Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Joulu 10, 2019 11:43 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: MarkkuHoon Airhead - R80GS
ViestiLähetetty: Ke Huhti 09, 2014 6:37 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Alanpa laittaa juttua ilmajäähygessuprojektistani, "MarkkuHoon Airheadista", joka tässä talvemmalla sai alkunsa foorumilla ostoilmoituksesta.

Tästä sitä lähdettiin projektissa liikkeelle, laitan ainakin muutamia ostoketjun hyviä juttuja talteen samalla itselleni ja muille:

MarkkuHoo kirjoitti:
Oon tässä pohtinut seuraavia rojekteja, ja tallissa voisi olla tilaa harrastuspelille kotarin toimiessa valmiina rähinäpyöränä.

Haeskelen rekisteröityä ja kohtuukuntoista BMW R 80 tai 100 G/S tai GS -ilmajäähyä puuhasteltavaksi. Saa se olla valmiskin peli, mutta pieni laittotarve ei kanssa ollenkaan haittaa, kunhan perustekniikka pyörässä toimii.


Raimo kirjoitti:
Nyt ollaan asian ytimessä :)

R80G/S vaatii alustan kanssa touhuilua, jos haluaa ajopyörän huonommille pinnoille. Vakiona se on merkittävästi vanhaa transalppia huonompi, mutta Jawaa parempi. Takajousituksen kanssa pärjää, kun hankkii jonkun tarvikkeen Wilbersiltä tms. Mutta keula kyllä vaatii parempaa, se on huono ja alkaa vartin röykytyksen jälkeen kiehua öljyjä pihalle.

R80GS / R100GS taas ovat paljon parempia jousitukseltaan ja jarruiltaan, mutta sen 20 kiloa painavampia, mutta silti Twiniä tai Supertenereä keveämpiä. Jos noita haluaa merkittävästi parantaa alustaltaan, niin silloin runko voisi olla lähtökohta. Joitain vuosia sitten reilulla tonnilla sai HPN:ltä runkomuutoksia vuoden parin vuoden toimitusajalla. Liekö jo vanhat herrat eläkkeellä..

Minusta hienointa olisi löytää R80GS Basic (viimeinen 2V-gessu, valmistettu -96-99), jossa on WP:n takaiskari vakiona ja tuo uudistettu jousitus paraleverillä ja paremmalla keulalla, mutta vanhan G/S:n ulkonäkö. Siihen sitten tuommoinen Siebenrockin big bore kitti: http://www.bmwmoottoripyorakerho.fi/palsta/viewtopic.php?f=64&t=4224

Ja olethan Markku nämä lukenut: http://www.finnbike.com/matkaendurot/gs/gessu.htm

MarkkuHoo kirjoitti:
Onpa mukava lukea näitä kommentteja, airheadit saa jutut ja mielikuvituksen liikkelle. Minä ostoilmoituksen laitettuani näin seuraavana yönä niin todentuntuisen unen airheadin tuunaamisesta yksityiskohtineen, että piti seuraavana päivänä kirjata muistiin minkä näköistä, tuntuista ja soundista peliä olin aikaiseksi saanut, Joku siinä on... :)

On kyllä Raimot sivut luettu, Ja monasti.
Tuommoinen R 80 GS Basic olisi hieno, mutta tuntuu niitten hinnat karanneen käsistä. Nettimoton R100GS motomarketista on muistilistalla, ei ole vissiin lila sävy karjuja miellyttänyt kun on ollut pitkään kaupattavana. Ja tuosta sivuvaunullisestakin on kontaktoitu, vaikken sivaria tarttiskaan. Ja pari muuta uistinta on vetämässä kanssa hiljaisesta myynnistä.

