R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etukolmio
Valvoja: Moderaattorit
- jlohikoski
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etukolmio
Vanhempi 1200gs paremmaksi soratietykiksi?
Vanhemman 1200gs:n ajo-ominaisuudet ei ole vakiokunnossakaan aivan pahat verrattuna muihin saman kokoluokan möhköihin, mutta aina on kiva koitaa laittaa laitteita tehtaan jäljiltä paremmaksi.
Ensivaikutelmat ”rallikäytössä” 1200:sesta 1150adv jälkeen on erittäin positiiviset. 1150:sellakin ajaa aika haipakkaa, mutta kyllä 1200 on suuri harppaus ajo-ominaisuuksien ja moottorin suhteen. Kaikki toimii herkemmin, helpommin ja kevyemmin. Uusi vesikessu ei ole enää mielestäni aivan yhtäsuuri harppaus, vaikka yllättävän paljon parempi se joka osa-alueella onkin, kuin vanhempi 1200.
Kun ajaa enemmän vanhempaa 1200 huomaa pikkuhiljaa negatiivisia seikkoja. Vakio jousitus on varsinkin etupään osalta pielessä. Jousitus on niin kova että piti uudelleen opetella tapeilta ajo, joka olikin jo päässyt unohtumaan 1150:lla ajellessa. Tärskyjä tulee siihan malliin montuissa, ettei pyörä tunnu oikein olevan kuskin hallinnassa. Yksinkertaisesti halvan oloinen jousitus tuon hintaluokan pyörään.
Jousitusta lähdin parantelemaan Wilberssin iskareilla. Lähinnä hinta laatusuhteen perusteella. Öhlinssit tietysti olisi hyvät, mutta ei nekään aivan loistavat ole ainakaan 1150adv:alla.
Taka wilberssin tilasin saksan ebaylta syystarjouksesta. Iskari on varustettu kaikilla herkuilla: sisään ja ulospäinvaimennusta pystyy säätämään, jousen esijännitystä säädetään hydraulisesti käsin, ja iskarin pituuttakin pystyy muuttamaan ruuvaamalla, se tosin vaatii iskarin alapään irroitusta takahaarukasta. Tilasin iskarin vähän yläkanttiin kuski painon suhteen ja kovavauhtiseen maasto-ajoon. Ja sellaisena se myös tuli. Jäykkä on. Jopa turhan jäykkä lepsussa matka-ajossa. Mutta toisaalta toimii loistavasti juuri kovavauhtisessa soratietykittelyssä. Ei keinu eikä huoju, ja perä pysyy terävässäkin patikossakin linjassa eikä lähde hyppimään omille teilleen.
Asenus on suoraviivainen. Äänenvaimentaja ja takarengas pois ja sitten pultteihin pääseekin jo käsiksi. MP:n tuennasta pitää huolehtia iskaritöissä ! Alkuperäiset nippusiteet lisäsäiliön kiinnitykseen korvasin normaaleilla putkiklemmareilla.
Etupään Wilbers tuli suomesta. Etupäästä ei löydy kuin jousen esijännityksen säätö avaimella säätämällä ja paluuvaimennuksen säätö. Ei oikeastaan muuta tarvitakkaan. Itse en ole ainakaan muuta kaivannut. Kun kerran saa jousen esijännityksen kohdalleen, ei säätöä tunnu bmw telelever etupäässä tarvittavan. Paluuvaimennusta olen ruuvannut klikin- kaksi löysemmälle perusasennosta, jos pyörän päällä on ollut paljon matkatavaraa takana, tiukemmalle rata-ajoon.
Etujousitus on myös jäykän puoleinen, mutta ei ainakaan pohjaa ja vaimennus on molempiin suuntiin, sisä ja ulospäin hyvässä suhteessa jousen jäykkyyteen.
Etuiskarin vaihto oli yllättävän suuritöinen homma. Alkuperäiset kaatumaraudat oli lattialla paloina ennenkuin vanha iskari suostui tulemaan sylikantoon. Samoin polttoainetankia piti siirtää vähän taaksepäin. Tämä tarkoitaa että tankin suojamuovit piti purkaa pois.(+ omassa tapauksessa lisäksi tankin Bagstersuoja ).
Kaiken kaikkiaan ainakin nämä wilberssit on vähän turhan jäykän puoleiset. Mutta ”kovaa maastoajoa” silmälläpitäen nämä on speksattukin. Tapeilta tulee ajeltua patikossa vieläkin (niinkuin kuuluukin), mutta erona vakioiskareihin on, että nyt pyörä pysyy hallitusti linjalla kovemmissakin vauhdeissa. Jousitus tuntuu pelaavan paremmin 80kmh ylöspäin.
Sähkösäätöjousitusta en ole edes harkinnut. Munuaalisäädöilläkin on ainakin tähän asti pärjännyt hyvin. Heti perään täytyy myöntää, että uuden vesikessun puoliaktiivi sähkösäätöjousitus pelaisi huomattavasti paremmin samoilla teillä kuin wilberssit. Miellyttävät ja silti vakaat.
