Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Su Huhti 05, 2020 4:27 pm

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: Ti Maalis 25, 2014 1:03 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Mä just ehkä nippa nappa saisin tuosta koodista modattua jotain oikein :oops:
Niin sitä monihampaista ajattelin että saisi sen puristustahdin tunnistettua, jos signaalin Fourier-muuntais ja triggais aina edellisen syklin alimman taajuuden mukaan sen ruiskutushetken? Ideana lähtisin varmaan koittaan noin, koska mekaanisesti toi on niin helppo toteuttaa, paitsi ettei hajuakaan voiko muunnoksen edes tehdä C++:lla...

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 26, 2014 9:04 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Toi taajuussignaalin tutkiminen toimis teoriassa taatusti ainakin yksipyttyisessä tahtien erotteluun, mutta näiden mikrokontrollerihässäköiden kanssa ei semmoisesta kannata puhua liian kovaan ääneen etteivät raukat rajattuine laskentakykyineen säikähdä. Veikkaan että nykyaikainen gigantista 499eur -läppärikään ei ehkä pysyis perässä noissa fouriermuunnoksissa 10000rpm vauhdilla... (lausunto arvottu stetson-harrison menetelmällä, voi hyvin olla että pysyisi).

Ihan hampaiden välillä kuluvaa aikaa vaikka 100 viime hammasvälin ajan keskiarvoon verraten tuo tahdin tunnistus voisi onnistua ihan tämmöisellä kevytraudalla, ehkä jopa arduinolla jos koodari olisi kovatasoinen (eli ei mun tekemänä). Ja sitten kun kerran on startin jälkeen tyhjäkäynnillä saati selville kumpi tahti on joka toinen, on siitä helppo pysyä kärryillä jatkossakin kunhan ei missata yhtään ajoituspulssia. Jahka tilipäivän jälkeen tehokkaampi rauta lähtee tilaukseen ja joskus saapuukin, pitää perehtyä millaiseen aikaresoluutioon sillä pääsee mittauksissa... Hieno idea kyllä tuo tahdin tunnistus kulmanopeuden muutoksista!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 26, 2014 10:15 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Viestit: 2366
Paikkakunta: Eura,Loei
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Noiden muutaman pihassa olevan kulkineen(saappeja) suorasytkässä tulppaa käytetään indikoimaan puristustahti,tulppaan johdetaan 80v mittausjännite,ja kun puristus tapahtuu,kuumenee ilma;ionisaatio muuttaa tulpan resistanssin joksikin muuksi,kuin megaoomeiksi,tämä virtamuutos mitataan,ja sytytysjärjestys päätellään virtapulssista.Tulppia käytetään myös antureina,lisää vikipediassa :trionic,saatan muistaa jotain väärinkin...Hyllyssä on yks 16bittinen hestekki,siihen sais myös tota monipiikkitriggaus korttia,mut ite käytin sitä nokka anturin kanssa

_________________
Projektikuvat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 28, 2014 11:52 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
jupet kirjoitti:
Toi taajuussignaalin tutkiminen toimis teoriassa taatusti ainakin yksipyttyisessä tahtien erotteluun, mutta näiden mikrokontrollerihässäköiden kanssa ei semmoisesta kannata puhua liian kovaan ääneen etteivät raukat rajattuine laskentakykyineen säikähdä. Veikkaan että nykyaikainen gigantista 499eur -läppärikään ei ehkä pysyis perässä noissa fouriermuunnoksissa 10000rpm vauhdilla... (lausunto arvottu stetson-harrison menetelmällä, voi hyvin olla että pysyisi)


N. 200e pöytäköne pyörittää ainakin samalla simulink-mallia, että tekee FFT:tä (10 termiä muistelisin). Kysehän on vaan siitä montako ensimmäistä termiä otetaan mukaan, otaksuisin kolmen riittävän?
Toi saabin systeemi kuulostaakin mielenkiintoiselta, onkohan kuinka herkkä sytystulpan merkistä ja mallista, tulisi vaan ekana ongelmana mieleen... mutta olis ainakin simppeli.

Laitahan infoa kun pääset ajamaan ja update millaisin asetuksin lopulta pelitti hyvin!

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 29, 2014 10:45 am 

Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Viestit: 179
Pyörä: SE
Fourier muunnos ei sinällänsä ole välttämättä kovin raskas toteuttaa. Eikä myöskään 100 viimeisen ajan keskiarvoon vertaaminen ole välttämättä kovin raskas laskutoimitus. Periaatteessa kaikki peruslaskutoimitukset on nopeita. Potenssit ja neliöjuuret jne tappaa laskentatehon välittömästi.
Osviittaa saa jos laskee taajuudesta ajan joka yhteen laskentakierrokseen saa mennä:
1 s = 1 Hz
0.1 s = 10 Hz
0.01 s = 100Hz
0.001 s = 1000Hz
0.0001 s = 10000Hz

Eli jos taajuus on 10000Hz niin laskentaan saa kulua 0.1 ms. Jos laskenta on per kierros ei se ole ongelma, mutta jos se on per hammas niin homma rupeaa taintumaan jo hyvinkin nopeasti. Isommankin Määrän laskutoimituksia pystyy tekemään tuosssa 0.1ms, mutta yleensä se homma taintuu noihin I/O:n luku/kirjoituksiin. Niitä minimoimalla voi myös optimoida tuota toimintaa.

