Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on To Syys 24, 2020 4:41 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Diy ilmanpuhdistin kotelo
ViestiLähetetty: Ma Maalis 10, 2014 9:55 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 500
Pyörä: Yamaha RD
Mietiskellyt ilmanpuhdistinkotelon valmistamista projekti pyörään.

Mitähän asioita kannattaisi ottaa huomioon?

Ilman kulkusuunta filtterille, itse filtteri onko biliksen krosseille tarkoitetut järkeviä, kenties joku ktm valmiste?

Ehkä kuitenkin pestävä ja helposti saatavilla oleva malli.

Kotelo helposti avattava ja filtteri jollain pikakiinnityksellä.

Malliltaan taitavat olla sivulta kolmion mallisia jos moottorit ykspyttyisiä ja kotelo takarenkaan edessä, kannattaisko avaus tehdä kylkeen ja ilman johtaminen päältä.

Mielellään kokemuksia kuulisin erilaisten koteloiden hyvistä ja huonoista puolista, kuva olis kiva.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 11, 2014 12:32 am 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3720
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Tein aikanaan Skyteamiin semmosen kotarityylisesti jousiterärautalangalla lukittuvan, toimi hyvin, vain uppeluksissa, ofcourse, meni tukkoon.
Biltsun filtterit on ihan paskaa, kokkareet menee pintafoamista läpi ja jää sinne väliin, kertakäyttökamaa. Ihan sama tilanne Athenan filsujen kanssa, tod. näk. siis ihan sama tuote. Mm. Twinairissa pintafoamin seula parempi, mitä menee läpi, tulee pesussa pois, hienoin hiekka vasta kuivana sanomalehteen hakatessa, Athenan kanssa ne tukokset on isompia kokkareita, eikä tule pois. Twinillä on myös mattona DIY putsareiden tekoa varten, jos heti tarviit niin mulla on yks paketti kotona. Maksaa lk. yhden putsarin verran. DT:n putsarit myös hyviä, mutta se vakioöljy ei poistu kunnolla kuin DT:n sikakalliilla omalla pesuaineella. Jos Moose Racing putsarin löydät sopivan, niin siinä on markkinoiden paras huuli, tulee kehikon reunojen yli, ei koskaan tipu kokkareita imukanavan putssaria vaihtaessa.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: To Maalis 13, 2014 11:22 am 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 500
Pyörä: Yamaha RD
suodattimeksi tulee crossin pestävä ja sinne sisälle tuleva muovinen kehikko. muut osat tulee olemaan omavalmisteisia.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 18, 2014 2:10 pm 
Avatar

Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Viestit: 1121
Paikkakunta: Tampere
http://www.dr-big-shop.de/NEU_2013_1109.html

Kopioi tuo.. :wink:

_________________
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 18, 2014 4:09 pm 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2978
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paperisuotimessakin on etunsa, siis jos et oikeasti tarvi öljyttyä.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 18, 2014 10:41 pm 

Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Viestit: 1934
Paikkakunta: jokela
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Itelle ideaali olis halpa paperifilsu joka imis alhaalta ylös.Jos tilaa riittää niin tietysti sen jälkeen voi ilmanoton johtaa ylemmäs.(siis jos ajattelee tarviivansa suurempaa kahluusyvyyttä)Näin irtoava paska putoais kokoajan pois tukkimasta,ja vaihtoväli olisi oletettavasti riittävän iso.Toi foami filsujen pesukaan ei ole kaikkein parasta lauantai illan viihdettä. putsarikotelohan piti olla melko iso jos tehoa ajattelee sillä edesauttaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 9:23 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Viestit: 2251
Paikkakunta: paimio
Pyörä: Pan European 1991
640:sen kotelo toteuttaa aika monta kohtaa
Kuva

Suodattimet alta kahden kympin.

edit. tuosta kyljestä puuttu ennen kuvan ottamista toi ylempänä näkyvä tiiviste joten imi ilmaa koko kyljestä, pysy vähän puhtaampana kun se oli paikoillaan.

Mut sullehan ei valmiin ostaminen oo ennenkään ollu vaihtoehto. :mrgreen:

_________________
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 9:53 am 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1570
timo kirjoitti:
Paperisuotimessakin on etunsa, siis jos et oikeasti tarvi öljyttyä.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.


Onko paperisuodattimessa sama ilmiö kuin K&N puuvillaisessa eli läpäisee vettä turhan hyvin. K&N paikoillaan tuppaa pyörä rykimään kun ajaa vähänkään syvemmässä vedessä. Suodattimen vaihto vaahtomuoviseen takaisin, poisti tuon ongelman. Luultavasti siis vesiroiske imeytyy iloisesti imukanavaan kun suodatin on niin "ottavan" mallinen mutta vaahtomuovisen kohdalla suurin osa vedestä kimpoaa pois öljyisen vaahtomuovin pinnalta.