Ehkä tulevaisuudessa, kun on järkevän hintaisia aktiivijousituksia tarjolla niin pitää siirtyä niihin.
Toinen ajo-ominaisuuksia soralla parempaan suuntaa vievä asia pitäisi nettijutustelujen mukaan olla 21” etupyörä. Saksalainen tarvikekauppa (http://www.wunderlich.de/shop/en/21-inc ... embly.html) myy pyörää 1300e hintaan ilman jarrulevyjä, mikä tuntuu turhan kovalta, jos homma ei toimikaan. Siksi lähdin tekemään etupyörää osista, niinkuin muutamat muutkin nettikirjoittajat.
1200 pinnanapa + 100gs vanne ja pinnat = pitäisi olla 1200gs 21” pinnapyörä.
Ebayltä usasta löytyi 1200adv napa. Mistä homma lähti liikkeelle. Vanteen tai oikeastaa koko R100gs etupyörän ostin saksan ebayltä. Uudet rosteripinnat englannista motorworksilta, samoin abs-rengas. Jarrulevyjen pultit englannin ebayltä ja brakin jarrulevyt italiasta. Tuli ainakin tuettua maailmantaloutta!
R100 vanne piti saada irti vanhoista osista ja se olikin vähän hikisempi työmaa. Osa pinnoista oli hapettunut vanteeseen kiinni enemmän kuin kohtuu lujaan. Mutta pikkuhiljaa pinnoja edestakaisin naputtelemalla ja voiteluainetta käyttämällä vanhat pinnat irtaantui alkperäisistä olotiloistaan.
Kun osat oli valmiina ja vanha vanne putsattu, alkoi mielenkiintoinen vanteen kasaustyömaa. Netistä löytyi ohjeita (Haku: r1200gs 21 inch front wheel) joidenka mukaan tein hommaa. Voiteluainetta pinnojen päihin ja seuraavaksi kaikki pinnat kiinni nippelieihin ja siitä pikkuhiljaa kiristellen ensin yläkerros molemmin puolin ja sitten alakerros molemmin puolin, max ”10min” tiukemmalle. Koitin pyörittää kaikkia nippeliä aina saman verran. Työntömitalla nippelin päästä mittaamalla sai varmistuslukeman joka piti tietysti kaikissa nippeleissä olla sama. Varsinaista rihtausta en suorittanut vaan koitin vain laittaa kaikki pinnat samaan tiukkuuteen. Tällä lailla pääsin tehtaan hyväksymään ale 1,3mm sivuttaisheittoon. Pystyheittoa ei ollut yhtään. Lähetän vanteen ammattilaiselle jos omat keinot ei tepsi. Yllättävän paljolta näyttää muuten jo 1mm heitto silmämääräiseti.
Koeajo paljasti ettei vipotusta tuntunut sarvissa yhtään, vaikka renkaan kuvio näyttikin kiemurtelevan jonkinveran. Sen sijaan kaikki pinnat oli löysällä jo 50km ajon jälkeen !
Uusi kiristys niin että pinnat soi ja testaamaan.
Ensi testi 21” etupyörällä paljasti positiivisen nettiylistyksen olevan tosiasiaa tämän asian suhteen . Pyörä tuntuu 0-vauhdista eteenpäin vakaammalta kaikissa olosuhteissa ilman kankeuden tai mitään muutakaan negatiivisyyden häivääkään. Ajolinjat on helpompi suunnitella ja pitää, kun aivan jokaista uraa tai monttua ei tarvitse pelätä. Sarvissa ei tunnu vetelyä pehmeällä alustalla entisellä lailla, ja u-käänökset pehmeällä ja montuisella alustalla on huomattavasti varmemman oloista. Mp ei tunnukorkeammalta, vaikka etupyörä ehkä tuuman korkeampi todellisuudessa onkin.
Täysvauhtista piki/rata tytykitystä en ole vielä koittanut, mutta soratiepuolelta minne parannusta hainkin ensivaikutelmat on erittäin positiiviset. Jopa niinkin paljon että ihmettelin miksi BMW on yleensä laittanut 19” alunperinkään pyörään.
Seuraavaksi pitäisi koittaa Ralle moton etukolmiota ja ohjausiskaria. Jahka osat tuova pakettikanootti joskus rantautuu australiasta tänne itämeren rantaan...
Rallemoton etukolmiolla saa etulokaria ylemmäksi, jota 21 etupyörä tarvitsee. Nyt rengas hinkkaa tasaisesti ympäri lokarin jälkiä, varsinkin suuremmilla nopeuksilla. Myös jäykkyyttä etupään rakenteeseen pitäisi tulla bonuksena. (Vai menetetäänkö gs:n ajamisen helppous..)
Ohjausiskarilla pitäisi pyörään saada vielä lisää vakavuutta 21-etupyörän lisäksi.