Tässä on vahvasti mielikuvat edellä menossa, saapa nähdä miten tämä todellisuudessa kääntyy. Mikään mahtimekaanikko en ole, enämpi toistaiseksi esteetikko, mutta aikansa kun noiden kanssa ähertää, manuaaleja lukee ja intternetin harrastajien mallitöiden yksityiskohtia tavailee, alkaa tuntua että saattaisi tuo humanistinkin kädestä toimivaa syntyä. Tallissa olisi jo valmiina usd-keulan osat jo lähes täyteen vaihtoon esimerkiksi, se homma on kertaalleen harjoiteltu valmiiksi.



Ostoilmoitukseen tulikin aika hyviä ehdokkaita hiljaisesta myynnistä.
Erään alajärveläisen yksilön kuvaus, omistushistoria ja tehdyt huollot alkoivat kuulostaa niin hyvältä, että hakureissua piti alkaa suunnitella ihan tosissaan. Sitä ennen kuitenkin päätin mennä jututtamaan Raimoa ja potkimaan Kantturan (R80G/S PD) renkaita ihan livenä, koska tässä vaiheessa homma oli edennyt osaltani ihan bitteinä ja ajatuksina. Mitä jos se Kanttura vaikuttaakin ihan kauhealta ja totean tehneeni karmean virhearvion...?


Siinäpä kävi niin, että Raimon Kantturaa pääsi paitsi katsomaan, niin yllättäen myös ajamaan! Pääsin siis kevään 2014 ensimmäistä ajokertaa kesärenkain kokeilemaan matkaenskalegendalla, ja the rest is history.

Nimittäin ajokokeilu oli kuin tiivistetty matkaenskamiehen elonkerjuu. Kantturan bokseri ominaislaatuisella matalalla pörinällä heräsi henkiin, lämmiteltiin pihalla, ja lainakypärä päässä noviisi kahvoihin. Ajoasento tuntui hyvältä, pyysin mielessäni pyörää yhteistyöhön ja paikallistietä varovaisesti kiihdytellen kypärässä alkoi hymy levetä. Muutamat mutkat ja suorat makiasti ajellen, pyörä toimii siten kun nyt vanhan bokserin ajattelinkin - homma hallussa! ... ja sitten Kanttura yskähtää ja alkaa hiipua, käynti vaimenee, sammuu, tien poskeen pysähtyy. Kypärä pyörii ja kuumeinen mietintä päässä kohisee: enkai minä nyt tätä hajottanut, Kantturaa, mitä se Raimokin nyt sanoo?! Startti pyörähtää, mutta ei lupaa. Virrat check, tappokytkin check, valot pois että akkua riittää, ja miettii miettii miettii. Heilautus, ja vaimea loiskahdus tankista. Bensa, hanat? Toinen reservillä, toinen auki. Tässähän on ehkä bensa lopussa tai huonoa. Toinenkin hana reserville, hetken odotus ja starttia. Helpotuksen huokaus on melkoinen ja innoittunut kun Kanttura käynnistyy taas nöyrästi puksuttamaan. Jesh, minä "korjasin" sen! Käännös takaisin ja hidastetöyssyt tapeilta kiihdytellen lähes sankarin elkein äkkiä takaisin. Kanttura ja koeajo teki tehtävänsä, mitään ei ollut enää tehtävissä. Markun valtasi möreä omistamisen, ostamisen halu.

Parin päivän päästä hakureissulle, ja perillä odotti kuvausten mukainen hienosti pidetty valkoinen R80GS vuosimallia -90, toiselta omistajalta, 180tkm mittarissa. Reijo Myllymaan pääosin huoltamana vuosien varrella. Kaupat toki tuli, se oli selvää.


Tässäpä pihalla pyörä ostokunnossa:
Kuvasta voi jo bongata pyörään aiemmin tehtyjä pieniä parannuksia: etujarrua, takaiskaria, suojaraudat, matkapleksi yms.