Yleensä ongelmia oli kun ajaa tasavauhtia lammikkoon ja joutuu pysähtymään, takaa tuleva aalto nostaa hieman vettä satulan alle ja imukoteloon. Seurauksena rykimistä tai jopa koneen sammuminen. Ja tietty vaikea saada taas lammikossa käyntiin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 11:14 am 
Avatar

Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Viestit: 2978
Paikkakunta: Sarkola
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
TTA kirjoitti:
timo kirjoitti:
Paperisuotimessakin on etunsa, siis jos et oikeasti tarvi öljyttyä.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.


Onko paperisuodattimessa sama ilmiö kuin K&N puuvillaisessa eli läpäisee vettä turhan hyvin. K&N paikoillaan tuppaa pyörä rykimään kun ajaa vähänkään syvemmässä vedessä. Suodattimen vaihto vaahtomuoviseen takaisin, poisti tuon ongelman. Luultavasti siis vesiroiske imeytyy iloisesti imukanavaan kun suodatin on niin "ottavan" mallinen mutta vaahtomuovisen kohdalla suurin osa vedestä kimpoaa pois öljyisen vaahtomuovin pinnalta.

Yleensä ongelmia oli kun ajaa tasavauhtia lammikkoon ja joutuu pysähtymään, takaa tuleva aalto nostaa hieman vettä satulan alle ja imukoteloon. Seurauksena rykimistä tai jopa koneen sammuminen. Ja tietty vaikea saada taas lammikossa käyntiin.

Nii, sitten kun ui, on kai sama mikä suodattaa. Tuurista kiinni nieleekö sammumiseen asti liikaa jne.
Mutta sen jälkeen peperi on vaahtomuoviin verraten aivan ummessa pitkään, eli kunnes kuivuu. Silloin kaasarikone ainakin menee niin rikkaalle kuin suuttimista tavaraa yleensä ehtii tulemaan, koska suodin on käytännössä kuin muovipussi.
Mutta kun on enimmäkseen kuivaa(ei mennä kovin syvässä), on paperisuodatin vähintäänkin hyvä vaihtoehto. Hyvän esisuodattimen kanssa toimii vielä paremmin siitä päätellen, että imupönttö on aina täysin steriili. Tämä siis ilman öljyn/hiekan pesu- ja uuden öljyn puristelujumppaa.
No tää juttu koskee lähinnä isoja enskoja, mutta ei kai se haittaa.
Kun on paperisuodatin, mä käytän suodatinöljyä tai spreivassua IMUPÖNTÖN SISÄPINNASSA jollain laidalla pelkästään "ilmoitustauluna" toisen laidan ollessa kuiva. Siitä näkee heti kuinka suodattaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 1:55 pm 

Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Viestit: 1004
Pyörä: 1050 S3, GS1200
mun mielestä sisääntulotorvi ei saa osoittaa suodattimeen, koska se luo likaisen pisteen suodattimeen. Hiukkaset osuu vauhdilla suodattimeen. Yksi hyvä keino on laittaa torvi siten, että se osoittaa esim pohjaan ja suihkutat suodatinöljyä siihen pohjaan suoraan. Ilmasta raskain romu tarttuu suoraan siihen öljyyn ja se on helppo pyyhkiä pois.

Oikein suunniteltu boxi toimii vähän kuin basso subwooferi. Tuommoiset boxit joista on leikattu katto pois on väljiä, mutta ei ne kyllä mitenkään toimi kuin subbari. Lisäksi ääni on monesti aika syvältä. Semmoinen honottava imuääni.

_________________
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 3:24 pm 
Avatar

Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 7:47 pm
Viestit: 500
Pyörä: Yamaha RD
Suurin haaste tuossa kotelossa on käytettävä tila, sitä on mutta vähän haastavasti käytettävissä, takaiskari ja linkku on vähän haasteellisesti käyttämässä kopalle kuviteltua tilaa (iskari melkein vaakatasossa tankin ja kaasareiden välissä).

KTM640:sen kopan olisin laittanut mielelläni,koska takamuovitkin on moisesta, mutta juurikin suodattimen kiinnityskohdassa on iskari.

Iskarin ja takarenkaan välissä on kohtuu hyvin tilaa ja kotelo tuleekin melko pitkän matkan päähän kaasareista(2kpl).

Paperinen auton suodatinkin on käynyt mielessä, mutta vaatii hyvin suunnitellun kotelon filtterin asennuksen onnistumiseen, ei anna periksi muodot samanlailla kuin superlonisissa.

Kotelon ehkä tärkein tarve nyt on imuäänien minimoiminen, n.5 vuotta ollut pelkät pipercrossit suoraan kaasareiden perässä.

Sisään meno putken suunta on kyllä hyvä huomio, olin vähän ajatellut, että laittais imuputken ulkopäähän superlonisen suodattimen lisäksi.

Kotelon kokoon jossain olen jotain laskukaavojakin nähnyt, mutta mikähän sillä koolla on merkityksensä, tässä minun tapauksessa ei kyllä ole suurtakaan merkitystä vaikka vähän kuristaisikin ilman saantia.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com