Mutta palataan asiaan kunhan osat joskus toivottavasti saapuu tänne, ja saadaan ne pyörään kiinni.
Ja kunhan saadaan enemmän kilometrejä alle kaikenlaisilla alustoilla.
Vanhemman 1200gs:n ajo-ominaisuudet ei ole vakiokunnossakaan aivan pahat verrattuna muihin saman kokoluokan möhköihin, mutta aina on kiva koitaa laittaa laitteita tehtaan jäljiltä paremmaksi.
Ensivaikutelmat ”rallikäytössä” 1200:sesta 1150adv jälkeen on erittäin positiiviset. 1150:sellakin ajaa aika haipakkaa, mutta kyllä 1200 on suuri harppaus ajo-ominaisuuksien ja moottorin suhteen. Kaikki toimii herkemmin, helpommin ja kevyemmin. Uusi vesikessu ei ole enää mielestäni aivan yhtäsuuri harppaus, vaikka yllättävän paljon parempi se joka osa-alueella onkin, kuin vanhempi 1200.
Kun ajaa enemmän vanhempaa 1200 huomaa pikkuhiljaa negatiivisia seikkoja. Vakio jousitus on varsinkin etupään osalta pielessä. Jousitus on niin kova että piti uudelleen opetella tapeilta ajo, joka olikin jo päässyt unohtumaan 1150:lla ajellessa. Tärskyjä tulee siihan malliin montuissa, ettei pyörä tunnu oikein olevan kuskin hallinnassa. Yksinkertaisesti halvan oloinen jousitus tuon hintaluokan pyörään.
Jousitusta lähdin parantelemaan Wilberssin iskareilla. Lähinnä hinta laatusuhteen perusteella. Öhlinssit tietysti olisi hyvät, mutta ei nekään aivan loistavat ole ainakaan 1150adv:alla.
Taka wilberssin tilasin saksan ebaylta syystarjouksesta. Iskari on varustettu kaikilla herkuilla: sisään ja ulospäinvaimennusta pystyy säätämään, jousen esijännitystä säädetään hydraulisesti käsin, ja iskarin pituuttakin pystyy muuttamaan ruuvaamalla, se tosin vaatii iskarin alapään irroitusta takahaarukasta. Tilasin iskarin vähän yläkanttiin kuski painon suhteen ja kovavauhtiseen maasto-ajoon. Ja sellaisena se myös tuli. Jäykkä on. Jopa turhan jäykkä lepsussa matka-ajossa. Mutta toisaalta toimii loistavasti juuri kovavauhtisessa soratietykittelyssä. Ei keinu eikä huoju, ja perä pysyy terävässäkin patikossakin linjassa eikä lähde hyppimään omille teilleen.
Asenus on suoraviivainen. Äänenvaimentaja ja takarengas pois ja sitten pultteihin pääseekin jo käsiksi. MP:n tuennasta pitää huolehtia iskaritöissä ! Alkuperäiset nippusiteet lisäsäiliön kiinnitykseen korvasin normaaleilla putkiklemmareilla.
Etupään Wilbers tuli suomesta. Etupäästä ei löydy kuin jousen esijännityksen säätö avaimella säätämällä ja paluuvaimennuksen säätö. Ei oikeastaan muuta tarvitakkaan. Itse en ole ainakaan muuta kaivannut. Kun kerran saa jousen esijännityksen kohdalleen, ei säätöä tunnu bmw telelever etupäässä tarvittavan. Paluuvaimennusta olen ruuvannut klikin- kaksi löysemmälle perusasennosta, jos pyörän päällä on ollut paljon matkatavaraa takana, tiukemmalle rata-ajoon.
Etujousitus on myös jäykän puoleinen, mutta ei ainakaan pohjaa ja vaimennus on molempiin suuntiin, sisä ja ulospäin hyvässä suhteessa jousen jäykkyyteen.
Etuiskarin vaihto oli yllättävän suuritöinen homma. Alkuperäiset kaatumaraudat oli lattialla paloina ennenkuin vanha iskari suostui tulemaan sylikantoon. Samoin polttoainetankia piti siirtää vähän taaksepäin. Tämä tarkoitaa että tankin suojamuovit piti purkaa pois.(+ omassa tapauksessa lisäksi tankin Bagstersuoja ).
Kaiken kaikkiaan ainakin nämä wilberssit on vähän turhan jäykän puoleiset. Mutta ”kovaa maastoajoa” silmälläpitäen nämä on speksattukin. Tapeilta tulee ajeltua patikossa vieläkin (niinkuin kuuluukin), mutta erona vakioiskareihin on, että nyt pyörä pysyy hallitusti linjalla kovemmissakin vauhdeissa. Jousitus tuntuu pelaavan paremmin 80kmh ylöspäin.