Kuva


Jatketaanpa tarinaa vähän myöhemmin lisää. :)


p.s. Monolever kun ei GS ole, niin monologiakaan toivottavasti ei tästä tule. :wink:

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Viimeksi muokannut MarkkuHoo päivämäärä To Huhti 10, 2014 11:23 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 09, 2014 8:41 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Viestit: 2632
Paikkakunta: JKL
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Mielenkiinnolla odotan miltä se näyttää ensimmäisen MarkkuHoo-käsittelyn jälkeen. Niitähän tulee kait aaltoina useampikin?
Takapään rumpujarru vähän arveluttaa, jos oikein ajoon meinaat, mutta lukossahan se aina on uudemmassa levylläkin jos absit ohittaa, että voi olla parempikin. Hieno projekti.

_________________
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 09, 2014 10:04 pm 

Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Viestit: 1507
Pyörä: 1190Adv R, 660Rally, 640E+G/S
Tuo HE:n jarrusarja on hyvä varuste.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 09, 2014 10:17 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Viestit: 1249
Paikkakunta: Oulunsalo
Pyörä: Honda XR400R BMW R1200RT
Onnea Markulle hienosta kulkineesta! Näitä ei kaikki ymmärrä, onneksi, mutta ovat kiehtovia harrastekamppeita ja läpikäytynä erittäin luotettaviakin. On aivan liian helppoa tai ainakin minusta valtavan tylsää ostaa se uusi bemari (tms.) kaupasta ja huollattaa se merkkiliikkeessä jolloin ajokkiin ei tule sellaista tunnesidettä kuin siihen wanhaan rautaan joka pidetään iskussa Repan neuvoilla, ja omalla yritys-erehdys-onnistus-onnistui -menetelmällä hankitulla osaamisella.

Kuten sanoinkin, niin tuota on jo maukkaasti muutettu, joten ihan aluksi kannattaa tutustua yksilön ominaisuuksiin vaikkapa tuleva ajokausi, ja miettiä, että mitkä asiat tuntuvat vaativan parannusta. Jarruthan tuossa on jo kuosissa, ja takajarruna rumpu on todella riittävä, ja kun tuossa on vielä uudempi vaijerivälitteinen takajarru, niin takajoustokaan ei vaikuta jarrun toimintaan kuten monolever-Kantturassa :roll:

Takaiskariin voi olla ajatusta lisätä pullo letkun nokkaan, jolloin saisi myös puristusvaimennuksen ja sen osaava iskariseppä rakentaa hetkessä, ja luulisi Öhlinsiltä saavan shimmausarvot. Ainakin WP:ltä ne on saanut kun on vain kysynyt.

Ensimmäinen viritys voisi tietysti olla Shwimmerkammer-fangseil, eli tämmöinen: http://www.derdicke.de/mot/bing.html#fangseil :D

_________________
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Huhti 14, 2014 10:49 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Kuva

Tallissa hiplailua ja varasto-osien esiin penkomista. Nämä vois istahtaa jossain tulevassa välissä airhead-gessun keulille. Ja niihin sopivat putket. Lehmä lentoon, sano. :)

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 25, 2014 11:27 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Aiemmin ostoketjussa allekirjoittanut kirjoitti:
"Vielen Dank für Ihre Bestellung bei Siebenrock" ... :roll: :oops: :lol:

Makustellaan ensin vähän aikaa = niin no selkeästi seuraavalle vuorokaudelle ainakin! Köh.
Eikun, ei tässä vielä muuta, mutta esteetikko mikä esteetikko vaikka sulassa alumiinissa keittäis. Joten pakko on tehdä pieni ensiesteettinen korjausliike, joka on aina niin silmääni miellyttänyt: perinteiset munuais-venttiilinkannet vaan minusta kuuluu ilmajääbokseriin, jatkaen nättiä rivoitusmuotoa.

