon on yksi ja ainut syy, avovaimo pääsi töihin, niin en viitsi ostaa toista autoa talouteen
vaan hankin vaan enempi työmatka-ajoon soveltuvan pyörän. Mulla kun on talvet vapaata :D
Tämä löytyy myyntipalstalta.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 25 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com