Sähkösäätöjousitusta en ole edes harkinnut. Munuaalisäädöilläkin on ainakin tähän asti pärjännyt hyvin. Heti perään täytyy myöntää, että uuden vesikessun puoliaktiivi sähkösäätöjousitus pelaisi huomattavasti paremmin samoilla teillä kuin wilberssit. Miellyttävät ja silti vakaat.
Ehkä tulevaisuudessa, kun on järkevän hintaisia aktiivijousituksia tarjolla niin pitää siirtyä niihin.
Toinen ajo-ominaisuuksia soralla parempaan suuntaa vievä asia pitäisi nettijutustelujen mukaan olla 21” etupyörä. Saksalainen tarvikekauppa (http://www.wunderlich.de/shop/en/21-inc ... embly.html) myy pyörää 1300e hintaan ilman jarrulevyjä, mikä tuntuu turhan kovalta, jos homma ei toimikaan. Siksi lähdin tekemään etupyörää osista, niinkuin muutamat muutkin nettikirjoittajat.
1200 pinnanapa + 100gs vanne ja pinnat = pitäisi olla 1200gs 21” pinnapyörä.
Ebayltä usasta löytyi 1200adv napa. Mistä homma lähti liikkeelle. Vanteen tai oikeastaa koko R100gs etupyörän ostin saksan ebayltä. Uudet rosteripinnat englannista motorworksilta, samoin abs-rengas. Jarrulevyjen pultit englannin ebayltä ja brakin jarrulevyt italiasta. Tuli ainakin tuettua maailmantaloutta!
R100 vanne piti saada irti vanhoista osista ja se olikin vähän hikisempi työmaa. Osa pinnoista oli hapettunut vanteeseen kiinni enemmän kuin kohtuu lujaan. Mutta pikkuhiljaa pinnoja edestakaisin naputtelemalla ja voiteluainetta käyttämällä vanhat pinnat irtaantui alkperäisistä olotiloistaan.
Kun osat oli valmiina ja vanha vanne putsattu, alkoi mielenkiintoinen vanteen kasaustyömaa. Netistä löytyi ohjeita (Haku: r1200gs 21 inch front wheel) joidenka mukaan tein hommaa. Voiteluainetta pinnojen päihin ja seuraavaksi kaikki pinnat kiinni nippelieihin ja siitä pikkuhiljaa kiristellen ensin yläkerros molemmin puolin ja sitten alakerros molemmin puolin, max ”10min” tiukemmalle. Koitin pyörittää kaikkia nippeliä aina saman verran. Työntömitalla nippelin päästä mittaamalla sai varmistuslukeman joka piti tietysti kaikissa nippeleissä olla sama. Varsinaista rihtausta en suorittanut vaan koitin vain laittaa kaikki pinnat samaan tiukkuuteen. Tällä lailla pääsin tehtaan hyväksymään ale 1,3mm sivuttaisheittoon. Pystyheittoa ei ollut yhtään. Lähetän vanteen ammattilaiselle jos omat keinot ei tepsi. Yllättävän paljolta näyttää muuten jo 1mm heitto silmämääräiseti.
Koeajo paljasti ettei vipotusta tuntunut sarvissa yhtään, vaikka renkaan kuvio näyttikin kiemurtelevan jonkinveran. Sen sijaan kaikki pinnat oli löysällä jo 50km ajon jälkeen !
Uusi kiristys niin että pinnat soi ja testaamaan.
Ensi testi 21” etupyörällä paljasti positiivisen nettiylistyksen olevan tosiasiaa tämän asian suhteen . Pyörä tuntuu 0-vauhdista eteenpäin vakaammalta kaikissa olosuhteissa ilman kankeuden tai mitään muutakaan negatiivisyyden häivääkään. Ajolinjat on helpompi suunnitella ja pitää, kun aivan jokaista uraa tai monttua ei tarvitse pelätä. Sarvissa ei tunnu vetelyä pehmeällä alustalla entisellä lailla, ja u-käänökset pehmeällä ja montuisella alustalla on huomattavasti varmemman oloista. Mp ei tunnukorkeammalta, vaikka etupyörä ehkä tuuman korkeampi todellisuudessa onkin.
Täysvauhtista piki/rata tytykitystä en ole vielä koittanut, mutta soratiepuolelta minne parannusta hainkin ensivaikutelmat on erittäin positiiviset. Jopa niinkin paljon että ihmettelin miksi BMW on yleensä laittanut 19” alunperinkään pyörään.
Seuraavaksi pitäisi koittaa Ralle moton etukolmiota ja ohjausiskaria. Jahka osat tuova pakettikanootti joskus rantautuu australiasta tänne itämeren rantaan...
Rallemoton etukolmiolla saa etulokaria ylemmäksi, jota 21 etupyörä tarvitsee. Nyt rengas hinkkaa tasaisesti ympäri lokarin jälkiä, varsinkin suuremmilla nopeuksilla. Myös jäykkyyttä etupään rakenteeseen pitäisi tulla bonuksena. (Vai menetetäänkö gs:n ajamisen helppous..)