Notta tälläset kaunistukset, Siebenrockilta, tilasin. Slurps.
Kuva



Ja tässä gessu munuaiskoppien kanssa ekalla ajolenkillä. Alle vaihdoin vähän karkeammat kumit, edessä TKC80 ja takana Heidenau K60. Pyörä toimi hyvin ajossa, ei mitään huomauttamista toiminnassa tähän asti. Onhan se pehmeä ja vähän kankea, mutta progressiiviset jouset toimivat ihan ookoo, ja tuo isompi etujarru on varsin hyvän tuntuinen. Penkin ja jalkatappien väli on mun mitoille hieman nafti, tarttee varmaan laittaa matalammat jalkatapit ainakin. Samoin ohjaustanko on assuajomataluudella, sitä voisi vähän korottaa. Näissä taitaa olla bemarimaisesti hieman oman paksuinen tanko kiinnikkein, liekö tuohon joku tarvikesarja istuisi viilauksin....
Kuva

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Viimeksi muokannut MarkkuHoo päivämäärä Ke Heinä 02, 2014 6:57 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Huhti 25, 2014 11:54 pm 
Avatar

Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Viestit: 2632
Paikkakunta: JKL
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Voisitko ystävällisesti tulla GS-meetinkiin näytille tuon herkun kanssa?

_________________
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2014 5:56 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Joulu 31, 2012 2:34 pm
Viestit: 605
Paikkakunta: Kirkkonummi
Pyörä: 950 adv, 690r, R100GS
Hienot on munuaiset , pitää kanssa saada tuomoiset. Kokonaisuuskin on kyllä makoisa.

_________________
Taas lähti mopo käsistä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Huhti 26, 2014 6:46 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Voi jäädä tuo gessumiiting käymättä, vaikka mieli tekisi, muita vapaa-ajan vieviä bookkauksia jo tehty sinne... Katellaan.

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Touko 03, 2014 2:17 am 
Avatar

Liittynyt: Ti Kesä 10, 2008 4:11 pm
Viestit: 281
Paikkakunta: Mikkeli
Pyörä: R1200GS Rallye, R80GS, Quota1100
MarkkuHoo kirjoitti:
Näissä taitaa olla bemarimaisesti hieman oman paksuinen tanko kiinnikkein, liekö tuohon joku tarvikesarja istuisi viilauksin....


Kyllä minulla sattui ihan Bilteman halpissarja sellaisenaan ilman mitään viilauksia, ja asento parani kummasti kun latoi kaikki paketissa tulleet korotuspalat paikalleen.

_________________
Sora/lumipyöräilijä

"Boxerin valinta ei merkitse lyhytaikaisten muotivirtausten perässä juoksemista, vaan se tehdään tietoisina ihmisen ja moottoripyörän välisestä erikoissuhteesta."


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Heinä 02, 2014 6:46 am 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Gessua on vain vähän purettu ja kasattu, ja on niitä joitain osia tilattu talven varalle odottamaankin.

Olen malttanut kuitenkin pääasiassa ajella menemään, koska siitä se pyörä ja kuski tykkää. Kun tallissani sattuu siis olemaan R80GS ja KTM690 rinnan valmiina lähtöön, niin aina sitä pienen aivojumpan teettää, että kumpikos sitä saa vuoron ulkoilla. Ja on känyt ehkä hiha-arviolla 7/10 tapauksesta, että Airhead se on hyrähtänyt käyntiin, on se ollut niin mieluinen tunne-elämys eri tasoilla turistella menemään. Joku siinä on, en osaa vielä oikein sanoiksi pukea. Ei vaan oilhead-gessu mulle tälläsia säväreitä antanut. Taas eilen illalla piti lähteä vielä pienelle koeajolle, kun sain pienen päivityksen tehtyä, ja tekosyyn bokserille antaa lähtökäskyn. :)

Jotain pientä on säädelty mieleisemmäksi, esim. ajoasennon / ergonomian osalta pienillä muutoksilla voi saada isoja vaikutuksia. Gessussa kun on tosiaan vakiona yllättävänkin tiukka polvikulma, niin jalkatappien madaltamisella & tangonkorotuspaloilla (kiitos vinkistä HessuL, ne Bilteman palikat tosiaan istui nätisti paikalleen!) ajoasento parani todella paljon. Kuvassa matalammat tapit (Siebenrock), ja vaihdepolkimen tee-se-itse tuunaus noin viidentoista pennin eiku sentin osilla. Mahtuu krossisaappaallakin väljemmin vaihtamaan, ja vaihtotapahtuman tuntuma on paljon napakampi kuin orkkis kumipampulan kanssa.