Teen reaaliaikaista laskentaa työkseni joten näitten kanssa on tullut jonkin verran taisteltua.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 29, 2014 11:15 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2249
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
THA kirjoitti:
Toi saabin systeemi kuulostaakin mielenkiintoiselta, onkohan kuinka herkkä sytystulpan merkistä ja mallista, tulisi vaan ekana ongelmana mieleen...!

Muuten en ymmärrä mitään mutta suurin osa saabisteista käyttää tuon trionicin kanssa tehtaan määräämiä perus ngk:ta.

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 29, 2014 1:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Viestit: 2366
Paikkakunta: Eura,Loei
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Ei vaikuta,kun osaa valita lämpöarvon viritysasteen mukaan,ja muistaa resistoripyynnin,; kärkivälistä tarkka,varsinkin kovilla,yli 2bar ahdoilla jää muutoin kipuna tulematta,vakiotulppia piti säätää 4 tonnin kohdalla,piikkikärkiset menee 10k säätämättä.

_________________
Projektikuvat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 29, 2014 9:23 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Sytytystulpan mittailuelektroniikan ja sen varsinaisen sytytyspuolen korkeajännittwen yhdistäminen ei varmaan ole ihan triviaalia... itsellä ei ainakaan rahkeet riitä semmoisen kytkennän pohtimiseen joka toimis samassa tulpassa kuin kipinä. Toinen tulppa mittausta varten? :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 31, 2014 10:21 am 
Avatar

Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Viestit: 241
Pyörä: Ducati MTS 1200Tour ja Streetfighter S
Entäs jos kyttäisi imusarjan (ali)painetta? Yksipyttyisessä luulisi siellä näkyvän selvän pulssituksen. Antureitakin luulisi löytyvän, kun tossa ei tarkkuudella ole väliä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 02, 2014 11:31 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Imusarjan paineesta voisi juu saada myös tiedon mikä tahti on menossa. Pitää perehtyä kuinka nopeita paineantureita käytännössä on. Luultavasti tarvitaan kaksi erillistä anturia tahdin päättelyyn ja MAP-mittaukseen koska MAP täytyy keskiarvoittaa joko elektroniikalla tai ihan fyysisesti tarpeeksi pitkällä ja kapealla letkulla jotta siitä on hyötyä.

Tässä jonkunlainen vuokaavio tuon softan toiminnasta:
Kuva
Omasta päästä vetäisty, ja etenkin nuo miten usein luetaan lambdat yms on ihan vaan yksi arvaus mitä voisi lähteä kokeilemaan. Ideoita ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 02, 2014 9:45 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1921
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
mappi lähentelee nollaa kun läppä on levällään,joten sen varaan ei paljoa kannata tahdistaa.Tai ainakin pitäisi lähennenllä,jos putsari ja muu imulinjasto on tehon kannalta riittävän virtaavia.

_________________
Olen pahoillani jos mielipiteeni ovat vääriä,kirjoitukset liian pitkiä,eikä rivityskään mahdu i padin ruudulle. Ei niitä ole pakko lukea.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 03, 2014 9:39 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Jos varsinainen ajoitustriggaus (kampuralta esim hall-anturilla) on riittävän luotettava, riittää tahtitiedon saaminen tyhjäkäynnillä/startissa kun sit jatkossa tiedetään joka toisen ajoitustriggauksen kohdalla että ollaan imutahdilla... Käytäntö voi toki olla ettei ajoitustriggausta saa tarpeeksi luotettavaksi ikinä. Ehkä se nokkarattaaseen laitettua pulttia haisteleva hall-anturi olis kuitenkin ylivoimaisesti varmin tahdintunnistus...

*muoks* typoja korjattu


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Huhti 03, 2014 2:14 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Viestit: 2366
Paikkakunta: Eura,Loei
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Ja ehkä helpoin,mun jammussa induktiivinen anturi venakopan läpi,Helppo kiinnittää tasaiseksi jyrsittyyn kohtaan,o-rengas tasossa,ja 1 pultti kiinnitys.nokan vapaassa päässä sektorimainen tunnistuslevy.

_________________
Projektikuvat


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Huhti 23, 2014 12:16 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Nyt on parempi, nopeampi ja pienempi arduinoyhteensopiva rauta hankittuna... Pitäis ehtiä testailemaan lisää joku päivä vaan. Skootterin sisäänajokin jo jossain mallissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Touko 30, 2014 11:04 pm 
Avatar

Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 4:21 pm
Viestit: 110
Paikkakunta: Italy | Monza
Pyörä: Polkupyörä
Juhana kirjoitti:
Noiden muutaman pihassa olevan kulkineen(saappeja) suorasytkässä tulppaa käytetään indikoimaan puristustahti,tulppaan johdetaan 80v mittausjännite,ja kun puristus tapahtuu,kuumenee ilma;ionisaatio muuttaa tulpan resistanssin joksikin muuksi,kuin megaoomeiksi,tämä virtamuutos mitataan,ja sytytysjärjestys päätellään virtapulssista.Tulppia käytetään myös antureina,lisää vikipediassa :trionic,saatan muistaa jotain väärinkin...Hyllyssä on yks 16bittinen hestekki,siihen sais myös tota monipiikkitriggaus korttia,mut ite käytin sitä nokka anturin kanssa


Trionic haistelee palotapahtuman jälkeen ionisaatiota ja päättelee sen mukaan mikä pytty "poltti". Eli motissa ei ole nokan asentoanturia mutta syttyhetki lasketaan normaalisti kampuran hammaskehältä.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com