Ohjausiskarilla pitäisi pyörään saada vielä lisää vakavuutta 21-etupyörän lisäksi.
Mutta palataan asiaan kunhan osat joskus toivottavasti saapuu tänne, ja saadaan ne pyörään kiinni.
Ja kunhan saadaan enemmän kilometrejä alle kaikenlaisilla alustoilla.
- Liitteet
Viimeksi muokannut jlohikoski, Pe Kesä 20, 2014 9:34 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- jlohikoski
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: R1200GS sorateiden kingiksi?
Aika paljon sirompi tuo 21.
Re: R1200GS sorateiden kingiksi?
Tämäpä onkin innostava juttu! Tykkää-napin puuttuminen vain harmittaa.
treriksrøysare
Re: R1200GS sorateiden kingiksi?
Laita siihen tuo korkeampi etulokari, niin ei hankaa, samalla tulee muutakin kivaa ja hyvän näköistä. Hintaahan tuolla toki on...
http://www.wunderlich.de/shop/de/umbauk ... -6013.html
Vaikuttiko etupyörän koon suurentaminen ABS:ien tms. toimintaan mitenkään?
http://www.wunderlich.de/shop/de/umbauk ... -6013.html
Vaikuttiko etupyörän koon suurentaminen ABS:ien tms. toimintaan mitenkään?
Re: R1200GS sorateiden kingiksi?
Miten kolpensoit ohjauskulman muuttumisen. Eikös jos erurengas on 3 senttiä korkeampi kun entinen niin kulma loiveneenja ohjaus hidastuu?
Huhujen mukaan noisa on siksi 19 tuumanen kun ne Gyntteerit ei ajele oddroadia
Onhan tuo r1200gesu melko monta kiloa keveämpi kuin r1150gsa. Eikös eroa ole useampi kymmenen kiloa.
Huhujen mukaan noisa on siksi 19 tuumanen kun ne Gyntteerit ei ajele oddroadia
Onhan tuo r1200gesu melko monta kiloa keveämpi kuin r1150gsa. Eikös eroa ole useampi kymmenen kiloa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
- jlohikoski
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etukolmio
Viimeinkin Rallemoton osat tuli, ja osien toimivuuttakin on testattu. Gessussa on nyt siis seuraavat osat paikallaan: 21” etu, Wilbers jousitus edessä ja takana, Ralle moto ohjaus-iskari ja etukolmio. (Ala etukolmiolla saa lokasuojaa ylemmäs, että 21” mahtuu paremmin pyörimään ja tukevampana antaa paremman ajotuntuman kuin vakio).
Näillä muutoksilla gessu on sillä tasolla kun kuuluukin. Vakaa ja rennosti ajettava jokatien tykki. Wilbers jousitus pitää mp:n kuskin näpeissä pahoissakin patikoissa. 21” etu lisää vakautta ja ajamiseen helppoutta heti kun mp on liikkeellä. Ja ohjausiskari poistaa sen säädöstä riippuen lähes kaiken sarvien vipatuksen, jota gessu harrastaa pehmeällä alustalla. Hyvällä ohjausiskarin yleissäädöllä, jolla selvitään 98% ajotilanteista kädet saa sananmukaisesti levätä kahvoilla kaikissa ajotilanteissa. Ero entiseen on suuri. Aivan pahimmissa hiekkalaareissa perussäätö ei aivan riitä kaiken vipatuksen poistamiseen, mutta entiseen verrattuna meno on nyt oikeaa ajamista eikä selviytymistä. Iskarissa kyllä riittää säätöjä kaikkiin tilanteisiin ja säädön pystyy tekemään helposti ajon aikana.
Nopeassa sora- ja maantie ajossa vauhdin pitäminen on todella helppoa ja rentoa mp:een vakauden vuoksi. Patit ja montut ei sarvia ja pyörää pahemmin hetkauta.
Itse käytän tieajossa säätöä 5/3 ja kylillä 3/2. Jos on tiedossa oikein pehmeä osuus niin 6/4. Tällä säädöllä ohjus muuttuu jo selvästi tahmeaksi.
Etunumero on kääntymisvaimennus, jälkimmäinen palautus.
Näillä muutoksilla gessu on sillä tasolla kun kuuluukin. Vakaa ja rennosti ajettava jokatien tykki. Wilbers jousitus pitää mp:n kuskin näpeissä pahoissakin patikoissa. 21” etu lisää vakautta ja ajamiseen helppoutta heti kun mp on liikkeellä. Ja ohjausiskari poistaa sen säädöstä riippuen lähes kaiken sarvien vipatuksen, jota gessu harrastaa pehmeällä alustalla. Hyvällä ohjausiskarin yleissäädöllä, jolla selvitään 98% ajotilanteista kädet saa sananmukaisesti levätä kahvoilla kaikissa ajotilanteissa. Ero entiseen on suuri. Aivan pahimmissa hiekkalaareissa perussäätö ei aivan riitä kaiken vipatuksen poistamiseen, mutta entiseen verrattuna meno on nyt oikeaa ajamista eikä selviytymistä. Iskarissa kyllä riittää säätöjä kaikkiin tilanteisiin ja säädön pystyy tekemään helposti ajon aikana.