Kuva


Ruuvasin myös joitakin kiloja laukkurautoja ja lisätakatelinettä irti, olemus keveni silmissä(ni) ainakin.
Kuva

Tallissa olleet tanakammat ja suojaavammat Acerbis-rysterit laitoin paikalleen. Muitakin Acerbis-lokarimuoveja olisi paketeissa, mutta kassellaan nyt. En kuitenkaan malttanut olla kokeilematta "kessun keulan kaunistus??!" -sarjaa, eli bemarin klassisen rumankaunis slipstreamer-lisuke maalattu ja asennettu lamppumaskin ympärille. Koeajo osoitti, että tuo toimii ihan hyvin mulle nykyisellä setupilla, turbulenssia ei tullut, eikä äänen lisäys ollut merkittävä. Pyörän mukana tullut muovipleksi oli mulle huono sekä rumahko silmään. Toki kaikista hiljaisinta on ajaa kokonaan ilman mitään lippaa.

Kuva

Näissä merkeissä jatketaan, gessulla on ollut erinomaisen mieltä rauhoittavaa ja sielua lepuuttavaa ajella isompia ja pienempiä teitä, rymymaastoon ei ole vielä tohtinut ajattaa. Kesäloma alkamaisillaan, kilsat vaan lisääntyy. Tämähän Airhead on nyt noin 187tkm sisäänajettu peli. ;)

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Elo 06, 2014 10:33 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Ajettu on eikä rakenneltu, ja mutakylpyjä otettu; Karjalan Kannaksella ajeltiin viisi päivää helteessä, gessu oli just hyvä täsmäpyörä tuolle reissulle.
Kuva

(1)88888 km ja going strong! Gessu hyrräsi reilun parin tuhannen kilsan reissun kuin nuori orhi. Yksi iso vesiylitys sammautti koneen keskelle rapakkoa, kun ilmansuodatinboksi hörppäsi reilusti vettä. Ei hätää, oli helppo homma pitää nopea huoltonäytös, kun pyörä suorastaan kutsuu nopeasti kaasarit ja boksit tyhjentämään. Kuski hymyili kuravellit saappaissa =)
Kuva

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Viimeksi muokannut MarkkuHoo päivämäärä To Elo 07, 2014 8:17 am, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Elo 07, 2014 6:55 am 

Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Viestit: 1710
Paikkakunta: Kellokoski
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Tämmönen gessu se siintää munkin haaveissa 8)

_________________
Yksinäinen Susi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 02, 2015 7:39 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Keskitalven päivitystä, pitkästä aikaa.

Syksyn lopulta pyörä on seisoskellut tallissa, odottaen talven inspiraatiota. Ilmapään ja mun pään (eroa?) yhteiselo sai syveneviä sävyjä, kun syksyn lopettajaisiksi käytiin poikain kanssa ruskaretkellä Ukkohallassa, jolla matkalla gessu päätti alkaa merkkailla allensa rasvaisia reviirimerkkejä, nuorempien vesipyssyjen ja ruiskupyörien seassa.

Menomatkallahan tuota jo huomasi, että vasen pytty suttaa ajokenkää öljyyn, tihkutti öljyä kannentiivisteestä. No, mitä sitä pienistä, tuleepahan saapas lankattua samalla, mietin - mutta lievästi epävarmoin miettein, koska tihkuminen tuntui vaan koko ajan yltyvän. Kohteeseen päästiin ja nauru raikasi, kunnes koitti seuraava aamu ja lähtö päivän ketunlenkeille. Gessu käyntiin, ja... sammuksiin aika äkkiä! Kannentiiviste valutti nyt alleen ihan norona. Voi elläin.