Nopeassa sora- ja maantie ajossa vauhdin pitäminen on todella helppoa ja rentoa mp:een vakauden vuoksi. Patit ja montut ei sarvia ja pyörää pahemmin hetkauta.
Itse käytän tieajossa säätöä 5/3 ja kylillä 3/2. Jos on tiedossa oikein pehmeä osuus niin 6/4. Tällä säädöllä ohjus muuttuu jo selvästi tahmeaksi.
Etunumero on kääntymisvaimennus, jälkimmäinen palautus.
- Liitteet
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 9:01 pm
- Pyörä: R1200GS Adv
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etuko
Voisiko ketjun aloittaja tahi joku muu vastata seuraavaan?
Kuinka pitkät pinnat tulee tilata tähän 21" versioon? Riittääkö että kattelee nettikaupasta R100GS haulla sopivat etupyörän pinnat ja nipat vai muuttuuko tuossa mittasuhteet niin että menee custom made-hommiksi...
Kuinka pitkät pinnat tulee tilata tähän 21" versioon? Riittääkö että kattelee nettikaupasta R100GS haulla sopivat etupyörän pinnat ja nipat vai muuttuuko tuossa mittasuhteet niin että menee custom made-hommiksi...
Kurapyöräilijä, tuo oman elämänsä reittimestari!
- jlohikoski
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etuko
Normaali R100 pinnat käy
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 9:01 pm
- Pyörä: R1200GS Adv
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etuko
Kiitos!!
Tilausta kehiin ja vannetta kasaan!!!
Tilausta kehiin ja vannetta kasaan!!!
Kurapyöräilijä, tuo oman elämänsä reittimestari!
- jlohikoski
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etuko
Kevättalvella tuli hommattua vielä pari ajettavuuteen vaikuttavaa asiaa. Nyt on muutaman tuhat kilsaa takana pyörällä tänä kesänä ja voisi laitaa kommenttia vaikutuksista
Akuksi vaihtui kevyt lithiumioni akku ja äänenvaimentajaksi suorareikäinen slipon. Kumpikin vaihtui painon vähentämiseksi. Joku 5-6kg mopon painosta lähtikin, vielä oikeista kohdista mopoa.
Lithiumakku on Tecno merkkiä, joka tuli hommattua ebayltä n.150e hintaan. Akku sopii heittämällä paikalleen korotuspalojen ansiosta. Muuten se olisi n.60mm liian matala. Oikeasti pienikokoinen ja kevyt. Normaalia akku painaa n.3kg, lithiumioni n.900g. Parin kilon ero ei kuulosta paljolta, mutta kun ottaa normaaliakun toiseen ja tuon lithiumioni akun toiseen käteen, ero on valtava. Paketti jossa akku tuli saksasta, tuntui tyhjältä pahvilaatikolta. Kevään kylmillä alle +10 asteen lämpötiloissa patteri ei oikein tuntunut antavan paukkuja ulos ensi starttinappulan painalluksella, siinä ja siinä että moottori lähti pyörimään, mutta viimeistään toisella starttauksella kone kuitenkin aina lähti käyntiin. Nyt lämpöisimmillä keleillä starttaus pelaa normaalisti. Akun kestävyydestä ei ole vielä sen kummempaa huomiota.
Äänenvaimentajan vaihdoin Storm merkkiseen sliponiin. Se tuli Loisilta n. 300e. Alkuperäisessä vaimentajassa ei mielestäni ole mitään muuta vikaa kuin paino. Riittävän hyvän näköistä tarvike vaimenninta ei meinannut tulla vastaan järkevään hintaan ennekuin Loisin katalookissa näin tuon stormin. Storm on Mivv:n tehtaan tuote Italiasta ja valmistettu kokonaan rosterista. Työn laatu on vaimentajassa on laadukas muuten paitsi, jostain syystä väliputken ja äänenvaimentajan välinen kiristysjousi oli liian pitkä ja jouduin lyhentämään sen itse sopivaksi. Puntaria ei ollut käytettävissä, mutta yli puolet alkuperäisen pöntön painosta lähti pois. Vaimennin on e hyväksytty ja varustettu niitatulla db killerillä äänenvaimentimen päässä. Ajossa ääni on siedettävä. Tasaisella ja pienillä kieroksilla ääni pysyy miellyttävän matalana. Kiihdytyksissä kuuluu lähelle omaa sietokykyä menevää pörinää. Mutta ei ainakaan tien laidalla olijat tunnu häiriintyvän äänistä, päin vastoin. Usein nostetaan kättä talojen pihasta. Tehoja ei perstuntumalla ei tullut ainakaan lisää, mutta kone tuntuu eloisammalta ja kierrosherkemmältä. Ihmettelin bensankulutuksen kasvua änkkärin vaihdon jälkeen. 5.5-6l/100km tuntuu menevän koko ajan, kun ennen 5-5,5l/100km riitti. (Rata-ajo erikseen). Yhden lenkin pyrin ajamaan vanhan tyylisesti, niin ettei aivan joka mutkasta yrittänyt ottaa täyttä kiihdytystä, mutta ei silti aivan säästäväisyysajoakaan, niin kulutus oli jälleen lähempänä normaalia viittä. Kun on helppoa voimaa tarjolla, sitä tulee käytettyä.
Kaikki nuo pienet tähänmennessä tehdyt muutokset on vienyt ajettavuutta oikeaan suuntaan. Minulla oli tilaisuus ajaa vaihtopyörää kaverin vakio kessua. Ei ole vakiokessukaan todellakaan paha ajettava, mutta tuntuu nyt ikäänkuin vähän isommalta ja suuripiirteisemmältä kuin oma kessu. Tuntui vähän jopa pappa mallilta, sori. Oli mukava huomata, että omaan mopoon tehdyt muutokset oli vienyt kessun ominaisuuksia oikeaan suuntaan ilman negatiivisia seurauksia. Mopo innostaa ajamaan aktiivisemmin ja vähän hankalampiin maastoihin.
Mistään dramaattisista eroista ei voi ajotuntumassa puhua, hyvää on paha mennä vielä rutkasti parantelemaan, mutta jotain parannusta kuitenkin.
Yksi asia on vaikio kessussa parempi: jousitus tuntuu kruisailuajossa miellyttävämmältä pintapehmeydessään.
Tehodynometrissä tuli kessua käytettyä, kun ilmaiseksi pääsi Svh:n duell päivillä viime lauantaina. Vähän vajaa 85hv teholla Mitas e10 välitti voimaa kessun moottorista 400kg rullaan.
Vertailun vuoksi samassa penkissä: BMW R1150RT-03: 79hv, Multistrada termignolilla: 126hv. Vanhempi R1: 121hv. Transalp 700: 51hv. XX slipareilla: 131hv. Vakio ZZR1400 Kawa: 169hv.(Päivän kovimpia) Vanhempi varaeero: 79hv.
Akuksi vaihtui kevyt lithiumioni akku ja äänenvaimentajaksi suorareikäinen slipon. Kumpikin vaihtui painon vähentämiseksi. Joku 5-6kg mopon painosta lähtikin, vielä oikeista kohdista mopoa.
Lithiumakku on Tecno merkkiä, joka tuli hommattua ebayltä n.150e hintaan. Akku sopii heittämällä paikalleen korotuspalojen ansiosta. Muuten se olisi n.60mm liian matala. Oikeasti pienikokoinen ja kevyt. Normaalia akku painaa n.3kg, lithiumioni n.900g. Parin kilon ero ei kuulosta paljolta, mutta kun ottaa normaaliakun toiseen ja tuon lithiumioni akun toiseen käteen, ero on valtava. Paketti jossa akku tuli saksasta, tuntui tyhjältä pahvilaatikolta. Kevään kylmillä alle +10 asteen lämpötiloissa patteri ei oikein tuntunut antavan paukkuja ulos ensi starttinappulan painalluksella, siinä ja siinä että moottori lähti pyörimään, mutta viimeistään toisella starttauksella kone kuitenkin aina lähti käyntiin. Nyt lämpöisimmillä keleillä starttaus pelaa normaalisti. Akun kestävyydestä ei ole vielä sen kummempaa huomiota.
Äänenvaimentajan vaihdoin Storm merkkiseen sliponiin. Se tuli Loisilta n. 300e. Alkuperäisessä vaimentajassa ei mielestäni ole mitään muuta vikaa kuin paino. Riittävän hyvän näköistä tarvike vaimenninta ei meinannut tulla vastaan järkevään hintaan ennekuin Loisin katalookissa näin tuon stormin. Storm on Mivv:n tehtaan tuote Italiasta ja valmistettu kokonaan rosterista. Työn laatu on vaimentajassa on laadukas muuten paitsi, jostain syystä väliputken ja äänenvaimentajan välinen kiristysjousi oli liian pitkä ja jouduin lyhentämään sen itse sopivaksi. Puntaria ei ollut käytettävissä, mutta yli puolet alkuperäisen pöntön painosta lähti pois. Vaimennin on e hyväksytty ja varustettu niitatulla db killerillä äänenvaimentimen päässä. Ajossa ääni on siedettävä. Tasaisella ja pienillä kieroksilla ääni pysyy miellyttävän matalana. Kiihdytyksissä kuuluu lähelle omaa sietokykyä menevää pörinää. Mutta ei ainakaan tien laidalla olijat tunnu häiriintyvän äänistä, päin vastoin. Usein nostetaan kättä talojen pihasta. Tehoja ei perstuntumalla ei tullut ainakaan lisää, mutta kone tuntuu eloisammalta ja kierrosherkemmältä. Ihmettelin bensankulutuksen kasvua änkkärin vaihdon jälkeen. 5.5-6l/100km tuntuu menevän koko ajan, kun ennen 5-5,5l/100km riitti. (Rata-ajo erikseen). Yhden lenkin pyrin ajamaan vanhan tyylisesti, niin ettei aivan joka mutkasta yrittänyt ottaa täyttä kiihdytystä, mutta ei silti aivan säästäväisyysajoakaan, niin kulutus oli jälleen lähempänä normaalia viittä. Kun on helppoa voimaa tarjolla, sitä tulee käytettyä.