Pojat lähti ajelemaan ja minä jäin kenttäoperoimaan gessua. Venakoppa auki oireilevasta päästä, ja katos - yksi kannenpulttin mutteri killitti venakopan pohjalla irtonaisena. No, minähän pelkästään ilostuin; tässähän se syy&seuraus, sen kun laitan mutteria takaisin kiinni ja varmaan alkaa pitää kansi sen verran hyvin, että ehdin lounaalle jonnekin metsäkylien puoteihin muun porukan kanssa. Pytyn pää siis pakettiin takaisin, ja koekäynnistys... Kettu sentään, ei mitään vaikutusta valutukseen!

Tässä vaiheessa puhelinsoittoa bokseriasiantuntijalle, jotta keksiskös mitään millä tämän sais edes nilkutuskuntoon. Venakoppa auki, kaikki kansipultit kerran löysälle ja uusiksi kiinni, jos kansi & vuotava tiiviste tasoittuisi kiinni paremmin. Taas äherrystä syyskuulaassa mökin pihassa, ruskan punertaessa somasti mekaanikon poskilla, ehkä jopa koivuissakin. Öljy se oli ruskanmustaa kuitenkin, joka sinnikkäästi toisenkin koekäytön jälkeen valui maahan asetettuun pikajäteastiaan... Pojat siinä viestitteli, että pizzat alkais valmistua ihmisten ilmoilla, ja missä se esihistoriallinen kone viipyy?

Tässä vaiheessa ei ollut oikein enää pelimerkkejä valutusta saada kuriin, olisi vaatinut tiivisteen vaihdon tai jotain tilkettä, ja sitä varten pytyn pakareineen irti. Siihen ei ollut työkaluja mukana. Niinpä jätin bokserin kotimaisen koivun alle sinivalkoisin ajatuksin, ja lompsin kohti hotellin ravintolaa, ollen lohduttomana näkynä ainoa asiakas.

Ruskaretken loppumatka olikin sitten allekirjoittaneelle taputeltu valmiiksi parilla puhelulla. Bokserin paluumatka sovittiin kylmästä lämpimään, kuomukärryllä auton perässään. Sitä ennen kuitenkin ehdittiin taas saunoa ja nauraa ilta naamat kipeiksi.

Ja siitä lähtien gessu on seisoskellut tallissa odottaen inspiraatiota, joka alkoi tässä parisen viikkoa sitten.

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Helmi 02, 2015 7:45 pm 

Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Viestit: 1146
Paikkakunta: Haukipudas
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Seurasi siis hieman pokserin purkamista, siinähän ei mene kuin hetki kun tankki, takarunko ja keula on ruuvattu muutamalla mutterilla irti.

Sen jälkeen aloin mallailla paikalleen paria osaa takapäähän. Englannista uustuotantona GS Basic replica-takarunko, ja kotimaasta löytyi käytetty saksalainen Kesstech:in säädettävä äänenvaimennin - jotain tuollaista voisi ajatella.

Kuva

Ajatuksena on siis alkaa kasailla jonkinlaista GS Basic replicaa, osat siihen on kutakuinkin tallissa.
Kun ei tämä aito Basic kuitenkaan ole, eikä tule, niin otan vapauksia tehdä siitä myös vähän omanlaisen.


Niin, ja sitten pitää se kannentiiviste vaihtaa ja mittailla että onko pytty muuten mitoissaan ja pidoissaan.
Syksyn lopulla vertailtiin nimittäin Raimon G/S:ään tämän kulkua, ja aika paljon nuhaisempi oli minun. Pitää tutkia ja piristää takaisin perustasolle ainakin. :)

_________________
Ex: Husqvarna 701, KTM 990 ADV, KTM 690 R, KTM SE x2, KTM 500 EXC, BMW Xchallenge x 3!, R1150GS, KTM 250 EXC-R, BMW F800GS, Suzuki DR350SE, Africa Twin 07a, BMW F650GS Dakar & Funduro


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 39 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com