Kaikki nuo pienet tähänmennessä tehdyt muutokset on vienyt ajettavuutta oikeaan suuntaan. Minulla oli tilaisuus ajaa vaihtopyörää kaverin vakio kessua. Ei ole vakiokessukaan todellakaan paha ajettava, mutta tuntuu nyt ikäänkuin vähän isommalta ja suuripiirteisemmältä kuin oma kessu. Tuntui vähän jopa pappa mallilta, sori. Oli mukava huomata, että omaan mopoon tehdyt muutokset oli vienyt kessun ominaisuuksia oikeaan suuntaan ilman negatiivisia seurauksia. Mopo innostaa ajamaan aktiivisemmin ja vähän hankalampiin maastoihin.
Mistään dramaattisista eroista ei voi ajotuntumassa puhua, hyvää on paha mennä vielä rutkasti parantelemaan, mutta jotain parannusta kuitenkin.
Yksi asia on vaikio kessussa parempi: jousitus tuntuu kruisailuajossa miellyttävämmältä pintapehmeydessään.
Tehodynometrissä tuli kessua käytettyä, kun ilmaiseksi pääsi Svh:n duell päivillä viime lauantaina. Vähän vajaa 85hv teholla Mitas e10 välitti voimaa kessun moottorista 400kg rullaan.
Vertailun vuoksi samassa penkissä: BMW R1150RT-03: 79hv, Multistrada termignolilla: 126hv. Vanhempi R1: 121hv. Transalp 700: 51hv. XX slipareilla: 131hv. Vakio ZZR1400 Kawa: 169hv.(Päivän kovimpia) Vanhempi varaeero: 79hv.
Re: R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etuko
21” projektien juttuja on tullu lueskeltua jo pitkään.
Nyt kun lopulta tuli hankittua R1200GS tämä kiinnostaa todenteolla.
Pari juttua tässä vielä mietityttää, onko nyt aivan varma ettei rengaskoon muuttuminen aiheuta ongelmia ABS:n tai ASC:n toimintaan? Renkaiden pyörimisnopeushan muuttuu ja se on noiden järjestelmien toiminnan perusta. Rallemoton palikka on varmasti hieno, mutta paljokohan Australian tuonnista menee tullimaksua? veroa?
21 tuuman etusia pyörinee Suomessa jo useampia, laittakaapa kommentteja omista projekteistanne.
Boxeri
Nyt kun lopulta tuli hankittua R1200GS tämä kiinnostaa todenteolla.
Pari juttua tässä vielä mietityttää, onko nyt aivan varma ettei rengaskoon muuttuminen aiheuta ongelmia ABS:n tai ASC:n toimintaan? Renkaiden pyörimisnopeushan muuttuu ja se on noiden järjestelmien toiminnan perusta. Rallemoton palikka on varmasti hieno, mutta paljokohan Australian tuonnista menee tullimaksua? veroa?
21 tuuman etusia pyörinee Suomessa jo useampia, laittakaapa kommentteja omista projekteistanne.
Boxeri
- Nomad
- Viestit: 453
- Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
- Pyörä: Ewan McGregor -03
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: R1200GS: Wilbers, 21"etu, Rallemoto ohjusiskari ja etuko
Laitoin pari talvea sitten 21 tuumaisen 1150 adveen. Samana talvena vaihtui myös Öhlinssit. Jälkimmäisen vuoksi mukavuus muuttui täysin, eikä pyörän vaihto ole sen jälkeen käynyt mielessä. 21 tuumaiseen saa parempia kurapyörärenkaita kuin 19:seen.
Muuten osien haaliminen oli sama kuin aloittajalla, mutta pinnat ja nipat ostin Heinolta ja pyörän rihtasi Symotic. Ohjausiskari voisi olla paikallaan, koska alkaa helposti karkealla renkaalla woblaamaan motarinopeuksissa.
Muuten osien haaliminen oli sama kuin aloittajalla, mutta pinnat ja nipat ostin Heinolta ja pyörän rihtasi Symotic. Ohjausiskari voisi olla paikallaan, koska alkaa helposti karkealla renkaalla woblaamaan motarinopeuksissa.